Varování na krabičkách cigaret by měly doplnit obrázky
Česká republika je podle odborníků
na dobré cestě, když nutí výrobce cigaret k tomu, aby na
krabičkách dali větší prostor varování o škodlivosti kouření.
Varování by ale podle nich byla účinnější, pokud by text doplnily
obrázky. Vyhláška od 1. května přikazuje výrobcům vyhradit pro
výstražná konstatování 30 procent přední a 40 procent zadní
plochy krabičky, zatímco dříve stačila procenta čtyři.
"Je to jen dobře, i když si myslím, že by to klidně mohlo
být na 50 procentech ploch, a to i s obrázkem," řekla ČTK Eva
Králíková z Kliniky pro odvykání kouření z 1. Lékařské fakulty
Univerzity Karlovy.
Zvětšení varování uvítala také Kateřina Langrová z České
koalice proti tabáku. "Je to samozřejmě účinnější," uvedla.
Kritizovala ale, že Česká republika přijala jen minimální verzi
evropské normy. "Vývoj spěje nezadržitelně k tomu, že varování
bude doplněno obrázky tak, jako tomu dnes je už v Kanadě, v
Austrálii a v dalších zemích," řekla.
Kanada, kde jsou už od roku 2001 na krabičkách například
fotografie plic postižených rakovinou, snímek srdce se stopami po
zástavě či kouřící ženy v pokročilém stupni těhotenství, už
provedla první průzkumy účinnosti nové formy varování. Kombinace
textů a obrázků má podle nich šedesátkrát větší vliv na
rozhodnutí přestat nebo vůbec nezačít kouřit, než jen text
samotný. Tři čtvrtiny dotázaných se shodly, že většího a
kombinovaného varování si všimnou více.
Skeptičtěji se k varováním o škodlivosti kouření staví
předseda Asociace českých reklamních agentur a marketingové
komunikace Pavel Brabec. "Já si myslím, že to asi neodradí mladé
lidi od toho, aby s kouřením začínali. Ale určitě nikdo neřekne,
že to je něco, co by tomu pomáhalo. Je to věc, která je nutná,
ale je prokázáno, že když dáte umrlčí lebku na láhev alkoholu,
tak si to lidé stejně koupí," řekl.
Nová vyhláška kromě velikosti plochy mění také znění varování
tak, aby byla důraznější. Výrobci cigaret mají pro přední stranu
na výběr ze dvou varování, na zadní straně se kuřáci setkají až
se 14 texty.
Protože výrobci mohou až do konce dubna příštího roku
prodávat cigarety vyrobené před 1. květnem, které na sobě nesou
starší podobu varování, kupují kuřáci zatím krabičky jako dosud.
Výrobci cigaret odhadují, že jejich zásoby se vyčerpají během
několika týdnů.
Podle statistik v České republice pravidelně kouří čtvrtina
populace. Znepokojení vyvolává fakt, že kouřit začínají děti
stále mladší a zvyšuje se podíl mladých žen kuřaček. Podle
šetření Státního zdravotního ústavu kouří pravidelně sedm procent
lidí mladších 18 let.
Reklama na cigarety patří k nejvíce odmítaným reklamám. Na
konci roku 2003 se podle výzkumu společnosti TNS Factum pro její
naprostý zákaz vyslovilo téměř 40 procent lidí. Její omezení
podpořila třetina dotazovaných, naprostou volnost by této reklamě
dalo necelých 20 procent. Propagaci reklamy na tabákové výrobky
častěji odmítají ženy, muži jsou tolerantnější.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz