epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    25. 8. 2020
    ID: 111672upozornění pro uživatele

    Zpráva o pokroku členských států v implementaci EU Toolbox: Jak přistupovat k rizikovým dodavatelům?

    Skupina pro spolupráci EU dne 24. 7. 2020 zveřejnila dokument nazvaný „Zpráva o pokroku členských států v implementaci EU Toolbox“.[1] Dokument přináší nejen informace o stavu implementace a jejím časovém plánu, ale i příklady konkrétních opatření, která vybrané členské státy v oblasti zajištění bezpečnosti 5G sítí přijaly. A některá z nich mohou být inspirací i pro ČR.

    Skupina pro spolupráci EU vydala dne 29. ledna 2020 „Soubor opatření EU pro kybernetickou bezpečnost sítí 5G“[2], neboli EU Toolbox. Ten jednotlivým členským státům předkládá, jaká opatření by měla být přijata na úseku kybernetické bezpečnosti. EU Toolbox má zajistit na evropské úrovni jednotný koordinovaný přístup, založený na sadě opatření zaměřených na zmírnění hlavních kybernetických bezpečnostních rizik sítí páté generace. Konečným cílem je vytvořit spolehlivý rámec bezpečnostních opatření, který zajistí odpovídající úroveň kybernetické bezpečnosti sítí 5G v celé EU prostřednictvím účinných koordinovaných přístupů.

    EU Toolbox definuje tři skupiny opatření, která dělí na strategická, technická a podpůrná. Zpráva o pokroku členských států v implementaci EU Toolbox (dále jen „Zpráva o implementaci“) detailně pojednává o stavu implementace jednotlivých strategických a technických opatření. Jedním z rozebíraných opatření je i strategické opatření SM03: Posouzení rizikového profilu dodavatelů a uplatňování omezení u dodavatelů považovaných za vysoce rizikové – včetně nezbytných vyloučení pro účinné zmírnění rizik – pro klíčová aktiva. To je zásadní i z pohledu současných diskuzí o tom, kteří dodavatelé (resp. na základě jakých kritérií) by měli být k budování 5G sítí připuštěni. Co tedy Zpráva o implementaci o přístupu členských států EU k rizikovým dodavatelům uvádí?

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Zpráva o implementaci k uvedenému opatření obecně shrnuje: „Několik členských států již implementovalo opatření zaměřená na minimalizaci vystavení rizikům ze strany dodavatelů považovaných za vysoce rizikové, zatímco ve velké většině ostatních členských států tento proces stále probíhá a v mnoha případech již dobře pokročil. Malá menšina členských států nesdělila konkrétní informace o svých plánech na implementaci tohoto opatření.

    U těch, kde proces ještě nebyl zahájen nebo dokončen, však často chybí jasné informace o časovém rámci pro implementaci tohoto opatření. To může souviset se složitostí a citlivostí tohoto opatření, které vyžaduje zohlednění širšího spektra faktorů, zejména netechnických faktorů (např. riziko zásahů ze strany třetí země), jakož i potenciálních nákladů specifických pro daný sektor a širších ekonomických nebo společenských dopadů.“[3]

    Reklama
    Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    30.10.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Samotná Zpráva o implementaci zdůrazňuje citlivost opatření a netechnické faktory (mající do značné míry politický charakter), které mají být při posuzování rizikovosti dodavatele vzaty v úvahu. Zpráva o implementaci rovněž doplňuje dva faktory, které mají být pro účinnou implementaci strategického opatření SM03 zásadní. Jedním je metodika používaná k posouzení rizikového profilu dodavatelů, druhým pak definice klíčových aktiv, na která se budou vztahovat omezení.

    Zpráva o implementaci dále popisuje různé přístupy členských států k rizikovým dodavatelům. Ty shrnuje následujícím způsobem:

    • Předchozí schválení nebo notifikace/veto: Posouzení plánů operátorů a uložení omezení nebo vyloučení případ od případu, s přihlédnutím k řadě aspektů, včetně charakteristik jednotlivých dodavatelů a specifických způsobů zavádění; tento přístup obvykle nezahrnuje systematická nebo blanketní opatření týkající se konkrétního dodavatele;
    •  „Deny list“: Určení určitých dodavatelů jako vysoce rizikové nebo nedůvěryhodné a na tomto základě uplatnění omezení nebo zákazů pro operátory, aby z nich získávali určité zařízení nebo služby; uvažovaná omezení mohou mít formu vyloučení nebo omezení a/nebo limitu podílu dodavatele (dodavatelů) v sítích;
    • „Allow list“: Identifikace konkrétních dodavatelů, kteří by mohli dodávat zařízení či služby pro 5G sítě.

    Zpráva o implementaci dále předkládá stručný popis přístupů vybraných členských států, konkrétně (i) Francie, kde jsou nařízením definována klíčová síťová aktiva, přičemž tato podléhající kontrole a schválení před jejich zavedením, (ii) Itálie, kde má vláda právo možnost vetovat smlouvu či uložit určitá bezpečnostní opatření v případě použití zařízení nebo služeb od provozovatelů mobilních sítí k rozmístění 5G, kdykoli je toto zařízení nebo služba získáno od dodavatelů mimo EU a (iii) Nizozemsko, kde jsou stanovena kritéria, na jejichž základě budou jmenováni nedůvěryhodní dodavatelé.

    Z uvedeného je zřejmé, že přístup jednotlivých členských států je různý. ČR dosud konkrétní přístup k rizikovým dodavatelům nevytvořila. Volba řešení je i s ohledem na doporučující charakter EU Toolboxu na vnitrostátním uvážení. Avšak může být přínosné při tvorbě podmínek vzít v úvahu přístupy zvolené v ostatních členských státech.

