epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
  • ZÁKONY
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
  • AKTUÁLNĚ
  • COVID-19
  • E-shop
  • Advokátní rejstřík
  • občanské právo
  • obchodní právo
  • insolvenční právo
  • finanční právo
  • správní právo
  • pracovní právo
  • trestní právo
  • evropské právo
  • veřejné zakázky
  • ostatní právní obory
Konference: Rodina v právu a bezpráví
3. 4. 2015
ID: 97246upozornění pro uživatele

Regulace reklamy na loterie – chystaná novela

Zákon o regulaci reklamy směřuje k další novelizaci, související se změnami zákona o č. 202/1990 Sb., o loteriích, konkrétně s chystaným návrhem zákona o hazardních hrách a návrhem zákona o dani z hazardních her.

Podstatnou změnou, plynoucí z novelizace, je změna terminologie. Dosavadní zákon o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, používá pro označení her pojem „loterie a jiné podobné hry“, který je nově nahrazen termínem „hazardní hry“.

Cílem změn je, ve smyslu regulační politiky Evropské komise, nejen zajištění objektivních, konzistentních, nediskriminačních a předem známých regulačních podmínek pro oblast hazardních her, ale také nastavení optimálních podmínek mimo jiné i v oblastech souvisejících s ochranou spotřebitelů před negativními dopady a důsledky spojenými s provozováním hazardních her, zejména zajištění dostatku informací spotřebitelům, aby chápali rizika spojená s hazardními hrami. Zvláště důležité je zajištění ochrany nezletilých osob, včetně zavedení pravidel, která minimalizují jejich kontakt s hazardními hrami, a to i prostřednictvím reklamy nebo propagace hazardních her v médiích.

V rámci zákona o regulaci reklamy se tak nově navrhuje doplnění § 5j, kde mají být blíže a podrobněji specifikovány podmínky a omezení, na jejichž základě lze reklamu či sponzorské vzkazy a teleshopping využívat.

Jedním z cílů celé úpravy je posílení ochrany spotřebitele a nastavení pravidel odpovědné reklamy. Reklama a sponzoring zaměřené, dle nové terminologie, na hazardní hry, by měly být pro spotřebitele transparentnější a měla by být plně eliminována nepodložená tvrzení o naději na výhru, vnucování hraní hazardních her nebo naznačování, že tyto hry představují řešení sociálních, pracovních, osobních či finančních problémů. Nově je tak v § 5j odst. 1 stanovena povinnost, dle které „Reklama nebo sponzorování hazardních her podněcující k účasti na hazardní hře nesmí obsahovat nepravdivá nebo zavádějící sdělení, zejména pokud jde o informace o možnosti výhry a sdělení, z něhož by mohl účastník hazardní hry nabýt dojmu, že účast na hazardní hře může být zdrojem snadno získaných finančních prostředků obdobných příjmům ze závislé činnosti podle zákona upravujícího daně z příjmů, příjmům ze samostatné činnosti podle zákona upravujícího daně z příjmů nebo příjmům z jakékoli jiné obdobné činnosti.“

Novela zákona má rovněž docílit i ochranu osob mladších 18 let, kdy je stanovena povinnost zákazu zaměření reklamy nebo sponzorování hazardní hry na osoby mladší 18 let, a to zejména ve formě zobrazení těchto osob nebo užitím prvků, prostředků nebo akcí, které takové osoby převážně oslovují. (§ 5j odst. 2). Dále pak je stanovena obligatorní povinnost uveřejnění sdělení o zákazu účasti osob mladších 18 let na hazardní hře a varování, že účast na hazardní hře může být škodlivá, a to v rozsahu nejméně 25 % reklamního sdělení (§ 5j odst. 3)

V rámci novely je pak rovněž upraven zákaz nevyžádané adresné reklamy na tuto kategorii produktů (5j odst. 4). Dále je pak zakázáno v případě reklamy umístěné na internetu uvádět přímý odkaz na internetové stránky, kde je hazardní hra provozována.

Výše uvedená opatření by pak v důsledku měla mít žádoucí vliv na prevenci a eliminaci návykového hraní hazardních her nebo závislosti na hazardních hrách.

Další změny směřují k prosazení nastolených pravidel. Odpovědnost za šíření reklamy, propagaci nebo podporu hazardní hry provozované bez platného povolení nebo řádného ohlášení, resp. hazardní hry, jejíž provozování je zakázáno, má být nově explicitně vyjádřena v § 6b odst. 2. Šiřitel dle stávající úpravy odpovídá za způsob šíření reklamy.

Orgánem dozoru nad reklamou nad hazardními hrami je nově ustanoven celní úřad, čímž dochází k rozšíření orgánů dozoru nad reklamou vymezených v § 7, který je nově doplněn o písmeno g). Na celní orgán je přenesena věcná působnost pro oblast reklamy, propagace nebo podpory zakázaných hazardních her, s výjimkou působnosti náležící Radě pro rozhlasové a televizní vysílání pro reklamu šířenou v rozhlasovém a televizním vysílání a v audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a pro sponzorování v rozhlasovém a televizním vysílání a v audiovizuálních mediálních službách na vyžádání. Celní úřady jako navrhovaný orgán dozoru budou vykonávat dozor nad reklamou šířenou ostatními formami reklamy (tisk, internet, billboardy).

V případě dozoru nad reklamou šířenou Internetem má být aplikován § 10 odst. 1 zákona o Celní správě ČR, dle kterého platí, že „Nelze-li určit místní příslušnost celního úřadu podle jiného zákona, je místně příslušný Celní úřad pro hlavní město Prahu.“. V praxi to však bude probíhat tak, že se záležitostí bude zabývat a podněty shromažďovat referát internetové kriminality v Hradci Králové, odbor Analýzy GŘC, který však bude věc předávat orgánu příslušnému podle zákona.

V souvislosti s věcnou změnou provedenou začleněním § 5j dochází k doplnění ustanovení § 8 odst. 1, upravujícího delikty spáchané fyzickou osobou jako šiřitelem reklamy, neboť k vymahatelnosti zákonné povinnosti je nutné mít nadefinovanou i skutkovou podstatu správního deliktu a s tím spojenou sankci. Obdobně pak zákon stanoví odpovědnost fyzických a právnických osob jako zadavatelů a zpracovatelů reklamy na hazardní hry.


Mgr. Jiří Hadaš, MBA


© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


Mgr. Jiří Hadaš, MBA
3. 4. 2015
pošli emailem
vytiskni článek
  • Tweet

Další články:

  • Na co se zaměřoval úřad pro ochranu osobních údajů při své kontrolní činnosti v roce 2020?
  • Nový zákon o odpadech: Přehled 10 vybraných změn
  • Ústavním soudcem pouze jednou. Opakování mandátu narušuje víru v nezávislost
  • Pokut za porušení GDPR přibývá, jak jim předejít?
  • Úhrada vyšetření na přítomnost antigenu viru SARS –CoV-2 v oblasti poskytování sociální péče
  • Přehnaný právní formalismus versus prezident republiky
  • DEAL MONITOR
  • Výjimky z pravidla přednosti pozdější příznivější právní úpravy v přestupkovém právu dle judikatury Nejvyššího správního soudu
  • Kamerový systém dle zákona o odpadech ve světle GDPR
  • Bankovní identita – posun v digitalizaci nejen veřejné správy
  • V posledních letech jsou do České republiky stále častěji doručovány protokoly dopravních přestupků spáchaných v zahraničí.

Související produkty

Online kurzy

  • Blockchain
  • Právní formy sportovních organizací se zaměřením na spolky II. část
  • Právní formy sportovních organizací se zaměřením na spolky I. část
  • Ochrana osobních údajů
  • Bezpečnost osobních údajů
Lektoři kurzů
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
Mgr. Ing. Bc. Jan Tomíšek
Mgr. Ing. Bc. Jan Tomíšek
Kurzy lektora
JUDr. Josef Donát, LL.M.
JUDr. Josef Donát, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Dobřichovský, Ph.D.
JUDr. Tomáš Dobřichovský, Ph.D.
Kurzy lektora
Mgr. Michaela Micková
Mgr. Michaela Micková
Kurzy lektora
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
Kurzy lektora
JUDr. Mgr. Filip Rigel, Ph.D.
JUDr. Mgr. Filip Rigel, Ph.D.
Kurzy lektora
JUDr. Daniela Kovářová
JUDr. Daniela Kovářová
Kurzy lektora
Mgr. Libor Zbořil
Mgr. Libor Zbořil
Kurzy lektora
všichni lektoři

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Povaha překážek v práci na straně zaměstnavatele vzniklých v souvislosti preventivními opatřeními přijatými vládou proti šíření koronaviru SARS-CoV-2
  • Okresní úřady byly zrušeny, okresy jako správní celky však nikoli
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Občanský průkaz a prokazování totožnosti
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Koronavirus – praktická příručka zaměstnavatele
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Roušky na pracovišti. Jaká jsou rizika?
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Povinnost nošení roušky v kontextu ústavních práv
  • Okresní úřady byly zrušeny, okresy jako správní celky však nikoli
  • Právní ochrana elektronické pošty zaměstnanců
  • Stravenkový paušál (peněžitý příspěvek na stravování) – právní a daňové aspekty
  • Nová právní úprava dovolené účinná k 1.1.2021 – dovolená za kalendářní rok (část 1.)
  • Regulace open-source P2P platební sítě Bitcoin
  • Desatero pro výtěžnější oddlužení
  • Náklady řízení
  • Výpověď z pracovního poměru ze strany zaměstnance (část 1.)
  • Krácení dovolené nově od 1. 1. 2021
  • Sankce za dob koronavirové pandemie – Odpovědnost za přestupky – 1. díl seriálu
  • Senátní výbory se neshodly, v jaké úpravě vrátit mediální zákon

Pracovní pozice

Soudní rozhodnutí

Aktivní věcná legitimace (exkluzivně pro předplatitele)

Pokud by byly zjištěny okolnosti, které by jinak, bylo-li by vedeno odpovídající řízení, vedly k závěru o neplatnosti usnesení valné hromady společnosti o naložení s uvolněným...

Péče řádného hospodáře (exkluzivně pro předplatitele)

Pro aplikaci § 68 odst. 1 z. o. k. je – z časového hlediska – rozhodné, zda za účinnosti tohoto ustanovení došlo k jednání člena (nebo bývalého člena) statutárního orgánu...

Předkupní právo (exkluzivně pro předplatitele)

Na rozdíl od předkupního práva sjednaného smluvně – bez ohledu na to, zda působí jen mezi stranami nebo má věcněprávní účinky – je předkupní právo spoluvlastníků nemovité...

Insolvenční správce

Ustanovení § 32 odst. 1 a 2 insolvenčního zákona, ve znění účinném od 1. ledna 2014, je nutno vykládat tak, že návrh na zproštění insolvenčního správce funkce může podat (jen)...

Pojem „správní činnosti“ (exkluzivně pro předplatitele)

Pod „správní činnosti“ ve smyslu ustanovení § 2 odst. 3 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů je možno podřadit...

Vyhledávání ASPI

ASPI

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
AIVD APEK 100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2021, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů