epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    9. 8. 2007
    ID: 49595upozornění pro uživatele

    Aktuální legislativní vývoj v oblasti veřejných zakázek

    Vydáním nových směrnic Evropských společenství, které upravují zadávání veřejných zakázek, (tzv. legislativní balíček „Veřejné zakázky“ – směrnice 2004/17/ES a 2004/18/ES) a navazujícím přijetím nové vnitrostátní právní úpravy (zákon 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, a zákon 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zákon)) bylo úspěšně završeno několikaleté legislativní úsilí s cílem přijmout moderní a flexibilnější právní úpravu zadávání veřejných zakázek (včetně koncesí a projektů PPP).

    Nepochybně kladně lze hodnotit skutečnost, že oba výše citované zákony nebyly po dobu více než jednoho roku od jejich publikace ve Sbírce zákonů novelizovány (pro srovnání – předchozí zákon 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, byl za dobu své krátké účinnosti novelizován osmkrát).

    První novela zákona 137/2006 Sb. nabyla účinnosti až k 1. červnu 2007. Jedná se o zákon 110/2007 Sb., o některých opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy, souvisejících se zrušením Ministerstva informatiky a o změně některých zákonů. Jak je zřejmé, jde pouze o technickou úpravu, kterou se převáděly kompetence Ministerstva informatiky v oblasti atestace elektronických nástrojů využívaných v zadávacích řízeních na Ministerstvo vnitra. Koncesní zákon dosud novelizován nebyl.

    Výše uvedené však neznamená, že by v současnosti v oblasti veřejného zadávání neprobíhaly žádné činnosti legislativního charakteru. Cílem tohoto článku je proto poskytnout stručný přehled aktuálního vývoje v Evropské unii a České republice.

    Evropská unie

    Na úrovni Evropských společenství jsou v současné době připravovány či zvažovány následující legislativní návrhy:

            - novelizace přezkumných směrnic 89/665/EHS a 92/13/EHS;
            - samostatná směrnice pro udělování koncesí a
            - samostatná směrnice pro veřejné zakázky v oblasti obrany.

    Návrh směrnice, kterou se novelizují směrnice 89/665/EHS a 92/13/EHS, které upravují problematiku opravných prostředků při zadávání veřejných zakázek, byl předložen Evropskou komisí v květnu loňského roku. V červnu 2007 s návrhem vyslovil v prvním čtení souhlas Evropský parlament. Schválení směrnice se předpokládá do konce letošního roku.

    Hlavním cílem novelizace je zvýšit ochranu uchazečů o veřejné zakázky tím, že bude zavedeno povinné období tzv. pozastavení mezi rozhodnutím o přidělení veřejné zakázky a uzavřením smlouvy, v němž budou mít neúspěšní uchazeči možnost řízení napadnout. Nutno poznamenat, že z vnitrostátního hlediska nebude mít novelizace zásadní vliv, protože obdobná úprava byla obsažena již v zákoně 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Jediná změna tak nastane v případě jednacího řízení bez uveřejnění, kde tento princip dosud neplatil. Zadavatelé budou muset výsledek jednacího řízení bez uveřejnění před podpisem smlouvy rovněž uveřejnit, aby se o něm ostatní dodavatelé mohli včas dozvědět a případně učinit další kroky.

    V dalších dvou oblastech je situace dosud nejasná. Evropská komise vede již delší dobu konzultace s členskými státy, jejichž cílem je vyřešit otázku, zda je vhodné přijmout samostatnou právní úpravu, která by řešila udělování koncesí (případně v širší míře veřejně soukromá partnerství – PPP), a samostatnou směrnici, která by flexibilnějším způsobem upravovala zadávání veřejných zakázek v oblasti obrany a vnitřní bezpečnosti (těch veřejných zakázek, na které se nevztahuje výjimka podle čl. 296 Smlouvy o ES).

    Česká republika

    Rovněž na úrovni České republiky probíhá v oblasti veřejných zakázek určitý legislativní vývoj. Vedle již výše zmíněné novely zákona 137/2006 Sb. provedené zákonem 110/2007 Sb. je v současné době připravována Ministerstvem pro místní rozvoj tzv. technická novela obou zákonů. Hlavním důvodem pro její přípravu je očekávaná změna finančních limitů pro nadlimitní veřejné zakázky a nadlimitní koncese na stavební práce, která v souladu s pravidly stanovenými v zadávacích směrnicích nabude účinnosti 1. ledna 2008. Vzhledem k tomu, že finanční limity jsou stanoveny přímo zákoně, je nutné provést jejich novelizaci. Novelou však bude navržena změna tohoto nepříliš praktického systému (nové hodnoty limitů jsou publikovány standardně pouhé dva měsíce před jejich účinností). V případě schválení tohoto návrhu by pak byly finanční limity stanovovány nařízením vlády (jak ostatně předpokládal původní vládní návrh zákona o veřejných zakázkách). Technickými novelami by měly být zároveň opraveny zřejmé nesprávnosti v obou zákonech (např. špatné odkazy), neměly by se však provádět žádné věcné změny.

    Dne 23. května 2007 přijala vláda ČR usnesení č. 536 k Analýze pilotních projektů Partnerství veřejného a soukromého sektoru, kterým mimo jiné uložila Ministerstvu pro místní rozvoj provést ve spolupráci s Ministerstvem financí do 31. prosince 2007 analýzu zákona o veřejných zakázkách a koncesního zákona s cílem navrhnout jejich úpravy, které by zajistily snazší realizaci projektů veřejně soukromých partnerství. Rozsah případné novelizace nelze předem odhadnout, můžeme se však domnívat, že se návrhy budou týkat institutu tzv. kvazikoncesí, možnosti zadávání veřejných zakázek a koncesí projektovým společnostem (SPV) a nelze vyloučit ani otevření otázky existence samostatného koncesního zákona.

    Poněkud nejasný zůstává osud usnesení předešlé vlády č. 1199 ze dne 25. října 2006 o Strategii vlády v boji proti korupci na období let 2006 až 2011, kterým bylo uloženo Ministerstvu pro místní rozvoj zpracovat do 30. června 2008 věcný záměr nového zákona o veřejných zakázkách, kterým by mělo být zadávání veřejných zakázek významně zjednodušeno a zprůhledněno. Dílčími cíly je zpřísnění ustanovení o střetu zájmů a možnosti vyloučení určitých dodavatelů z účasti v zadávacích řízeních, a to zejména z důvodu korupčního jednání (tzv. blacklisty). Zatímco s dílčími cíly lze nepochybně souhlasit, je záměr vytvářet další právní úpravu v krátkém čase velmi diskutabilní, zejména když je daných cílů možno dosáhnout pouhou novelizací stávajícího zákona.

    Z dalších, drobnějších legislativních počinů lze uvést:

            - novelu zákona 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů, kterou by měla být stanovena správním orgánům povinnost opatřovat si pro účely správního řízení samostatně výpisy z evidence Rejstříku trestů prostřednictvím dálkového přístupu do evidence (má se týkat zápisu do Seznamu kvalifikovaných dodavatelů); návrh byl schválen vládou v červenci tohoto roku;

            -  novelu zákona o veřejných zakázkách v souvislosti se zákonem 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon); nový insolvenční zákon vyžaduje provedení formulační změny v § 23 (jeden z důvodů pro použití jednacího řízení bez uveřejnění) a v § 53 zákona o veřejných zakázkách (změna jednoho ze základních kvalifikačních předpokladů);

            -  sněmovní tisk č. 205/2007 – jednalo se o poslanecký návrh na vložení nového důvodu pro použití jednacího řízení bez uveřejnění z důvodu zachování jednotné výzbroje a techniky v ozbrojených silách ČR; navrhovaná novela však nebyla v souladu s právem Evropských společenství a proto byla po nesouhlasném vyjádření vlády vzata zpět.

    Mgr. David Dvořák
    ROWAN LEGAL, sdružení advokátů



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. David Dvořák
    9. 8. 2007

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Zjednodušení rozvodového řízení – aktuální právní úprava vs. změny, které zavádí rozvodová reforma
    • Ochrana klimatu a výroba zboží v roce 2024: uhlíkové clo a změny v emisních povolenkách
    • Poskytování informací zadavatelem v zadávacím řízení
    • Zásady pro spolupráci obcí s developery a možnost dohody na změně územního plánu
    • Jak mohou firmy těžit z EU Taxonomie? Příklady konkrétních příležitostí ve třech sektorech
    • Změny v bezplatných emisních povolenkách: na koho dopadnou a jak se na ně připravit?
    • Investice do společné věci v nesezdaném soužití
    • K povinnosti zaměstnance vrátit zaměstnavateli rozdíl mezi stálou a dosaženou mzdou při uplatnění konta pracovní doby
    • Holdingy a zneužití práva při výplatě podílu na zisku.
    • Technická novela zákona o zadávání veřejných zakázek vejde v účinnost už 16. 7. 2023
    • Konec postupování nároků na dorovnání při squeeze-outu

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
    • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
    • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • 10 otázek pro ... Martina Bendíka
    • Evropská zdravotní data pod lupou: Co přináší nová regulace a datová centra (EHDS)?
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Korunové dluhopisy
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Smlouva o smlouvě budoucí kupní k nemovitým věcem: Písemná forma není povinná, říká Nejvyšší soud
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Znamená „převedení na jinou práci“ stále to, co říká zákon?
    • Musí žák platit školné za výuku nevyžádaného předmětu?
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Některá úskalí podání formálně bezvadného návrhu na přezkum úkonů zadavatele k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
    • Dodání elektronického systému spisové služby po 1.7.2025
    • AI revoluce v právní praxi: 10 specializovaných kurzů, které změní váš způsob práce
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
    • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
    • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
    • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
    • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
    • Umělá inteligence v právu: Efektivní pomoc nebo riziko pro odborný úsudek?
    • Finální podoba flexibilní novely zákoníku práce nabyla účinnosti - co nás čeká?

    Soudní rozhodnutí

    Korunové dluhopisy

    Restriktivnímu či extenzivnímu výkladu ustanovení daňových zákonů při využití obecně uznávaných interpretačních metod ústavní pořádek nebrání. Neurčitost zákona a možnost...

    Blanketní stížnost

    Krajský soud tím, že rozhodl před uplynutím konce stěžovatelem avizované lhůty pro doplnění odůvodnění blanketní stížnosti, a navíc v situaci, kdy odůvodnění stížnosti již...

    Blanketní stížnost (exkluzivně pro předplatitele)

    Nepřihlédne-li stížnostní soud k odůvodnění stížnosti původně podané jako blanketní, ač měl odůvodnění v době rozhodování o stížnosti k dispozici, může porušit právo...

    Dovolání (exkluzivně pro předplatitele)

    Podle judikatury Nejvyššího soudu, spočívá-li rozsudek odvolacího soudu na posouzení vícero právních otázek, z nichž každé samo o sobě vede k zamítnutí žaloby, není dovolání...

    Exekutor (exkluzivně pro předplatitele)

    Funkce soudního exekutora je veřejnou funkcí. Proces obsazování exekutorského úřadu se tedy týká práva na rovný přístup k veřejným funkcím podle čl. 21 odst. 4 Listiny základních...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.