epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
  • epravoEpravo
  • epravoEpravo
  • googleGoogle
Přihlášení / registrace
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
    • rekodifikace TŘ
  • Rejstřík
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Záznamy konferencí
    • EPRAVO.CZ Premium
    • Konference
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Předplatné
2. 10. 2017
ID: 106422upozornění pro uživatele

Revoluce v zadávání veřejných zakázek v oblasti veřejných služeb v přepravě cestujících autobusovou dopravou

Dualismus v rámci způsobů výběru dopravce k uzavření smlouvy na veřejné služby v přepravě cestujících autobusovou dopravou po dlouhou dobu vyzníval ve prospěch zadávání těchto služeb formou veřejné zakázky, a to zejména v souvislosti s nižší časovou náročností výběru dopravce. Soudní dvůr Evropské unie však odlišně od dosavadní tuzemské praxe vyložil čl. 5 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1370/2007 ze dne 23. 10. 2009 a je tak otázkou, zda tuto výhodu veřejné zakázky, tedy nižší časovou náročnost, do značné míry neeliminoval.

Fiala, Tejkal a partneři, advokátní kancelář, s.r.o.

Cílem tohoto článku je proto seznámit čtenáře s obsahem přelomového rozsudku Soudního dvora Evropské unie a upozornit na dopady tohoto rozsudku na proces výběru dopravce k uzavření smlouvy na veřejné služby v přepravě cestujících autobusovou dopravou.

V zájmu zajištění dopravní obslužnosti svého území uzavírají kraje či obce pravidelně smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících, nejčastěji ve vztahu k zajištění autobusové dopravy. Pro uzavírání takových smluv jsou uvedené subjekty povinny dodržovat pravidla stanovená právními předpisy na národní i evropské úrovni. Základním právním předpisem upravujícím zajišťování veřejných služeb v přepravě cestujících na národní úrovni je zákon 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVS“).  Evropský zákonodárce pak zahrnul právní úpravu veřejných služeb v přepravě cestujících primárně do nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1370/2007 ze dne 23. 10. 2009 o veřejných službách v přepravě cestujících po železnici a silnici a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 1191/69 a č. 1107/70 (dále jen „Nařízení“).

Výše uvedený legislativní rámec poskytuje územním samosprávným celkům (v postavení zadavatelů) možnost výběru mezi dvěma základními způsoby výběru dopravce k uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících, a to zadávání veřejných služeb formou veřejné zakázky a formou koncese. Volba mezi uvedenými způsoby je zásadně ponechána na zvážení zadavatele. Základní rozdíl mezi oběma vymezenými způsoby výběru dopravce je úzce spojen s otázkou protiplnění za poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících. Na straně jedné, v případě výběru dopravce prostřednictvím veřejné zakázky na služby sám zadavatel hradí dopravci veškeré protiplnění, přičemž výše tohoto protiplnění není vázána na objem tržeb. Ať již bude objem tržeb v zásadě jakýkoli, dopravce dostane od zadavatele protiplnění ve stejné výši a dopravce tedy nenese riziko ztráty tržeb. Na straně druhé, v případě výběru dopravce prostřednictvím koncese na služby zadavatel hradí dopravci pouze část protiplnění v pravidelné výši, přičemž zbylou část protiplnění dopravce získává nepřímo prostřednictvím tržeb. V tomto případě tedy platí, že čím vyšších tržeb dopravce dosáhne, tím vyšší bude i výše protiplnění a naopak v případě ztráty tržeb dopravce nese toto riziko.

Ačkoliv při volbě mezi veřejnou zakázkou a koncesí zadavatel není zásadně omezen, v praxi je ve větší míře využíván institut veřejné zakázky, neboť tento postup byl podle dosavadního výkladu právních předpisů méně časově náročný ve srovnání s koncesí. Odlišný časový aspekt u obou institutů primárně vyplýval z určení právních předpisů, dle nichž musí zadavatel v jednotlivých případech postupovat. Na evropské úrovni je v této souvislosti klíčový článek 5 odst. 1 Nařízení, který v prvé řadě zdůrazňuje uzavírání smluv o veřejných službách podle pravidel obsažených v Nařízení a následně dodává, že nemají-li tyto smlouvy podobu koncesí na služby, jsou zadávány jako veřejné zakázky na služby v souladu s postupy stanovenými směrnicemi pro zadávání veřejných zakázek[1]. Pro takové případy evropský zákonodárce rovněž vyloučil použití odstavců 2 až 6 v rámci čl. 5 Nařízení.

V souvislosti s aplikací výše uvedeného článku Nařízení vznikaly výkladové spory o to, zda se při zadávání veřejné zakázky použijí ustanovení Nařízení (s výjimkou výslovně vyloučeného čl. 5 odst. 2 až 6) či zda v takovém případě bude postupováno pouze podle směrnic o zadávání veřejných zakázek implementovaných do národního právního řádu. Navzdory přímé použitelnosti nařízení Evropské unie se odborná veřejnost v této otázce zásadně přiklonila k nepoužitelnosti ustanovení Nařízení při zadávání veřejné zakázky na služby a k zadávání veřejné zakázky výhradně na základě pravidel obsažených v příslušných evropských směrnicích[2]. Ve stejném duchu se k této otázce vyjádřil rovněž předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) v rozhodnutí ze dne 12. 7. 2015, č. j. ÚOHS-R142/2014/VZ-14134/2015/321/PMa.

Předseda Úřadu se ve shora uvedeném rozhodnutí zabýval aplikovatelností čl. 7 odst. 2 Nařízení na veřejnou zakázku a uvedl, že čl. 7 odst. 2 Nařízení výslovně zmiňuje pouze nabídkové řízení a přímé zadání podle Nařízení. Předseda Úřadu dále uvedl, že tuto povinnost převzal ZVS, který upravuje nabídkové řízení a přímé zadání na národní úrovni, v zákoně 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“) však taková povinnost pro zadavatele stanovena není.

Z čl. 5 odst. 1 věty druhé Nařízení jednoznačně vyplývá, že smlouvy, které mají povahu veřejné zakázky, se uzavírají postupem podle příslušných evropských směrnic upravujících zadávání veřejných zakázek. Pravidlo obsažené čl. 5 odst. 1 věty třetí Nařízení tak bylo možné vykládat jako pouhé zdůraznění neaplikovatelnosti konkrétních ustanovení Nařízení na veřejné zakázky, a to zejména s ohledem na jiná ustanovení Nařízení (jako například čl. 7 odst. 2 Nařízení), která hovoří o „nabídkovém řízení“ či „přímém zadání“, jež jsou typické pro koncesi. Je třeba rovněž vzít v úvahu preambuli Nařízení, která hovoří o zavedení pravidel pro uzavírání smluv na zajištění dopravní obslužnosti jakožto o cíli Nařízení. Smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti mající povahu veřejných zakázek však měla stanovena pravidla pro jejich uzavírání tehdy platnými evropskými směrnicemi upravujícími zadávání veřejných zakázek. Z toho bylo možné usuzovat, že Nařízení se mělo vztahovat toliko na smlouvy mající povahu koncese, které byly z působnosti evropských směrnic doposud vyňaty.

Ke shora uvedenému je však třeba dodat, že uvedený závěr nebyl podpořen výkladem Soudního dvora Evropské unie (dále jen „SD EU“), jakožto orgánu povolaného k výkladu právních předpisů Evropské unie.

SD EU poskytl výklad předmětného ustanovení Nařízení až v rozsudku ve věci C-292/15 ze dne 27. 10. 2016 a navzdory tomu, že tento závěr byl v České republice předvídán (byť bez jakékoli argumentace) prakticky pouze Metodickou pomůckou Ministerstva dopravy s názvem „Uplatňování legislativních norem v oblasti výběru dopravce pro zabezpečení dopravní obslužnosti veřejnými službami v přepravě cestujících“, SD EU přijal názor, že se v rámci zadávání veřejné zakázky na veřejné služby v autobusové přepravě cestujících nepoužijí pouze ustanovení čl. 5 odst. 2 až 6 Nařízení, zatímco ostatní ustanovení tohoto nařízení se i nadále použijí.

Skutkový stav v případě rozsudku SD EU ve věci C-292/15 ze dne 27. 10. 2016 byl následující. Veřejní zadavatelé (Stadt Augsburg (město Augšpurk) a Landkreis Augsburg (zemský kraj Augšpurk)) zveřejnili oznámení o zakázce na poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících autobusem na určitých regionálních trasách. Podle uvedeného oznámení o zakázce byli uchazeči oprávněni přidělit 30 % služeb v přepravě, vypočtených na základě kilometrů podle jízdního řádu, poddodavateli.

Společnost Hörmann Reisen napadla u Vergabekammer Südbayern (senát pro veřejné zakázky, Jižní Bavorsko, Německo) zákonnost takového omezení poddodávek. Společnost Hörmann Reisen tvrdila, že takové omezení je v rozporu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2004/18/ES ze dne 31. 3. 2004 (dále jen „Směrnice 2004/18/ES“), jež hovoří o pouze povinnosti uchazeče uvést v rámci své nabídky, jakou část zakázky zamýšlí zadat poddodavatelům a kteří poddodavatelé to budou.  Společnost Hörmann Reisen uvedla, že je sice pravda, že čl. 4 odst. 7 Nařízení skutečně stanoví omezení využití poddodavatelů, ale Nařízení se dle společnosti Hörmann Reisen na základě čl. 5 odst. 1 Nařízení nepoužije.

Veřejní zadavatelé naproti tomu citovali čl. 5 odst. 1 větu třetí Nařízení, ze které dle jejich názoru vyplývá, že všechna ostatní ustanovení Nařízení (kromě čl. 5 odst. 2 až 6 Nařízení) se použijí i na veřejné zakázky.

Vyústěním nastalé situace bylo položení následujících předběžných otázek SD EU:

  • Použijí se v rámci zadávacího řízení podle čl. 5 odst. 1 Nařízení ve spojení se Směrnicí 2004/18/ES nebo směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ze dne 26. 2. 2014 (dále jen „Směrnice 2014/24/EU“) v zásadě pouze ustanovení těchto směrnic, takže se nepoužijí ustanovení Nařízení, která se odchylují od uvedených směrnic?
  • Řídí se přípustnost zadání poddodávek v případě zadávacího řízení podle čl. 5 odst. 1 Nařízení ve spojení se Směrnicí 2004/18/ES, resp. Směrnicí 2014/24/EU, výlučně pravidly stanovenými SD EU ke směrnici 2004/18/ES a úpravou čl. 63 odst. 2 Směrnice 2014/24/EU, nebo může veřejný zadavatel odchylně od této úpravy také v případě takového zadávacího řízení podle čl. 4 odst. 7 Nařízení stanovit pro uchazeče procentuální podíl zajištění služeb z vlastních zdrojů (vypočtený na základě kilometrů podle jízdního řádu)?
  • Má veřejný zadavatel v případě použitelnosti čl. 4 odst. 7 Nařízení č. 1370/2007 na zadávací řízení podle čl. 5 odst. 1 Nařízení ve spojení se Směrnicí 2004/18/ES, resp. Směrnicí 2014/24/EU, s ohledem na bod 19 odůvodnění Nařízení, při stanovení podílu zajištění služeb z vlastních zdrojů takový prostor pro uvážení, že požadavek 70 % podílu zajištění služeb z vlastních zdrojů, vypočtený na základě kilometrů podle jízdního řádu, stanovený veřejným zadavatelem může být odůvodněný?

SD EU se následně vyjádřil společně k první a druhé předběžné otázce. SD EU předně uvedl, že podle čl. 5 odst. 1 první věty Nařízení musí být taková smlouva, jako je smlouva dotčená v původním řízení (smlouva, která má povahu veřejné zakázky), v zásadě uzavřena v souladu s pravidly stanovenými v Nařízení. SD EU poté pokračoval ve vymezení pravidel, která se použijí na smlouvy mající povahu veřejné zakázky, a uvedl, že pokud smlouva nemá podobu smlouvy koncese na služby, jak je definována ve směrnici Evropského parlamentu a Rady 2004/17/ES ze dne 31. 3. 2004 (dále jen „Směrnice 2004/17/ES“) či Směrnici 2004/18/ES, uzavírá se podle čl. 5 odst. 1 druhé věty Nařízení postupy stanovenými podle uvedených zadávacích směrnic. SD EU pak doplnil, že se v čl. 5 odst. 1 třetí větě Nařízení stanoví, že mají-li být smlouvy o autobusové přepravě cestujících uzavřeny výše uvedeným postupem, „nepoužijí se odstavce 2 až 6 tohoto článku“. SD EU na základě shora uvedené úvahy dospěl k závěru, že čl. 5 odst. 1 druhá věta Nařízení obsahuje výjimku z obecného pravidla, které je stanoveno v čl. 5 odst. 1 první větě Nařízení, a že rozsah této výjimky je následně upřesněn v čl. 5 odst. 1 třetí větě Nařízení, v níž se uvádí, že se v takovém případě nepoužijí odst. 2 až 6 čl. 5 Nařízení. SD EU uzavřel, že žádné další ustanovení čl. 5 Nařízení či jiné ustanovení Nařízení dále nerozšiřují rozsah uvedené výjimky, z čehož dle SD EU vyplývá, že při zadávání veřejné zakázky se nepoužijí pouze ustanovení čl. 5 odst. 2 až 6 Nařízení, zatímco ostatní ustanovení Nařízení se i nadále použijí.

Pregnantně je pak čl. 5 odst. 1 Nařízení vyložen ve stanovisku generální advokátky Eleanor Sharpston předneseném dne 28. 06. 2016 (dále jen „Stanovisko GA“), v němž se uvádí následující:

„30.Pokud jde zaprvé o znění čl. 5 odst. 1, první věta tohoto ustanovení uvádí, že smlouvy o veřejných službách se uzavírají „v souladu s pravidly stanovenými [nařízením č. 1370/2007]“.

31.Zatímco druhá věta představuje výjimku z pravidla uvedeného v první větě v případě veřejných zakázek na služby v přepravě cestujících autobusem či tramvají, pokud tyto smlouvy nemají podobu koncesí na služby, třetí věta upřesňuje rozsah uvedené výjimky: mají-li být smlouvy uzavřeny v souladu se směrnicemi 2004/17 nebo 2004/18, „nepoužijí se odstavce 2 až 6 článku [5]“. Výjimka uvedená ve druhé větě čl. 5 odst. 1 se tudíž týká výlučně zvláštních pravidel pro postupy uzavírání smluv podle těchto odstavců. Třetí věta by neměla smysl, pokud by bylo cílem normotvůrce vyjmout smlouvy týkající se poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících autobusem či tramvají, jiné než smlouvy, které mají podobu koncesí na služby, z oblasti působnosti ostatních ustanovení nařízení č. 1370/2007, včetně pravidel o subdodávkách, jež jsou uvedena v čl. 4 odst. 7 uvedeného nařízení. V takové situaci, o jakou se jedná v původním řízení, tedy čl. 4 odst. 7 stanovuje lex specialis ve vztahu k pravidlům pro subdodávky použitelný podle směrnice 2004/18.

32.Na rozdíl od toho, co tvrdí společnost Hörmann Reisen, není tento výklad v rozporu s pasáží čl. 4 odst. 7 „provozovatel pověřený řízením a provozováním veřejných služeb v přepravě cestujících podle větou [nařízení č. 1370/2007].“. Účelem čl. 5 odst. 1 není vymezit obecné vynětí veřejných služeb v přepravě cestujících autobusem či tramvají z oblasti působnosti uvedeného nařízení, ale upřesnit výjimku, která je mnohem užší. Nařízení č. 1370/2007 se tudíž vztahuje na zadávání těchto služeb v přepravě provozovatelům veřejných služeb, na které se vztahuje pouze uvedená užší výjimka.“

Ve Stanovisku GA je rovněž uvedeno, že závěr o aplikovatelnosti Nařízení na veřejné zakázky vyplývá rovněž ze skutečnosti, že výjimka je uvedena v ustanovení s marginální rubrikou „Uzavírání smluv o veřejných službách“, čímž je problematika uzavírání smluv odlišena od problematiky upravené mimo jiné v čl. 4 Nařízení pod marginální rubrikou „Povinný obsah smluv o veřejných službách a obecných pravidel“, v němž jsou obsažena například pravidla pro míru případných poddodávek.

Aplikovatelnost Nařízení je ve Stanovisku GA dovozována rovněž z působnosti Nařízení, která je vymezena v čl. 1 odst. 2 Nařízení, v němž se mimo jiné uvádí, že se Nařízení vztahuje na vnitrostátní a mezinárodní provozování veřejných služeb v přepravě cestujících po silnici, z čehož je ve Stanovisku GA dovozováno, že úmyslem evropského zákonodárce nebylo vymezit obecné vynětí smluv o veřejných službách v přepravě mající povahu veřejné zakázky z oblasti působnosti Nařízení.

SD EU tak v citovaném rozsudku vyložil vztah Nařízení a zadávacích směrnic jako vztah speciality, což znamená, že pravidla obsažená v Nařízení mají obecně přednost před pravidly obsaženými v zadávacích směrnicích.

Za vyřešenou lze tedy považovat otázku vymezení povinného obsahu smluv o veřejných službách, mezi něž Nařízení řadí mimo jiné omezení míry poddodávek. Je třeba uzavřít, že zadavatel má možnost i v případě veřejných zakázek omezit míru poddodávek objemem kilometrů a pravidla obsažená v zadávacích směrnicích, která hovoří o povinnosti vymezit míru poddodávek „věcně“, se nepoužijí. Na druhou stranu, z citovaného rozsudku SD EU vyplývá povinnost zadavatele míru poddodávek v zadávací dokumentaci a ve smlouvě o veřejných službách upravit.

Z výkladu Nařízení v citovaném rozsudku SD EU plynou pro zadavatele i v případě veřejných zakázek další práva, ale zároveň další povinnosti, které je třeba respektovat.

Za stále nevyřešenou však autoři považují otázku povinnosti prenotifikace v případě veřejných zakázek.

Ze shora uvedeného rozsudku SD EU vyplývá, že Nařízení má přednost před zadávacími směrnicemi, nicméně čl. 7 odst. 2 Nařízení hovoří o „nabídkovém řízení“ a „přímém uzavření smlouvy“. Stále tak zůstává otázkou, zda je „nabídkovým řízením“ myšleno nabídkové řízení dle Nařízení a ZVS, čímž by byla vyloučena aplikace čl. 7 odst. 2 Nařízení na veřejné zakázky, nebo je pojem „nabídkové řízení“ v čl. 7 odst. 2 Nařízení použit v obecném slova smyslu, tj. jako ekvivalent „výběrového řízení“ v nejširším slova smyslu. V posledně uvedeném případě by pak bylo třeba dospět k závěru, že prenotifikace dle čl. 7 odst. 2 Nařízení se použije i na veřejné zakázky.

Závěrem nezbývá než uvést, že rozsudek SD EU ve věci C-292/15 ze dne 27. 10. 2016 vyjasnil vztah Nařízení a zadávacích směrnic a aproboval postup omezení poddodávek v případě veřejných zakázek na zajištění dopravní obslužnosti, který se v praxi poměrně často vyskytoval, nicméně byl považován za přinejmenším problematický. Dle názoru autorů však citovaný rozsudek definitivně nevyřešil problematiku prenotifikace v případě veřejných zakázek, a proto nezbývá než čekat, jak se SD EU k otázce prenotifikace v budoucnu vyjádří.

Mgr. Daniel Jadrníček

Reklama
Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

REGISTROVAT ZDE

Mgr. Daniel Jadrníček

Mgr. Pavel Koukal

Mgr. Pavel Koukal


Fiala, Tejkal a partneři, advokátní kancelář, s.r.o.

Helfertova 13
613 00  Brno

Na Pankráci 58
140 00 Praha


Tel.:    +420 541 211 528
e-mail:    recepce@akfiala.cz


________________________________________
[1] Původně se jednalo o směrnici Evropského parlamentu a Rady 2004/18/ES ze dne 31. 3. 2004 a směrnici Evropského parlamentu a Rady 2004/17/ES ze dne 31. 3. 2004. Nejpozději do 18. 4. 2016 pak měly členské státy implementovat do svých právních řádů směrnice nové - směrnici Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ze dne 26. 2. 2014 a směrnici Evropského parlamentu a Rady 2014/25/EU.
[2] Srovn. ARROWSMITH, Sue. The law of public and utilities procurement: regulation in the EU and UK. 3rd ed. Vol. 1. London: Sweet & Maxwell, 2014, s. 438.


© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


Mgr. Daniel Jadrníček, Mgr. Pavel Koukal (Fiala, Tejkal a partneři)
2. 10. 2017

Poslat článek emailem

*) povinné položky

Další články:

  • FSR EU o zahraničních subvencích a více než rok jeho aplikace v oblasti veřejných zakázek
  • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu
  • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, KVĚTEN 2025
  • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, DUBEN 2025
  • Aktivní legitimace k podání námitek proti zadávacím podmínkám v jednacím řízení s uveřejněním
  • Mimořádně nízká nabídková cena ve veřejných zakázkách: Aktuální soudní rozhodnutí a jeho dopady
  • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, BŘEZEN 2025
  • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, ÚNOR 2025
  • Byznys a paragrafy, díl 4.: Náhrada škody a újmy ve veřejných zakázkách
  • Předkládání návrhu smlouvy v nabídce v zadávacím řízení
  • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, LEDEN 2025

Novinky v eshopu

Aktuální akce

  • 05.08.2025ChatGPT od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 5.8.2025
  • 12.08.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 12.8.2025
  • 19.08.2025Microsoft Copilot od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 19.8.2025
  • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
  • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025

Online kurzy

  • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
  • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
  • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
  • Flexi novela zákoníku práce
  • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
Lektoři kurzů
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
Kurzy lektora
Mgr. Marek Bednář
Mgr. Marek Bednář
Kurzy lektora
Mgr. Veronika  Pázmányová
Mgr. Veronika Pázmányová
Kurzy lektora
Mgr. Michaela Riedlová
Mgr. Michaela Riedlová
Kurzy lektora
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
Kurzy lektora
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Nielsen
JUDr. Tomáš Nielsen
Kurzy lektora
JUDr. Tomáš Sokol
JUDr. Tomáš Sokol
Kurzy lektora
všichni lektoři

Konference

  • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
  • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
  • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
Archiv

Magazíny a služby

  • Monitoring judikatury (24 měsíců)
  • Monitoring judikatury (12 měsíců)
  • Monitoring judikatury (6 měsíců)

Nejčtenější na epravo.cz

  • 24 hod
  • 7 dní
  • 30 dní
  • Promlčení zápůjčky na dobu neurčitou a změna judikatury Nejvyššího soudu
  • Od konkurenční doložky k právní nejistotě: kontroverzní výklad Nejvyššího soudu v rozsudku 27 Cdo 1236/2024
  • Ne/podceňování zastupitelnosti bezpečnostních rolí dle zákona o kybernetické bezpečnosti
  • Jak dlouho po podání žádosti o vydání stavebního povolení musí žadatel udržovat podkladová stanoviska platná a aktuální?
  • Předvídatelnost soudního rozhodování
  • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
  • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
  • Příspěvek na péči
  • Závislá práce ve světle nového rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 3. 2025, sp. zn. A Ads 6/2025
  • Obchodní vedení společnosti
  • Dítě a dovolená v zahraničí: Co dělat, když druhý rodič nesouhlasí s cestou?
  • Právo a umělé inteligence: AI Act, osobní údaje, kyberbezpečnost a další regulace
  • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
  • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů
  • 10 otázek pro ... Jana Kohouta
  • Společná domácnost
  • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
  • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
  • Bez rozvrhu pracovní doby to nepůjde
  • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
  • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
  • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
  • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
  • Top 12 čili Tucet nejvýznamnějších judikátů Nejvyššího soudu z loňského roku 2024 vzešlých z řešení pracovněprávních sporů

Soudní rozhodnutí

Nesprávné označení relevantní stěžovatelovy námitky (exkluzivně pro předplatitele)

Nejvyšší správní soud nedostojí požadavkům na řádné odůvodnění soudního rozhodnutí vyplývajícím z čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, pokud nesprávně označí...

Předběžná vazba (exkluzivně pro předplatitele)

Při rozhodování o předběžné vazbě podle § 94 zákona o mezinárodní justiční spolupráci musí soudy dostatečně odůvodnit reálné riziko útěku vyžádané osoby, podložené jejím...

Přeřazení odsouzeného do přísnějšího typu věznice (exkluzivně pro předplatitele)

Rozhodnutí o přeřazení odsouzeného do věznice s přísnějším režimem představuje omezení práva na osobní svobodu podle článku 8 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a obecné...

Příspěvek na péči

Příspěvek na péči a jeho právní úprava v zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, je naplněním práva na přiměřené hmotné zabezpečení při nezpůsobilosti k práci podle...

Střídavá péče (exkluzivně pro předplatitele)

Nemožnost přítomného účastníka efektivně participovat na jednání prostřednictvím svého advokáta z důvodu jazykových omezení může za určitých okolností vést k porušení jeho...

Hledání v rejstřících

  • mapa serveru
  • o nás
  • reklama
  • podmínky provozu
  • kontakty
  • publikační podmínky
  • FAQ
  • obchodní a reklamační podmínky
  • Ochrana osobních údajů - GDPR
  • Nastavení cookies
100 nej
© EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

Jste zde poprvé?

Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



Nezapomněli jste něco v košíku?

Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


Přejít do košíku


Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.