epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    18. 4. 2005
    ID: 32057upozornění pro uživatele

    K novele zákona o stavebním spoření

    Dne 24.9.2004 předložil poslanecké sněmovně Ing. Vlastimil Tlustý Csc. návrh novely zákona o stavebním spoření a o doplnění zákona o daních z příjmu. První čtení tohoto návrhu zákona proběhlo letos v únoru na 41. schůzi poslanecké sněmovny, přičemž návrh byl přikázán k projednání Rozpočtového výboru sněmovny.

    Důvodem předložení tohoto návrhu má být dle jeho předkladatele a reflexe růstu poplatků a zpoplatňování stále dalších úkonů stavebních spořitelen a omezení možnosti připisování záloh státní podpory na účty účastníků až s měsíčním odkladem, přičemž dle důvodové zprávy má být jeho prvořadým cílem narovnání vztahu mezi klientem-účastníkem a stavební spořitelnou, jakož i ochrana klienta po dobu trvání smluvního vztahu se stavební spořitelnou před nepředpokládaným a neohraničeným zdražováním produktu ze strany stavební spořitelny. Tímto vymezením je tak zejména reagováno na kritiku postupného navyšování jednotlivých poplatků ze strany stavebních spořitelen, jakož i nedokonalosti konkurenční prostředí a nedostatku transparentnosti cenových podmínek za služby spojených s poskytováním stavebního spoření.

    Návrh novely zákona doplňuje zákonné ustanovení ve  vztahu ke smlouvě o stavebním spoření o výslovnou možnost stavební spořitelny účtovat účastníkovi smlouvy o stavebním spoření poplatek za služby spojené s poskytováním stavebního spoření, čímž uvádí v soulad dosavadní „nepsanou“ praxi při poskytování stavebního spoření a jeho zákonnou úpravu. Služby, které jsou předmětem zpoplatnění, je stavební spořitelna dle navrhované novely zákona o stavebním spoření povinna uvést v tzv. Sazebníku poplatků, když služby v něm neuvedené není oprávněna jakkoliv zpoplatňovat. Sazebník, který musí být vhodným způsobem zveřejněn, však nesmí obsahovat tzv. inflační koeficient.

    Stavební spořitelna nesmí po celou dobu trvání příslušné smlouvy o stavebním spoření rozsah zpoplatněných služeb rozšiřovat. Stavební spořitelna může rozsah zpoplatněných služeb v Sazebníku poplatků snižovat; nesmí zvyšovat výši jednotlivých poplatků, může je však snižovat, pokud se smluvní strany nedohodnou jinak. Obecně je tedy možné tento odstavec shrnou tak, že  zatímco jednostranné snižování poplatků ze strany stavební spořitelny možné je, jejich zvýšení či rozšíření nikoliv. 

    Sazebník poplatků se stává ke dni podání žádosti o uzavření příslušné smlouvy dle zák. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření  nedílnou součástí následně uzavřené smlouvy, přičemž výše limitů jednotlivých poplatků za služby poskytované v souvislosti se stavebním spořením v něm obsažená tvoří jejich maximální výši, kterou nesmí stavební spořitelna jednostranně bez souhlasu klienta zvýšit. Komentovaný návrh zákona v souvislosti se zakotvením tohoto legislativního pravidla dále stanoví, že změna rozsahu služeb a výše poplatků za tyto služby nemůže být důvodem odstoupení od příslušné smlouvy ze strany stavební spořitelny.  Jde-li o smlouvy o stavebním spoření uzavřené do nabytí účinnosti tohoto návrhu zákona, pak u takovýchto smluv chce komentovaný návrh zákona vyřešit otázku chybějícího Sazebníku poplatků tak, že za horní limit při stanovení rozsahu zpoplatněných služeb a výše jednotlivých poplatků se považuje taková jejich maximální výše, resp. výčet dle sazebníku „aktuálně platného“ ke dni nabytí účinnosti tohoto návrhu zákona.  

    Účastník smluv uzavřených dle zákona o stavebním spoření má mít ve smyslu komentovaného návrhu zákona právo kdykoliv v průběhu stavebního spoření převést smlouvu o stavebním spoření na jinou stavební spořitelnu, přičemž se převádí částka, která se rovná součtu vkladů, státní podpory, úroků z vkladů, úroků z připsaných záloh státní podpory, snížená o daň z příjmů z těchto úroků a o úhrady účtované stavební spořitelnou. Nárok na státní podporu však při pokračování stavebního spoření u jiné stavební spořitelny zůstává zachován. Postup při převodu účastníka do jiné nebo z jiné stavební spořitelny jsou povinny jako jednu z podstatných obsahových náležitostí  obsahovat všeobecné obchodní podmínky, které je každá stavební spořitelna povinna vypracovat a nechat schválit Ministerstvem financí.

    Návrh novely zákona o stavebním spoření taktéž mění lhůtu pro poukázání zálohy státní podpory stavební spořitelnou na účty účastníků smluv o stavebním spoření. Zatímco podle dosavadní právní úpravy je takto povinna pojišťovna učinit do  jednoho  měsíce  od  obdržení zálohy od ministerstva, dle navrhované úpravy je stavební spořitelna povinna připsat ministerstvem poukázané zálohy státní podpory na účty účastníků v zákonné lhůtě dle zákona 124/2002 Sb., o platebním styku, přitom úrok ze státní podpory obdrží jejich účastník nejpozději do druhého dne po doručení státní podpory. Tato právní úprava se má vztahovat na všechny účastníky stavebního spoření bez ohledu na datum uzavření smlouvy, tedy i na ty osoby, které uzavřely či uzavřou smlouvu o stavebním spoření před dnem nabytí účinnosti tohoto návrhu zákona. 

