epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    4. 4. 2013
    ID: 89846upozornění pro uživatele

    Náhrada nákladů za zdravotní služby čerpané v jiném členském státě Evropské unie

    Tento článek má za cíl doplnit některé informace uvedené v nedávno uveřejněném příspěvku, který se dotýkal „Zdravotní péče v EU“[1] a upozornit tak na připravovanou legislativní změnu zákona o veřejném zdravotním pojištění v důsledku povinné transpozice směrnice o uplatňování práv pacientů v přeshraniční zdravotní péči.

    V současné době chybí v českém právním řádu právní úprava podmínek náhrady vynaložených nákladů za zdravotní služby čerpané v jiném členském státě EU. Pro tuto oblast (hrazení zdravotních služeb čerpaných v zahraničí) platí pouze ustanovení  § 14 zákona 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, kde je stanoveno: „…Ze zdravotního pojištění se pojištěncům uhradí[2] též částka, kterou vynaložili na neodkladnou zdravotní péči, jejíž potřeba nastala během jejich pobytu v cizině, a to do výše stanovené pro úhradu takové péče na území České republiky.“

    Právo čerpat zdravotní péči v jiném členském státě EU bylo zakotveno směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2011/24/EU o uplatňování práv pacientů v přeshraniční zdravotní péči (dále jen „směrnice“). Právo na náhradu nákladů za zdravotní služby čerpané v jiném členském státě Evropské unie však nebylo prozatím do české právní úpravy transponováno, ačkoli má Česká republika povinnost transponovat tuto směrnici, a to nejpozději do 25. října 2013. Pokud by Česká republika nesplnila implementační povinnost, vystavila by se tak nebezpečí peněžních sankcí ze strany EU. Bez transpozice směrnice se může pojištěnec domáhat svých práv pouze vůči státu, neboť přímá horizontální účinnost směrnice (mezi jednotlivci) nepůsobí.[3]

    Tato směrnice rozšiřuje právní úpravu stanovenou v článku 114 odst. 3 Smlouvy o fungování EU, neboť má za cíl zajistit vysoký stupeň ochrany lidského zdraví a za tímto účelem blíže upravuje a rozšiřuje práva pacientů, kteří se rozhodnou vyhledat zdravotní služby v jiném členském státě EU. Směrnice zajišťuje přístup k bezpečné a kvalitní příhraniční zdravotní péči, zajišťuje pacientům možnost vyhledávat zdravotní služby v jiných členských státech EU, napomáhá k volnému pohybu zdravotních služeb a podněcuje členské státy EU v této oblasti ke vzájemné kooperaci, zohledňuje však možnosti vnitrostátních zdravotních systémů.

    Směrnice zavádí nové pravidlo, podle kterého bude českým pojištěncům nahrazena za zdravotní služby čerpané v jiném členském státě EU vždy taková částka, která by byla zdravotní pojišťovnou uhrazena na území ČR poskytovateli zdravotních služeb.

    Směrnice stanovuje členským státům povinnost zřídit vnitrostátní kontaktní místa, která budou mimo jiné poskytovat informace o právech a nárocích pacientů v souvislosti s využitím zdravotních služeb v členských státech EU, podmínkách čerpání, způsobu a možnostech náhrady nákladů, a budou spolupracovat s jinými národními kontaktními místy. Směrnice dále zavádí institut „předchozího povolení“. To znamená, že členský stát jasně vymezí, které zdravotní služby je možno v jiných členských státech EU čerpat pouze na základě předchozího povolení. EU tímto způsobem umožňuje členským státům regulovat čerpání zdravotních služeb v jiných členských státech EU vnitrostátními pojištěnci. Zdravotní služby, u nichž může být náhrada nákladů podmíněna předchozím souhlasem příslušné zdravotní pojišťovny, vymezuje článek 8 směrnice. Mezi tyto služby patří např. zdravotní péče, která zahrnuje pobyt dotčeného pacienta v nemocnici alespoň na jednu noc, nebo zdravotní péče, která vyžaduje vysoce specializovanou a nákladnou lékařskou infrastrukturu nebo zdravotnické vybavení. [4]

    Vnitrostátní právní úprava má tedy za úkol mimo jiné (s ohledem na řádnou implementaci směrnice) pojištěncům garantovat náhradu nákladů, které byly vynaloženy v jiném členském státě EU na zdravotní služby, přičemž tato náhrada musí být vždy minimálně v takové výši, v jaké by pojišťovna uhradila zdravotní služby ve státě pojištění, nejvýše však do částky, jaká byla v jiném členském státě EU uhrazena.

    Systém náhrady by měl být zajištěn tak, že náklady v zahraničí ponese pojištěnec a následně budou nahrazeny tuzemskou zdravotní pojišťovnou, u které je pojištěnec pojištěn. Vnitrostátní právní předpis musí jasně stanovit procesní pravidla pro řízení týkající se náhrady nákladů vzniklých v souvislosti s čerpáním zdravotních služeb v jiných členských státech EU. Nejvhodnější by bylo postupovat podle správního řádu (zákona 500/2004 Sb., správní řád). Členský stát by měl také zajistit možnost soudního přezkumu rozhodnutí o náhradě nákladů za zdravotní služby čerpané v jiných členských státech EU. Členské státy mají povinnost zajistit, že správní řízení bude objektivní a nediskriminační, aby nedocházelo ke zvýhodnění některých pojištěnců nebo zdravotních služeb na úkor jiných. 

    Ministerstvo zdravotnictví připravilo návrh zákona, který mění zákon 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění (dále jen „zákon o VZP“). Tato novela (momentálně projednávaná v mezirezortním připomínkovém řízení)[5] nově vkládá mezi práva pojištěnce zakotvená v § 11 zákona o VZP právo na náhradu nákladů, které pojištěnci vznikly při čerpání zdravotních služeb na území jiného členského státu EU, nebo v cizině za stanovených podmínek, a to do výše, která by byla za zdravotní služby zdravotní pojišťovnou uhrazena poskytovateli zdravotních služeb v ČR.  Pojištěncům se touto novelou dále stanovuje právo na informace týkající se možností čerpání zdravotních služeb v členských zemích EU.  Na rozdíl od současné právní úpravy se nově zavádí pojem náhrada. Jak předkladatel uvádí, pojem „náhrada“ lépe odpovídá povaze institutu, neboť náhradou se rozumí následné proplacení částky, kterou pojištěnec vynaložil (uhradil) na neodkladnou zdravotní péči v cizině. O výši náhrady nákladů rozhoduje zdravotní pojišťovna pojištěnce ve správním řízení, které bude probíhat podle správního řádu, díky čemuž bude zajištěn následný soudní přezkum. Dle předloženého návrhu zákona bude částka, která by byla za pojištěnce uhrazena na území ČR, stanovena transparentním výpočtem výše náhrady nákladů za zdravotní služby podle vyhlášky vydané na základě § 17 odst. 4 zákona 48/1997 Sb. (Seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami) a cenového předpisu Ministerstva zdravotnictví vydaného na základě zmocnění v § 2a odst. 1 zákona 265/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, ve znění pozdějších předpisů. Dle předloženého návrhu zákona bude vnitrostátním kontaktním místem Ministerstvo zdravotnictví. Kontaktní místo bude poskytovat dva typy informací - informace veřejně přístupné na internetových stránkách, a informace, které budou poskytovány na žádost jednotlivců.

    Navrhované legislativní řešení se jeví jako vhodné a v souladu s požadavky směrnice. Otázkou však zůstává, zda tato novela (zvolený model náhrady nákladů) přispěje k mobilitě pacientů v rámci EU, kteří budou čerpat zdravotní služby v jiných členských státech. Lze předpokládat, že pacienti budou vyhledávat členské státy, které mají vyšší standart zdravotní péče, tím pádem i lepší kvalitu poskytovaných služeb. Tyto členské státy (např. Německo, Francie) však mají zpravidla i vyšší cenu zdravotních služeb, než je cena obdobné zdravotní služby čerpané v České republice.[6] Proto navrhované řešení, kdy českým pojištěncům bude nahrazena taková částka (za zdravotní služby čerpané v jiném členském státě EU), která by byla zdravotní pojišťovnou uhrazena na území ČR poskytovateli zdravotních služeb, může být pro české občany limitující a bránit tak jejich pohybu a čerpání zdravotních služeb v jiném členském státě EU, neboť i nadále si budou muset naši občané hradit značnou část nákladů z vlastních zdrojů, pokud se rozhodnout pro zdravotní službu v jiném členském státě EU.


    Mgr. Michaela Fedrová

    Mgr. Michaela Fedrová,
    2. ročník doktorského studia na Právnické fakultě UK v Praze


    --------------------------------------------------------------------------------
    [1] Zdravotní péče v EU, publikovaný dne 27. 2. 2013, k dispozici >>> zde.
    [2] Dle judikatury Nejvyššího soudu je nutné pojem „uhradí“ chápat jako následnou náhradu vynaložených nákladů.
    [3] V případě žádné nebo neúplné implementace směrnice by nejspíše došlo k tomu, že současné právní předpisy by se interpretovaly ve smyslu pravidel směrnice 2011/24/EU, tj. v souladu se zásadou nepřímého horizontálního účinku.
    [4] Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [5] Návrh zákona, kterým se mění zákon 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony – transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/24/EU ze dne 9. března 2011 o uplatňování práv pacientů v přeshraniční zdravotní péči.
    [6] Jako příklad lze uvést operaci slepého střeva, jejíž cena se v České republice pohybuje okolo 23 000 Kč, naproti tomu v jiných členských zemích EU se za tuto službu (v ceně je zahrnut i převoz do ČR) platí okolo 300 000 Kč.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Michaela Fedrová
    4. 4. 2013

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?
    • Výhrada veřejného pořádku a základní práva dle LZP EU – Otevírá SDEU dveře meritornímu přezkumu?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc duben 2025
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc březen 2025
    • Návrh Evropské komise na zmírnění pravidel ESG reportingu
    • Vykonatelnost nálezů finančního arbitra v zahraničí, aneb stahující se mračna nad investičními šmejdy
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc únor 2025
    • Ochrana advokátní mlčenlivosti a rozhodnutí ESLP ve věci Nezerić proti Bosně a Hercegovině
    • Dosavadní úprava přestupových transakcí v rámci světového fotbalu
    • Mohou banky sledovat uhlíkovou stopu klientů na základě platebních transakcí?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.