epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    25. 8. 2020
    ID: 111613upozornění pro uživatele

    Elektronická pečeť dle eIDAS – jak a co vlastně pečetit?

    Elektronické pečetění dokumentů není v našem právním řádu žádnou novinkou, povinnost připojovat k elektronickým dokumentům elektronickou pečeť vyžaduje od roku 2014 evropská norma eIDAS. Avšak v otázce jak a co přesně pečetit řada organizací stále tápe. Tento článek vám pomůže najít řešení.

    Naše legislativa stanovila (Zákon 297/2016 Sb.), že organizace při výkonu své působnosti má povinnost připojit k dokumentu v elektronické podobě kvalifikovanou elektronickou pečeť. Doslova říká:
    „Nestanoví-li jiný právní předpis jako náležitost právního jednání obsaženého v dokumentu podpis nebo tato náležitost nevyplývá z povahy právního jednání, veřejnoprávní podepisující a jiná právnická osoba, jedná-li při výkonu své působnosti, zapečetí dokument v elektronické podobě kvalifikovanou elektronickou pečetí.“
    Problém je, že většina subjektů a) neví, co přesně pečetit a za b) neví, čím.

    Co je elektronická pečeť a k čemu slouží?

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    V podstatě se jedná o jakési elektronické „razítko“ organizace. Ovšem pozor, nijak ho nenahrazuje! Technicky jde o data v elektronické podobě (pečeť), připojená k jiným datům (dokumenty) v elektronické podobě s cílem zaručit jejich pravost a neměnnost. Slouží jako důkaz toho, že dokument vydala určitá právnická osoba a poskytuje jistotu o jeho původu. Nevydává se tedy konkrétním lidem, ale organizacím a používá se jako doplnění elektronického podpisu. V některých případech ji lze používat i samostatně, bez podpisu (viz dále).

    Proč vlastně elektronicky pečetit?

    Reklama
    Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    30.10.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Důvod je jasný – všeobecná digitalizace veškerých dokumentů a jejich oběh. A také snaha o zjednodušení a automatizaci procesů. Jestliže například nemocnice převede do digitálního formátu všechny lékařské zprávy (a těch mohou být tisíce), jak pak prokáže jejich pravost a neměnnost? Nemůže kontrolovat a elektronicky podepisovat každý dokument zvlášť. Elektronická pečeť tento problém řeší.

    Zatímco elektronický podpis je brán jako jednoznačný projev vůle konkrétní osoby (já, úředník, jsem něco rozhodl), elektronická pečeť je zárukou původu a neměnnosti dokumentu (my, úřad, jsme v konkrétní den vytvořili nějaký dokument).  

    Druhy schválených elektronických pečetí

    Právní řád uznává celkem 4 druhy elektronických pečetí (prostá, zaručená, zaručená s certifikátem a kvalifikovaná), ovšem pouze kvalifikovaná pečeť je povinně uznávána v celé EU a zaručuje pravost dokumentu. Cílem je tedy používat vždy kvalifikovanou elektronickou pečeť.   

    Kdy použít elektronickou pečeť?

    Ze zákona (297/2016 Sb.) vyplývá, že elektronická pečeť  by měla být používána v případech, kdy právní předpis nestanoví jako náležitost právního jednání elektronický podpis. Tato situace se týká především specifických metod zpracování dokumentů. Typicky automatizované nebo hromadné zpracování velkého počtu souborů.

    Elektronické pečetění se týká především hromadných a automatizovaných operací s dokumenty. Opatřen pečetí by však měl být každý elektronický dokument, který není opatřen elektronickým podpisem.    

    Jaké konkrétní dokumenty elektronicky pečetit?

    To je zásadní otázka – ne každý v tom má jasno. Elektronickou pečeť je možné připojit ke každému dokumentu, který je opatřen elektronickým podpisem. Zde je výčet nejčastějších situací, kdy je možné použít elektronickou pečeť samostatně namísto podpisu:

    • Potvrzení přijetí dokumentu – každý úřad má povinnost potvrdit přijetí zaslaného dokumentu. Toto potvrzení však často odesílá automatizovaně systém. Proto je třeba ho  opatřit kvalifikovanou elektronickou pečetí.
    • Autorizovaná konverze dokumentů – jedná se o úplné převedení dokumentu z listinné podoby do elektronické (nebo naopak). Typicky digitalizace rozsáhlých archivů. Zde elektronická pečeť nahrazuje podpis a umožňuje tak hromadné zpracování.
    • Transakční protokoly spisových služeb – jedná se o záznamy o činnosti v elektronickém systému spisové služby. Obsahuje veškeré informace o změnách jednotlivých dokumentů a je automatizovaně ukládán. Přitom se vždy musí opatřit elektronickou pečetí (nebo elektronickým podpisem).  
    • Doručení dokumentu zaměstnavateli zaměstnancem - pro potvrzení převzetí doručeného dokumentu zaměstnavatelem je povolena kromě elektronického podpisu i možnost zapečetění uznávanou elektronickou pečetí.

    Speciální využití pečetí – anonymizace rozhodnutí

    Je ještě jedna speciální oblast, ve které nalézají pečeti stále větší uplatnění – anonymizace rozhodnutí, například pokut. Jinými slovy při udělení pokuty není v elektronickém dokumentu uveden konkrétní úředník, ale pouze pečeť úřadu.   

