epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    9. 9. 2020
    ID: 111831upozornění pro uživatele

    Vliv zásady přiměřenosti a zákazu diskriminace na nastavení technické kvalifikace

    Zásady zadávání veřejných zakázek mají bezpochyby zásadní vliv na průběh celého zadávacího i výběrového řízení (veřejné zakázky malého rozsahu). Ve výběrovém řízení jsou o to důležitější s ohledem na výjimku stanovenou v § 31 zákona 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů („ZZVZ“), podle které zadavatel veřejné zakázky malého rozsahu sice není povinen zadat ji v zadávacím řízení, tzn. postupovat podle ZZVZ, ale je stále povinen dodržet zásady podle § 6 ZZVZ. Ustanovení § 6 ZZVZ ukládá zadavateli dodržet zásadu transparentnosti, přiměřenosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace.

     

    Zásady ovládají celé zadávací řízení od jeho počátku až po jeho ukončení. V počáteční fázi zadávacího řízení je zadavatel povinen brát na ně ohled zejména při stanovení zadávacích podmínek. Často přitom může docházet ke konfliktu požadavku ZZVZ na dodržení základních zásad, především pak přiměřenosti a zákazu diskriminace, a požadavku zadavatele, který má zcela pochopitelně zájem na výběru dodavatele, který bude do maximální možné míry odpovídat jeho představám o schopném a zkušeném smluvním partnerovi, který je způsobilý vykonat plnění, jež je předmětem veřejné zakázky. Zadavatel však nesmí nastavit zadávací podmínky nepřiměřeně přísně, ačkoli může mít subjektivní pocit, že je přísnost na místě; k nastavení zadávacích podmínek je třeba přistupovat vždy objektivně a vyvážit je tak, aby dostály zákonným požadavkům a zároveň zajistily, že nedojde k výběru dodavatele, který nebude pro plnění předmětu veřejné zakázky dostatečně kvalifikovaný. Tato problematika se vztahuje nejčastěji k nastavení kritérií technické kvalifikace. Jak upozornil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“) v rozhodnutí č.j. ÚOHS-R0223/2018/VZ-06147/2019/323/PBl, zadavatelé jsou povinni stanovit kritéria technické kvalifikace nejen přiměřeně svým oprávněným potřebám a legitimnímu očekávání, ale rovněž přiměřeně velikosti, složitosti a technické náročnosti konkrétní veřejné zakázky a přiměřeně specifikům a podmínkám panujícím na relevantním trhu.

    Diskriminace může mít podobu přímou i skrytou, vždy se ovšem jedná o nespravedlivé a odlišné zacházení, které je právem zakázáno a ke kterému dochází na základě kritérií, která nejsou přípustná, nejčastěji pak na základě některého z tzv. zakázaných důvodů, mezi nimiž jsou uváděny zejména pohlaví, rasa, barva pleti, jazyk, národní nebo sociální původ, příslušnost k národnostní nebo etnické menšině, víra a náboženství apod. V zadávacích podmínkách se diskriminace nachází ve většině případů v podobě skryté, kdy zadávací podmínky na první pohled nestanoví, že se zakázky smí účastnit např. jen účastníci české národnosti, ovšem jednotlivé zdánlivě neutrálně vyhlížející podmínky jsou diskriminující v jejich kombinaci.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Tímto problémem se zabýval Krajský soud v Brně ve svém rozhodnutí č.j. 29 Af 150/2018-163 ze dne 28. 4. 2020. Ačkoli požadavky na technickou kvalifikaci stanovené zadavatelem v zadávacích podmínkách zcela odpovídaly předmětu veřejné zakázky, problematickou byla kombinace těchto požadavků, díky které bylo splnění technické kvalifikace nemožné pro subjekty, které by ovšem předmět veřejné zakázky byly schopny plnit – docházelo tak k jejich diskriminaci bez legitimního důvodu. Problematickou byla kombinace požadavku na období, ve kterém musely být obdobné referenční zakázky poskytovány, a požadavku na délku poskytování těchto služeb – z této kombinace vyplynulo, že služby, které jsou předmětem veřejné zakázky, musely být poskytovány alespoň 2 subjektům současně. Zadavatel uvedl jako důvod pro takové nastavení zadávacích podmínek zaměření na zadání veřejné zakázky subjektu s celorepublikovou či nadnárodní působností, subjektu, který je schopen administrativně, operativně, logisticky i fakticky realizovat předmět veřejné zakázky; Krajský soud v Brně však jeho argument nepovažoval za legitimní. Krajský soud v Brně neshledal – a sám zadavatel rovněž v této věci bližší argumenty nesdělil – důvod, na základě kterého by plnění veřejné zakázky mohly realizovat pouze subjekty s celorepublikovou či nadnárodní působností, nikoli regionální dodavatelé, kteří mají zkušenosti s poskytováním veřejné zakázky s obdobným předmětem a obdobným rozsahem jako je předmětná veřejná zakázka.

    Krajský soud v Brně současně připomněl, že není podstatné, zda existují konkrétní subjekty, které tvrdí, že byly diskriminovány a žalobce rovněž jejich existenci není povinen prokazovat. Postačí zhodnocení, zda jsou zadávací podmínky způsobilé takovou diskriminaci způsobit, tedy pouhé ohrožení chráněného zájmu. Jako irelevantní odmítl Krajský soud v Brně rovněž argument zadavatele, podle kterého nejsou někteří potencionální účastníci diskriminováni, jelikož se mohli zadávacího řízení zúčastnit jako poddodavatelé jiného účastníka, který technickou kvalifikaci splňuje, jelikož společnost, která je schopna plnit předmět veřejné zakázky i samostatně, má dle soudu právo se nezprostředkovaně zadávacího řízení účastnit jako účastník.

    Reklama
    Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    30.10.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Druhou zásadou značně zasahující do problematiky nastavení technické kvalifikace je zásada přiměřenosti. Tato zásada se do jisté míry se zásadou diskriminace v této oblasti překrývá, její podstatou však je, jak již bylo výše uvedeno, že zadavatel je povinen technickou kvalifikaci nastavit přiměřeně velikosti, složitosti a technické náročnosti konkrétní veřejné zakázky.

    Kombinace požadavků na technickou kvalifikaci, jež posuzoval Krajský soud v Brně, měla s ohledem na zásadu přiměřenosti ještě jednu rovinu – jelikož zadavatel fakticky požadoval, aby účastník prokázal, že poskytoval předmětné služby dvěma subjektům současně, reálně tím nastavil rovněž požadavek na schopnost účastníka plnit předmět veřejné zakázky ve dvojnásobné hodnotě, než jakou v zadávacích podmínkách uvádí, přičemž tato dvojnásobná hodnota již zhruba odpovídala hodnotě zadávané veřejné zakázky. Takové nastavení technické kvalifikace nelze považovat za přiměřené a Krajský soud v Brně vyhodnotil toto nastavení zadávacích podmínek jako snahu zadavatele obejít zásadu přiměřenosti, jelikož ačkoli hodnota stanovená zadavatelem v zadávacích podmínkách přiměřená byla, ve skutečnosti díky kombinaci dalších požadavků na referenční zakázky zadavatel požadoval hodnotu nepřiměřenou.

    Nepřiměřeným požadavkem na prokázání technické kvalifikace může být rovněž požadavek na zkušenosti účastníků s referenčními zakázkami za situace, kdy tyto zkušenosti nebylo na relevantním trhu objektivně možné získat, např. díky specifičnosti předmětu plnění. Zadavatel dle rozhodnutí Úřadu č.j. ÚOHS-R0223/2018/VZ-06147/2019/323/PBl v takové situaci musí zvažovat, zda zvláštnosti zadávané veřejné zakázky skutečně odůvodňují vyžadování předmětných referenčních zakázek, tedy zda je předmět zadávané veřejné zakázky skutečně schopen plnit pouze takový dodavatel, který již s takovou zakázkou má předcházející zkušenosti, nebo zda by i takto specifickou zakázku byli schopni zvládnout i jiní dodavatelé ze stejného oboru. Vhodným příkladem je výstavba specifické stavby, jakou je cyklověž. V České republice není těchto staveb mnoho a je tak zřejmé, že bude spíše výjimečné, pokud některý dodavatel bude disponovat zkušeností přímo s výstavbou cyklověže. Pro zadavatele je tedy vhodnější uvážit, jaká specifika stavba vykazuje a která z nich jsou podstatná pro určení, zda je dodavatel kvalifikován stavbu cyklověže provést či nikoli. Ačkoli tedy jako hotový produkt působí cyklověž velice specificky a výjimečně, co se stavební části týče (tedy nehledě na mechanismus, který je využíván k zaparkování kol do věže), nevykazuje až taková specifika, aby nemohl být shledán jako kvalifikovaný kterýkoli dodavatel, který již má zkušenosti se stavbou ocelové konstrukce s betonovými základy, jakou cyklověž de facto je. V některých případech, kdy je to s ohledem na okolnosti možné, je také vhodné poněkud odhlédnout od jedinečnosti a neobvyklosti předmětu plnění a nastavit požadavky na zkušenosti účastníků v co nejobecnější míře, samozřejmě však současně tak, aby měl zadavatel zaručeno, že tito účastníci budou dostatečně kvalifikovaní pro plnění předmětu veřejné zakázky, který je ve výsledku specifičtější.

    Případné pochybení zadavatele v podobě nastavení diskriminačních či nepřiměřených zadávacích podmínek řeší především Úřad jako orgán vykonávající dohled v oblasti zadávání veřejných zakázek. Ve výše již zmíněném rozhodnutí č.j. ÚOHS-R0223/2018/VZ-06147/2019/323/PBl Úřad poměrně detailně popsal rozsah přezkumu, který provádí při posuzování přiměřenosti technické kvalifikace: „Za tím účelem měl Úřad posoudit požadavky zadavatele na technickou kvalifikaci z hlediska jejich přiměřenosti ve vztahu k předmětu veřejné zakázky, oprávněným potřebám zadavatele a podmínkám panujícím na relevantním trhu, a to s ohledem na účel stanovení požadavků na technickou kvalifikaci na jedné straně a obecný zájem na co nejširším zachování hospodářské soutěže na straně druhé. (…) Úřad posoudí zadavatelem požadovaná kritéria technické kvalifikace vč. minimální úrovně pro jejich splnění jednotlivě i ve vzájemné kombinaci a přezkoumatelným způsobem uvede, zda mají vazbu na předmět veřejné zakázky a jsou stanovena přiměřeně jeho rozsahu, složitosti a technické náročnosti a zjištěným specifikům relevantního trhu. Úřad v novém rozhodnutí zváží skutečnost, zda zvláštnosti relevantního trhu zakázku natolik odlišují v rámci oboru, že ji může splnit pouze dodavatel, který již má s takovou zakázkou předchozí zkušenosti, nebo zda veřejnou zakázku mohou splnit i jiní dodavatelé, kteří mají zkušenosti obecnějšího rázu.“

    Stanovení technické kvalifikace v zadávacích podmínkách znamená prakticky v každém případě určité omezení okruhu potencionálních dodavatelů, což je ostatně při zadávání veřejných zakázek jejím úkolem, zadavatel však musí vždy dbát na ochranu hospodářské soutěže, tedy na omezení soutěže o veřejnou zakázku v co nejmenší míře. Ustanovení ZZVZ dávají zadavateli možnost určit vlastnosti a schopnosti, které vyžaduje od svého budoucího smluvního partnera, čímž mu dávají příležitost prosadit své zájmy, zároveň ovšem chrání rovněž zájmy veřejné, především pak podporu hospodářské soutěže; je důležitě si uvědomit, že zadavateli nenechávají zcela volné pole působnosti.

