epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    21. 12. 2018
    ID: 108579upozornění pro uživatele

    Soutěžně-právní aspekty posuzování tržního postavení on-line platforem (1. část)

    Dnes a denně milióny lidí a podniků vstupují do vzájemných interakcí s různorodým cílem prostřednictvím on-line platforem. Význam on-line platforem tak postupem času roste nejen z hlediska uživatelského, ale on-line platformy se pomalu ale jistě začínají dostávat také do centra pozornosti soutěžních orgánů. A jakkoli se „běžná“ soutěžně-právní pravidla a principy uplatní také v případě on-line platforem, jejich mnohdy specifická povaha vždy neumožňuje aplikaci těchto pravidel a principů způsobem, na který jsou zvyklé nejen soutěžní orgány, ale ani odborná veřejnost a v neposlední řadě samotné podniky (soutěžitelé).

     
    ROWAN LEGAL 
     
    Současná situace tak logicky představuje zdroj právní nejistoty na straně všech dotčených subjektů. Účelem tohoto článku je seznámit s nejzásadnějšími soutěžně-právními aspekty spojenými s fungováním on-line platforem, neboť právě tyto aspekty mají zásadní vliv pro posuzování tržního postavení on-line platforem. Než však přistoupíme k rozboru zvláštních charakteristik on-line platforem z hlediska soutěžního práva, neobejdeme se bez krátkého představení konceptu on-line platforem jako takových.

    ON-LINE PLATFORMA

    Asi nikoho nepřekvapí, že jednotně přijímaná definice „on-line platformy“ v současnosti neexistuje. Zároveň však výstižná definice není bezvýznamným tématem, jelikož se od vymezení pojmu on-line platformy odvíjejí také navazující právní úvahy, a to včetně těch z oblasti soutěžního práva.

    Přístupů k vymezení on-line platformy lze identifikovat hned několik a jejich popis by dalece přesahoval rozsah i cíle tohoto článku. Alespoň ve stručnosti snad lze poukázat, že rozličný a v čase se vyvíjející přístup k vymezení on-line platformy je možné vysledovat také na straně dozorových orgánů, včetně těch nejvyšších. Evropská komise tak například v rámci jednoho z prvních svých vyjádření k problematice on-line platforem uvedla, že on-line platformu lze charakterizovat jako softwarové zařízení (prostor), které nabízí dvoustranný či vícestranný trh, na němž se mohou potkávat poskytovatelé a uživatelé obsahu, zboží či služeb.[1] I v návaznosti na veřejné konzultace o regulatorním prostředí pro platformy, online zprostředkovatele, data a cloudy a o ekonomice založené na spolupráci[2] nicméně Evropská komise dospěla k (správnému) závěru, že on-line platformy mají různou podobu a velikost a zahrnují širokou škálu činností[3], pročež jednu všezahrnující definici formulovat nelze.

    Ačkoli jsme si proto vědomi významného zjednodušení a zúžení celé problematiky, rozhodli jsme se pro účely tohoto článku on-line platformou definovat jako tzv. „vícestrannou platformu“ (multi-sided platform), tedy internetový portál, jehož povaha spočívá v propojování několika (alespoň dvou) rozdílných skupin uživatelů.[4] Pro účely tohoto článku tak naopak odhlížíme především od různých druhů (sociálních) „sítí“, které ve své podstatě poskytují prostor pouze pro jednu skupinu uživatelů.[5]