    Jako jeden z nich lze zmínit i nedávno zveřejněný[4] koncept německého řešení. To v zásadě spočívá ve dvou fázích, kdy v první je rozhodováno o připuštění dodavatele k budování 5G sítí na základě objektivních technických kritérií. I v případě jejich splnění si stát stále ponechá možnost příslušného dodavatele vyloučit. K tomu by však mělo docházet zřejmě spíše výjimečně, a to pokud se pro takový postup vyjádří jednomyslně Úřad spolkového kancléře, Úřad pro zahraniční věci, Ministerstvo vnitra a Ministerstvo průmyslu.

    Koncepčně lze popsaný přístup považovat za určitý kompromis zajišťující jak ochranu bezpečnostních zájmů státu, tak i efektivní budování 5G sítí bez nepřiměřeného omezení volné hospodářské soutěže. Lze si jej tak představit i v českých podmínkách. I zde by tedy stát primárně rozhodoval na základě objektivních kritérií, která by byla stejná pro všechny dodavatele. Pokud by měla být státu ponechána možnost vyloučení dodavatele, který testem objektivních kritérií úspěšně prošel, mělo by se jednat o zcela výjimečnou možnost, kdy podmínky takového (svojí povahou zpravidla politického) rozhodnutí by byly předem jasně stanoveny.

    Mgr. Petr Motyčka,
    advokát

    TOMAN & PARTNEŘI advokátní kancelář, s.r.o.
     
    Trojanova 12
    120 00 Praha 2
     
    Tel.:       +420 224 918 490
    Fax:       +420 224 920 468
    e-mail:    ak@iustitia.cz
     

    [1] „Report on Member States’ Progress in Implementing the EU Toolbox on 5G Cybersecurity“, k dispozici >>> zde.

    [2] Cybersecurity of 5G networks - EU Toolbox of risk mitigating measures, k dispozici >>> zde.

    [3] Zpráva o implementaci není oficiálně dostupná v českém jazyce. Citace představují překlad autora článku.

    [4] Viz např. k dispozici >>> zde.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Petr Motyčka (TOMAN & PARTNEŘI)
    25. 8. 2020

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Stabilizace úrokových sazeb hypotečních úvěrů a jejich vliv na trh nemovitostí
    • Prověřování zahraničních investic v EU: současný rámec, česká praxe a očekávané změny
    • Pozor IPO fond 2025+ je tu
    • EU Listing Act ruší povinnost oddělených plateb za investiční výzkum při obchodování na kapitálovém trhu
    • Právním účinkem služebnosti požívacího práva je vstup poživatele do právního postavení pronajímatele dle dříve uzavřené nájemní smlouvy
    • Ukončení účasti společníka v s.r.o.
    • Akcionářské dohody a jejich vymahatelnost v české právní praxi
    • Nekalá soutěž: Když se byznys nehraje čistě
    • Specifika práv z vadného plnění při koupi podílů a akcií
    • Byznys a paragrafy, díl 19.: Zákon o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • Kterak Evropská komise povolila největší herní akvizici

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 30.10.2025Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    • 30.10.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 30.10.2025
    • 31.10.2025Novelizace rodinného práva od 1. 1. 2026 a procesní souvislosti – II. díl (online - živé vysílání) - 31.10.2025
    • 04.11.2025Efektivní právní psaní s AI: Od koncepce po finální dokument (online - živé vysílání) - 4.11.2025
    • 11.11.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 11.11.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Fotbaloví agenti vs. FIFA ve světle stanoviska generálního advokáta Soudního dvora Evropské unie
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc září 2025
    • Stabilizace úrokových sazeb hypotečních úvěrů a jejich vliv na trh nemovitostí
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • 10 otázek pro ... Milana Rákosníka
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Prověřování zahraničních investic v EU: současný rámec, česká praxe a očekávané změny
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • Byznys a paragrafy, díl 20.: Nový zákon o kybernetické bezpečnosti
    • Faktory ovlivňující náhrady za duševní útrapy pozůstalých po dopravních nehodách
    • Dopady „oduznání“ nemoci z povolání na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – 1. část
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti
    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Ústavní soud k alkoholu na pracovišti ve světle intenzity porušení pracovních povinností pedagogických pracovníků
    • Přinese tzv. rozvodová novela skutečně zklidnění emocí ve sporech o péči o dítě?
    • Vzdálenost mezi místy bydliště rodičů dítěte a její vliv na soudní rozhodnutí

    Soudní rozhodnutí

    Adhezní řízení, náhrada škody

    Pro počátek běhu promlčecí lhůty podle § 619 o. z. třeba považovat za rozhodný okamžik, kdy má poškozený možnost úspěšně vymáhat své právo veřejněmocenskými prostředky. V...

    Vazba

    Státní zástupce není v přípravném řízení oprávněn zamítnout návrh, jímž se obviněný s argumentem, že pominul důvod vazby, domáhá zrušení peněžité záruky. Pokud takovému...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního zákona).

    Oddlužení

    Rozhodnutí o záloze podle § 136 odst. 3 a 5 insolvenčního zákona musí být vždy odůvodněno. Proti rozhodnutí o záloze podle § 136 odst. 3 a 5 je odvolání přípustné.

    Odměna advokáta (exkluzivně pro předplatitele)

    Úkon právní služby lze posoudit jako mimořádně obtížný ve smyslu § 12 odst. 1 advokátního tarifu i proto, že zastupovaný trpí duševní poruchou, avšak jen pokud je v jejím...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.