    Diskriminační či nepřiměřené nastavení zadávacích podmínek je přitom jednou z nejčastějších chyb zadavatelů, je tedy potřeba věnovat sestavování zadávacích podmínek patřičnou pozornost a pečlivost. Zejména v případě složitějších zadávacích řízení s rozsáhlým, nákladným či složitým předmětem plnění lze proto zadavatelům doporučit obrátit se na odborníky, kteří mají se zadáváním veřejných zakázek zkušenosti a znají perfektně nejen ZZVZ, ale také ostatní právní předpisy související se zadáváním veřejných zakázek, rozhodovací praxi Úřadu a judikaturu. Odborníci v oblasti zadávání veřejných zakázek pomohou zadavateli nejen stanovit zadávací podmínky v souladu se ZZVZ, ale také postupovat v zadávacím řízení v souladu se ZZVZ a vyhnout se tak případným sankcím.


    JUDr. Michal Šilhánek,
    advokát


    Markéta Schwarzová
    ,
    právní praktikant

     


    LAWYA, advokátní kancelář s.r.o.


    Sídlo:
    Tučapy 240
    683 01, Tučapy

    Kontaktní adresa:
    Březinova 746/29
    616 00, Brno

    tel.:    +420 543 216 310
    e-mail: info@lawya.cz

     


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Michal Šilhánek, Markéta Schwarzová (LAWYA)
    9. 9. 2020

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – 1. část
    • Odpovědnost zadavatele za správnost projektové dokumentace a (ne)možnost změny závazku ze smlouvy podle § 222 odst. 6 ZZVZ
    • Kdy je zadavatel povinen učinit nebo akceptovat změnu závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku na stavební práce?
    • Námitky proti zadávacím podmínkám v jednacím řízení s uveřejněním v rozhodovací praxi
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, ZÁŘÍ 2025
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
    • Rozpor evidence skutečných majitelů s právem EU a jeho dopad na veřejné zakázky
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, SRPEN 2025
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Byznys a paragrafy, díl 15.: Změny závazků ze smlouvy uzavřené ve veřejné zakázce

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 30.10.2025Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    • 30.10.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 30.10.2025
    • 31.10.2025Novelizace rodinného práva od 1. 1. 2026 a procesní souvislosti – II. díl (online - živé vysílání) - 31.10.2025
    • 04.11.2025Efektivní právní psaní s AI: Od koncepce po finální dokument (online - živé vysílání) - 4.11.2025
    • 11.11.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 11.11.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Byznys a paragrafy, díl 20.: Nový zákon o kybernetické bezpečnosti
    • Zpráva z konference „Sci agonistico e responsabilità“ v Roveretu
    • Faktory ovlivňující náhrady za duševní útrapy pozůstalých po dopravních nehodách
    • Oddlužení
    • Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Ústavní soud k alkoholu na pracovišti ve světle intenzity porušení pracovních povinností pedagogických pracovníků
    • Dopady „oduznání“ nemoci z povolání na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – 1. část
    • Komisionální přezkoušení: Více příležitostí, více problémů?
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • K výkladu rozhodnutí o organizační změně
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti
    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Kritika zaměstnavatele jako obrana důstojnosti: Kdy je reakce na jednání zaměstnavatele přípustná?
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Vzdálenost mezi místy bydliště rodičů dítěte a její vliv na soudní rozhodnutí

    Soudní rozhodnutí

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního zákona).

    Oddlužení

    Rozhodnutí o záloze podle § 136 odst. 3 a 5 insolvenčního zákona musí být vždy odůvodněno. Proti rozhodnutí o záloze podle § 136 odst. 3 a 5 je odvolání přípustné.

    Odměna advokáta (exkluzivně pro předplatitele)

    Úkon právní služby lze posoudit jako mimořádně obtížný ve smyslu § 12 odst. 1 advokátního tarifu i proto, že zastupovaný trpí duševní poruchou, avšak jen pokud je v jejím...

    Odpovědnost státu za škodu (exkluzivně pro předplatitele)

    Mimořádná opatření vydaná Ministerstvem zdravotnictví dle § 69 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, v době krizového stavu za účelem řešení krizové situace,...

    Podvod (exkluzivně pro předplatitele)

    Uvedení v omyl nemusí spočívat jen v jednorázovém konání, kterým pachatel předstírá okolnosti, jež nejsou v souladu se skutečným stavem věci, ale může se skládat z dílčích, na...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.