epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    27. 12. 2016
    ID: 104551upozornění pro uživatele

    Rozporuplné sjednocování judikatury

    Úkolem vrcholných článků soudní soustavy, tedy Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu, je vedle přezkumu rozhodnutí v konkrétních věcech též sjednocování judikatury. Zákony upravující fungování těchto soudů, stejně jako zákon o Ústavním soudu, proto upravují zvláštní postup v případě, kdy by se senát rozhodující konkrétní věc chtěl odchýlit od právního názoru, který již byl vysloven v dřívějším rozhodnutí (jiného) senátu. Nejednotná je však paradoxně i judikatura zabývající se výkladem a aplikací těchto pravidel.

     
     Mališ Nevrkla Legal, advokátní kancelář
     
    Podle § 20 odst. 1 zákona o soudech a soudcích (tříčlenný senát) Nejvyššího soudu, který při svém rozhodování dospěje k právnímu názoru odlišnému od právního názoru již vyjádřeného v jiném rozhodnutí Nejvyššího soudu, postoupí věc k rozhodnutí velkému senátu (příslušného kolegia). Výjimku představují podle odstavců 2 a 3 pouze případy, kdy (i) jde o právní názor o procesním právu a tříčlenný senát nedospěl jednomyslně k závěru, že řešená procesní otázka má po právní stránce zásadní význam nebo (ii) byl odlišný právní názor vysloven ve stanovisku Nejvyššího soudu zaujatém ke sjednocení rozhodovací činnosti soudů ve věcech určitého druhu.

    Samotným postoupením věci však není příslušnost velkého senátu příslušného kolegia automaticky založena. Velký senát proto není povinen postoupení věci přijmout, a naopak musí v každém jednotlivém případě zkoumat, zda pro tento postup byly splněny zákonné podmínky, či nikoliv. Pokud tomu tak není, rozhodne o přikázání věci zpět příslušnému tříčlennému senátu – viz stanovisko pléna Nevyššího soudu č. Plsn 1/2011 ze dne 14. září 2011 (R 1/2012).

    Obdobně v souladu  s § 17 odst. 1 soudního řádu správního platí, že dospěl-li senát Nejvyššího správního soudu při svém rozhodování k právnímu názoru, který je odlišný od právního názoru již vyjádřeného v rozhodnutí Nejvyššího správního soudu,
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    postoupí věc k rozhodnutí rozšířenému senátu. Při postoupení svůj odlišný právní názor zdůvodní. Výjimkou je podle odstavce 2 opět situace, kdy již byl odlišný právní názor vysloven ve stanovisku Nejvyššího správního soudu.

    K pravomoci rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu lze spíše jako zajímavost bez velkého významu pro praxi zmínit jeho usnesení ve věci spis. zn. 4 As 1/2015 ze dne 1. března 2016. Podle něj totiž není rozšířený senát příslušný k odchýlení se od právního názoru vysloveného v rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, jestliže by se v důsledku této odchylky snížil standard ochrany lidských práv dosažený dosavadní rozhodovací praxí Nejvyššího správního soudu, pokud bylo uplatnění v ní obsažených právních názorů shledáno Evropským soudem pro lidská práva nezbytným pro dodržení požadavků Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod ze strany České republiky. Pokud je v takovém případě rozšířenému senátu věc postoupena k zaujetí odlišného právního názoru, rozšířený senát ji procesnímu senátu vrátí.

    Tato ustanovení určují, kdy je k rozhodnutí určité věci příslušný velký senát Nejvyššího soudu nebo rozšířený senát Nejvyššího správního soudu, tedy kdy je tento senát zákonným soudem ve smyslu čl. 38 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, podle nějž nikdo nesmí být odňat svému zákonnému soudci. Příslušnost soudu i soudce stanoví zákon. Pokud tedy procesní senát rozhodne věc, kterou byl povinen předložit velkému či rozšířenému senátu,
    Reklama
    Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    19.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    byla věc rozhodnuta nezákonným soudem a došlo k porušení ústavně garantovaného práva účastníků na zákonného soudce. Proti takovému rozhodnutí se pak lze úspěšně bránit ústavní stížností – viz například nález Ústavního soudu ve věci spis. zn.  IV. ÚS 738/09 ze dne 11. září 2009.

    Pro úplnost lze dodat, že ačkoli jsou ustanovení o příslušnosti velkého senátu Nejvyššího soudu a rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu formulována takřka identicky, zejména obě výslovně hovoří o postoupení věci k rozhodnutí, postup těchto senátů je v praxi odlišný. Zatímco velké senáty skutečně rozhodují o věci samé, rozšířený senát tak činí, pouze když rozhodnutí věci závisí jen na vyřešení právní otázky, pro kterou mu byla věc postoupena. Pokud rozhodnutí věci závisí i na řešení dalších otázek, které v praxi Nejvyššího správního soudu rozdílně rozhodovány nejsou, rozšířený senát vydá pouze usnesení, v jehož výroku vysloví právní názor ohledně otázky, pro kterou mu věc postoupena byla. Věc samou nerozhoduje (nezrušuje kasační stížností napadené rozhodnutí krajského soudu, nezamítá kasační stížnost), nýbrž ji vrátí zpět procesnímu senátu.

    Konečně je vhodné zmínit, že i v případě Ústavního soudu je (tříčlenný) senát, který dospěje k právnímu názoru odchylnému od právního názoru již vysloveného v nálezu Ústavního soudu, podle § 23 zákona o Ústavním soudu povinen danou právní otázku předložit plénu, jehož stanoviskem je následně vázán. K Ústavnímu soudu je dále vhodné zmínit, že v současné době již rozhodují o ústavních stížnostech proti rozhodnutím velkých senátu Nejvyššího soudu a rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu tříčlenné senáty Ústavního soudu. Plénum Ústavního soudu si totiž v rozhodnutí č. Org. 24/14 ze dne 25. března 2014 (54/2014 Sb.) vydaném v návaznosti na § 11 odst. 2 písm. k) zákona o Ústavním soudu ohledně atrahování dalších věcí neuvedených přímo v zákoně rozhodování o těchto stížnostech nevyhradilo. V předchozím rozhodnutí č. Org. 49/12 ze dne 30 října 2012 (364/2012 Sb.) tak přitom plénum Ústavního soudu učinilo.

    Výkladu a aplikaci citovaných ustanovení zákona o soudech a soudcích a soudního řádu správního se věnuje řada rozhodnutí Nejvyššího soudu, Nejvyššího správního soudu i Ústavního soudu, z nichž vyplývají též různé výjimky z povinnosti předložit věc velkému či rozšířenému senátu.

    Logickou výjimkou, jíž není třeba se blíže věnovat, je situace, kdy již velký či rozšířený senát o dané právní otázce rozhodl, jelikož tím je třeba ji považovat za vyřešenou. To ovšem nebrání senátu, který by se chtěl od tohoto rozhodnutí odchýlit, aby otázku velkému či rozšířenému senátu (s výše zmíněnou výhradou) předložil znovu. Šance na úspěch však nebude valná.

    Druhou výjimku představuje situace, kdy se dotčenou rozdílně rozhodovanou otázkou zabýval Ústavní soud. Přístup Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu k řešení této situace je však odlišný.

    Vykonatelná rozhodnutí Ústavního soudu jsou podle čl. 89 odst. 2 Ústavy České republiky závazná pro všechny orgány i osoby, takže tímto rozhodnutím by měla být judikatura všech soudů v dané otázce sjednocena „nejlépe“. Ani rozhodnutí velkého senátu Nejvyššího soudu či rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu takovou závaznost nemají. Tuto argumentaci ostatně používá i rozšířený senát, podle nějž platí, že postoupí-li mu (procesní) senát věc a následně o dané sporné otázce rozhodne Ústavní soud, příslušnost rozšířeného senátu zanikne a ten věc bez dalšího vrátí – viz usnesení ve věci spis. zn. 2 As 35/2008 ze dne 28. července 2009 (Sbírka rozhodnutí NSS č. 1948/2009).

    V judikatuře Nejvyššího soudu se ovšem lze setkat s odlišným řešením této situace. V rozsudku ve věci spis. zn. 31 Cdo 2805/2011 ze dne 13. června 2012 (R 153/2012) se velký senát občanskoprávního a obchodního kolegia zabýval otázkou, jak postupovat v případě, kdy Ústavní soud zruší rozhodnutí velkého senátu, jímž byla judikatura Nejvyššího soudu sjednocena a sám k dané otázce vysloví právní názor. Dospěl přitom k závěru, že i v takovém případě je tříčlenný senát, který tuto otázku následně řeší, povinen věc předložit (opět) velkému senátu, byť by se chtěl řídit právním názorem Ústavního soudu. V důsledku zrušujícího nálezu Ústavního soudu bylo totiž odstraněno sjednocující rozhodnutí Nejvyššího soudu, jenž je vrcholným soudním orgánem ve věcech patřících do pravomoci soudů s výjimkou těch, o nichž rozhoduje Ústavní soud nebo Nejvyšší správní soud. V těchto věcech zajišťuje Nejvyšší soud rozhodováním o mimořádných opravných prostředcích jednotu a zákonnost rozhodování. Proto je na místě rozpor v judikatuře odstranit postupem předvídaným § 20 odst. 1 zákona o soudech a soudcích, a to i tehdy, je-li důvodem pro případnou odlišnost názoru závazný právní názor Ústavního soudu. Rozpory v rozhodování Nejvyššího soudu přísluší řešit výhradně velkým senátům jeho kolegií a prosté převzetí názoru Ústavního soudu tříčlenným senátem Nejvyššího soudu do jeho rozhodnutí ke sjednocení judikatury nepostačuje.

    Z pohledu praxe je však patrně nejvýznamnějším rozsudek velkého senátu občanskoprávního a obchodní kolegia Nejvyššího soudu ve věci spis. zn. 31 Cdo 4291/2009 ze dne 10. března 2010 (R 96/2010). Ten řeší otázku, jak má (tříčlenný) senát postupovat v případě, kdy již rozpor v judikatuře Nejvyššího soudu neodstraněný rozhodnutím velkého senátu existuje před jeho rozhodnutím a on se „pouze“ chystá přiklonit k jednomu z protichůdných v judikatuře vyslovených právních názorů. Jde tedy o situaci, kdy se některý senát v minulosti od předchozího právního názoru odchýlil, aniž by v souladu se zákonem o soudech a soudcích věc předložil velkému senátu. I v takovém případě je (tříčlenný) senát povinen věc velkému senátu předložit a předchozí pochybení tím napravit. Tím, že by se pouze přiklonil k jednomu z protichůdných právních názorů by totiž rozpor v judikatuře ve prospěch tohoto právního názoru neodstranil. Rozpor by existoval i nadále, dokud by se k předmětné otázce nevyjádřil velký senát buď v abstraktní rovině ve svém stanovisku, nebo v rozhodnutí konkrétní věci.

    Právě tento výklad § 20 odst. 1 zákona o soudech a soudcích však není v praxi vždy respektován. Jako příklad lze uvést rozsudek Nejvyššího soudu ve věci spis. zn. 30 Cdo 1072/2016 ze dne 19. října 2016, podle nějž je třeba považovat za ustálenou rozhodovací praxi Nejvyššího soudu jeho rozhodnutí obsahující právní názor na řešení předmětné právní otázky, které bylo publikováno ve Sbírce rozhodnutí a stanovisek, tedy v „zelené“ sbírce. Takové rozhodnutí totiž vyjadřuje většinový názor (v tomto případě občanskoprávního a obchodního) kolegia Nejvyššího soudu, jehož schválení publikace rozhodnutí v „zelené“ sbírce v souladu s § 24 odst. 2 zákona o soudech a soudcích podléhá. Touto publikací je naplněn formální předpoklad pro sjednocení rozhodovací praxe obecných soudů. Soudní praxi se totiž dává publikací na vědomí, že právní názor, jehož jádro je obsaženo v publikované právní větě, odráží právní názor většiny kolegia, jemuž se musí podřídit i rozhodovací praxe tříčlenných senátů Nejvyššího soudu.

    S odvoláním na tento rozsudek a publikaci jednoho z rozdílných právních názorů vyskytujících se ohledně řešené právní otázky v rozhodovací praxi Nejvyššího soudu se pak tento soud usnesením ve věci spis. zn. 30 Cdo 3068/2016 ze dne 14. prosince 2016 přiklonil k jednomu z těchto názorů, aniž by věc předložil velkému senátu občanskoprávního a obchodního kolegia. Konkrétně šlo o otázku, zda má věřitel ve smyslu § 80 občanského soudního řádu naléhavý právní zájem na určení, že ručitel je vlastníkem nemovité věci, která byla převedena (dle věřitele neplatným) právním jednáním na třetí osobu, pokud pohledávka věřitele není ke dni rozhodnutí soudu vykonatelná.

    V obecné rovině lze s odstraněním již existujícího rozporu v rozhodovací praxi Nejvyššího soudu či Nejvyššího správního soudu (vzniknuvšího nerespektováním v úvodu citovaných ustanovení v minulosti) publikací rozhodnutí vycházejícího z jednoho z těchto protichůdných názorů ve Sbírce rozhodnutí a stanovisek, resp. ve Sbírce rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jistě souhlasit. Ostatně i o rozhodnutí velkého či rozšířeného senátu se soudci a účastníci, resp. jejich právní zástupci, většinou dozví právě z některé ze sbírek, nejde-li o mediálně zajímavou kauzu, kdy je ovšem právní názor v „běžných“ médiích většinou překroucen. Problém ovšem spočívá v tom, že v praxi takové sjednocování judikatury příliš nefunguje. Právě v případě výše zmíněné otázky totiž publikace jednoho z rozdílných právních názorů praxi Nejvyššího soudu nesjednotila a i po publikaci bylo vydáno rozhodnutí vycházející z odlišného (od publikovaného) právního názoru.

    Obdobně problematický je podle mého názoru případ, kdy „kvalifikovanému“ senátu není předložena věc, jejíž rozhodnutí závisí na řešení právní otázky, ohledně níž není judikatura jednotná, s odůvodněním, že jeden z těchto protichůdných názorů je vysloven v rozhodnutí, které je „ojedinělým excesem v rozhodovací praxi“. Jako příklad lze uvést otázku, zda je rozhodnutí, jímž bylo v přezkumném řízení ve smyslu § 149 odst. 5 správního řádu změněno nebo zrušeno závazné stanovisko dotčeného orgánu, rozhodnutím přezkoumatelným ve správním soudnictvím na základě žaloby podle § 65 a násl. soudního řádu správního, nebo opět (jako měněné či rušené závazné stanovisko) jen úkonem podle čtvrté části správního řádu.

    Nejvyšší správní soud v rozsudku ve věci spis. zn. 4 As 42/2014 ze dne 23. května 2014 dospěl k názoru, že o rozhodnutí přezkoumatelné ve správním soudnictví jde a rovněž vysvětlil, proč by nebyl dostatečný jeho soudní přezkum ve smyslu § 75 odst. 2 soudního řádu správního, tedy až v rámci přezkumu rozhodnutí, které bylo změněným či zrušeným závazným stanoviskem podmíněno. V rozsudku ve věci spis. zn. 10 As 97/2014 ze dne 8. července 2015 ovšem Nejvyšší správní soud dospěl k opačnému názoru, aniž by věc předložil rozšířenému senátu. Rozsudek ve věci spis. zn.  4 As 42/2014 ze dne 23. května 2014 pak označil za již zmíněný „ojedinělý exces v rozhodovací praxi“, byť tím nepostoupení věci rozšířenému senátu neodůvodnil. Otázkou postoupení věci se totiž vůbec nezabýval, a to patrně proto, že na rozhodnutí o změně či zrušení závazného stanoviska vztáhl právní názor rozšířeného senátu zabývající se povahou závazných stanovisek samotných.

    Nepostoupení věci rozšířenému senátu s tím, že se procesní senát chce odchýlit od právního názoru, který je vysloven v rozhodnutí označeném za „ojedinělý exces v rozhodovací praxi“, je dle mého názoru nutno odmítnout. Rozhodnutím procesního senátu totiž nemůže být rozpor odstraněn. Ani tento můj názor pak nelze označit za „ojedinělý exces“, když například v rozsudku Nejvyššího správního soudu ve věci spis. zn. 2 Afs 165/2016 ze dne 10. listopadu 2016 se konstatuje, že Nejvyšší správní soud je vázán svou vlastní judikaturou a právní názor jím vyslovený nelze v jiných obdobných případech bez dalšího odmítnout jako „ojedinělé soudní rozhodnutí“, zvláště jedná-li se o názor v rozhodnutí důkladně rozebraný a podrobně a konzistentně odůvodněný.

    Ostatně při studiu jednotlivých rozhodnutí rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu zjistíme, že postoupení věci tomuto senátu z důvodu, že se procesní senát chce odchýlit od právního názoru vysloveného třeba jen v jednom rozhodnutí, není výjimečné. Nadto v dané věci o „ojedinělý exces v rozhodovací praxi“ nešlo, jelikož z právního názoru vysloveného v rozsudku ve věci spis. zn. 4 As 42/2014 ze dne 23. května 2014 vyšel Nejvyšší správní soud v dalších rozhodnutích.

    Přesto rozsudek ve věci spis. zn. 10 As 97/2014 ze dne 8. července 2015 obstál i v přezkumu Ústavního soudu, který v nálezu ve věci spis. zn. I. ÚS 2866/15 ze dne 14. března 2016 konstatoval, že pokud Nejvyšší správní soud v pozdější věci výslovně označil rozsudek ve věci spis. zn. 4 As 42/2014 ze dne 23. května 2014 za zjevné vybočení z rozhodovací činnosti tohoto soudu, svůj závěr doložil a následně rozhodl v souladu s předchozí judikaturou, nelze mu z pohledu práva na zákonného soudce vytýkat, že se rozhodl věc rozšířenému senátu nepředložit. Vzhledem k tomu, že o ojedinělé vybočení nešlo a Nejvyšší správní soud se otázkou, zda věc postoupit rozšířenému senátu, výslovně vůbec nezajímal, jde o poměrně nešťastné rozhodnutí, které jednotnosti postupu Nejvyššího správního soudu při sjednocování judikatury bohužel nijak nepřispívá.

    S ohledem na výše uvedené lze nepochybně uzavřít, že výjimek z obligatorního postoupení věci velkému či rozšířenému senátu by mělo být co nejméně. Nadto by jistě bylo vhodné, aby tyto výjimky vycházely právě z judikatury těchto senátů, které jediné jsou k rozhodování v případech, na které dopadají v úvodu citovaná ustanovení, příslušné. Zejména by nemělo být nepostoupení věci zdůvodňováno ojedinělostí právního názoru, od nějž se chce procesní senát odchýlit. Kritéria „ojedinělosti“ (v kolika rozhodnutích může být daný právní názor promítnut apod.) totiž nejsou nikde stanovena a riziko, že se budou v jednotlivých věcech lišit, je značné. Zda skutečně šlo o exces, či nikoli, by měl navíc vždy posoudit velký či rozšířený senát, nikoli „jen“ další z procesních senátů.


    Mgr. Jan Pořízek

    Mgr. Jan Pořízek
    ,
    advokát


    Mališ Nevrkla Legal, advokátní kancelář, s. r. o.

    Longin Business Center
    Na Rybníčku 1329/5
    120 00 Praha 2

    Tel.:    +420 296 368 350
    Fax:    +420 296 368 351
    e-mail:    law.office@mn-legal.eu
     

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. Jan Pořízek (Mališ Nevrkla Legal)
    27. 12. 2016

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Vymezení zadávacích podmínek na veřejnou zakázku v oblasti zdravotnictví
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • DEAL MONITOR
    • DEAL MONITOR
    • DEAL MONITOR
    • Kamerové systémy ve školách podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů: Jen chtít nestačí
    • Získání přechodného pobytu pro rodinného příslušníka občana EU: Kompletní průvodce procesem s praktickými radami
    • Agilní vývoj software – specifika smluvních podmínek
    • DEAL MONITOR
    • DEAL MONITOR
    • Exekuce pod taktovkou státu – znovu a hůře?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Klamavá reklama
    • 10 otázek pro ... Valerii Cermanovou
    • Novela trestního zákoníku
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • K nákladům exekuce při soudním prodeji zástavy
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • Nemožnost snížení hranice pro usnášeníschopnost shromáždění vlastníků aneb příběh zklamaného společenství
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Novela trestního zákoníku
    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • Fashion Upcycling? „Non, merci“ vzkazuje Hermès
    • Porušení akcionářské dohody může zakládat neplatnost usnesení valné hromady, musí být však dobře napsána
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Novela trestního zákoníku
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Spotřebitelský vztah mezi studentem a soukromou školou – ÚS mění judikaturu

    Soudní rozhodnutí

    Telekomunikace

    Potřeba zajištění možnosti umístění telekomunikačního vedení a jeho opěrných a vytyčovacích bodů na cizích nemovitostech plyne z povahy telekomunikačního vedení, zejména z jeho...

    Zákaz konkurence

    Na základě § 5 odst. 1 zákona o obchodních korporacích je možné domáhat se vydání toliko prospěchu, který získal ten, kdo porušil zákaz konkurenčního jednání, a to buď po...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže odvolací soud na základě odvolání podaného dlužníkem proti usnesení insolvenčního soudu o zrušení schváleného oddlužení a (současně) o zastavení insolvenčního...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Náhrada při poškození věci (exkluzivně pro předplatitele)

    Náklady na zajištění náhradního vozidla lze podle konkrétních okolností pokládat za účelně vynaložené i v případě, že náhradní vozidlo bylo poškozeným použito k jízdě jen po...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.