epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    6. 4. 2004
    ID: 24878upozornění pro uživatele

    Základní aspekty veřejné správy na úseku zaměstnanosti část – 2. (organizační aspekty správy)

    Nicméně nepřímo k podpoře zaměstnanosti na území předmětné obce (města) vybízí v ustanov.§ 2 z.128/2000 Sb., kde se mj. stanoví, že obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů. A právo na zaměstnání za takovouto oprávněnou potřebu jistě nutno pokládat. K této interpretaci napomáhá i zákon 1/1991 Sb. který v ustanovení § 27 ukládá zaměstnavatelům za povinnost spolupracovat s obcemi. Obce v praxi žel tohoto oprávnění zatím příliš nevyužívají.

     

    2. Organizační aspekty správy

     

    Orgány   státní  správy   zabezpečující  státní   politiku zaměstnanosti v České republice jsou:

     

    1) Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky

    2) Úřady práce

     

    Ministerstvo  práce a  sociálních věcí  je dle z.2/1969 Sb. ústředním  orgánem státní  správy   pro  pracovněprávní  vztahy,   bezpečnost  práce, zaměstnanost  a  rekvalifikaci,  kolektivní  vyjednávání,  civilní službu,  mzdy  a  jiné  odměny  za  práci,  důchodové zabezpečení, nemocenské pojištění, nemocenské  zabezpečení, sociální péči, péči o pracovní podmínky  žen a mladistvých,  právní ochranu mateřství, péči  o rodinu  a děti,  péči o  občany, kteří  potřebují zvláštní pomoc, a pro další otázky mzdové a sociální politiky.

     

    Činnost MPSV,na vlastním úseku zaměstnanosti můžeme  zjednodušeně označit jako činnost řídící, koncepčně-iniciační, koordinační, kontrolní, analytickou, metodickou , správní  a zřizovací.

     

     In concreto : Řídí  a   kontroluje  výkon   státní  správy  a dodržování   zákonnosti   při    zabezpečování   státní   politiky zaměstnanosti, přitom zejména (demonstrativní enumerace)  :

     

     a) řídí úřady práce,

     b) vykonává  kontrolní  činnost  na  úseku  zaměstnanosti  včetně     ukládání pokut,

     c) spravuje   prostředky   na   zabezpečování   státní   politiky     zaměstnanosti a rozhoduje o jejich použití

     d) soustavně  sleduje  a  vyhodnocuje   situaci  na  trhu  práce,     zpracovává prognózy vývoje zaměstnanosti a přijímá opatření na     ovlivnění poptávky a nabídky práce  a k vytváření souladu mezi     zdroji  a  potřebami  pracovních   sil  v  České  republice  v     odvětvové a profesně kvalifikační struktuře a přijímá opatření k  usměrňování  pracovních  sil  ze  zahraničí  na území České  republiky a pracovních sil do zahraničí,

     e) zpracovává  koncepce  státní  politiky  zaměstnanosti a řešení     stěžejních   otázek  na   trhu  práce,   například  v oblasti  zaměstnávání občanů se změněnou pracovní schopností a uchazečů o zaměstnání vyžadujících zvýšenou péči, které předkládá vládě  České republiky,

     f) spolupracuje s příslušnými ústředními orgány státní správy při     tvorbě   programů   opatření    pro   umísťování   zaměstnanců      uvolňovaných  v  důsledku  strukturálních  změn, organizačních  nebo  racionalizačních  opatření   předkládaných  vládě  České republiky,

     g) podněcuje  a hmotně  podporuje zřizování  společensky účelných     pracovních  míst a  vytváření veřejně  prospěšné práce, hmotně     podporuje   vytváření   nových   pracovních   míst   v rámci  investičních pobídek,

     h) hmotně   podporuje  rekvalifikace   občanů,  hmotně  podporuje     rekvalifikace   zaměstnanců  v   rámci  investičních   pobídek a zpracovává rekvalifikační programy

     i) může zřizovat státní rekvalifikační střediska,

     j) zaujímá  stanoviska  k  návrhům  ovlivňujícím  státní politiku     zaměstnanosti,  které předkládají  vládě České  republiky jiné ústřední orgány státní správy,

     k) uděluje nebo  odnímá povolení právnickým  nebo fyzickým osobám     k výkonu zprostředkování zaměstnání; povolení může udělit nebo     odejmout  i   pro  zprostředkování  zaměstnání   v  zahraničí.

     

    Úřady  práce  jsou z.č.9/1991 výslovně označeny za   správní  úřady.  Správní obvody úřadů práce tvoří územní obvody okresů – dle zákona  č.  36/1960  Sb.,  o  územním  členění  státu,  ve znění pozdějších předpisů.  Na území hlavního města Prahy je úřadem práce Úřad práce hlavního města Prahy.

     

    Činnost   úřadů práce můžeme – byť do jisté míry zjednodušeně -  označit za informační, poradenskou, evidenční, organizační, zprostředkovatelskou, rozhodovací  a kontrolní.

     

    Do působnosti úřadů práce, které jsou  řízeny MPSV,  kupříkladu konkrétně patří:

     

    a) realizace informačního servisu – ÚP informuje  občany  o  možnostech  získání  zaměstnání, odborné   přípravy a rekvalifikace, a  zaměstnavatele o volných zdrojích pracovních sil na jejich vyžádání,

     b) zprostředkovává uchazečům o zaměstnání a zájemcům o zaměstnání

        vhodné   zaměstnání,   včetně   zprostředkování  zaměstnání  z území České  republiky do zahraničí a  ze zahraničí na území  České republiky,

     c) realizace poradenského servisu - ÚP poskytuje občanům poradenské služby  spojené se zaměstnáním, s volbou  povolání  a  odbornou  výchovou  v  souladu s rozvojem odvětví, oborů a činností,

     d) organizuje, zabezpečuje  a usměrňuje rekvalifikaci  uchazečů o    zaměstnání ve svém územním obvodu a podle potřeby k tomu účelu     zpracovává programy opatření,

     e) může zřizovat státní rekvalifikační střediska,

     f) evidenční působnost – ÚP vede  evidenci volných  pracovních míst,  evidenci uchazečů  o zaměstnání, vydaných pracovních povolení cizincům a osobám bez     státní  příslušnosti  a  podle  potřeby  i  evidenci zájemců o   zaměstnání,

     g) kontrolní působnost – ÚP vykonává  kontrolní  činnost  na  úseku  zaměstnanosti  včetně     ukládání pokut,

     

    Úřad práce ex lege rozhoduje:

     

    a) o vyřazení  z evidence uchazečů o zaměstnání,

    b) o  přiznání,  nepřiznání,  odejmutí,  zastavení  nebo  vrácení  výplaty hmotného zabezpečení,

    o vydání a odnětí povolení k  zaměstnání cizincům a osobám bez     státní  příslušnosti  a  povolení  zaměstnavatelům získávat na volná pracovní místa občany ze zahraničí.

     

    Územní samospráva a zaměstnanost

     

    Poté co jsme se věnovali veřejné správě na úseku zaměstnanosti z pohledu státní správy, podíváme se ve stručnosti na předmětnou problematiku z pohledu územní samosprávy.    

     

    Krajské zřízení a zaměstnanost

     

    Přímo v z.129/2000 Sb., o krajích můžeme nalézt jeden „styčný bod“ mezi krajským zřízením a zaměstnaností.

     

    Dle ustanov. § 78 odst. 1 z.129/2000 Sb., o krajích zastupitelstvo kraje   zřizuje  vždy výbor  pro výchovu,  vzdělávání a  zaměstnanost.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    [1] Tento výbor musí být nejméně pětičlenný. Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost má následující legální působnost:

     

    a) v návaznosti  na  demografický   vývoj  a  vývoj  zaměstnanosti    posuzuje  a  vyjadřuje  se  k  síti  škol a školských zařízení,    studijních  a učebních  oborů a  k jejich  změnám v působnosti  kraje,

    b) předkládá  návrhy  na   zkvalitnění  péče  poskytované  školami  a školskými  zařízeními,   popřípadě  předškolními  zařízeními, které kraj zřizuje,

    c) vyjadřuje se k záměrům na poskytování dotací v oblasti mládeže,    tělovýchovy a sportu,

    d) projednává  zprávy  o  výsledcích  výchovně vzdělávací činnosti škol,  školských zařízení  a předškolních  zařízení, které kraj zřizuje,

    e) plní další  úkoly v oblasti  výchovy a vzdělávání,  kterými jej    pověří zastupitelstvo.

