Rozhodování sporů mezi bankou a zákazníkem
Ve vztahu mezi zákazníkem banky a bankou samotnou může dojít v poměrně značném počtu případů k neshodám, které je třeba vyřešit v krátké době. Z tohoto důvodu byl v roce 2002 přijat zákon č. 229/2002 o finančním arbitrovi, dále jen „Zákon“. Účinnosti Zákon nabyl 1.ledna 2003 a pokud se jedná o důvod jeho existence, důvodová zpráva: „Za účelem vyřizování zákonem vymezených sporů se zřizuje zvláštní právnická osoba, v jejímž čele stojí osoba fyzická - arbitr, který je oprávněn rozhodovat spory“. Ne nepodstatným důvodem vzniku zákona byla rovněž i snaha eliminovat finanční náklady na případné soudní řešení sporů v bankovních věcech.
Zákon byl jednou novelizován, a sice zákonem ze dne 24. září 2004, kterým se mění zákon č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi, zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Novela“). Uvedený zákon v současné době ještě nemá číslo, neboť byl prezidentem podepsán dne 18.10.2004 a doposud nevyšel ve Sbírce zákonů ČR, účinný bude od 1.ledna 2005.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz