epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    9. 11. 2017
    ID: 106629upozornění pro uživatele

    Regulace obchodování s virtuálními měnami v České republice

    Virtuální měna je Evropským orgánem pro bankovnictví definována jako digitální reprezentant hodnoty, který není vydán centrální bankou ani žádným jiným orgánem veřejného práva, ani není nutně připojena k běžné měně, ale je používána fyzickými nebo právnickými osobami jako prostředek směny (zúčtovací jednotka) a může být elektronicky převedena, uložena nebo obchodována.[1]

     
     Glatzová & Co., s.r.o.
     
    Zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů („AML zákon“) pro své účely definuje virtuální měnu, jako „elektronicky uchovávanou jednotku bez ohledu na to, zda má nebo nemá emitenta, a která není peněžním prostředkem podle zákona o platebním styku, ale je přijímána jako platba za zboží nebo služby i jinou osobou odlišnou od jejího emitenta.“

    Skutečnost, že virtuální měna je reprezentována v digitální podobě, nevylučuje možnost, aby byla reprezentována nějakým fyzickým nosičem, například papírem s vytištěným textem nebo mincemi či obdobnými rytými kovovými předměty.

    (NE)regulace virtuálních měn


    Přestože některé funkce virtuálních měn připomínají činnosti nebo produkty, které již spadají do věcné působnosti regulace Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/110/ES ze dne 16. září 2009 o přístupu k činnosti institucí elektronických peněz, o jejím výkonu a o obezřetnostním dohledu nad touto činností, o změně směrnic 2005/60/ES a 2006/48/ES a o zrušení směrnice 2000/46/ES (dále jen „EMD“), tato regulace na ně nedopadá. Elektronické peníze, na rozdíl od virtuálních měn, představují digitální reprezentaci běžné měny.[2]

    Data evidovaná ve virtuální měně nemají charakter pohledávky držitele této měny za jinou osobou, nejsou to tedy bezhotovostní peněžní prostředky ani elektronické peníze ve smyslu zákona č. 284/2009 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZPS“) ani ve smyslu nového zákona o platebním styku zveřejněného jako sněmovní tisk 1059, který je v čase vyhotovení tohoto článku podepsán prezidentem. Tento názor shodně zaujímá Evropská centrální banka i Česká národní banka.[3]

    Směna českých korun za virtuální měnu není ani směnárenskou činností, protože směnárenský obchod je v zákoně č. 277/2013 Sb., o směnárenské činnosti, ve znění pozdějších předpisů, definován jako „obchod spočívající ve směně bankovek, mincí nebo šeků znějících na určitou měnu za bankovky, mince nebo šeky znějící na jinou měnu“. Obchodování s virtuálními měnami proto nebude podléhat ani tomuto zákonu.

    Virtuální měnu nelze považovat ani za investiční nástroj ve smyslu zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZPKT“), neboť virtuální měna nemá povahu cenného papíru, zaknihovaného cenného papíru ani derivátu.

    Povolení České národní banky není potřebné ani k přijímání úhrad za zboží a služby prostřednictvím virtuální měny. Je však potřeba upozornit, že zákon č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů stanoví povinnost přijmout tuzemské bankovky a mince bez omezení a soustavné odmítání tuzemských bankovek a mincí by mohlo rovněž naplnit znaky skutkové podstaty trestného činu ohrožování oběhu tuzemských peněz podle § 239 odst. 2 písm. a) zákona č. 40/2009 Sb. trestní zákoník.

    Obecně tedy lze říci, že obchodování s virtuální měnou zpravidla nevyžaduje povolení České národní banky ani nepodléhá jejímu dohledu.

    Regulace obchodování s virtuálními měnami


    Na druhou stranu, najdou se i případy obchodování s virtuální měnou, které budou podléhat regulaci a k jejichž provozování je nezbytné povolení České národní banky. Jedná se zejména o následující případy:

    • 1. Obchodování s deriváty, jejichž podkladovým aktivem je virtuální měna, může v závislosti na podobě obchodování naplnit znaky investičních nástrojů podle ZPKT.
    • 2. Obhospodařování investičního fondu investujícího do virtuálních měn, ať už by se jednalo o fond nabízený veřejnosti nebo fond nabízený jen určitému okruhu investorů.
    • 3. Provádění platebních transakcí v souvislosti s organizací a vypořádáním obchodů s virtuální měnou např. v rámci burzy zaměřené na virtuální měny.
    Finanční instituce s povolením České národní banky nesmějí na základě tohoto povolení obchodovat s virtuálními měnami nad rámec správy vlastního majetku. Vedle povolení nebo registrace České národní banky však mohou finanční instituce získat i další podnikatelská povolení a v jejich rámci pak může probíhat i podnikatelské obchodování s virtuálními měnami.

    Reklama
    Aktuální judikatura k civilnímu procesu se zaměřením na dokazování a exekuce (online - živé vysílání) - 24.3.2023
    Aktuální judikatura k civilnímu procesu se zaměřením na dokazování a exekuce (online - živé vysílání) - 24.3.2023
    24.3.2023 09:003 025 Kč s DPH
    2 500 Kč bez DPH

    Koupit

    AML/CFT regulace

    V souvislosti s obchodováním s virtuálními měnami nelze zapomínat ani na opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. AML zákon stanoví, že tzv. povinnou osobou je „osoba poskytující služby spojené s virtuální měnou, kterou se pro účely tohoto zákona rozumí elektronicky uchovávaná jednotka bez ohledu na to, zda má nebo nemá emitenta, a která není peněžním prostředkem podle zákona o platebním styku, ale je přijímána jako platba za zboží nebo služby i jinou osobou odlišnou od jejího emitenta.“

    Jinými slovy, osoby poskytující jakékoli služby v souvislosti s virtuálními měnami, mají postavení povinných osob podle AML zákona.

    Důvodová zpráva k předmětné novele AML zákona dokonce přímo míří na provozování platebních bran: „V souvislosti s virtuálními měnami začínají na českém trhu působit různí poskytovatelé služeb, jakými jsou například provozovatelé online obchodovacích portálů (provozování platební brány pro umožnění převodu virtuální měny od kupujícího k prodávajícímu při koupi zboží v e-shopu). […] Virtuální měny přitom představují prvek, s jehož využitím lze přerušit stopu převáděných prostředků. Byť v důsledku zachování elektronické stopy mohou být takové platby dosledovatelné, s ohledem na anonymitu uživatelů a další podmínky těchto služeb je používání měny tohoto typu z hlediska opatření proti praní peněz a financování terorismu třeba považovat za velmi rizikové.“

    Závěr

    I když obchodování s virtuálními měnami není prozatím téměř nijak regulováno, situace ohledně virtuálních měn je ze strany evropských orgánů bedlivě sledována. Kromě rizika financování terorismu a praní špinavých peněz Evropská centrální banka a upozorňuje zejména na riziko spojené s vysokou volatilitou, anonymitou příjemce a riziko investičního podvodu související s nedostatečnou transparentností.[4] Lze tedy očekávat regulaci obchodování s virtuálními měnami. Ostatně některé nedemokratické státy jako např. Rusko nebo Čína již k regulaci, resp. spíše restrikci nebo rovnou prohibici obchodování s virtuálními měnami přistoupily.


    JUDr. Jana Zahránková


    Glatzová & Co., s.r.o.

    Betlémský palác
    Husova 5
    110 00  Praha 1

    Tel.:    +420 224 401 440
    Fax:    +420 224 248 701
    e-mail:    office@glatzova.com

     
    ________________________________
    [1] EUROPEAN BANKING AUTHORITY, European Banking Authority. EBA Opinion on ‘virtual currencies’ [online]. 4. 7. 2014 [cit. 2017-10-30]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [2] EUROPEAN BANKING AUTHORITY, European Banking Authority. EBA Opinion on ‘virtual currencies’ [online]. 4. 7. 2014 [cit. 2017-10-30]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [3] EUROPEAN BANKING AUTHORITY, European Banking Authority. EBA Opinion on ‘virtual currencies’ [online]. 4. 7. 2014 [cit. 2017-10-30]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde a ČESKÁ NÁRODNÍ BANKA. Obchodování s bitcoiny [online]. 10. 2. 2014 [cit. 2017-10-30]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [4] EUROPEAN CENTRAL BANK. Virtual currency schemes – a further analysis [online]. 2015 [cit. 2017-10-30]. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    JUDr. Jana Zahránková (Glatzová & Co.)
    9. 11. 2017
    pošli emailem
    vytiskni článek
    • Tweet

    Další články:

    • Co byste měli vědět o sdělení klíčových informací
    • Nové nařízení EU o zahraničních subvencích a jeho důsledky pro M&A transakce
    • K novele zákona o významné tržní síle
    • Licence podle nařízení MiCA
    • Převodní ceny a důležitost jejich správného nastavení
    • Novinky z oblasti české a evropské regulace finančních institucí za měsíc leden 2023
    • Whitepaper podle nařízení MiCA
    • Financování vlastní obchodní činnosti z pohledu ZISIF
    • Nařízení DORA, na co se připravit?
    • Finanční záruka ve vztahu k dlužníkovi v úpadku
    • DAC7 aneb nová oznamovací povinnost pro provozovatele platforem

    Související produkty

    Online kurzy

    • Kryptoaktiva z pohledu veřejnoprávní regulace
    • Odpovědnost advokáta za (ne)vlastní daňové delikty
    • Účinná lítost – preferované řešení z pohledu Finančnej správy SR
    • Účinná ľútosť: História slovenského unikátu a porovnanie s európskym štandardom
    • Daňové trestné činy
    Lektoři kurzů
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    Ing. Martina Šotníková
    Ing. Martina Šotníková
    Kurzy lektora
    Ing. Roman Burnus
    Ing. Roman Burnus
    Kurzy lektora
    Ing. Alexander Novák, LL.M.
    Ing. Alexander Novák, LL.M.
    Kurzy lektora
    Ing.  Klára Sauerová
    Ing. Klára Sauerová
    Kurzy lektora
    Ing. Miroslav Skopec
    Ing. Miroslav Skopec
    Kurzy lektora
    JUDr. Mgr. Barbora Vlachová, Ph.D.
    JUDr. Mgr. Barbora Vlachová, Ph.D.
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Trestněprávní důsledky nerespektování věcného břemene
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Dlužník, oddlužení, IČO a datová schránka?
    • Nové pojetí moderace smluvní pokuty podle Nejvyššího soudu
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • Jednání právnických osob
    • 10 otázek pro ... Lumíra Schejbala
    • Dokazování a poučovací povinnost
    • Změny v právní úpravě způsobilosti členů volených orgánů obchodních korporací k výkonu funkce a jejím dokládání v rámci rejstříkového řízení
    • Nepřetržité odpočinky – podle SDEU je počítáme všichni špatně!
    • Nejvyšší soud k otázce nepřímé diskriminace zaměstnance týkající se jeho zdravotního stavu
    • Má dodavatel nárok na náhradu škody při neoprávněném vyloučení ze zadávacího řízení?
    • Svěřenský fond a smrt zakladatele, aneb převod vlastnického práva k majetku vkládanému do svěřenského fondu v případě smrti jeho zakladatele
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Výběr z judikatury nejen k zákoníku práce z r. 2022 - část 5.
    • Skutková tvrzení nebo hodnotící úsudky
    • Dlouhodobé pozbytí zdravotní způsobilosti zaměstnance z pohledu zaměstnavatele
    • Obvyklé vybavení rodinné domácnosti
    • Změna moderace smluvní pokuty jako další rána pro věřitele
    • Novela zákoníku práce a (zdánlivá) předvídatelnost vztahů z dohod (DPP a DPČ)
    • Lze ujednáním stran zcela vyloučit možnost odstoupení od smlouvy?
    • Nesprávné právní posouzení věci důvodem pro obnovu řízení
    • Péče, styk a přání dítěte

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Jednání právnických osob

    Podle § 30 odst. 1 zákona o mezinárodním právu soukromém právní osobnost právnické osoby a způsobilost jiné než fyzické osoby se řídí právním řádem státu, podle něhož vznikla....

    Dokazování a poučovací povinnost

    Poučovací povinnost ve smyslu § 118a odst. 3 o. s. ř. se uplatňuje tam, kde je namístě učinit závěr, že účastník, jemuž je ku prospěchu prokázání určité (pro věc rozhodné)...

    Mimořádné snížení trestu odnětí svobody

    U kritéria možnosti dosažení nápravy i mírnějším trestem, než stanoví základní trestní sazba, významného pro aplikaci § 58 odst. 6 tr. zákoníku, je nezbytné hodnotit osobní...

    Odpovědnost státu za újmu (exkluzivně pro předplatitele)

    Na stát jako na účastníka soudního řízení, zvláště jde-li o řízení o náhradu škody, jež měl svou činností způsobit, jsou kladeny vyšší nároky než na jiný subjekt. Stát...

    Odpovědnost státu za újmu, dědění (exkluzivně pro předplatitele)

    Uplatnění nároku na náhradu nemajetkové újmy podle zákona č. 82/1998 Sb. poškozeným u úřadu specifikovaném v § 14 zákona č. 358/1992 Sb. je (až na výjimky) podmínkou, bez které...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2023, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.