epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    17. 9. 2009
    ID: 57875upozornění pro uživatele

    Kolizní úprava mimosmluvních závazků – Řím II

    Počínaje 11. lednem 2009 [1] je na území Evropského společenství (dále jen „ES“) použitelné nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 864/2007 ze dne 11. července 2007 o právu rozhodném pro mimosmluvní závazkové vztahy, tzv. Řím II (dále také „Nařízení“ nebo „Řím II“). Cílem tohoto článku je přiblížit základní principy a pravidla tohoto nařízení.

    Trocha historie

    ES byla primárně založena za účelem ekonomické integrace evropských států. Přes nesporné pozitivní projevy ekonomické integrace však s sebou tato integrace přinesla i vyšší počet soudních sporů s cizím prvkem[1]. Pravomoci ES však v této oblasti nebyly v té době založeny. Touto problematikou se zabýval pouze čl. 220 Smlouvy o založení ES (dnes čl. 293) (dále jen „SES“), dle kterého členské státy „v případě potřeby zahájí vzájemná jednání s cílem zjednodušit formality uznávání a výkonu soudních rozhodnutí“. V souladu s uvedeným článkem SES byla přijata tzv. Bruselská úmluva (Úmluva o pravomoci soudů a uznání a výkonu rozhodnutí ve věcech občanskoprávních a obchodních z roku 1968).  Přijetí úmluvy bylo nesporným pokrokem v této oblasti [2], ovšem podoba mezinárodní smlouvy nebyla v tomto směru tak výhodná [3].

    V oblasti mezinárodního práva soukromého pak zásadní zlom představovala Amsterodamská smlouva [4], která pozměnila SES, a jejímž cílem bylo vytvoření prostoru svobody, bezpečnosti a spravedlnosti. Amsterodamská smlouva pozměnila SES především v tom směru, že do SES byla vložena nová hlava III (dnes IV) nazvaná Vízová, azylová a přistěhovalecká politika a jiné politiky týkající se volného pohybu osob. Důležitým se stal zejména čl. 65, který zavedl rámec justiční spolupráce v civilních věcech, přičemž založil pravomoc vydávat normy sekundárního práva i v této oblasti.

    Přijetí právního nástroje v souladu s čl. 65 SES v oblasti práva rozhodného pro mimosmluvní závazkové vztahy bylo poprvé výslovně obsaženo v Akčním plánu přijatém na komunitární úrovni ve Vídni v roce 1998 a dále potvrzeno v Haagském programu, přijatém Evropskou radou dne 5. listopadu 2004. Výsledkem bylo právě nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 864/2007 ze dne 11. července 2007 o právu rozhodném pro mimosmluvní závazkové vztahy.


    Působnost

    Předem tohoto článku je nutné zdůraznit, že Nařízení se vztahuje pouze na mimosmluvní závazkové vztahy občanského a obchodního práva v případě kolize právních řádů. Nařízení se nevztahuje především na věci daňové, celní či správní a na odpovědnost státu za jednání a opomenutí při výkonu státní moci.[5]

    Co se týká územní působnosti, Nařízení je přímo použitelné ve všech státech ES kromě Dánska.[6]


    Základní principy Nařízení

    Základní principy jsou obsaženy již v samotné preambuli Nařízení, která stanovuje, že obecným pravidlem Řím II by měla být zásada lex loci damni uvedená v čl. 4 odst. 1 Nařízení. Podle této zásady by v případě civilního deliktu měl být pro mimosmluvní závazkové vztahy [7] rozhodný právní řád té země, kde přímá škoda vznikla. V tomto smyslu tedy nebude brán zřetel k právu země, resp. zemí, ve kterých by se mohly projevit nepřímé následky této skutečnosti.

    V souladu s preambulí je vytvoření výše uvedeného jednotného pravidla nezbytné jednak pro posílení předvídatelnosti soudních rozhodnutí, a dále pro zajištění přiměřené rovnováhy mezi zájmy osoby, vůči které je vznášen nárok na náhradu škody, a zájmy poškozeného.  

    Zásada lex loci damni představuje obecné kolizní pravidlo, ze kterého jsou stanoveny výjimky. Ustanovení čl. 4 odst. 2 Nařízení zavádí zvláštní vztah, mají-li strany (tedy osoba, vůči které je vznášen nárok na náhradu škody, a poškození) obvyklé bydliště ve stejné zemi v okamžiku vzniku škody. V takovém případě se použije právo této země.

    Jakousi „únikovou doložku“ pak představuje ustanovení čl. 4 odst. 3 Nařízení. Vyplývá-li ze všech okolností případu, že je civilní delikt zjevně úžeji spojen s jinou zemí, než je země uvedená v odst. 1, resp. 2, použije se právo této jiné země.

    Rozhodné právo určené v souladu s Nařízením se přitom použije bez ohledu na to, zda se jedná o právo členského státu ES či nikoli a dále bez ohledu na povahu soudu, který se sporem zabývá.

    Pouze pro úplnost je zapotřebí uvést, že nařízení dále ve svých článcích 5 až 9 stanoví speciální kolizní normy, které upravují specifické mimosmluvní závazky. Jedná se o (i) odpovědnost za škodu způsobenou vadou výrobku, (ii) nekalou soutěž a jednání omezující volnou hospodářskou soutěž, (iii) škodu na životním prostředí, (iv) porušení práv duševního vlastnictví, a dále (v) protestní akce v kolektivním vyjednávání. Nařízení přitom nedopadá pouze na mimosmluvní závazky vznikající z civilních deliktů, ale také na kvasidelikty, tedy (i) bezdůvodné obohacení, (ii) jednatelství bez příkazu, a konečně (iii) předsmluvní odpovědnost. Blíže k jednotlivým institutům viz Nařízení.


    Volba práva

    V souladu s článkem 14 Nařízení si strany mohou zvolit právo, kterým se bude jejich mimosmluvní závazkový vztah řídit. Uvedená konstrukce je přitom z hlediska kolizního práva pro mimosmluvní závazkové vztahy neobvyklá. Do Nařízení však byla vložena v zájmu respektování zásady autonomie stran a posílení právní jistoty.

    Volbu práva mohou strany učinit buď (i) dohodou, uzavřenou poté, co došlo ke skutečnosti, jež vedla ke vzniku škody, nebo (ii) dohodou svobodně sjednanou před tím, než došlo ke skutečnosti, jež vedla ke vzniku škody, a to v případě, že všichni účastníci jednají v rámci své podnikatelské činnosti. Volba práva přitom musí být výslovně vyjádřena nebo musí s dostatečnou určitostí vyplývat z okolností případu.

    Jak vyplývá z výše uvedeného, je autonomie vůle stran, mezi nimiž je byť jediný nepodnikatel, významně omezena oproti autonomii vůle stran, kdy jsou všichni účastníci podnikateli [8]. Toto omezení je zdůvodňováno zájmem na ochraně slabší strany - tedy nepodnikatele.

    Volba práva, jak je uvedena v čl. 14 Nařízení, je dále omezena ustanoveními odst. 2 a 3. Dle ustanovení čl. 14 odst. 2 Nařízení nesmí být volbou práva dotčeno použití kogentních ustanovení práva té země, v níž se nacházejí všechny významné prvky, a to za předpokladu, že stranami nebylo zvoleno právo této země.  Ustanovení čl. 14 odst. 3 Nařízení upravuje obdobnou situaci, která se ovšem váže k právu členského státu ES.


    Výhrada veřejného pořádku a imperativní ustanovení

    Obecně platí, že z důvodu veřejného zájmu mohou soudy členských států za výjimečných okolností použít výhradu veřejného pořádku (tzv. pasivní veřejný pořádek) a imperativní ustanovení (tzv. aktivní veřejný pořádek). Veřejný pořádek patří mezi tzv. neurčité pojmy, ačkoli s ním pracuje řada právních norem, není v žádné z nich přesně definován. Zpravidla se jím ovšem rozumí zajištění ochrany základních principů a hodnot [9] právního řádu místa soudu v případě, kdy vznikne povinnost aplikovat na konkrétní případ zahraniční právní řád na základě vlastní kolizní normy.

    Pasivní veřejný pořádek je upraven v čl. 26 Nařízení, dle kterého může být použití některého ustanovení práva kterékoli země určeného na základě Nařízení odmítnuto pouze v případě, že by bylo zjevně neslučitelné s veřejným pořádkem místa soudu. Za takovou zjevnou neslučitelnost by byl zcela jistě považován případ, kdy by bylo v důsledku uplatnění práva určeného podle Nařízení uloženo nekompenzační odškodnění exemplární nebo represivní povahy v mimořádné výši, a to v závislosti na okolnostech případu a právním řádu státu soudu, který se sporem zabývá.

    Aktivní veřejný pořádek je upraven v čl. 16 Nařízení, dle kterého není Nařízením dotčeno použití imperativních ustanovení práva země, v níž má soud sídlo, bez ohledu na právo, které by se na mimosmluvní závazkový vztah jinak použilo.


    Závěrem

    Předmětem Nařízení je především stanovení jednotných pravidel určení rozhodného práva v případě mimosmluvních závazkových vztahů. Smyslem je posílení předvídatelnosti soudních rozhodnutí a zajištění přiměřené rovnováhy mezi zájmy osoby, vůči které je vznášen nárok na náhradu škody, a zájmy poškozeného. Požadavek právní jistoty a potřeba spravedlivého posouzení jednotlivých případů jsou přitom základními první v oblasti spravedlnosti. Nařízení tedy stanovuje hraniční určovatele nejvhodnější pro dosažení těchto cílů. Stanovuje jednak obecné pravidlo, ale zároveň i zvláštní pravidla pro specifické případy a dále i tzv. „únikové doložky“, které umožňují odchýlení se od těchto pravidel, je-li ze všech okolností případu zřejmé, že je civilní delikt zjevně úžeji spojen s jinou zemí. Nařízení tak vytváří pružný rámec kolizních norem, k jednotlivým případům je tak možno přistupovat odpovídajícím způsobem dle konkrétních podmínek.

    JUDr. Denisa Šlemarová, MBA


    Klíčová slova

    Aktivní
    veřejný pořádek Imperativní ustanovení

    Amsterodamská úmluva  
    Smlouva, která pozměnila SES, a jejímž cílem bylo vytvoření prostoru svobody, bezpečnosti a spravedlnosti

    Bruselská úmluva   
    Úmluva o pravomoci soudů a uznání a výkonu rozhodnutí ve věcech občanskoprávních a obchodních z roku 1968

    Imperativní ustanovení 
    Nařízením dotčeno použití imperativních ustanovení práva země, v níž má soud sídlo, bez ohledu na právo, které by se na mimosmluvní závazkový vztah jinak použilo

    Lex loci damni   
    Zásada, podle které by v případě civilního deliktu měl být pro mimosmluvní závazkové vztahy rozhodný právní řád té země, kde přímá škoda vznikla

    Nařízení 
    Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 864/2007 ze dne 11. července 2007 o právu rozhodném pro mimosmluvní závazkové vztahy

    Pasivní veřejný pořádek 
    Výhrada veřejného pořádku

    SES    
    Smlouva o založení Evropského společenství 

    Volba práva   
    Ve smyslu Nařízení znamená, že si strany mohou zvolit právo, kterým se bude jejich mimosmluvní závazkový vztah řídit

    Výhrada veřejného   
    Zásada, dle které může být použití některého ustanovení práva pořádku kterékoli země určeného na základě Nařízení odmítnuto pouze v případě, že by bylo zjevně neslučitelné s veřejným pořádkem místa soudu


    --------------------------------------------------------------------------------
    Poznámky:

    [1] Kromě článku 29, který je použitelný od 11. července 2008.
    [2] Volný pohyb zboží, služeb, osob a kapitálu významným způsobem zasáhl především do soukromoprávní sféry.
    [3] Podoba mezinárodní smlouvy s sebou přinášela nutnost její ratifikace ze strany přistupujících států, přičemž při těchto ratifikacích často docházelo k novelizacím Bruselské úmluvy, které musely ratifikovat i stávající členské státy. Proto se stávalo, že v jednom časovém okamžiku platily ve vztahu k různým státům různé verze Bruselské úmluvy.
    [4] Tato smlouva byla podepsána dne 2. října 1997, v platnost vstoupila dne 1. května 1999.
    [5] Další negativní vymezení působnosti Nařízení je uvedeno v čl. 1 odst. 2 a 3 Nařízení.
    [6] Velká Británie, Irsko a Dánsko nejsou vázány hlavou IV Smlouvy o založení ES, která se týká Vízové, azylové a přistěhovalecké politiky a jiných politik týkajících se volného pohybu, a která základem i pro Řím II. 
    [7] Vzhledem k tomu, že se pojem mimosmluvního závazkového vztahu liší, je třeba pro účely nařízení tento pojem vykládat jako samostatný právní pojem, přičemž k jeho výkladu je oprávněn Evropský soudní dvůr. V souladu s čl. 2 ods. 1 je pak výslovně stanoveno, že škoda (pro účely nařízení) zahrnuje jakékoli následky civilního deliktu, bezdůvodné obohacení, jednatelství bez příkazu nebo předsmluvního jednání.
    [8] V případě, že byť jednou ze stran bude nepodnikatel, je možné uzavřít dohodu o volbě práva pouze následně, tedy poté, co došlo ke skutečnosti, jež vedla ke vzniku škody. Dohoda uzavřená mezi uvedenými stranami před tím, než došlo ke skutečnosti, jež vedla ke vzniku škody, by byla od počátku absolutně neplatná.
    [9] Mezi tyto základní hodnoty se řadí zejména hodnoty právní, ekonomické, politické a morální. Blíže k institutu veřejného pořádku viz Kapitán, Z., Teorie veřejného pořádku a kritéria jeho použití, Časopis pro právní vědu a praxi, Brno, Masarykova univerzita v Brně, 2004, č. 4, str. 302 a násl.; Rozehnalová, N., Týč, V., Evropský justiční prostor v civilních otázkách, Masarykova univerzita Brno, 2003.

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz



    JUDr. Denisa Šlemarová, MBA
    17. 9. 2009

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • 10 otázek pro ... Jana Havla
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • DEAL MONITOR
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Úvodní vhled do klasifikace povinných osob dle návrhu nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Investiční dotazník u právnických osob a test vhodnosti
    • Rodinná nadace s dceřinou společností: Alternativa ke svěřenskému fondu pro správu rodinného majetku
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 25.06.2025Nový stavební zákon – aktuální legislativní změny (online - živé vysílání) - 25.6.2025
    • 26.06.2025Náhrada škody a újmy v pracovněprávních vztazích (online - živé vysílání) - 26.6.2025
    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Jana Havla
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Skladování
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Společné jmění manželů
    • LEAGLEONE: (NEJEN) PRÁVNĚ SPRÁVNĚ – Střídavá péče: Boj nebo spravedlnost?
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Rodinná nadace s dceřinou společností: Alternativa ke svěřenskému fondu pro správu rodinného majetku
    • Úvodní vhled do klasifikace povinných osob dle návrhu nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • DEAL MONITOR
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Investiční dotazník u právnických osob a test vhodnosti
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Soudní rozhodnutí

    Vrácení věci státnímu zástupci k došetření

    Odsouzení pachatele trestné činnosti je primárně věcí státního zastupitelství (viz čl. 80 Ústavy). Je to státní zastupitelství, kdo nese odpovědnost za to, aby soudu předložená...

    Skladování

    V případě skladování ujednaného na dobu neurčitou je skladovatel povinen vydat skladovanou věc na základě požadavku ukladatele učiněného kdykoli v průběhu skladování. Povinnost...

    Společné jmění manželů

    Uzavřel-li jen jeden manžel bez souhlasu druhého s třetí osobou smlouvu vztahující se k věci týkající se jejich společného jmění a opomenutý manžel v souladu s § 714 odst. 2 o. z....

    Nájem (exkluzivně pro předplatitele)

    Skončil-li nájem uplynutím výpovědní doby, po jejím skončení má nájemce povinnost prostory vyklidit a užívá-li je i nadále, činí tak již bez právního důvodu; na tom nic nemění...

    Postoupení pohledávky, postoupení smlouvy (exkluzivně pro předplatitele)

    Postoupení pohledávky nebrání následnému (či současnému) postoupení smlouvy v tom rozsahu, jehož se smlouva o postoupení pohledávky netýká, ačkoliv je postupovaná pohledávka s...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.