Usnadněte si poradu
Slyšeli jste, že někdo na pracovním jednání či poradě využil služeb facilitátora? Kdo to je a co dělá? Jak může být společnosti prospěšný? Proč zvyšuje efektivnost schůzí a porad.
Facilitate znamená někomu něco usnadnit. A facilitátor může usnadnit třeba situaci, kdy společně jedná více osob velmi rozdílných názorů (porady, semináře). Nebo má být učiněno rozhodnutí se souhlasem všech a skupině se nedaří sjednotit na správném řešení.
Facilitátora tedy využijí především ti, kdo věří, že více nápadů, než se zrodí v hlavě jednotlivce, vzniká během skupinové spolupráce, kdy jeden inspiruje druhého. Jenže vaši pracovníci neumějí být opravdový tým. Nedaří se jim vždy v klidu a rychle dohodnout. Když už došlo k týmové spolupráci a skončila prohrou, raději jste se příště spolehli každý sám na sebe. Avšak jestli vás stále zajímá, jak lépe pracovat jako tým a ne kolektiv individualit, facilitátor může pomoci.
Vystupuje totiž jako neutrální osoba, která nemá žádný zájem na vlastním obsahu jednání. Je odpovědná pouze za jeho průběh.
- Zajišťuje, aby se všichni vyjadřovali ke stejnému tématu.
- Podněcuje účastníky k jednání, nutí je stále o situaci přemýšlet.
- Omezuje vzájemné napadávání, hlídá, aby se jednalo ve věcné ne emotivní rovině.
- Musí zajistit, aby účastníci setkání měli přehled o tom, co bylo řečeno a chápali to stejně. Přitom zachovává nestrannost, je pružný, připravený kdykoli změnit podmínky či postupy řešení.
- Koncentruje se jen na způsob, jak je vedeno jednání, nikdy se nesmí nechat strhnout k rozhodování.
Jako facilitátora lze využít kteréhokoli pracovníka nebo externího facilitátora z odborné firmy stejně tak, jako to dělají velké společnosti.
Zdroj: Idnes
Autor: Blanka Chladová
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz