epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    8. 7. 2022
    ID: 114922upozornění pro uživatele

    Letní přemítání nad judikaturou: Veřejnoprávní regulace reklamy a svoboda reklamní tvorby

    V následujícím textu bude kriticky hodnocen judikát Nejvyššího správního soudu (NSS) ve věci svobody reklamní tvorby - NSS 8 As 202/2019.[1]

    V tomto  rozsudku označil  NSS  reklamu jedné moravské zastavárny s méně intenzivně oblečenou (ne však nahou) ženou jako diskriminační a sexistickou. „Takové zobrazení ženu redukuje na pouhý objekt a vytváří představu, že vnímat a jednat s osobami tímto způsobem je přijatelné,“ – tvrdí mj. NSS. Fotku reklamy možno snadno dohledat na internetu, rozhodně se nejednalo o nic pornografického.

    Předmětní drobní podnikatelé provozující několik zastaváren[2] musí zaplatit pokutu 50 tisíc korun. K věci mám několik výhrad.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Za prvé – kde zůstala ústavní svoboda projevu a právo na svobodné umělecké vyjádření? Zopakujme , žena (pardon fyzická osoba) na plakátu nebyla zobrazena pornograficky, bylo jen méně oblečená, její genitálie rozhodně nebyly vidět.

    Ano, někomu se modelka (či zpracování reklamy)  nemusela líbit, jiný/á naopak mohl modelce „závidět“ její mládí, náznak plodnosti či půvab. Jiného naopak mohla reklama potěšit – a to včetně osob nábožensky založených – vida Bůh /Bohové dokáže vytvořit takovou hezkou osobu. Avšak, proč tato v zásadě  estetická kritéria má hodnotit soud? Dokonce ve finále soud nejvyšší správní?

    Reklama
    Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025
    Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025
    9.9.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Za druhé - NSS ve stejném rozsudku také upozornil, že zákon o regulaci reklamy vymezuje podmínky zakázaného obsahu reklamy matoucím (!) a z ústavněprávního hlediska pochybným způsobem. Přečtěte si tu větu znovu, takže zákon je matoucí tedy nejasný (neurčitý), ale to přece v právním státě (Rule of law) nemůže být přičítáno k tíži adresátovi právní normy – zde drobnému podnikateli.

    Po lopatě - co měli jako zadavatelé reklamy vlastně reálně udělat? Nechat si za tučné peníze objednat deset právních posudků, kde by se dozvěděli deset rozličných právních názorů? I zde platí okřídlené – pět právníků má osm názorů, a ty ještě několikrát změní. A propos kde zůstala předvídatelnost práva?[3]

    Za třetí – za obrovský problém bych pokládal, kdyby se model/ka dostal/a na reklamní plochu proti své vůli, třeba by její fotku někdo ukradl z internetu nebo rodinného alba. Tam by autor glosy také rázně bil na poplach a žádal velmi přísné potrestání pachatelů. Avšak zde šlo o svobodný kontrakt smluvních stran. Modelka dostala za svou práci řádně a včas zaplaceno. Někomu se její činnost nemusí líbit, avšak je zapotřebí si uvědomit, že ne každý/každá fyzická osoba se může nebo chce živit jako právník, egyptolog, neurochirurg, farářka[4] nebo úředník.

    Uvědomují si vážení soudci, že hlavní negativní dopad bude mít jejich judikatura patrně na modelky a modely (abychom byli genderově korektní) jelikož po tomto zásadním rozsudku hrozí, že jim z povahy věci  značně ubude práce. Už slyším chytré hlavy z korporátů a reklamních agentur – hezkou holku-paní-kluka-pána, tam radši nedávejme, víte jak je to dnes právně ošemetné.

    Za čtvrté:  Jako jedna z klíčových rozhodných přitěžujících okolností je v citovaném judikátu NSS zmíněna skutečnost, že sankcionovaná reklama využila fotografie spořeji oděné  ženy pouze k upoutání pozornosti na zcela nesouvisející zboží či službu (zde zastavárenské zboží).

    A conto údajné  chybějící souvislosti mezi obsahem reklamy a druhem propagované činnosti nutno říct, že takové kritérium nemá oporu v zákoně o regulaci reklamy ani v jiném zákoně. Autor komentáře má za to, že nejprve brněnský krajský soud a následně NSS zde použily hodně, ale opravdu hodně extenzivní interpretaci ustanovení  § 2 odst. 3 zákona o regulaci reklamy. 

    A propos jak by souvislost se zastavárenskou činností měla vlastně akceptovatelně vypadat? Chápe soud, že povinná (patrně silná) souvislost s nabízeným zbožím, by fatálně ochromila svobodu reklamní tvorby, kde by pak zůstala mj. fantazie a invence? Nutno zopakovat, že reklamní činnost není a nemůže být činností „formalisticky úřednickou“ s jasně nalinkovanými pravidly, vždyť moment překvapení použití prvku, který jakoby primárně se zbožím nesouvisí je častým (a osvědčeným) reklamním postupem. [5] Jako ryba potřebuje k životu vodu, tak reklama musí být efektní a zapamatovatelná k čemuž potřebuje invenci a kreativitu, kterou ovšem takovéto soudní rozsudky nepřiměřeně a neblaze omezují.[6]

    Zajímavé také bude, zda budou naše soudy v budoucnu nějak rozlišovat i regionální rozdíly, u reklam s lokálním působením (tedy ne s celostátním pokrytím), tedy zda budou pečlivě vnímány i odlišnosti mezi našimi regiony. Budou důsledně vnímány rozdíly mezi například Ústím nad Labem, Ostravou  anebo Uherským Hradištěm nebo Hodonínem?

    Za páté -   předmětný judikát NSS svá tvrzení mimo jiné opírá o závěr - reklamní (komerční) projev sice spadá pod ústavně chráněnou svobodu projevu, požívá však obecně nižší ochrany než jiné typy projevu. S tímto zjištěním obecně možno souhlasit[7], avšak nesmí se stát pomyslným kladivem na reklamu a její tvůrce. Pořád platí, že reklamní projev byl a je taktéž hoden ochrany, i když samozřejmě ne v takové míře jako například politický projev v Parlamentu ČR. I reklama je pomyslným zrcadlem, ve které možno spatřit jak je to reálně  se svobodou projevu v dané společnosti. V laskavé nadsázce řečeno dnes zakážeme poodhalené fyzické osoby v reklamě a pozítří budou muset lidé chodit zahaleni jako v některých jiných zemí světa? Nutno si uvědomit skutečnost, že i zde platí, že daný judikát není určen pouze a jen pro účastníky soudního sporu, ale erga omnes – tedy soud tady posílá silný hodnotový signál do společnosti. A to není radno podceňovat.

    Za šesté – pakliže (teoreticky) uznáme, že české správní soudy jsou zde i pro ochranu dobrého reklamního vkusu a že  pokuta mohla být teoreticky i vyšší, tak v dnešní pandemické době, kdy malí a střední podnikatelé (nejen) kvůli vládním epidemiologickým opatřením padají doslova na ústa. Připomeňme, že naposledy byly zastavárny povinně uzavřeny od 27. 12. 2020 do 10. 5. 2021, takže negenerovaly žádný zisk. Tudíž může být zmíněná padesátitisícová výše hodně citelná. Možná až na hranici likvidačnosti. A to zde nehovoříme o dalších nákladech soudního řízení.

    Vím, satirik namítne, vždyť padesát tisíc korun českých to není ani polovina hrubého platu soudce NSS[8], nicméně proč zde nestačila sankce symbolická (např. pět set korun) či se nepřistoupilo k využití institutu – že samotné projednání správního deliktu postačuje k nápravě pachatele?

    Závěrem

    Máme za to, že je nevhodné, aby správní orgány a následně správní soudy rozšiřovaly své pole působnosti (nejen) v rámci regulace reklamy, i když se je snaží halit do vznešených slov o ochraně cílů: jako je  diskriminace žen na základě pohlaví nebo snižování lidské důstojnosti.

    A propos nesnižuje důstojnost muže nebo ženy, pokud jim soudy zakazují svobodně uzavírat smlouvy s reklamními agenturami či fotografy? Nepokládají je pak de facto za hlupáky – a tím nepřímo též snižují jejich důstojnost?

    Jak bylo řečeno výše, soudy svou judikaturou vysílají do společnosti  silná hodnotová sdělení, a to není dobré podceňovat. Svoboda projevu sice není bez hranic, avšak současně platí, že by neměla být nadbytečně svazována a omezována.  

    JUDr. Petr Kolman, Ph.D.,
    VŠ pedagog, člen rozkladové komise ÚOOÚ

     

    [1] Viz jud. NSS 8 As 202/2019 - právní věc žalobkyně: INDEX ČECHY s. r. o., se sídlem Pekařská 402/10, Brno, zastoupená Mgr. Evou Grabarczykovou, advokátkou se sídlem Pellicova 1, Brno, proti žalovanému: Ministerstvo průmyslu a obchodu, se sídlem Na Františku 32, Praha 1, proti rozhodnutí žalovaného ze dne 19. 9. 2016, čj. MPO 45025/2016, o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 4. 6. 2019, čj. 29 A 222/2016-44,

    [2] Kvůli pandemii nyní relativně dlouhodobě a opakovaně  uzavíraných . Naposledy od 27. 12. 2020 do 10. 5. 2021.

    [3] Povzdech nad nepředvídatelností práva se netýká samozřejmě jen tohoto případu.

    [4] Samozřejmě tato možnost dnes existuje jen u protestantských-křesťanských církví.

    [5] Ergo kladívko, ale i v řešené reklamě najdeme možnou souvislost, pokud tedy chceme – například mladá žena utratila peníze a tak zastavila své šaty. Anebo nakupujte v zastavárně výhodně, abyste nepřišli o oblečení.

    [6] Reklama je jednou z forem marketingové komunikace. Jejím smyslem je doručit reklamní sdělení (message) cílové skupině a změnit její uvažování, chování – typicky za účelem prodeje produktu či komunikované značky. Jedná se primárně o placené informace, které jsou šířeny především prostřednictvím televizí, tiskem, rádiem, outdoorem nebo internetem. Reklama může být určena různým cílovým skupinám (ženám, mužům, dětem, rodinám s dětmi, ale i tzv. generaci Y nebo Z) či lokalitám (zahraniční, celonárodní, regionální reklama). Liší se podle aktuálnosti komunikovaného sdělení (launchovací neboli zaváděcí vs. připomínací reklama) nebo podle charakteru (reklama může být imageová nebo produktová). – viz Mediální slovník , specializovaný web Mediaguru.cz - https://www.mediaguru.cz/slovnik-a-mediatypy/slovnik/klicova-slova/reklama/

    [7] Ostatně bylo to již dříve judikováno

    [8] Autor jako právník je si samozřejmě vědom, že NSS pokutu sám neuložil, nicméně ji následně „posvětil“.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Petr Kolman, Ph.D.
    8. 7. 2022

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Blíží se konference Next Gen Law Forum 2025
    • Vyhoření. Z jiné perspektivy
    • DEAL MONITOR
    • Vymezení zadávacích podmínek na veřejnou zakázku v oblasti zdravotnictví
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • DEAL MONITOR
    • DEAL MONITOR
    • DEAL MONITOR
    • Kamerové systémy ve školách podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů: Jen chtít nestačí
    • Získání přechodného pobytu pro rodinného příslušníka občana EU: Kompletní průvodce procesem s praktickými radami
    • Agilní vývoj software – specifika smluvních podmínek

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025
    • 09.09.2025Techniky přesvědčivé argumentace – nejen u soudu (online - živé vysílání) - 9.9.2025
    • 10.09.2025Postup zaměstnavatele před/při sjednávání pracovního poměru z pohledu práva (pro soukromý sektor) (online - živé vysílání) - 10.9.2025
    • 10.09.2025Shareholders' agreement aneb Co by si měli společníci mezi sebou upravit (online - živé vysílání) - 10.9.2025
    • 11.09.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 11.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Soudní ombudsman jako most mezi soudy, advokacií a veřejností
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Byznys a paragrafy, díl 17.: Přístup do datové schránky právnické osoby při úmrtí jednatele
    • Limity nároku poškozeného na náhradu nákladů za nájem náhradního vozidla
    • Odměna advokáta
    • Sankce Evropské unie proti Rusku a jejich dopad na obchodní smlouvy
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Limity nároku poškozeného na náhradu nákladů za nájem náhradního vozidla
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Smlouva uzavřená mezi studentem a soukromou vysokou školou jako smlouva spotřebitelská – nález Ústavního soudu ze dne 5. února 2025, sp. zn. IV. ÚS 2093/24
    • Nárok na pobídkovou složku mzdy podmíněný dodržováním pracovních povinností a její krácení za jejich nedodržování
    • 10 otázek pro ... Moniku Novotnou
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Novela trestního zákoníku
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění

    Soudní rozhodnutí

    Odměna obhájce

    Ustanovení § 151 odst. 2 trestního řádu nezakládá bez dalšího nárok obhájce na odměnu a náhradu hotových výdajů za jakýkoli úkon právní služby poskytnutý obviněnému v...

    Podmíněné propuštění (exkluzivně pro předplatitele)

    Pokud se obecné soudy při posuzování podmínek pro podmíněné propuštění omezí na pouhé matematické sečtení kázeňských odměn a počtu trestních odsouzení a z možnosti...

    Poučovací povinnost (exkluzivně pro předplatitele)

    Pokud by odvolací soud založil svůj procesní postup pouze na nesprávném právním posouzení závěrů plynoucích z právně závazného názoru v rozhodnutí dovolacího soudu bez toho, aby...

    Právo na informace (exkluzivně pro předplatitele)

    Právo stěžovatele na informace podle čl. 17 odst. 1 a 5 Listiny je porušeno, jestliže povinný subjekt podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím neposkytl...

    Smluvní pokuta (exkluzivně pro předplatitele)

    Procesní úkon (námitku), jímž se dovolává nepřiměřenosti nároku na smluvní pokutu, může dlužník vznést v řízení kdykoliv, a to až do okamžiku rozhodnutí odvolacího soudu. Je...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.