epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    2. 9. 2011
    ID: 76827upozornění pro uživatele

    K připravované novele zákona o veřejných zakázkách

    V průběhu září bude Poslanecká sněmovna ve druhém čtení projednávat vládní návrh novely zákona 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“). Novela je výsledkem spolupráce široké skupiny expertů a má naplnit Programové prohlášení Vlády České republiky v boji proti korupci v oblasti zadávání veřejných zakázek[1]. Hlavním cílem novely je především prohloubení transparentnosti zadávání veřejných zakázek a posílení možnosti kontroly vynakládání veřejných prostředků. Návrh dále upravuje zjednodušení podmínek pro uchazeče a proces výběru nejvhodnější nabídky. Připravované rozsáhlé změny jsou obecně přijímány kladně, nadále však zůstávají oblasti, jež vyžadují novou úpravu a na něž návrh nepamatuje. Příspěvek si klade za cíl ve stručnosti představit připravovanou novelu.

     

    WEINHOLD LEGAL

    Na první pohled nejnápadnější změnou je snížení limitů pro povinný postup podle ZVZ. Veřejnou zakázkou malého rozsahu má být nově pouze veřejná zakázka s předpokládanou hodnotou pod 1 000 000 Kč bez ohledu na druh plnění. Vzhledem k tomu, že podle odhadů[2] zhruba polovina objemu prostředků vynakládaných na veřejné zakázky spadá do této kategorie, snížení limitů výrazně zvýší počet veřejných zakázek zadávaných podle ZVZ a sníží prostor pro korupční jednání. Do stejné kategorie pak patří snížení limitu u zjednodušeného podlimitního řízení u zakázek na stavební práce z 20 na 10 mil. Kč.

    Významné jsou též připravované změny uveřejňovaných údajů v jednotlivých stádiích veřejné zakázky. Dosud dobrovolný institut předběžného oznámení o záměru zadat veřejnou zakázku opravňuje zadavatele zkrátit lhůtu pro podání nabídek. Návrh počítá s povinností všech zadavatelů nadlimitních a podlimitních veřejných zakázek uveřejnit předběžné oznámení 1 měsíc před zahájením zadávacího řízení a ruší možnost zkrátit lhůtu pro podání nabídek. Součástí oznámení má být i odůvodnění účelnosti veřejné zakázky, které má motivovat zadavatele k účelnému vynakládání prostředků prostřednictvím větší veřejné kontroly. Ke zvýšení transparentnosti zadávání veřejných zakázek má přispět (až na výjimky) povinné uveřejňování skutečně uhrazené ceny veřejné zakázky na profilu zadavatele do 30 dnů od splnění smlouvy, případně cenu uhrazenou za 1 kalendářní rok. Podobným opatřením je také povinnost uveřejňovat smlouvy na veřejnou zakázku včetně příloh, změn a dodatků. Ačkoliv je toto ustanovení velkým přínosem pro transparentní využívání veřejných prostředků, zůstává otázkou, jak se promítne do nabídkových cen, neboť s sebou nese zvýšené náklady na straně dodavatelů z důvodu uveřejňování jejich know-how ve smlouvách.

    Za výrazný krok k potlačení korupčního jednání lze považovat zrušení možnosti omezit počet uchazečů v užším řízení a v jednacím řízení s uveřejněním. Odpadne tak možnost účelově manipulovat se zadávacím řízením, ať už formou „ušití“ veřejné zakázky na míru předem vybraným uchazečům prostřednictvím „vhodně“ stanovených kvalifikačních předpokladů, nebo ovlivněním losování, kterým mělo být omezení počtu zájemců provedeno[3]. V opačném případě, tedy při nedostatku nabídek, zavádí návrh povinnost zadavatele zrušit zadávací řízení, pokud obdrží méně než 3 nabídky. Výjimkou z tohoto pravidla bude situace, kdy by předmět veřejné zakázky byl tak specifický, že by na trhu neexistovalo ani 5 způsobilých dodavatelů. Pak by byl zadavatel povinen notifikovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) o svém postupu, a tento řádně odůvodnit.

    V oblasti kvalifikačních předpokladů je nově upraveno oznamování změny kvalifikace. Uchazeč, který po podání nabídky pozbude část své kvalifikace, bude muset tuto skutečnost pouze písemně oznámit veřejnému zadavateli do 7 pracovních dnů a následně ve lhůtě 10 dnů doložit nové dokumenty k prokázání kvalifikace. Podle stávající úpravy musí učinit výše uvedené najednou do 7 dnů od ztráty kvalifikace. Důsledkem bude mírné prodloužení zadávacího řízení. Jako přínos pak lze hodnotit větší konkurenci nabídek, která tak nebude omezena ztrátou části kvalifikace uchazeče, zejména v případě rozsáhlých projektů.