     

    Obecní zřízení a zaměstnanost

     

    V současné době náš právní řád obcím -  na rozdíl od krajů -  zřízení takovéhoto výboru zastupitelstva obce neukládá. Zastupitelstvo obce si může v případě potřeby  zmíněný výbor rovněž zřídit, zde je však tedy uplatněn prvek fakultativity nikoliv obligatornosti. Zákon o obcích, jako základní právní předpis v sektoru obecního zřízení,   nyní pro tyto veřejnoprávní korporace  nestanoví žádnou výslovnou povinnost týkající se zaměstnanosti. Nicméně nepřímo k podpoře zaměstnanosti na území předmětné obce (města) vybízí v ustanov.§ 2 z.128/2000 Sb., kde se mj. stanoví, že obec pečuje o všestranný  rozvoj svého území a o potřeby svých občanů. A právo na zaměstnání za takovouto oprávněnou potřebu jistě nutno pokládat.[2] K této interpretaci napomáhá i zákon 1/1991 Sb. který v ustanovení § 27  ukládá zaměstnavatelům za povinnost spolupracovat s obcemi. Obce v praxi žel tohoto oprávnění zatím příliš nevyužívají. Vůči krajům de lege lata zaměstnavatelé tuto povinnost nyní nemají.[3]

     

    Mgr.Petr Kolman, právník



    [1] dalšími obligatorními výbory jsou výbor   finanční,  výbor kontrolní a výbor pro  národnostní menšiny (pokud v    územním  obvodu kraje  žije  podle posledního sčítání lidu alespoň 5 % občanů hlásících se k národnosti jiné než české)

    [2] totéž by šlo i dovodit pro kraje, kterým péči o potřeby svých občanů ukládá § 1 odst.3 z.129/2000 Sb.

    [3] srov. § 27 z.1/1991 Sb.



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. Petr Kolman
    6. 4. 2004

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Kombinovaná stavba opěrné zdi a oplocení bez povolení stavebního úřadu
    • Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025
    • Veřejné právo a obecní zřízení: Výbory zastupitelstva obce a jejich „funkční období“
    • Správní právo: Vznik a zánik mandátu člena zastupitelstva kraje
    • K (ne)použitelnosti kamerového záznamu pořízeného policejním orgánem v trestním řízení jako důkazu v řízení správním
    • Pochybení NSS – zásadní precedens v oblasti elektronické komunikace

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Byznys a paragrafy, díl 13.: Vysílání zaměstnanců do zahraničí: Jak správně rozlišit služební cestu a režim vyslaného pracovníka
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Ztížení společenského uplatnění
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • 10 otázek pro … Ronalda Němce
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?

    Soudní rozhodnutí

    Blanketní stížnost

    Krajský soud tím, že rozhodl před uplynutím konce stěžovatelem avizované lhůty pro doplnění odůvodnění blanketní stížnosti, a navíc v situaci, kdy odůvodnění stížnosti již...

    Blanketní stížnost (exkluzivně pro předplatitele)

    Nepřihlédne-li stížnostní soud k odůvodnění stížnosti původně podané jako blanketní, ač měl odůvodnění v době rozhodování o stížnosti k dispozici, může porušit právo...

    Dovolání (exkluzivně pro předplatitele)

    Podle judikatury Nejvyššího soudu, spočívá-li rozsudek odvolacího soudu na posouzení vícero právních otázek, z nichž každé samo o sobě vede k zamítnutí žaloby, není dovolání...

    Exekutor (exkluzivně pro předplatitele)

    Funkce soudního exekutora je veřejnou funkcí. Proces obsazování exekutorského úřadu se tedy týká práva na rovný přístup k veřejným funkcím podle čl. 21 odst. 4 Listiny základních...

    Extrémní nesoulad mezi provedenými důkazy a skutkovými a právními závěry (exkluzivně pro předplatitele)

    Ústavní soud ve své judikatuře ustáleně opakuje, že obecné soudy poruší právo účastníka na soudní ochranu, pokud učiní skutkové a právní závěry, které jsou v extrémním...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.