epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    8. 9. 2020
    ID: 111828upozornění pro uživatele

    Krátce k regulaci trhu poskytování telekomunikačních služeb

    Městský soud v Praze dal za pravdu jednomu z mobilních operátorů ohledně kmitočtové aukce. Rozsudkem[1] pravomocně zrušil zamítavé rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu („ČTÚ”) o změně kmitočtového přídělu LTE vzešlého z tzv. 4G aukce v roce 2013. Soud potvrdil, že ČTÚ ignoroval technologický rozvoj umožňující v té době více než dvojnásobnou rychlost mobilního internetu oproti rychlosti požadované ČTÚ. Dotčený mobilní operátor je tedy oprávněn požadovat po České republice náhradu vzniklé škody.

    Předmětem tohoto příspěvku je krátké zamyšlení nad regulací trhu poskytování telekomunikačních služeb ze strany ČTÚ v souvislosti s udělováním přídělů rádiových kmitočtů v kontextu předmětného rozhodnutí Městského soudu v Praze.

    Kmitočtová aukce 5G

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Ze strany ČTÚ bylo na začátku srpna letošního roku po několika kolech veřejných konzultacích vyhlášeno výběrové řízení. Jeho deklarovaným účelem je nejen udělení práv k využívání rádiových kmitočtů pro zajištění sítí elektronických komunikací v kmitočtových pásmech 700 MHz a 3400–3600 MHz, všeobecně známé jako „5G“, ale také široce diskutované umožnění vstupu dalšího plnohodnotného operátora na trh poskytování telekomunikačních služeb.

    I kdyby výsledkem výběrového řízení nebyl vstup nového hráče na trh poskytování telekomunikačních služeb, tak přinejmenším s ohledem na předpokládanou délku přídělů rádiových kmitočtů bude mít výběrové řízení zásadní vliv na budoucí vývoj této oblasti telekomunikačního trhu v České republice v dalších patnácti a více letech.

    Reklama
    Náhrada škody a újmy v pracovněprávních vztazích (online - živé vysílání) - 26.6.2025
    Náhrada škody a újmy v pracovněprávních vztazích (online - živé vysílání) - 26.6.2025
    26.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Na ČTÚ je kladen velký tlak stran podmínek výběrového řízení a zejména podmínek v podobě práv a povinností spojených s příděly rádiových kmitočtů, jejichž udělení je předmětem výběrového řízení. O tom svědčí nejen stovky připomínek, které ČTÚ v rámci veřejných konzultací obdržel od potenciálních uchazečů o příděly rádiových kmitočtů i dalších dotčených orgánů veřejné správy, ale i usnesení Vlády České republiky č. 84 ze dne 27.1.2020 přijaté k návrhu podmínek výběrového řízení.

    Z obsahu připomínek obdržených v rámci veřejné konzultace však vyplývá, že regulace trhu poskytování telekomunikačních služeb prováděná ze strany ČTÚ prostřednictvím podmínek výběrového řízení a následně v průběhu trvání přídělů rádiových kmitočtů není zřejmě vždy v souladu s relevantními právními předpisy, což do značné míry potvrzuje právě předmětné rozhodnutí vydané Městským soudem v Praze.

    Kmitočtová aukce 4G

    Nedávný rozsudek Městského soudu v Praze odkazovaný v úvodu tohoto příspěvku se týká výběrového řízení z roku 2013, ve kterém měli zájemci možnost získat příděly rádiových kmitočtů v pásmech 800 MHz, 1800 MHz a 2600 MHz pro zajištění vysokorychlostního mobilního internetu technologií „4G“, resp. LTE.

    V rozhodnutí o přídělu rádiových kmitočtů vydaných ČTÚ na základě tohoto výběrového řízení převzali držitelé přídělů tzv. kvalitativní závazky týkající se pokrytí určených území specifikovanou kvalitou služby standardu LTE.

    Dotčeným rozsudkem Městský soud v Praze zrušil zamítavé rozhodnutí ČTÚ o žádosti jednoho z operátorů, který se po ČTÚ postupem dle ustanovení § 22a odst. 1 zákona 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích („ZEK“) domáhal změny rozhodnutí o udělení přídělu s ohledem na to, že požadované územní pokrytí a kvalitu služby je možné ve standardu LTE dosáhnout efektivněji a rychleji v pásmu 900 MHz.[2]

    Podmínky předmětného přídělu rádiových kmitočtů výslovně umožňovaly započíst si na splnění kvalitativních parametrů služby poskytované s využitím dříve vydaných přídělů rádiových kmitočtů pro pásmo 2100 MHz využívané tehdy pro předchozí generaci mobilních služeb označovanou jako „3G“.

    Podstatou požadované změny přídělu vzešlého z aukce 4G bylo s poukazem plnění harmonizačních požadavků Evropské unie umožnit, aby po přechodnou dobu bylo možné ze strany držitele přídělu stejným způsobem započítat i služby vysokorychlostního připojení LTE v pásmu 900 MHz, a to s ohledem na technologický rozvoj v mezidobí od vyhlášení výběrového řízení, na základě něhož došlo k udělení přídělu, díky kterému bylo možné služby vysokorychlostního připojení LTE v pásmu 900 MHz poskytovat. Pokud by tedy ČTÚ žádosti vyhověl, spotřebitelé by měli k dispozici služby připojení LTE kvalitativně významně lepší, než jakou požadoval ČTÚ v původních podmínkách přídělu a služba by také byla pro zákazníky podstatně rychleji dostupná.

    ČTÚ však žádosti operátora rozhodnutím, které bylo ze strany Městského soudu v Praze zrušeno, nevyhověl, když mj. konstatoval, že mu není znám žádný nový dokument přijatý na evropské úrovni, který by byl přijat po vyhlášení výběrového řízení, na základě kterého byl příděl udělen, jímž by došlo ke změně harmonizační požadavků Evropské unie a který by tak zavdával příčinu pro změnu přídělu.

    ČTÚ odmítl technologický rozvoj

    Městský soud v Praze se v rámci svého rozhodnutí nejprve vypořádal s pojmem „naplnění harmonizačních záměrů Evropské unie na využívání rádiového spektra“, jakožto nezbytné podmínky pro rozhodnutí o změně přídělu dle ustanovení § 22a odst. 4 ZEK. Soud jej v rámci svého rozhodnutí vymezil mj. jako účelné využívání rádiových kmitočtů a podpory investic do nových technologií[3], kdy v této souvislosti konstatoval dvě podstatné skutečnosti, které mohou mít dle názoru autora tohoto příspěvku podstatný vliv na způsob provádění regulace trhu poskytování telekomunikačních služeb.

    Zaprvé, soud v rámci svého rozhodnutí konstatoval, že znění přídělu, které dovoluje započíst po určitou dobu na povinnost pokrytí pouze služby poskytované v pásmu 2100 MHz, ačkoliv služby poskytované v pásmu 900 MHz jsou stejné či lepší kvality, zejména co do rychlosti internetového připojení, není účelným a účinným využíváním rádiových kmitočtů. Dle názoru soudu je dotčený operátor v konečném důsledku, nucen budovat na stejném území paralelní pokrytí obdobnou službou, v důsledku čehož jsou jeho investice provedené v pásmu 900 MHz znehodnoceny, neboť nemůže tyto technologie, do kterých investoval, aspoň po určité období používat za účelem splnění povinnosti pokrytí.

    Soud pak v této souvislosti výslovně uzavřel, že existuje-li možnost využít stávajících technologií v konkrétním pásmu rádiového spektra pro dodání určité definované služby, tak zásada efektivního využití rádiového spektra a zásada podpory investic do technologií proměňuje tuto možnost na povinnost. Jinými slovy, žádá-li držitel přídělu postupem dle ustanovení § 22a odst. 1 ZEK o změnu přídělu, která mu následně umožní efektivnější využívání rádiového spektra, jakožto jednoho harmonizačních záměrů Evropské unie, je ČTÚ povinen takovéto žádosti vyhovět.

    Městský soud v Praze šel v rámci svého uvažování ještě dál, když konstatoval, že účelné využívání rádiového spektra je natolik žádoucí, že dojde-li k takovému technologickému vývoji, v důsledku něhož je možné lépe dosáhnout naplnění tohoto harmonizačního záměru Evropské unie, měl by ČTÚ postupem dle ustanovení § 22a odst. 4 ZEK přistoupit ke změně přídělu z úřední povinnosti i ve vztahu k těm subjektům, kteří o jeho změnu nepožádali.

    Závěry pro regulatorní praxi ČTÚ a dopady na probíhající kmitočtovou aukci 5G

    Ze shora uvedeného vyplývá, že ČTÚ by měl v souvislosti s prováděním regulace trhu poskytování telekomunikačních služeb sledovat nejen vývoj legislativy a rozhodovací praxe orgánů Evropské unie, ale také aktuální technologický rozvoj promítat do již existujících regulačních opatření a rozhodnutí s cílem průběžně dosahovat mj. efektivnějšího využívání rádiového spektra.

