epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop2
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    31. 5. 2017
    ID: 105930upozornění pro uživatele

    Předběžná tržní konzultace dle nového zákona o zadávání veřejných zakázek

    Jednou z novinek, kterou nový zákon 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen jako „ZZVZ“) oproti předchozímu zákonu 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen jako „ZVZ“), přinesl, je výslovná možnost zadavatele využít před zahájením zadávacího řízení institutu předběžné tržní konzultace.

    K využití určitých forem konzultací před zahájením zadávacího řízení v praxi docházelo i během účinnosti ZVZ, nicméně zakotvením jejich legitimity přímo v zákoně dochází při dodržení stanovených pravidel k odstranění jakýchkoliv pochybností nad zákonností takového postupu zadavatele.

    Institut předběžné tržní konzultace je pak upraven v ustanovení § 33 ZZVZ, dle kterého je zadavatel oprávněn vést předběžné tržní konzultace s odborníky či dodavateli s cílem připravit zadávací podmínky a informovat dodavatele o svých záměrech a požadavcích, pokud to nenarušuje hospodářskou soutěž.

    Zákon tedy rozlišuje účastníky předběžné tržní konzultace na dvě kategorie, a to na odborníky a dodavatele. Nutnost zdokumentovat konzultace s odborníky, tj. osobami odlišnými od zadavatele a dodavatelů, pak plyne z jejich potenciálního střetu zájmů vzhledem k jejich možnému vztahu k dodavatelům, u samotných dodavatelů pak tato potřeba vyplývá z jejich potenciální účasti v  zadávacím řízení.

    Využití samotných konzultací pak bude účelné zejména tehdy, jestliže zadavatel nemá k dispozici veškeré potřebné a dostupné informace o předmětu veřejné zakázky nebo jestliže má zadavatel obavy, aby z důvodů své neodbornosti při vymezování předmětu veřejné zakázky nenastavil zadávací podmínky diskriminačním způsobem. Nespornou výhodou těchto konzultací je navíc možnost získat povědomí o jiných způsobech řešení potřeb zadavatele, než které byly zadavatelem původně zamýšleny.[1]

    Předběžné tržní konzultace tedy slouží zejména k vymezení zadávacích podmínek, resp. předmětu plnění veřejné zakázky tak, aby tyto byly vymezeny z pohledu zadavatele, u kterého se projevuje zejména zásada hospodárnosti, pokud možno pro zadavatele co nejvýhodněji, resp. z pohledu dodavatelů, aby jejich obsah nebyl diskriminační a nezvýhodňoval žádného z dodavatelů.

    Mantinely pro využití institutu předběžné tržní konzultace jsou nastaveny jednak zákazem narušit hospodářskou soutěž a dále zásadami, které se vztahují na postup zadavatele při zadání veřejné zakázky, a to zejména zásadami výslovně uvedenými v ustanovení § 6 ZZVZ, tj. zásadou transparentnosti, přiměřenosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace.

    Transparentní postup

    Úprava ustanovení § 33 ZZVZ přímo odkazuje na obdobné použití ustanovení § 211 odst. 1 ZZVZ, které upravuje komunikaci mezi zadavatelem a dodavatelem a stanovuje, že komunikace mezi zadavatelem a dodavateli by měla probíhat písemně nebo i ústně, a to za předpokladu, že její obsah bude v dostatečné míře zdokumentován, tj. zejména zápisy, zvukovými nahrávkami nebo souhrny hlavních prvků komunikace.

    V souladu se shora uvedeným by měl zadavatel postupovat již při oslovení účastníků předběžné tržní konzultace, čímž se vymezuje i jejich okruh, který může být v případě oslovení pouze některých účastníků omezený nebo neomezený, jestliže zadavatel např. využije profilu zadavatele k oznámení záměru provést předběžnou tržní konzultaci a za tímto účelem vyzve k účasti na konzultaci. Tyto varianty pak lze samozřejmě i kombinovat.

    Osobně se domnívám, že v případě oslovení dodavatelů je transparentnější varianta druhá, tj. vyzvání k účasti neomezeného počtu dodavatelů, nicméně jestliže by to pro zadavatele bylo praktické a rozhodl se pro variantu první, pak doporučuji oslovit dostatečný počet dodavatelů, čímž se omezí možné pochybnosti nad účelovým postupem zadavatele při výběru účastníků konzultace.

    Naopak v případě konzultace s odborníky se domnívám, že postačí oslovení i případně jediného odborníka, u kterého by transparentnost měla být zajištěna jeho nezávislostí a dostatečným zdokumentováním samotné konzultace.

    Konzultace lze dále rozdělit na konzultace osobní, písemné a telefonické. Telefonické konzultace však budou vhodné zřejmě pouze u jednodušších problémů zadavatele při přípravě zadávacích podmínek. Písemné konzultace bezpochyby lépe naplňují požadavek jejich transparentnosti, nicméně často budou konzultace formou ústní diskuze účelnější, a to zejména v případě většího počtu jejich účastníků, kteří ve vzájemné interakci mohou přinést zadavateli inovativní řešení pro jeho záměr.

    Osobní konzultace zadavatele s účastníky (v případě jejich plurality) pak může proběhnout s každým individuálně nebo v rámci společného jednání, které se mně osobně jeví jako transparentnější a s ohledem na benefity interakce účastníků i jako účelnější.

    Obsah konzultace musí být s ohledem na již uvedené vždy náležitě zdokumentován, a to ať už zvukovými nahrávkami, zápisy z jednání či emailovou a jinou písemnou komunikací.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    Výsledek předběžné tržní konzultace

    Vedle průběhu konzultací musí být transparentní i výsledek konzultací, který se promítl do finální verze zadávací dokumentace, kdy dle ustanovení § 36 odst. 4 ZZVZ platí, že pokud zadávací dokumentace obsahuje informace, které jsou výsledkem předběžné tržní konzultace, zadavatel v zadávací dokumentaci označí tyto informace, identifikuje osoby, které se na předběžné tržní konzultaci podílely, a uvede všechny podstatné informace, které byly obsahem předběžné tržní konzultace.

    Smyslem identifikace těchto osob je postavit najisto, zda tyto osoby nemohly být ve střetu zájmů, kterým se ve smyslu ustanovení § 44 ZZVZ rozumí ty zájmy osob, které se podílejí na průběhu zadávacího řízení, které ohrožují jejich nestrannost nebo nezávislost v souvislosti se zadávacím řízením.

    Vyjmuti z povinnosti identifikovat osoby podílející se na konzultacích jsou advokáti a daňoví poradci. Důvodová zpráva pak dále uvádí, že u právnické osoby postačuje identifikovat pouze tuto právnickou osobu a nikoliv její zaměstnance nebo poddodavatele, což se může jevit jako problematické.[2]

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Riziko narušení hospodářské soutěže

    Vzhledem k tomu, že účastníci konzultace se mohou ať už přímo či nepřímo následně účastnit samotného zadávacího řízení, hrozí vzhledem k jejich zapojení do přípravy zadávací dokumentace střet zájmů ve smyslu ustanovení § 44 ZZVZ.

    Ideální by pak samozřejmě bylo, aby se účastníci konzultace následujícího zadávacího řízení neúčastnili, nicméně jestliže se účastnit budou, pak je zadavatel povinen přijmout dostatečná opatření, aby nedošlo k narušení hospodářské soutěže.

    Těmito opatřeními mohou být ve smyslu nové zadávací směrnice[3] sdělení ostatním zájemcům a uchazečům příslušné informace vyměňované se zájemcem nebo uchazečem v rámci jeho účasti na přípravě zadávacího řízení nebo informace z této účasti vyplývající (k tomuto viz předchozí kapitola) a stanovení odpovídající lhůty pro doručení nabídek.

    Dostatečná lhůta pro přípravu nabídky do zadávacího řízení by pak měla dostatečně odstranit počáteční výhodu dodavatelů, kteří měli vzhledem k informacím z předběžné tržní konzultace určitý časový náskok oproti jiným dodavatelům.

