epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    20. 6. 2017
    Vezměte, prosíme, na vědomí, že text článku odpovídá platné právní úpravě ke dni publikace.

    Doručování námitek zadavateli prostřednictvím datové schránky

    Dne 6.3.2017 nabylo právní moci rozhodnutí [1] předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „ÚOHS“), které se zabývalo otázkou doručování písemností prostřednictvím datové schránky od uchazeče zadavateli, a to konkrétně doručováním námitek proti zadávacím podmínkám (dále jen „Rozhodnutí“).

    Předseda ÚOHS v Rozhodnutí dovodil, že „Námitky proti zadávacím podmínkám podané zadavateli jsou čistě soukromoprávním institutem.” Na námitky navrhovatele proti zadávacím podmínkám se proto podle názoru předsedy ÚOHS nemohou vztáhnout pravidla pro doručování orgánu veřejné moci prostřednictvím datové schránky podle § 17 zákona 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění příslušných předpisů (dále jen „ZEU“). Předseda ÚOHS uzavřel, že „(...) se na doručení námitek zadavateli vztahuje § 18a odst. 2 ZEU, dle kterého je písemnost doručena okamžikem, „kdy se do datové schránky přihlásí osoba, která má s ohledem na rozsah svého oprávnění přístup k tomuto dokumentu“.

    Nad shora uvedené předseda ÚOHS uvedl, že „(...) § 18a zákona o elektronických úkonech je vůči občanskému zákoníku v postavení lex specialis a úprava v tomto zákoně tak má přednost před obecnou úpravou, a nepoužije se tak pravidlo o doručování obsažené v § 570 odst. 1 NOZ, že právní jednání působí vůči nepřítomné osobě od okamžiku, kdy jí projev vůle dojde. Tedy fikce doručení dle NOZ nemůže nahrazovat speciální právní úpravu pro doručování do datové schránky dle ZEU.“

    Se shora uvedeným právním názorem předsedy ÚOHS, který se vztahuje k zrušenému zákonu 137/2006 Sb.[2], se však nelze zcela ztotožnit.

    V rozhodovací praxi soudů ČR se ustálil právní názor, že v případě doručování stejnopisu návrhu o přezkoumání úkonů zadavatele zadavateli musí být dodržována stejná pravidla, jako v případě doručování předmětného návrhu ÚOHS[3]. V případě doručování písemností datovou schránkou se proto používá úprava § 17 ZEU.

    Na případ posuzovaný předsedou ÚOHS však shora uvedená rozhodovací praxe NSS nelze vztáhnout, neboť předseda ÚOHS se zabýval přezkumem charakteru doručování námitek proti zadávacím podmínkám a nikoliv doručováním návrhu o přezkoumání úkonů zadavatele. V této fázi zadávacího řízení, resp. jeho přezkumu, nikterak ÚOHS nevystupuje, a lze se ztotožnit s názorem předsedy ÚOHS, že doručování námitek zadavateli se uskutečňuje v soukromoprávní rovině.

    Nelze se však ztotožnit s právním názorem uvedeným v Rozhodnutí, že na doručování námitek zadavateli prostřednictvím datové schránky se použije § 18a odst. 2 ZEU, byť by bylo možné čistě jazykovým výkladem k takovému závěru dospět. Pakliže by se umožnil výklad, o který opřel své rozhodnutí předseda ÚOHS, zadavatelé by dostali do rukou velmi silný nástroj, jak zamezit přezkumu zadávacích řízení, resp. úkonů zadavatele.

    Pokud by se zadavatel (pověřená osoba) během lhůty pro podání námitek proti úkonu zadavatele nepřihlásil do své datové schránky, nemohla by se písemnost (námitky) považovat za včas doručenou a zadavatel by nesměl rozhodovat o takových námitkách v případech podle § 111 odst. 4 zrušeného zákona 137/2006 Sb. ÚOHS by následně musel návrh, kterému by předcházely shora uvedeným způsobem opožděně doručené námitky, zamítnout podle § 118 odst. 5 písm. c) zrušeného zákona 137/2006 Sb.

    Vzhledem k tomu, že účelem právní úpravy zadávání veřejných zakázek je zajistit férovou hospodářskou soutěž, lze shora nastíněný postup zadavatele považovat za zcela rozporný s tímto účelem, jakož i se základními zásadami veřejného zadávání, zejména se zásadou rovného zacházení a transparentnosti.

    Pokud by uchazeč doručoval námitky kupříkladu v listinné podobě prostřednictvím provozovatele poštovních služeb v první den lhůty pro podání námitek, nemohl by zadavatel námitky nepřijmout, aniž by tím došlo k porušení práva uchazeče na podání námitek[4]. Pakliže by však uchazeč doručoval námitky prostřednictvím datové schránky v první den lhůty pro podání námitek a zadavatel by nepřistoupil ke kontrole své datové schránky během lhůty pro podání námitek, došlo by v důsledku právního názoru obsaženého v Rozhodnutí k marnému uplynutí této lhůty, i když by při doručování námitek prostřednictvím provozovatele poštovních služeb muselo dojít k jejich včasnému doručení. Tento postup (nečinnost) zadavatele by tak vedl k nerovnému zacházení s uchazeči (účastníky) zadávacího řízení.

    Nastíněný postup zadavatele by porušoval i zásadu transparentnosti, neboť jen stěží si lze představit, v době zvyšujícího se tlaku na elektronizaci veřejného zadávání, zadavatele, který by pravidelně[5] nekontroloval stav datové schránky. Zadavatel, který by tak nečinil, postupuje netransparentně, tedy způsobem, který vylučuje, aby mohl být označen za průhledný, právně korektní a předvídatelný[6].

    Právní názor předsedy ÚOHS koliduje i s výkladem Krajského soudu v Brně, který vyloučil slepou aplikaci § 18a odst. 2 EUZ na doručování písemností uchazečů zadavateli prostřednictvím datové schránky a dovodil, že je „(...)
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    pro stanovení okamžiku doručení úkonu dodavatele (uchazeče) zadavateli v rámci zadávacího řízení třeba použit výkladové soukromoprávní fikce podle § 45 odst. 1 občanského zákoníku
    [pozn. autora: § 570 odst. 1 stávajícího občanského zákoníku], spojené s okamžikem dojití zásilky do dispoziční sféry adresáta, jímž je zadavatel, tedy okamžikem
    Reklama
    Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    19.9.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    dodání do datové schránky
    [pozn. autora: zvýrazněno autorem], bez ohledu na děje následné, tedy především bez ohledu na skutečnost, kdy se zadavatel (pověřená osoba) do datové schránky přihlásí a kdy převzetí podání jeho odesilateli potvrdí.“[7]

    NSS při své rozhodovací činnosti dovodil, že: „(...) požadavek, který by umožnoval zadavateli do jisté míry rozhodovat o možnosti správního přezkumu jeho rozhodnutí, by mohl vést k zneužívání a zasahování zadavatele do správního řízení. Není přijatelné, aby zadavatel sám určoval okamžik, ve kterém mu je stejnopis návrhu doručen a tím ovlivňoval možnost správního přezkoumání jeho vlastního rozhodnutí [pozn. autora: zvýrazněno autorem][8].

    Byť se předmětné rozhodnutí NSS dotýká možnosti ovlivnění lhůty pro doručení návrhu na zahájení přezkumu úkonů zadavatele v zadávacím řízení, je nutné analogicky uplatnit tento pohled NSS i na podání námitek. Včas podané námitky jsou podmínkou sine qua non pro podání návrhu na přezkum úkonů zadavatele. Znemožnění včasného podání námitek tím, že se zadavatel nepřihlásí do datové schránky, proto dle názoru autora představuje libovůli zadavatele a vylučuje přezkum postupů a rozhodnutí zadavatele ve správním řízení.

    Aby tak byla zachována logika institutů obsažených v již zrušeném zákoně č. 137/2006, který je však pro některá zadávací řízení stále ještě příslušnou právní úpravou, musí být vyloučena aplikace § 18a odst. 2 ZEU ve vztahu k okamžiku doručení námitek zadavateli prostřednictvím datové schránky v případě postupu podle zrušeného zákona 137/2006 Sb. Za okamžik doručení námitek zadavateli prostřednictvím datové schránky musí být naopak považován okamžik dodání námitek do datové schránky zadavatele, a to za použití právní fikce obsažené v § 570 odst. 1 občanského zákoníku.


