epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    7. 3. 2005
    ID: 31509upozornění pro uživatele

    Novela zákona o kolektivním vyjednávání

    Dne 16.2.2005 byl na 41. schůzi poslanecké sněmovny v třetím čtení schválen vládní návrh novely zákona o kolektivním vyjednávání, přičemž cílem tohoto schváleného návrhu zákona je rozšíření závaznosti kolektivních smluv vyššího stupně na další zaměstnavatele působící v daném odvětví (viz níže).

    Jak je uváděno v důvodové zprávě k tomuto návrhu, má institut rozšiřování závaznosti kolektivních smluv vyššího stupně na další zaměstnavatele sloužit zejména k tomu, aby bylo zabráněno neodůvodněné konkurenční výhodě takových zaměstnavatelů bránících se kolektivnímu vyjednávání nebo sice kolektivně vyjednávajících, avšak i přesto neposkytujících svým zaměstnancům výhody, které jsou z objektivního hlediska u obdobných zaměstnavatelů obvyklé a přiměřené.

    Je nutné hned z úvodu podotknout, že právní úprava s obdobným účelem a cílem byla již dříve součástí zákona o kolektivním vyjednávání, přičemž byla obsažena v § 7 zákona o kolektivním vyjednávání. Předmětné ustanovení § 7 zákona o kolektivním vyjednávání v odstavci prvním umožňovalo, aby Ministerstvo práce a sociálních věcí  stanovilo   právním   předpisem   (vyhláškou),   že kolektivní smlouva vyššího stupně je závazná i pro zaměstnavatele, kteří nejsou  členy organizace zaměstnavatelů,  která tuto smlouvu uzavřela. Dle § 7  odst.  2  zákona   o  kolektivním  vyjednávání  však takovýmto postupem bylo možno rozšířit závaznost kolektivní smlouvy vyššího  stupně jen na zaměstnavatele s obdobnou   činností a  obdobnými  ekonomickými   a  sociálními podmínkami.

    Ústavní soud však svým nálezem vyhlášeným pod č. 199/2003 Sb. citované ustanovení § 7 zákona o kolektivním vyjednávání dnem 31. března 2004 zrušil z důvodu jeho rozporu  s čl. 11  i čl.  26 Listiny, ve spojení s  čl. 4 odst.   4  Listiny. Učinil tak na základě návrhu skupiny 52 poslanců Občanské demokratické strany. Poslanci jako navrhovatel upozorňovali především  na to, že dle jejich názoru měla být právní úprava v § 7 v rozporu s čl. 1 Ústavy České republiky, neboť byl způsobilá omezovat u kolektivních smluv jako smluv soukromoprávních svobodnou vůli jejich kontrahentů, a tak být v rozporu s tímto atributem právního  státu. Dle právního názoru navrhovatele bylo předmětné ustanovení § 7 zákona o kolektivním vyjednávání v rozporu dále i s čl. 2 odst. 4 Ústavy a s čl. 2 odst. 2  a 3 a  čl. 4 odst.  1 Listiny základních  práv a svobod kladoucími ústavní  hranice pro možnost zákonného omezení svobody,  jakož i s  čl. 11  odst. 1 a 4 Listiny v návaznosti na  omezení vlastnického práva  spjatého s rozšířením závaznosti kolektivních smluv vyššího stupně. Jak je taktéž uvedeno v odůvodnění derogačního nálezu Ústavního soudu, za další nedostatek  napadené zákonné úpravy považoval navrhovatel mimo jiné i skutečnost,  že  zaměstnavatel,  na  kterého  se závaznost smlouvy rozšiřuje, nemá  prakticky ani možnost  se proti takovému  postupu bránit. Tato skutečnost je dána samotnou povahou vyhlášky, když dle přesvědčení navrhovatele nelze vydání  vyhlášky považovat  za opatření ve  smyslu zákona o  Ústavním soudu a  proces, který před vydáním vyhlášky o rozšíření závaznosti kolektivní smlouvy vyššího stupně probíhá, je procesem legislativním a tedy z pozice adresátů jí  založených  povinností  nepodléhá  možnému  právnímu přezkumu.  Třebaže Ústavní soud České republiky rozhodl o zrušení § 7 zákona o kolektivním vyjednávání v červnu roku 2003, odložil účinnost derogačního nálezu ke dni  31. března 2004, čímž měl být dán  zákonodárci časový prostor pro  ústavně souladnou implementaci zákona  o kolektivním vyjednávání. Touto „ústavně souladnou implementaci zákona  o kolektivním vyjednávání“ se má stát právě komentovaný návrh novely zákona o kolektivním vyjednávání. Zda-li tomu tak skutečně je však i tentokrát panují dvojaké názory dávající tušit tomu, že i v tomto případě bude rozhodovat o souladu přijaté novely zákona o kolektivním vyjednávání s ústavním pořádkem naší země ústavní soud. 

    Nyní již konečně k tomu, s čím poslaneckou sněmovnou schválená novela zákona o kolektivním vyjednávání přichází. Dle schváleného znění § 7 zákona o kolektivním vyjednávání smluvní strany kolektivní smlouvy vyššího stupně mohou společně navrhnout, aby bylo ve Sbírce zákonů vyhlášeno sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí, že kolektivní smlouva vyššího stupně je závazná i pro další zaměstnavatele s převažující činností v odvětví označeném kódem Odvětvové klasifikace ekonomických činností. Odvětví je definováno prostřednictvím Odvětvové klasifikace ekonomických činností dle zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě. Jak k tomuto uvádí důvodová zpráva schváleného návrhu zákona, jsou to v prvé řadě sami zaměstnavatelé, kteří v příslušných formulářích vyplňovaných podle Programu statistických zjišťování vyhlašovaných každoročně podle zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě označují svou hlavní činnost a číslo Odvětvové klasifikace ekonomických činností. Teprve takové ekonomické subjekty, které zaměstnávají méně než 20 zaměstnanců, formulář nevyplňují a pokud mají více činností, určí Český statistický úřad dle údajů ze živnostenského a obchodního rejstříku jednu za hlavní. S ohledem na okolnost, že kolektivní smlouva vyššího stupně je výsledkem kolektivního vyjednávání smluvních stran, je požadováno, aby byl odpovídající návrh podán společně všemi smluvními stranami kolektivní smlouvy.  Bez tohoto obligatorního návrhu již napříště není ministerstvo oprávněno o rozšíření závaznosti kolektivní smlouvy vyššího stupně samo rozhodnout. S ohledem na ústavním soudem zdůrazněnou podmínku reprezentativnosti smluvních stran podávajících takovýto návrh schválené znění novely zákona o kolektivním vyjednávání stanovuje, že se sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o rozšíření závaznosti kolektivní smlouvy vyššího stupně vyhlásí ve Sbírce zákonů jen za podmínky, že návrh vyhovuje zákonným požadavkům a    kolektivní smlouva vyššího stupně je uzavřena buďto organizací zaměstnavatelů, kteří v odvětví, v němž se navrhuje rozšířit závaznost kolektivní smlouvy vyššího stupně, zaměstnávají

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    největší počet zaměstnanců, nebo příslušným vyšším odborovým orgánem, který v odvětví, v němž se navrhuje rozšířit závaznost kolektivní smlouvy vyššího stupně, jedná za největší počet zaměstnanců. Vzhledem k tomu, že počet zaměstnanců  i členů organizací zaměstnavatelů se v průběhu roku mění, je ve schváleném návrhu zákona obsaženo, že se splnění podmínky reprezentativnosti posuzuje k poslednímu dni čtvrtletí, za které jsou statistické údaje k dispozici.

    Návrh na rozšíření závaznosti kolektivní smlouvy vyššího stupně musí být písemný, podepsaný smluvními stranami na téže listině a musí obsahovat označení kolektivní smlouvy vyššího stupně a odvětví, v němž má být její závaznost rozšířena na další zaměstnavatele.  Údaje v návrhu obsažené budou prokazovány statistickými informacemi Českého statistického úřadu a písemným sdělením dalších organizací zaměstnavatelů a odborových orgánů. Smluvní strany připojí k návrhu

    Reklama
    Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    19.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    znění kolektivní smlouvy vyššího stupně v písemné a elektronické podobě. Pokud návrh nebude splňovat zákonné náležitosti, vyzve Ministerstvo práce a sociálních věcí smluvní strany k odstranění nedostatků, popřípadě k doplnění návrhu a stanoví jim k tomu přiměřenou lhůtu. Zároveň je poučí, že pokud nedostatky neodstraní, popřípadě návrh nedoplní, nebude možné navrhované sdělení vyhlásit a návrhu se nevyhoví. Posuzování splnění zákonných podmínek a náležitostí návrhu není správním řízením. Smluvním stranám kolektivní smlouvy vyššího stupně je umožněno vzít svůj návrh zpět do 15 dnů od jeho doručení.

    Budou-li splněny všechny výše uvedené zákonné podmínky, Ministerstvo práce a sociálních věcí zašle příslušné sdělení k vyhlášení do Sbírky zákonů. Ve sdělení uvede též místo, kde se lze seznámit s obsahem kolektivní smlouvy vyššího stupně, jejíž závaznost se rozšiřuje na další zaměstnavatele. Kolektivní smlouvu vyššího stupně zároveň Ministerstvo práce a sociálních věcí  zašle v elektronické podobě úřadům práce  a oznámí, že je možné se s jejím obsahem seznámit na internetových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí a na úřadech práce.  Úřad práce umožní každému, kdo o to požádá, do takovéto kolektivní smlouvy vyššího stupně nahlédnout.