    Na veřejné zakázky s vysokou předpokládanou hodnotou (nad 200 mil. Kč, resp. 500 mil. Kč) se v současnosti aplikují speciální pravidla týkající se složení hodnotící komise. Tato ustanovení ZVZ budou nahrazena novou koncepcí významné veřejné zakázky. Limit hodnoty veřejné zakázky, po jehož překročení se již bude jednat o významnou veřejnou zakázku, se bude lišit podle povahy zadavatele, a to od 300 mil. Kč u České republiky po 20 mil. Kč u obce do 25 tisíc obyvatel. Hodnotící komise musí mít u významné veřejné zakázky nejméně 9 členů. Vyžaduje-li to předmět významné veřejné zakázky, pak nejméně dvě třetiny hodnotící komise musí mít příslušnou odbornost ve vztahu k předmětu veřejné zakázky. Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen „Ministerstvo“) navrhne zadavateli 2 členy a 2 náhradníky, z nichž zadavatel po jednom vylosuje. Pro tento účel bude Ministerstvo vést seznam hodnotitelů veřejných zakázek. Zapsán na seznam bude moci být ten, kdo kromě splnění některých základních kvalifikačních předpokladů[4] prokáže svou odbornou praxi v trvání alespoň 5 let. Hodnotitel zapsaný v seznamu hodnotitelů bude moci podat podnět Úřadu k zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele[5].

    Výše uvedený popis navrhovaných změn ZVZ není v žádném případě konečný, avšak rozsah příspěvku se nehodí pro podrobnější rozbor. Stejně tak není jisté, jakých změn novela dále dozná v legislativním procesu. Novelu mají podpořit a doprovázet také nelegislativní opatření[6]. Pokud bude schválena, bude mít zcela jistě velký dopad na oblast veřejného zadávání.


    Vladimír Petráček

    Vladimír Petráček


    WEINHOLD LEGAL, v. o. s. 

    Charles Square Center
    Karlovo náměstí 10
    120 00 Praha 2

    Tel.: +420 225 385 333
    Fax: +420 225 385 444
    email: wl@weinholdlegal.com


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Programové prohlášení Vlády České republiky ze dne 8. srpna 2010 - dostupné >>> zde.
    [2] Důvodová zpráva ke Sněmovnímu tisku č. 370, str. 21 - dostupné >>> zde.
    [3] Jako např. v široce medializovaném případě „Karlovarské losovačky“ - dostupné >>> zde.
    [4] § 53 odst. 1 písm. a), b), f) až i) ZVZ.
    [5] § 113 ZVZ.
    [6] Např. vybudování Národní infrastruktury pro elektronické zadávání veřejných zakázek, viz [2], str. 41.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Vladimír Petráček ( WEINHOLD LEGAL )
    2. 9. 2011

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Zjednodušení rozvodového řízení – aktuální právní úprava vs. změny, které zavádí rozvodová reforma
    • Ochrana klimatu a výroba zboží v roce 2024: uhlíkové clo a změny v emisních povolenkách
    • Poskytování informací zadavatelem v zadávacím řízení
    • Zásady pro spolupráci obcí s developery a možnost dohody na změně územního plánu
    • Jak mohou firmy těžit z EU Taxonomie? Příklady konkrétních příležitostí ve třech sektorech
    • Změny v bezplatných emisních povolenkách: na koho dopadnou a jak se na ně připravit?
    • Investice do společné věci v nesezdaném soužití
    • K povinnosti zaměstnance vrátit zaměstnavateli rozdíl mezi stálou a dosaženou mzdou při uplatnění konta pracovní doby
    • Holdingy a zneužití práva při výplatě podílu na zisku.
    • Technická novela zákona o zadávání veřejných zakázek vejde v účinnost už 16. 7. 2023
    • Konec postupování nároků na dorovnání při squeeze-outu

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
    • Vysokorychlostní variace dle smluvních podmínek FIDIC: případová studie z D5507
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • 10 otázek pro ... Jana Kohouta
    • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Soudní rozhodnutí

    Nesprávné označení relevantní stěžovatelovy námitky (exkluzivně pro předplatitele)

    Nejvyšší správní soud nedostojí požadavkům na řádné odůvodnění soudního rozhodnutí vyplývajícím z čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, pokud nesprávně označí...

    Předběžná vazba (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o předběžné vazbě podle § 94 zákona o mezinárodní justiční spolupráci musí soudy dostatečně odůvodnit reálné riziko útěku vyžádané osoby, podložené jejím...

    Přeřazení odsouzeného do přísnějšího typu věznice (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhodnutí o přeřazení odsouzeného do věznice s přísnějším režimem představuje omezení práva na osobní svobodu podle článku 8 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a obecné...

    Příspěvek na péči

    Příspěvek na péči a jeho právní úprava v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, je naplněním práva na přiměřené hmotné zabezpečení při nezpůsobilosti k práci podle...

    Střídavá péče (exkluzivně pro předplatitele)

    Nemožnost přítomného účastníka efektivně participovat na jednání prostřednictvím svého advokáta z důvodu jazykových omezení může za určitých okolností vést k porušení jeho...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.