epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    15. 5. 2024
    ID: 117977upozornění pro uživatele

    Výpočet minimální mzdy v kontextu směrnice EU, návrh nové právní úpravy

    Zákoník práce čeká v následujících měsících další z řady změn. Tentokrát se jedná o změnu, která (mimo jiné) významným způsobem mění způsob výpočtu minimální mzdy. Tato změna je reakcí na neúprosně se blížící transpoziční datum Směrnice Evropského Parlamentu a Rady (EU) 2022/2041 ze dne 19. října 2022 o přiměřených minimálních mzdách v Evropské unii, které je stanoveno na 15.11.2024. Výsledkem snahy splnit požadavky stanovené směrnicí je návrh novely zákoníku práce, kterou vláda odsouhlasila a dne 28. 3. 2024 předložila Poslanecké sněmovně[1]. Česká republika (dokonce) i s mírným předstihem směřuje k plnění směrnicí uložené povinnosti.

    Nejprve však krátce k podkladové směrnici. Uvedená směrnice (kromě jiného) uložila členským státům, aby zavedly nezbytné postupy a kritéria ke stanovování a aktualizaci zákonných minimálních mezd.

    Směrnice však nestanovuje žádný konkrétní vzorec k výpočtu minimální mzdy, nesměřuje ani k unifikaci způsobu výpočtu minimální mzdy v rámci EU, ani nestanovuje nejnižší hodnotu minimální mzdy. Evropský zákonodárce ve směrnici pouze stanovuje rámcové požadavky a kritéria, kterých by se měly jednotlivé členské státy držet. Mezi tato kritéria směrnice řadí například kupní sílu minimálních mezd s ohledem na životní náklady, obecnou úroveň mezd a jejich rozdělení, tempo růstu mezd, dlouhodobou vnitrostátní míru produktivity a její vývoj[2].

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Směrnice rovněž ukládá členským státům, aby zajistily účinné zapojení sociálních partnerů do stanovování a aktualizace zákonných minimálních mezd, či aby přijaly taková opatření, které zajistí, že minimální mzda bude pravidelně a včas aktualizována.

    Nutno dodat, že obsah novely navazuje primárně na požadavky uvedené ve směrnici, ale je taktéž reakcí na dohodu zástupců zaměstnanců[3], zaměstnavatelů[4] a Hospodářské komory.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    K novému valorizačnímu mechanismu:

    Dosavadní výši a podmínky poskytování minimální mzdy stanovuje prováděcí právní předpis na základě zmocňovacího ustanovení dle § 111 odst. 2 zákoníku práce, tedy nařízení vlády č. 567/2006 Sb., které je (zpravidla) každoročně aktualizováno. K určení výše minimální mzdy tak docházelo (pokud bude novela přijata, tak už docházet nebude) vždy ad hoc ze strany vlády.

    V důsledku diskutovaného návrhu novely dochází ke změně v roli „vyhlašovatele“[5] výše minimální mzdy, kdy by vládu v této pozici mělo vystřídat Ministerstvo práce a sociálních věcí, byť si vláda nadále uchová nepostradatelnou roli v určování její výše (k tomu viz dále).

    Nově by se měla výše minimální mzdy určovat jako součin predikce průměrné hrubé měsíční mzdy na následující kalendářní rok a koeficientu pro výpočet minimální mzdy.

    První ze jmenovaných parametrů (predikce průměrné mzdy) by mělo určovat Ministerstvo financí, a to tak, že vždy do 31. 8. roku, který předchází roku, na který má být minimální mzda stanovena, by mělo vyhlásit hodnotu této predikované průměrné mzdy.

    Druhý z parametrů (hodnota koeficientu) by měla stanovovat vláda prostřednictvím svého nařízení, a to po projednání v Radě hospodářské a sociální dohody. Hodnota koeficientu by pak měla být stanovena na dvouleté období a měla by být neměnná s výjimkou předpokládanou v ustanovení § 111 odst. 7, kdy „…dojde k podstatné změně vnitrostátních ekonomických podmínek.“[6]

    Vzhledem k hodnotě koeficientu návrh novely (v návaznosti na směrnici) vyslovuje požadavek, že „…výpočet minimální mzdy se stanoví tak, aby výsledná výše minimální mzdy byla přiměřená zejména ve vztahu ke kupní síle minimální mzdy s ohledem na životní náklady, obecné úrovni mezd a jejich rozdělení, tempu růstu mezd, dlouhodobému vývoji a míře produktivity“.[7]

    V tomto smyslu narážíme na poměrně neurčitý pojem, a to „přiměřená výše minimální mzdy“, jehož výklad by se mohl významně různit v rámci rozdílných zájmových skupin. Zákonodárce se nicméně snaží tuto míru neurčitosti omezit (dle pokynu evropské legislativy), a to stanovením tzv. „referenční hodnoty“, kterou stanovuje na 47 % průměrné hrubé mzdy. Nutno dodat, že český zákonodárce se v návrhu odchyluje od doporučení směrnice vzhledem k výši referenční hodnoty a stanovuje ji na nižší úroveň[8]. Doporučení referenční hodnoty obsažené ve směrnici však není závazné a Česká republika tímto neporuší žádný svůj závazek.

    Konečně by měl být koeficient předmětem analýzy hodnotící jeho přiměřenost vzhledem k popsaným kritériím (kupní síla, obecná úroveň mezd apod.), jakož i předmětem konzultace se sociálními partnery.

    Součinem takto stanoveného koeficientu s predikovanou průměrnou mzdou by pak mělo dojít k výpočtu minimální mzdy, která by měla být následně vyhlášena ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv vždy do 30. 9. roku, který předchází roku, na nějž se má minimální mzda aplikovat.

    Shora popsaný mechanismus by se v praxi mohl projevit již od ledna roku 2025, neboť účinnost dané právní úpravy Ministerstvo práce a sociálních věcí předpokládá na 1.7.2024. Je však třeba být připraven i na alternativu, že výpočtový mechanismus bude do praxe zaveden až s určitým odkladem, anebo ve formě, která nebude odpovídat obsahu, který je nyní v poslanecké sněmovně.

    Jaký bude mít valorizace vliv?

    Z praxe je evidentní, že zvyšování minimální mzdy polarizuje strany pracovněprávních vztahů, přičemž zpravidla vede ke spokojenosti na straně zaměstnanců, a naopak nespokojenosti na straně zaměstnavatelů. Otázkou však je, zda je pro případnou nespokojenost vůbec důvod.

    Dle tiskové zprávy MPSV[9] by novým způsobem stanovená minimální mzda pro rok 2025 měla představovat 42,2 % průměrné mzdy. Minimální mzda v roce 2024 činí 18.900 Kč. Průměrná pak (predikovaně) představuje částku ve výši 43.967 Kč. Procentně se pak dostaneme na podíl ve výši (zaokrouhleně) 43 %. Pro rok 2023 byla situace téměř totožná, neboť průměrná mzda činila 40.324 Kč, minimální mzda pak částku ve výši 17.300 Kč. Percentuálně je výsledek téměř totožný (rozdíl spočívá v několika tisícinách), tedy 43 %. Dle tiskové zprávy Ministerstva práce a sociálních věcí by minimální mzda měla do roku 2029 dosáhnout alespoň 47 % průměrné mzdy. Představíme-li si opět tuto částku v číslech, v roce 2024 by se jednalo o částku ve výši 20.664 Kč.

    Dle našeho názoru se tak nejedná o změnu, u níž bychom předpokládali destruktivní dopady na zaměstnavatele. Navíc, novela také směřuje ke snižování míry byrokratického zatížení zaměstnavatelů, a to vzhledem ke plánovanému zrušení povinnosti vydávat písemný rozvrh čerpání dovolené či zrušení zaručené mzdy.[10]

    V rámci návrhu novely lze pozitivně hodnotit zvýšenou předvídatelnost a stálost výše minimální mzdy, jakož i flexibilitu v případě mimořádných situací. Na druhou stranu není možné opomenout, že valorizační mechanismus předpokládá aktivní účast dvou ministerstvem a vlády, tedy jedná se opět o změnu směřující k nárůstu míry byrokracie v rámci státního aparátu.


    Mgr. Peter Perniš
    Advokát


    JUDr. Vojtěch Hanzal,
    advokátní koncipient

    Aegis Law, advokátní kancelář, s.r.o.

    Jungmannova 26/15
    110 00 Praha 1

    Tel:   +420 777 577 562
    Email: office@aegislaw.cz


    [1] Sněmovní tisk č. 663.

    [2] Čl. 5 odst. 2 směrnice.

    [3] Českomoravské konfederace odborových svazů a Asociace samostatných odborů.

    [4] Svazu průmyslu a dopravy ČR, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů)

    [5] Návrh směřuje na téměř kompletní změnu § 111 zákoníku práce.

    [6] Např. nárůst inflace výrazně nad očekávanou úroveň.

    [7] Ustanovení § 111 odst. 3 návrhu novely zákoníku práce.

    [8] K tomu viz čl. 5, odst. 4 směrnice.

    [9] MPSV. Tisková zpráva ze dne 20.3.2024 [Online]. [Cit 12.4.2024]. K dispozici >>> zde.

    [10] Mimo platovou sféru.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Peter Perniš, JUDr. Vojtěch Hanzal (Aegis Law)
    15. 5. 2024

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • 10 otázek pro ... Filipa Seiferta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.