    I v případě nastíněného omezení lze však identifikovat nepřeberné množství jednotlivých typů on-line platforem. On-line platformy je možné rozlišovat podle toho, zda zprostředkovávají uzavření smluvního vztahu a případně současně s tím související platební transakce (např. portál Heureka.cz nebo Damejidlo.cz), nebo zda fungují pouze jako prostředník umožňující komunikaci (interakci) dvou (či více) subjektů, mezi nimiž k uzavření smlouvy nedochází anebo je tato uzavřena již mimo rozhraní on-line platformy (např. Sbazar.cz nebo Bezrealitky.cz). Dále o nich lze uvažovat podle charakteru skupin uživatelů, které ta či ona on-line platforma spojuje, tedy zda slouží k propojování podnikatelských subjektů (B2B on-line platformy), podnikatelských subjektů se spotřebiteli (B2C on-line platformy – např. Damjidlo.cz nebo Kiwi.com), nebo primárně nepodnikatelských subjektů (C2C on-line platformy – např. HoppyGo.cz). Není však nutné, aby on-line platforma vystupovala výhradně v jedné z těchto pozic.[6] V neposlední řadě je možné zmínit různé modely financování on-line platforem. Některé fungují na bázi uživatelských poplatků spojených se zprostředkující rolí platformy (ať již v podobě jednorázového vstupního poplatku, provize či předplatného), mnohé jsou ale provozovány pro její uživatele (zdánlivě) bezplatně. Posledně uvedeným typům on-line platforem pak plynou příjmy standardně z reklamy, kterou on-line platforma uživatelům zobrazuje, případně z prodeje dat shromažďovaných a zpracovávaných při jejím provozu.

    Pochopení možných obchodních modelů on-line platformy přitom není samoúčelné. Identifikace typu on-line platformy sice nemá sama o sobě soutěžně-právní relevanci, do značné míry ale určuje, jaké aspekty bude potřeba při posuzování tržního postavení on-line platformy zkoumat.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    SOUTĚŽNĚ-PRÁVNÍ SPECIFIKA ON-LINE PLATFOREM

    Zvláštní povaha on-line platforem, která byla popsána výše, má svůj význam také při aplikaci soutěžního práva na on-line platformy, včetně posuzování jejich tržního postavení a šetření možného zneužití dominantního postavení. Mezi nejvýznamnější charakteristiky on-line platforem ovlivňující následné posuzování jejich tržního postavení poté patří zejména přítomnost síťových efektů. Zásadní význam má však také aspekt shromažďování a zpracovávání velkého objemu dat či pro digitální svět příznačný inovační potenciál.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Síťovými efekty se v kontextu on-line platforem rozumí korelace mezi (zejm. uživatelskou) hodnotou on-line platformy, resp. služeb, které nabízí, a množstvím jejich uživatelů. Jsou-li takovéto síťové efekty v případě konkrétní on-line platformy přítomny a jsou-li významné, může se jednat o silnou překážku vstupu na trh pro jiné soutěžitele, což, jak bude uvedeno dále, může také vést k rychlému získání dominantního postavení on-line platformy.

    Síťové efekty lze v případě on-line platforem rozlišovat na pozitivní a negativní, přímé a nepřímé.

    Pozitivní síťové efekty zjednodušeně nastávají v případě, kdy se hodnota on-line platformy zvyšuje s přibývajícím množstvím svých uživatelů. Pokud hodnota on-line platformy v důsledku přibývajícího počtu svých uživatelů klesá, hovoříme naopak o síťových efektech negativních.

    Pozitivní síťové efekty pro jednu skupinu uživatelů mohou však v některých případech představovat zároveň negativní síťové efekty pro skupinu uživatelů jinou. Tak například hodnota portálů typu Damejidlo.cz pro poptávající stranu narůstá s nárůstem subjektů na straně nabídky, nicméně nárůst subjektů na straně nabídky již nutně nemusí vnímat pozitivně samotné subjekty nabízející na portálu své služby/zboží (v důsledku rostoucí konkurence).

    Přímé síťové efekty zase představují situaci, kdy růst jedné skupiny uživatelů má dopad do hodnoty on-line platformy pro danou skupinu uživatelů. V případě nepřímých síťových efektů naopak růst jedné skupiny uživatelů zvyšuje hodnotu on-line platformy pro skupinu uživatelů jinou.

    K přímým síťovým efektům dochází typicky v rámci portálů založených na sdílení zkušeností mezi uživateli náležejícími do stejné skupiny – např. hodnota portálu Heureka.cz pro zákazníka je spojena také s množstvím recenzí a hodnocení publikovaných dříve jinými zákazníky. Zřejmě nejtypičtější jsou však v případě on-line platforem nepřímé síťové efekty. Užijeme-li opět příklad portálu Heureka.cz, tak s rostoucím množstvím subjektů na straně nabídky (e-shopů umožňujících srovnání jimi nabízeného zboží, příp. i jeho zakoupení skrze portál Heureka.cz), roste hodnota samotného portálu pro stranu poptávky (zákazníky).

    Ačkoli síťové efekty nejsou s ohledem na svou imanentní spjatost s fungováním on-line platforem nedovolené, mohou mít za určitých okolností neopomenutelný soutěžně-právní význam. Se silnými pozitivními (a zejména nepřímými) síťovými efekty je totiž spojeno riziko tzv. uzamykacího efektu (lock-in effect).

    Uzamykací efekt lze charakterizovat jako situaci, kdy v důsledku silných síťových efektů v podobě rychlého růstu uživatelské základy nejsou ostatní konkurenti na trhu schopni dané on-line platformě efektivně konkurovat a zabránit jejímu ovládnutí trhu. Jinými slovy, síťové efekty spojené s on-line platformami obecně zvyšují riziko rychlého získání dominantního postavení na trhu ze strany té on-line platformy, která v daném segmentu začne působit jako první, respektive na trhu získá jako první významnější postavení. Trhy charakteristické touto svou vlastností se v soutěžně-právní terminologii označují za tzv. winner-takes-all markets, tj. trhy, kde zpravidla první úspěšný soutěžitel získává dominantní postavení. V takové situaci je poté pro ostatní soutěžitele složité, až přímo nemožné získat na trhu postavení, které by jim umožňovalo efektivně konkurovat již etablovaným soutěžitelům.

    Síťové efekty však nejsou z hlediska soutěžního práva jediným zajímavým aspektem spojeným s on-line platformami.

    Další z atributů on-line platforem, jehož relevanci nelze opomenout, je skutečnost, že on-line platformy často shromažďují a zpracovávají významný objem dat (osobních i neosobních) o svých uživatelích. Ať už totiž on-line platformy tato data následně využívají pro své vlastní účely (např. za účelem dalšího rozvoje on-line platformy nebo udržení svého postavení) či je monetizují (např. prodejem třetím subjektům, zejména marketingovým společnostem), může se v konkrétním případě jednat o významný zdroj tržní síly on-line platformy. Samotná činnost zpracovávání dat či jejich následný prodej sice není per se protisoutěžní, za určitých předpokladů ale může přístup jedné on-line platformy k na trhu běžně nedostupným datům představovat významnou překážku pro vstup jiných soutěžitelů na trh nebo jejich možnost na trhu efektivně působit.

    V poslední řadě je možné zmínit pro on-line platformy charakteristický aspekt inovací a inovačního potenciálu. On-line platformy, jako vše v digitálním světě, se neustále vyvíjejí a jednotliví provozovatelé přicházejí stále s novými službami pro konečného uživatele, případně na trh vstupují on-line platformy úplně nové. Možnost či předpoklad možných budoucích inovací ze strany konkurence poté může ovlivňovat aktuální skutečnou tržní sílu on-line platformy, přičemž úzce souvisí s problematikou uzamykacího efektu. Snadněji lze totiž o dominantním postavení hovořit u on-line platforem, kde je z hlediska jejich zaměření inovační potenciál již ve větší míře vyčerpán, resp. mezní přínos inovací nepřináší pro uživatele natolik významnou přidanou hodnotu, aby přešli od jedné platformy k druhé. Vysoká rychlost a různorodost vývoje v digitálním světě však způsobuje, že je identifikace inovačního potenciálu v případě on-line platforem složitá. V případě některých typů on-line platforem je složitost posouzení inovačního potenciálu spojena mimo jiné také s často  významnými vstupními náklady (např. spojenými s vývojem potřebné aplikace), které mohou pro potenciální soutěžitele představovat nepřekonatelnou překážku vstupu na trh. I tato skutečnost pak do značné míry komplikuje možnost jednoduchého posouzení tržního postavení on-line platformy.

    ZÁVĚR

    Nejpodstatnější výzvy soutěžního práva týkající se on-line platforem jsou spojeny s posuzováním jejich tržní síly jak v souvislosti se spojováním soutěžitelů, tak za účelem identifikace dominantního postavení. Problematika on-line platforem s sebou rovněž přináší zcela nové způsoby, jimiž může potenciálně ke zneužívání dominantního postavení docházet. Pokládali jsme však za nezbytné nejprve s plným vědomím jisté popisnosti a obecnosti představit koncept on-line platforem a jejich specifických vlastností významných z pohledu soutěžního práva. Na tento článek však hodláme v brzké době navázat a věnovat se věnovat technice posuzování tržní síly on-line platformy a dosavadním trendům v této oblasti.

    Mgr. Jan Měkota
    Mgr. Jan Měkota,
    advokát

    Oršulík
    Mgr. David Oršulík,
    advokátní koncipient

    ROWAN LEGAL, advokátní kancelář s.r.o. 

    GEMINI Center 
    Na Pankráci 1683/127,  
    140 00  Praha 4 

    Tel.:    +420 224 216 212   
    Fax:    +420 224 215 823 
    e-mail: praha@rowanlegal.com  

    PFR 2018
    _________________________
    [1] Viz „Commission staff working document – A Digital Single Market Strategy for Europe - Analysis and Evidence – Accompanying the document – Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions – A Digital Single Market Strategy for Europe“, kapitola 4.5. – k dispozici >>> zde.
    [2] K dispozici >>> zde.
    [3] Z hlediska činností lze identifikovat skutečně nepřeberné množství on-line platforem – příkladem lze uvést on-line platformy zprostředkující reklamu (např. AdSense od Google), různá on-line „tržiště“ (např. eBay.com, Amazon.com, Alibaba.com), sociální sítě (např. Facebook.com, LinkedIn.com), vyhledávače (např. Google.com nebo Seznam.cz), on-line platformy působící v oblasti automobilové (např. Uber, Liftago nebo BlaBlaCar) či letecké (např. Kiwi.com) přepravy, on-line platformy v oblasti ubytování (např. Airbnb.com nebo Booking.com), stravování (např. Damejidlo.cz) apod.
    [4] Obdobně také Bundeskartellamt v „Working Paper – The Market Power of Platforms and Networks“, str. 2 – k dispozici >>> zde – „Accordingly, Internet businesses are considered a platform in competition law terms if they provide intermediation services which allow for direct interaction between two or more distinct groups of users that are connected by indirect network effects.“
    [5] Typicky sociálně sítě typu Lide.cz, které fungují jako zprostředkovatel komunikace mezi členy jedné a též skupiny uživatelů (fyzických osob).
    [6] Např. portál Sreality.cz může v závislosti na konkrétním případě vystupovat v pozici B2B, B2C nebo C2C on-line platformy.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. Jan Měkota (ROWAN LEGAL)
    21. 12. 2018

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • DEAL MONITOR
    • Kamerové systémy ve školách podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů: Jen chtít nestačí
    • Získání přechodného pobytu pro rodinného příslušníka občana EU: Kompletní průvodce procesem s praktickými radami
    • Agilní vývoj software – specifika smluvních podmínek
    • DEAL MONITOR
    • DEAL MONITOR
    • Exekuce pod taktovkou státu – znovu a hůře?
    • 10 ChatGPT promptů, které zvýší produktivitu vaší asistentky
    • K významnému životnímu jubileu prof. Petra Hajna
    • DEAL MONITOR
    • Makroekonomický výhled pro Českou republiku 2025: Rok výzev i přizpůsobení

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.