    Jaké dokumenty elektronicky NEpečetit?

    Vzhledem k technologii (pečeť je v podstatě kód) není možné některé dokumenty opečetit, aniž by došlo k jejich znehodnocení ve smyslu použitelnosti. Tím jsou myšleny především různé platební příkazy apod. Také není nutné pečetit automatizovanou komunikaci mezi informačními systémy navzájem.

    Technické řešení kvalifikované elektronické pečeti

    Je jasné, že správné použití elektronických pečetí není jen otázkou právní, ale i technickou. Zákon umožňuje několik různých způsobů elektronického pečetění, kvalifikovaná elektronická pečeť však může být vytvořena pouze certifikovaným prostředkem s pomocí kvalifikovaného certifikátu vydaného akreditovanou certifikační autoritou.

    Zákon uznává tři technická řešení:

    • Vzdálené pečetění (dokument se odešle opečetit systémem třetí strany)
    • Pečetění speciálním HSM modulem (vlastní pečetící server uvnitř organizace)
    • Pečetění čipovou kartou či USB tokenem (pečeť je uložena uvnitř čipové karty či USB tokenu, který se prostě připojí k počítači či serveru)   

    Po dvou letech platnosti zákona se u hromadného či dávkového pečetění jeví jako nejlepší způsob technologie čipových karet a USB tokenů. Velmi jednoduše se instaluje i ovládá, má nízké pořizovací náklady a dá se snadno integrovat do dalších systémů a služeb. Například elektronická pečeť ProID QSeal zvládá vystavit až 1700 kvalifikovaných pečetí za hodinu. Její nasazení v Nemocnici České Budějovice dokládá, že výkon karty plně zvládá opečetit veškeré dokumenty, zpracovávané v archivech a spisových službách velkých úřadů.  


    MONET+,a.s.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Ivo Vrána (Monet+)
    25. 8. 2020

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • DEAL MONITOR
    • Reakce na článek: Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Povinnost zajištění gramotnosti dle AI Aktu a její naplňování v praxi
    • DEAL MONITOR
    • Blíží se konference Next Gen Law Forum 2025
    • Vyhoření. Z jiné perspektivy
    • DEAL MONITOR
    • Vymezení zadávacích podmínek na veřejnou zakázku v oblasti zdravotnictví
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • DEAL MONITOR
    • DEAL MONITOR

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 30.10.2025Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    • 30.10.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 30.10.2025
    • 31.10.2025Novelizace rodinného práva od 1. 1. 2026 a procesní souvislosti – II. díl (online - živé vysílání) - 31.10.2025
    • 04.11.2025Efektivní právní psaní s AI: Od koncepce po finální dokument (online - živé vysílání) - 4.11.2025
    • 11.11.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 11.11.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Faktory ovlivňující náhrady za duševní útrapy pozůstalých po dopravních nehodách
    • Byznys a paragrafy, díl 20.: Nový zákon o kybernetické bezpečnosti
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – 1. část
    • Dopady „oduznání“ nemoci z povolání na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
    • Nutná obhajoba a obnova řízení
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Ústavní soud k alkoholu na pracovišti ve světle intenzity porušení pracovních povinností pedagogických pracovníků
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Ústavní soud k alkoholu na pracovišti ve světle intenzity porušení pracovních povinností pedagogických pracovníků
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Testamentární svěřenské fondy: nevyužitý potenciál v právní pasti?
    • Dopady „oduznání“ nemoci z povolání na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – 1. část
    • Komisionální přezkoušení: Více příležitostí, více problémů?
    • 10 otázek pro ... Petra Vrbku
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • K výkladu rozhodnutí o organizační změně
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti
    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Kritika zaměstnavatele jako obrana důstojnosti: Kdy je reakce na jednání zaměstnavatele přípustná?
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Vzdálenost mezi místy bydliště rodičů dítěte a její vliv na soudní rozhodnutí

    Soudní rozhodnutí

    Nutná obhajoba a obnova řízení

    Je-li dán některý z důvodů nutné obhajoby podle § 36a odst. 2 písm. a) až d) tr. ř., musí mít obviněný obhájce již od počátku řízení o návrhu na povolení obnovy řízení,...

    Nemajetková újma

    Znásilnění je závažným útokem na fyzickou a duševní integritu osoby (zpravidla ženy) a může vést jak ke vzniku fyzické či psychické újmy, ústící v újmu na zdraví, stejně jako...

    Vylučovací žaloba

    Správce konkursní podstaty nemohl být v dobré víře, že majetek byl sepsán do konkursní podstaty úpadce po právu, jestliže v době, za kterou má vydat užitky z tohoto majetku, probíhalo...

    Osoba blízká

    Skutečnost, že společnost s ručením omezeným ovládá fyzická osoba, jež je osobou blízkou (sourozencem) fyzické osoby, která ovládá akciovou společnost, nečiní ze společnosti s...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účastníci sporného řízení mají podle současné procesní úpravy zákonem ohraničený časový prostor, ve kterém musí splnit povinnost tvrzení, tedy uplatnit všechny skutečnosti...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.