    Od prvního dne měsíce následujícího po vyhlášení sdělení o závaznosti kolektivní smlouvy vyššího stupně je tato smlouva závazná pro další zaměstnavatele s převažující činností v odvětví bez ohledu na to, zda-li u nich vůbec odborová organizace působí, ovšem s následujícími výjimkami. Kolektivní smlouva není, i přes vyhlášení sdělení o její závaznosti, účinná vůči těm zaměstnavatelským subjektům, na které byl nejpozději k tomuto dni prohlášen konkurs, které k tomuto dni zaměstnávají více než 50 % zaměstnanců se změněnou pracovní schopností, které k tomuto dni zaměstnávají méně než 20 zaměstnanců jakož i vůči těm zaměstnavatelům, kteří byli postiženi mimořádnou událostí (např. živelní událostí či havárie ) dle zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, jejíž následky trvají ke stanovenému dni. Ze schválené znění tohoto zákona se však dle mého názoru nikterak nepodává, zda jsou tyto subjekty kolektivní smlouvou vázány potom, co zákonem předvídaná překážka odpadne.  

    Schválený návrh zákona musí ještě projednat Senát a podepsat prezident Václav Klaus, ovšem opoziční ODS jej už nyní ostře kritizuje a nikterak se netají s myšlenkou, že i tentokrát jej hodlá napadnout u Ústavního soudu. Stejně jako tedy i nyní je poslancům ODS trnem v oku zejména ta skutečnost, že rozšiřování závaznosti kolektivních smluv vyššího stupně nebude prováděno právním předpisem, nýbrž pouze jejich oznámením ve Sbírce zákonů. To má být, jak k tomu opakovaně uvádí stínová ministryně práce ODS Alena Páralová, v rozporu s Ústavou České republiky i Listinou základních práv a svobod. Dalším z problémů, které jsou ze strany ODS schválenému návrhu vyčítány je pak to, že Ministerstvo práce a sociálních věcí bude po splnění zákonných podmínek povinno rozšířit závaznost příslušné kolektivní smlouvy vyššího stupně i tehdy, bude-li její obsah v rozporu s právním řádem České republiky. Bude proto jistě zajímavé sledovat, jaký osud bude tento návrh zákona ještě čekat a zda-li překoná stín svého neúspěšného předchůdce.



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Tomáš Sum
    7. 3. 2005

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • Jak na konkurenční doložku
    • Zaměstnanecké dílo a jeho praktické aspekty
    • Firemní influencing pohledem pracovního, autorského práva a ochrany spotřebitele
    • Jak správně elektronicky doručovat zaměstnanci
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Byznys a paragrafy, díl 13.: Vysílání zaměstnanců do zahraničí: Jak správně rozlišit služební cestu a režim vyslaného pracovníka
    • Prodloužení lhůt pro dání výpovědi a okamžitého zrušení zaměstnavatelem
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Výpočet a zdroj odměny insolvenčního správce při zrušení konkursu
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Novela trestního zákoníku
    • Porušení akcionářské dohody může zakládat neplatnost usnesení valné hromady, musí být však dobře napsána
    • Novela trestního zákoníku
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Nemožnost snížení hranice pro usnášeníschopnost shromáždění vlastníků aneb příběh zklamaného společenství
    • Fashion Upcycling? „Non, merci“ vzkazuje Hermès
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • 10 otázek pro ... Adama Šimice
    • Režimy povinností dle nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Zaměstnanecké dílo a jeho praktické aspekty
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Spotřebitelský vztah mezi studentem a soukromou školou – ÚS mění judikaturu

    Soudní rozhodnutí

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže odvolací soud na základě odvolání podaného dlužníkem proti usnesení insolvenčního soudu o zrušení schváleného oddlužení a (současně) o zastavení insolvenčního...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Náhrada při poškození věci (exkluzivně pro předplatitele)

    Náklady na zajištění náhradního vozidla lze podle konkrétních okolností pokládat za účelně vynaložené i v případě, že náhradní vozidlo bylo poškozeným použito k jízdě jen po...

    Nutná obhajoba, obnova řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li dán některý z důvodů nutné obhajoby podle § 36a odst. 2 písm. a) až d) tr. ř., musí mít obviněný obhájce již od počátku řízení o návrhu na povolení obnovy řízení,...

    Pracovněprávní vztahy (exkluzivně pro předplatitele)

    Účelem zákona č. 301/2020 Sb. bylo zajistit poskytovateli zdravotních služeb kompenzaci zvýšených personálních nákladů a zabránit tak propouštění zdravotníků a snižování...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.