epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    6. 9. 2024
    ID: 118532upozornění pro uživatele

    Směrnice pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu – nutnost nebo žádoucí možnost?

    Takřka každá obec, jakožto veřejný zadavatel, která objednává služby, dodávky či realizuje stavební práce, se někdy během své existence setkala i s takzvanými malými zakázkami – veřejnými zakázkami malého rozsahu. Veřejnou zakázkou malého rozsahu (dále také „VZMR“) je taková veřejná zakázka na dodávky či služby, jejíž předpokládaná hodnota je rovna nebo nižší než 2 000 000 Kč bez DPH, nebo veřejná zakázka na stavební práce, jejíž předpokládaná hodnota je rovna nebo nižší 6 000 000 Kč bez DPH.[1]

    Jak pak dále stanovuje zákon o zadávání veřejných zakázek[2], zadavatel není povinen zadat v zadávacím řízení veřejnou zakázku malého rozsahu, je však povinen dodržet zásady uvedené v § 6 odst. 1 až 3 zákona o zadávání veřejných zakázek[3], a to zásadu transparentnosti, přiměřenosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace. Ničím jiným se však, až na některé další výjimky[4], na první pohled zadavatelé při zadávání VZMR řídit nemusí. Tedy alespoň v teoretické rovině. Nejenom na obce, ale i na většinu dalších zadavatelů totiž dopadají i povinnosti účelného a hospodárného nakládání s majetkem či v případě dotovaných veřejných zakázek i dotační pravidla poskytovatele dotace.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Jak je to ale se směrnici pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu? Musí jí každá obec mít vydánu? Jakou povahu má taková směrnice? Co by taková směrnice měla a neměla obsahovat? Lze se pak od takové směrnice odchýlit?

    Ačkoliv jsme se ve své praxi několikrát setkali s tím, že obci bylo ze strany dozorových či kontrolních orgánů vytýkáno, že nemá přijatu směrnici pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu, skutečnost je taková, že žádný právní předpis obcím nestanovuje povinnost mít vydánu takovouto směrnici. Jedná se tak pouze o možnost, jak interně stanovit pravidla pro zadávání VZMR. Směrnice má totiž povahu vnitřního předpisu, který je ve své podstatě závazný pouze dovnitř obce a nikoliv navenek.

    Častou a žádoucí praxí v případě vydání směrnice je kategorizace VZMR do několika pásem/skupin/kategorií. Nejčastěji vyskytovaným je dělením na tři kategorie, které jsou odstupňovány podle předpokládané hodnoty, kdy pro ty „nejméně hodnotné“ VZMR je stanoven nejmírnější postup (zpravidla přímé zadání) a naopak pro VZMR blížící se hranici podlimitní veřejné zakázky je stanoven postup nejpřísnější (zpravidla otevřená výzva). Nikde však není závazně stanoveno, jaké finanční limity pro jednotlivé kategorie by měly být stanoveny. Ministerstvo pro místní rozvoj v rámci svých metodických podkladů[5] uvádí doporučené finanční limity pro dodávky a služby do 50 000 Kč (v odůvodněných případech do 250 000 Kč), do 1 000 000 Kč a do 2 000 000 a pro stavební práce do 500 000 Kč, do 3 000 000 Kč a do 6 000 000 Kč.

    Reklama
    Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 23.1.2026
    Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 23.1.2026
    23.1.2026 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Přímé zadání[6] je do určité míry v rozporu se zásadami dle § 6 odst. 1 až 3 zákona o zadávání veřejných zakázek, na druhou stranu při nákupu kancelářských potřeb v řádu nižších tisíc korun je nepochybně neúčelné a nehospodárné realizovat výběrové řízení otevřenou výzvou na profilu zadavatele.

    Druhá kategorie VZMR je pak nejčastěji soutěžena tzv. uzavřenou výzvou, v rámci které zadavatel osloví několik potenciálních dodavatelů a z došlých nabídek vybírá konkrétního dodavatele. Osloveni by měli být alespoň 3 vhodní dodavatelé, kdy již ale není nezbytné, aby zadavatel vybíral ze tří došlých nabídek (zpravidla skutečně postačí prokazatelně oslovit alespoň 3 potenciální dodavatele, pokud např. dojde jen jedna nabídka, lze tuto nabídku, splňuje-li požadovaná kritéria, vybrat). Platí ale, že v rámci obdobných VZMR by měla obec oslovované dodavatele rotovat, obměňovat, jednoduše aby v rámci každé stavební zakázky nebyli oslovováni stále stejní tři dodavatelé.

    Třetí kategorie VZMR by se procesem měla blížit „zákonným“ veřejným zakázkám, nejčastěji formou otevřené výzvy, tedy oslovením neomezeného okruhu dodavatelů s výzvou k podání nabídky. K tomuto účelu bývá nejvhodnější využít profil zadavatele, případně i webové stránky obce.

    Všechny kategorie by měly mít ideálně nastavené i podrobnosti k procesům, např. co se rozesílá v rámci uzavřené výzvy potenciálním dodavatelům, jaká bude minimální lhůta na reakci apod.

    Obce často v těchto kategoriích upravují i kompetence jednotlivých obecních orgánů. To samozřejmě není vyloučeno, nicméně hlavním smyslem kategorizace VZMR by mělo být „stupňování“ procesu výběru dodavatele a nikoliv jen rozdělení kompetencí obecních orgánů. Během naší praxe se nám však dostaly do rukou i takové směrnice, které v podstatě pro všechny kategorie VZMR počítaly s přímým zadáním, jednou však ze strany starosty obce, pro druhou kategorii rovněž ze strany starosty obce, avšak po provedeném průzkumu trhu a pro třetí kategorii pak přímým zadáním po schválení zastupitelstvem obce. To však rozhodně není příklad hodný následování.

    Lze doporučit do směrnice zakotvit i výjimky z pravidel. Mohou totiž nastat situace, kdy postup v souladu se směrnicí nebude možné dodržet nebo bude nutné postupovat jinou cestou. To platí zejména v případě naléhavých situací (havarijní stavy, živelné pohromy), dále pak například v situaci kdy na trhu existuje jediný možný dodavatel apod. Pokud však zmocnění pro výjimku z pravidel směrnice v textu chybí, neznamená to, že obec nemůže postupovat odchylně od směrnice. Platí zde jednoduché pravidlo: kdo rozhodl o přijetí směrnice, může rozhodnout o tom, že se ad hoc nebude podle směrnice postupovat. Je to podobné jako v případě například jednacího řádu zastupitelstva, který schvaluje zastupitelstvo obce a také zastupitelstvo obce může rozhodnout o tom, že se v konkrétním případě bude postupovat odchylně od jednacího řádu. Vždy by však výjimka měla být náležitě zdůvodněna, aby bylo zřejmé, že nedochází k prostému obcházení pravidel uvedených ve směrnici.

    A je samozřejmě nutné dodat, že je-li VZMR (spolu)financována z dotačních prostředků, mohou být pravidla poskytovatele dotace přísnější než směrnice obce, tudíž bude nutné se řídit těmito pravidly. Pokud jsou však pravidla poskytovatele dotace naopak mírnější, měla by obec ideálně postupovat podle své směrnice, nebudou-li shledány relevantní důvody pro odchylku. Žádný dotační orgán totiž jistě nebude obec sankcionovat za to, že postupuje transparentněji, než požadují dotační podmínky.

    Směrnice pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu jistě nejsou nutností ve všech obcích, nicméně dobře nastavená směrnice může být dobrým pomocníkem při zadávání VZMR a ulehčit tak obecním představitelům práci, zároveň může posloužit i v situacích různých nařčení z řad politických oponentů či angažované veřejnosti. Klíčem je však skutečně její dobré nastavení, aby naopak nebyla spíše klackem hozeným pod nohy.

    Mgr. Bc. Tomáš Auer,
    advokát

    Advokátní kancelář KVB
     
    KVB advokátní kancelář s.r.o.
     
    Teplého 2786
    530 02 Pardubice 
     
    Tel.:   +420 226 259 401
    e-mail: pravnik@akkvb.cz
     

    [1] § 27 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek

    [2] srov. § 31 zákona o zadávání veřejných zakázek

    [3] S účinností od 16. 7. 2023 se již na veřejné zakázky malého rozsahu nevztahuje povinnost dodržet též zásady odpovědného zadávání dle § 6 odst. 4 zákona o zadávání veřejných zakázek.

    [4] Např. uveřejňovací povinnost dle § 219 zákona o zadávání veřejných zakázek

    [5] Metodika zadávání veřejných zakázek malého rozsahu dostupná >>> zde.

    [6] tedy přímé uzavření smlouvy s dodavatelem


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Bc. Tomáš Auer (KVB)
    6. 9. 2024

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

    Napište nám

    Předem Vám děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.

    Položky označené hvězdičkou jsou povinné.

    Vyplněním a odesláním formuláře beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů za účelem zodpovězení mého dotazu. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE


    Děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.


    Další články:

    • Využití institutu předběžných tržních konzultací v praxi
    • Odstoupení vybraného dodavatele ze zadávacího řízení z pohledu jistoty
    • Nemožnost vyloučení účastníka zadávacího řízení z důvodu chybějících údajů v evidenci skutečných majitelů
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - LISTOPAD 2025
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – část 3
    • Použití cenového minima při hodnocení nabídek ve veřejné zakázce
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – část 2
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ŘÍJEN 2025
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – 1. část
    • Odpovědnost zadavatele za správnost projektové dokumentace a (ne)možnost změny závazku ze smlouvy podle § 222 odst. 6 ZZVZ
    • Kdy je zadavatel povinen učinit nebo akceptovat změnu závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku na stavební práce?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 23.01.2026Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 23.1.2026
    • 10.02.2026Svěřenské fondy a fundace – právní a daňové aspekty dispozic s majetkem a plnění obmyšleným (online - živé vysílání) - 10.2.2026
    • 24.02.2026Jak správně nařizovat dovolenou individuálně i hromadně (online - živé vysílání) - 24.2.2026
    • 25.02.2026Mediace a vyjednávání v právní praxi (online – živé vysílání) – 25.2.2026
    • 24.03.2026ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.3.2026

    Online kurzy

    • Exekutorské zástavní právo
    • Benefity pod kontrolou: právní rámec, zásada rovného zacházení a daňové dopady
    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Přístup k nemovitosti přes pozemek třetí osoby
    • PŘEHLEDNĚ: Jak funguje předkládání plné moci? Postačí soudu jen její „fotokopie“? Aneb vývoj právní úpravy požadavků na plnou moc v našem právním systému.
    • Evidence skutečných majitelů se uzavírá veřejnosti
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Využití institutu předběžných tržních konzultací v praxi
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • PORTOS rozšiřuje vlastnickou strukturu. Do nejužšího vedení kanceláře přichází noví společníci
    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • Bossing v pracovním právu
    • Využívání nástrojů umělé inteligence: proč je GDPR relevantní?
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • Změna písemné smlouvy ústní formou aneb zákaz jednání v rozporu s vlastním dřívějším chováním a přelom v judikatuře Nejvyššího soudu
    • Nový režim pro dluhopisové financování
    • PŘEHLEDNĚ: Jak funguje předkládání plné moci? Postačí soudu jen její „fotokopie“? Aneb vývoj právní úpravy požadavků na plnou moc v našem právním systému.
    • Nový zákon o zbraních – hlavní a vedlejší držitelé a změny v posuzování zdravotní způsobilosti
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Právnická firma roku 2025
    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • Znepřístupnění evidence skutečných majitelů veřejnosti
    • Flipování nemovitostí jako esence kapitalismu?
    • Změna písemné smlouvy ústní formou aneb zákaz jednání v rozporu s vlastním dřívějším chováním a přelom v judikatuře Nejvyššího soudu

    Soudní rozhodnutí

    Náklady řízení

    Soud poruší právo stěžovatele na soudní ochranu podle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, pokud rozhoduje o nákladech řízení podle § 146 odst. 2 věta druhá občanského...

    Kasační stížnost

    Pokud Nejvyšší správní soud odmítne kasační stížnost jako opožděně podanou, přestože byla podána včas, odepře tím stěžovateli právo na přístup k soudu v rozporu s čl. 36...

    Hospodářská zvířata (exkluzivně pro předplatitele)

    Chov a pohyb hospodářských zvířat může v obecné rovině spadat do věcných oblastí přípustné obecní normotvorby podle § 10 písm. a) nebo c) obecního zřízení. Manévrovací prostor...

    Přerušení výkonu trestu odnětí svobody

    Ustanovení § 325 odst. 2 trestního řádu je potřeba ústavně konformně vykládat tak, že matkou "pečující o dítě" je i taková matka, jejíž dítě bylo svěřeno do pěstounské péče...

    Účinné vyšetřování (exkluzivně pro předplatitele)

    Vznese-li stěžovatelka hájitelné tvrzení o znásilnění ve stavu bezbrannosti v důsledku požití nadměrného množství alkoholu, vzniká státu, který je podle čl. 1 odst. 1 Ústavy...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.