    Předmětné rozhodnutí je pak dle názoru autora tohoto příspěvku velmi aktuální i z pohledu probíhajícího výběrového řízení na přidělení rádiových kmitočtů pro 5G sítě, neboť v rámci veřejných konzultací byl ČTÚ velmi často upozorňován na skutečnost, že celá řada podmínek výběrového řízení, a to zejména podmínek spojených s budoucím užíváním přídělu rádiových kmitočtů, je v rozporu s relevantní právní úpravou Evropské unie a neodráží situaci na relevantním trhu.[4]

    Právě podmínky spojené s užíváním přídělu rádiových kmitočtů totiž dle názoru celé řady účastníků veřejné konzultace předcházející výběrovému řízení nereflektují situaci na trhu poskytování telekomunikačních služeb, neboť jejich vymezení nepředcházelo objektivní a do budoucna zaměřené posouzení podmínek hospodářské soutěže na trhu poskytování telekomunikačních služeb[5], přičemž ČTÚ v rámci podmínek výběrového řízení namísto toho konstatoval, že jednotlivé ukládané povinnosti budou z jeho strany vyhodnocovány až ex post.

    Vyplývá-li však z recentní rozhodovací praxe, že ČTÚ v souvislosti s ex post vyhodnocováním podmínek ukládaných v rámci výběrových řízení nepostupuje v souladu se zákonem, když např. v souvislosti s plněním harmonizačních záměrů Evropské unie nezohledňuje v mezidobí dosažený technologický rozvoj, pak postup, který ČTÚ zvolil při vymezení podmínek výběrového řízení, zjevně nemusí být správný, či dokonce zákonný.

    Dle názoru autora tohoto příspěvku je třeba si uvědomit, že účastníci výběrového řízení vynakládají v souvislosti se svou účastí v něm značné finanční prostředky, kdy jen vyvolávací cena rádiových kmitočtů, jejichž udělení je předmětem výběrového řízení, je v jednotkách miliard korun a obdobné výše pak mohou dosáhnout i následné investice související s využitím získaných rádiových kmitočtů a plněním s nimi uložených povinností.

    Nepostupuje-li pak ČTÚ v souvislosti se stanovením podmínek výběrového řízení v souladu se zákonem a jsou-li pak držitelé přídělů nuceni plnit povinnosti, které nejen nemusí být uloženy v souladu se zákonem, ale které je navíc nutí získané příděly využívat neefektivním způsobem, pak v důsledku takového postupu ČTÚ dochází ke vzniku značných škod.

    Tyto škody na straně držitelů přídělů jsou pak o to větší, že příděly jsou ukládány na dobu přesahující jednu dekádu a i v případě, že se snaží proti nezákonně uložené povinnosti bránit, či pouze dosáhnout možnosti užívat získané příděly rádiových kmitočtů efektivně, pak cesta k nápravě je velmi dlouhá, kdy např. dosažení rozhodnutí v rámci správního soudnictví může trvat i několik let.

    Klíčové otázky, které tak dle názoru autora tohoto příspěvku byly ze strany ČTÚ v rámci jeho regulatorní činnosti, jakož doposud i soudy zabývajícími se činností ČTÚ, opomíjeny jsou zejména (i) doba, která může uplynout před vydáním meritorního rozhodnutí o opravném prostředku uplatněném proti nezákonnému postupu ČTÚ (ii) praktická nemožnost faktické reparace s ohledem na charakteristiku dotčeného odvětví[6], (iii) ochrana zájmů spotřebitele, který v důsledku neodborného či protiprávního postupu ČTÚ nemusí mít k dispozici služby ve kvalitě odpovídající aktuálnímu technologickému rozvoji (iv) značná škoda vznikající na straně držitelů přídělu, do jejichž práv bylo nezákonným postupem ČTÚ zasaženo, která může být uplatňována po státu.

    V kontextu shora uvedeného tedy bude zajímavé sledovat, jak se bude vyvíjet nejen další průběh aktuálního výběrového řízení, ale i způsob provádění regulace trhu poskytování služeb ze strany ČTÚ, a to nejen v kontextu recentního rozhodnutí Městského soudu v Praze, ale i v kontextu nové evropské právní úpravy obsažené v tzv. Kodexu telekomunikačních služeb, jíž bude třeba transponovat do Českého právního řádu.

    Mgr. Lukáš Nezpěvák,
    partner

    Trojan, Doleček a partneři, advokátní kancelář s.r.o.

    Na strži 2102/61a
    140 00 Praha 4

    Tel.:    +420 270 005 533
    Fax:    +420 270 005 537
    e-mail:    info@tdpa.cz
     

     

    [1]     Jedná se o rozhodnutí Městského soudu v Praze č.j. 8 A 89/2016-65 ze dne 19.6.2020, které doposud nebylo publikováno a které bylo ze strany ČTÚ napadeno kasační stížností, jenž však nemá odkladný účinek a o níž do dne vydání tohoto příspěvku nebylo rozhodnuto.

    [2]     Dotčený operátor službu v té době skutečně nabízel a její měřitelné rychlosti datových přenosů více než dvojnásobně přesahovaly požadavky ČTÚ dle přídělů rádiových kmitočtů vzešlých z výběrového řízení.

    [3]     Soud v této souvislosti vycházel zejména z ustanovení čl. 2 odst. 2 písm. a) a b) a čl. 3 al. 1 písm. a) a f) Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 243/2012/EU ze dne 14. března 2012 o vytvoření víceletého programu politiky rádiového spektra a ustanovení čl. 8 odst. 2 písm. d) a čl. 9 odst. 2 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/21/ES ze dne 7. března 2002 o společném předpisovém rámci pro sítě a služby elektronických komunikací (rámcová směrnice).

    [4]     Vyhlášení výběrového řízení i výsledky předchozích veřejných konzultací jsou dostupné na oficiálních stránkách ČTÚ na následující webové adrese:

          https://www.ctu.cz/aukce-700

    [5]     V této souvislosti je třeba poukázat mj. na skutečnost, že provedení takovéto předchozí analýzy trhu vyžaduje například ustanovení čl. 52 odst. 2 směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2018/1972 ze dne 11. prosince 2018, kterou se stanoví evropský kodex pro elektronické komunikace, jejíž transpoziční lhůta sice uplyne až v prosinci letošního roku, ale jíž je ČTÚ s ohledem na její nepřímý účinek povinen respektovat již nyní.

    [6]     Soudní rozhodnutí rozebírané v rámci tohoto příspěvku bylo vydáno po čtyřech letech od podání žalobního návrhu a pěti letech od vydání zrušeného rozhodnutí ČTÚ a jedinou možností „zhojení“ nezákonného postupu ČTÚ je tak z pohledu dotčeného operátora fakticky již jen uplatnění nároku na náhradu škody v režimu zákona 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Lukáš Nezpěvák (Trojan, Doleček a partneři)
    8. 9. 2020

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Úvodní vhled do klasifikace povinných osob dle návrhu nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Rodinná nadace s dceřinou společností: Alternativa ke svěřenskému fondu pro správu rodinného majetku
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 26.06.2025Náhrada škody a újmy v pracovněprávních vztazích (online - živé vysílání) - 26.6.2025
    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen 2025
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Základní kapitál
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Neoprávněné přijímání vkladů – II. část
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?
    • Cena zvláštní obliby – kdy má citový vztah poškozeného k věci vliv na výši odškodného?
    • Společné jmění manželů
    • 10 otázek pro ... Jana Havla
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Soudní rozhodnutí

    Základní kapitál

    Neurčí-li společenská smlouva jinak, pak neudělí-li valná hromada souhlas podle § 222 z. o. k. a nestanoví-li „dodatečnou“ lhůtu pro převzetí vkladové povinnosti osobou, jíž byl...

    Vrácení věci státnímu zástupci k došetření

    Odsouzení pachatele trestné činnosti je primárně věcí státního zastupitelství (viz čl. 80 Ústavy). Je to státní zastupitelství, kdo nese odpovědnost za to, aby soudu předložená...

    Skladování

    V případě skladování ujednaného na dobu neurčitou je skladovatel povinen vydat skladovanou věc na základě požadavku ukladatele učiněného kdykoli v průběhu skladování. Povinnost...

    Společné jmění manželů

    Uzavřel-li jen jeden manžel bez souhlasu druhého s třetí osobou smlouvu vztahující se k věci týkající se jejich společného jmění a opomenutý manžel v souladu s § 714 odst. 2 o. z....

    Nájem (exkluzivně pro předplatitele)

    Skončil-li nájem uplynutím výpovědní doby, po jejím skončení má nájemce povinnost prostory vyklidit a užívá-li je i nadále, činí tak již bez právního důvodu; na tom nic nemění...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.