    Soupis osob, u kterých byl zjištěn střet zájmů a následně přijatá opatření, je zadavatel dále za účelem transparentního shrnutí průběhu zadávacího řízení dle ustanovení § 217 odst. 1 písm. l) ZZVZ povinen uvést v písemné zprávě zadavatele.

    Vyloučení ze zadávacího řízení

    Jestliže by opatření přijatá zadavatelem k zamezení narušení hospodářské soutěže nepostačovala, pak je zadavatel oprávněn dle ustanovení § 48 odst. 5 písm. c) ZZVZ vyloučit účastníka předběžné tržní konzultace ze zadávacího řízení. Jedná se ovšem o krajní řešení, které by mělo přijít na řadu až tehdy, jestliže jiné řešení nebude možné.

    Ve smyslu čl. 41 nové zadávací směrnice totiž platí, že příslušný zájemce nebo uchazeč může být z řízení vyloučen pouze v případě, že neexistuje jiný způsob, jak zajistit dodržení zásady rovného zacházení.

    Osobně se domnívám, že již stanovení dostatečné lhůty pro přípravu nabídek postačuje k odstranění počáteční výhody účastníka předběžné tržní konzultace a jestliže i samotné zadávací podmínky budou nastaveny v souladu se zákonem a zejména v souladu se zásadami dle ustanovení § 6 ZZVZ, pak by nezbytnost vyloučit účastníka ze zadávacího řízení neměla nastat.

    Využití institutu v praxi

    Otázkou nicméně zůstává, jaké bude reálné využití institutu předběžné tržní konzultace dle zákonem stanovených pravidel v samotné praxi, jelikož byť ke konzultacím s dodavateli či odborníky docházelo již za účinnosti ZVZ a docházet k nim samozřejmě bude i nadále, bude záležet výhradně na zadavatelích, zda se rozhodnou postupovat transparentně a tyto konzultace přiznají, jelikož riziko odhalení nepřiznaných konzultací je poměrně malé.

    Stejně tak povinnost identifikovat jako účastníky konzultace pouze právnické osoby a nikoliv jejich zaměstnance či poddodavatele podílející se na konzultacích, dle mého názoru dává další prostor pro obcházení zákona, jelikož takto nebude prakticky možné zjistit, zda některá fyzická osoba, která se skutečně na zadávacích podmínkách podílela, nebyla ve střetu zájmů.

    I přesto se domnívám, že výslovné zakotvení institutu předběžné tržní konzultace v zákoně je krokem k zajištění větší transparentnosti zadávacího řízení, byť zde tedy existuje poměrně výrazný prostor pro obcházení zákonných pravidel pro jeho použití.

    Nutno pak také dodat, že obejití těchto pravidel by samo o sobě nemělo mít příliš negativní vliv na průběh zadávacího řízení a jeho výsledek, jelikož zákon má další prostředky jak zachovat férové a nenarušené soutěžní prostředí, jako např. zákaz diskriminačního nastavení zadávacích podmínek či nerovného zacházení s účastníky, kterých se lze víceméně úspěšně na zadavateli domoci, a to přinejhorším i prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.



    Mgr. Lukáš Zárybnický,
    advokátní koncipient

    e-mail: zarybnickylukas@seznam.cz

     
    ___________________________________________
    [1] Důvodová zpráva k ZZVZ, s. 327.
    [2] Důvodová zpráva k ZZVZ, s. 330.
    [3] Viz čl. 41 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb a o zrušení směrnice 2004/17/ES


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Lukáš Zárybnický
    31. 5. 2017

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • FSR EU o zahraničních subvencích a více než rok jeho aplikace v oblasti veřejných zakázek
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, KVĚTEN 2025
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, DUBEN 2025
    • Aktivní legitimace k podání námitek proti zadávacím podmínkám v jednacím řízení s uveřejněním
    • Mimořádně nízká nabídková cena ve veřejných zakázkách: Aktuální soudní rozhodnutí a jeho dopady
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, BŘEZEN 2025
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, ÚNOR 2025
    • Byznys a paragrafy, díl 4.: Náhrada škody a újmy ve veřejných zakázkách
    • Předkládání návrhu smlouvy v nabídce v zadávacím řízení
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, LEDEN 2025

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.