    Mgr. Jiří Sadílek

    Mgr. Jiří Sadílek,
    advokát


    Tel.:    +420 605 014 813
    e-mail:  sadilek@aksad.cz


    ____________________________________________________________________________
    [1] Rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 1.3.2017,
    č. j. ÚOHS-R0310/2016/VZ-07400/2017/322/DJa ve věci navrhovatele ŠKODA AUTO, a.s., za účasti Česká republika – Ministerstvo vnitra a Hyundai Motor Czech s.r.o.
    [2] Zákon 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek v § 211 odst. 6 již obsahuje konkrétní úpravu, která stanoví, že „Pří komunikaci uskutečněné prostřednictvím datové schránky je dokument doručen dodáním do datové schránky. [pozn. autora: podtrženo autorem]“.
    [3] Rozsudek Nejvyššího správního soudu České republiky (dále jen „NSS“) ze dne 7.8.2013, č.j. 1 Afs 57/2013-39.
    [4] K tomu srov. např. rozhodnutí ÚOHS ze dne 9.5.2012, č.j. ÚOHS-S248/2005/VZ-6577/2012/520/DŘí, bod 53.
    [5] Příp. kontrolu prováděl alespoň v době, kdy lze očekávat podání námitek, např. období konce lhůty pro podání nabídek (žádostí o účast), období po vyloučení uchazeče (účastníka) zadávacího řízení, období po rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky etc.
    [6] K tomu srov. definici zásady transparentnosti podle RAUS, D., NERUDA, R. Zákon o veřejných zakázkách. Komentář. 1. vydání. Praha: Linde Praha a.s., 2007, str. 67.
    [7] Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 25.4.2013, č.j. 31Af 38/2012-52.
    [8] Rozsudek NSS ze dne 7. 8.2013, č.j. 1 Afs 57/2013-39.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Jiří Sadílek
    20. 6. 2017

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
    • Rozpor evidence skutečných majitelů s právem EU a jeho dopad na veřejné zakázky
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, SRPEN 2025
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Byznys a paragrafy, díl 15.: Změny závazků ze smlouvy uzavřené ve veřejné zakázce
    • Certifikace dodavatele jako podmínka účasti v zadávacím řízení
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, ČERVENEC 2025
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, ČERVEN 2025
    • Omezení přezkumu postupu zadavatelů dle rozhodnutí NSS ve věci výstavby jaderných bloků v Dukovanech
    • Některá úskalí podání formálně bezvadného návrhu na přezkum úkonů zadavatele k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 19.09.2025Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    • 23.09.2025Investice do startupů – pohled VC fondu vs. pohled startup (online - živé vysílání) - 23.9.2025
    • 24.09.2025ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 24.09.2025Mediace a vyjednávání nejen v podnikání (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 25.09.2025Digitalizace HR dokumentů po novele (online - živé vysílání) - 25.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • Squeeze-out a sell-out a jejich souběh
    • Návrh na zrušení výpovědi leasingové smlouvy ve světle nálezu Ústavního soudu
    • DEAL MONITOR
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • Výklad právních norem
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • Právo na soukromí vs. transparentnost firem: Kontroverze kolem evidence skutečných majitelů
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění

    Soudní rozhodnutí

    Výklad právních norem

    Za situace, kdy jsou podle § 14 odst. 1 písm. a) zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů („ZESM“) údaje o skutečných majitelích zapsané v evidenci skutečných majitelů...

    Vydání výtěžku zpeněžení

    Jestliže osoby nadané popěrným právem nepopřely pohledávku věřitele přihlášenou do insolvenčního řízení vedeného na majetek dlužníka jako pohledávku s právem na uspokojení ze...

    Soudní poplatky

    Žádosti poplatníka podle § 9 odst. 4 písm. c/ zákona o soudních poplatcích založené na tvrzení, že „nemohl poplatek dosud zaplatit“, avšak očekává, že mu jeho dlužník brzy...

    Insolvence

    Jestliže „osoba s právem postihu“ přihlásí regresní pohledávku (v souladu s § 173 odst. 3 a § 183 odst. 3 insolvenčního zákona v odpovídajícím znění) do insolvenčního řízení...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.