    Ke komentovanému návrhu však zaujala negativní postoj vláda, která s ním vyslovila svůj nesouhlas. Návrhu vytýká předně to, že zatímco je navrhovaná právní úprava  v něm inkorporovaná  výhodná pro osoby uzavírající se stavební spořitelnou smlouvu o stavebním spoření, tomuto odpovídající zákaz nezpoplatňovat služby uvedené v ceníku, popř. nezvyšovat jednou stanovené poplatky má být značně restriktivní v porovnání s obecnou úpravou sjednávání cen dle obchodního zákoníku. Tato skutečnost má mít zejména za následek neochotu stavební spořitelny poskytnout svému klientu služby jiné než ty, jenž jsou v Sazebníku uvedeny, jakož i nemožnost spořitelny pružně reagovat na změny na trhu s tímto vysoce oblíbeným druhem spoření. Dále kupř. vláda vytýká komentovanému návrhu tu skutečnost, že má, jak je uvedeno výše, působit do značné míry retroaktivně, jakož i to, že navrhovaným dnem nabytí účinnosti tohoto komentovaného návrhu zákona má být den jeho vyhlášení, což by ale „znemožnilo fungování systému stavebního spoření, neboť tyto změny vyžadují současnou změnu prováděcího právního předpisu a informačního systému provozovaného Ministerstvem financí pro účely řádného poskytování státní podpory“.  Možným důvodem tohoto negativního postoje vlády k návrhu může být i ta skutečnost, že jak vláda sama uvádí, má v úmyslu sama předložit novelu právní úpravy zákona o stavebním spoření, přičemž se má v porovnání  s tímto návrhem jednat o novelu komplexní. Bohužel však již v tomto  vládním stanovisku není zmíněno to, kdy by tato komplexní novela zákona o stavebním spoření, která je v mnohém skutečně potřebná,  měla být poslanecké sněmovně předložena či zda v jakém stádiu rozpracovanosti se alespoň nachází. 

     



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Tomáš Sum
    18. 4. 2005

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Oceňování automobilů jako součást ocenění společnosti
    • Kyberbezpečnost v civilním letectví a její právní rámec
    • Eutanazie pohledem Ústavního soudu
    • GDPR 2.0: Jednodušší regulace pro odvážnou a konkurenceschopnou Evropu?
    • Právní aspekty přechodu z OSVČ na obchodní společnost: Strategický krok pro vaše podnikání
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Klamavá reklama
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Porušení akcionářské dohody může zakládat neplatnost usnesení valné hromady, musí být však dobře napsána
    • Fashion Upcycling? „Non, merci“ vzkazuje Hermès
    • Režimy povinností dle nového zákona o kybernetické bezpečnosti

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Smlouva uzavřená mezi studentem a soukromou vysokou školou jako smlouva spotřebitelská – nález Ústavního soudu ze dne 5. února 2025, sp. zn. IV. ÚS 2093/24
    • Nárok na pobídkovou složku mzdy podmíněný dodržováním pracovních povinností a její krácení za jejich nedodržování
    • 10 otázek pro ... Moniku Novotnou
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Zvýšení důchodového věku
    • Vyhoření. Z jiné perspektivy
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Eutanazie pohledem Ústavního soudu
    • GDPR 2.0: Jednodušší regulace pro odvážnou a konkurenceschopnou Evropu?
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Mobilizace ozbrojených sil v ČR a postavení odmítačů boje: právní analýza a návrhy legislativních úprav
    • Právní aspekty přechodu z OSVČ na obchodní společnost: Strategický krok pro vaše podnikání
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 1. díl: GDPR, anonymita a odpovědnost uživatele
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Novela trestního zákoníku
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení

    Soudní rozhodnutí

    Zvýšení důchodového věku

    Povinností obecných soudů při posuzování zákonných náležitostí podání je vycházet z jejich (celého) obsahu, jak jim to v případě civilního řízení výslovně ukládá § 41 odst. 2 o. s. ř.

    Konsolidace veřejných rozpočtů; legislativní přílepky (exkluzivně pro předplatitele)

    Ústavní soud se opakovaně vyslovil pro ústavněprávní pravidlo (příkaz), podle kterého nemůže pozměňovací návrh směřovat k samostatné zákonodárné iniciativě, a tedy musí mít...

    Správní soud a procesní pravidla

    Procesní pravidla řízení před správními soudy nemají být labyrintem plným nejasných odboček do slepých uliček, v němž se vlastní smysl soudní ochrany ztratí, nýbrž cestou, která...

    Vazba (exkluzivně pro předplatitele)

    Podle čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod musí být při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod šetřeno jejich podstaty a smyslu, což nalézá svůj...

    Vzdělávání, náležitosti podání (exkluzivně pro předplatitele)

    Povinností obecných soudů při posuzování zákonných náležitostí podání je vycházet z jejich (celého) obsahu, jak jim to v případě civilního řízení výslovně ukládá § 41 odst. 2 o. s. ř.

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.