epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    17. 8. 2017
    ID: 106268upozornění pro uživatele

    Zákon o kybernetické bezpečnosti a jeho aktuální novelizace

    Obecně lze konstatovat, že přímo úměrně tomu, jak informační a komunikační technologie pronikají do společnosti, roste riziko zneužití těchto technologií, jakož i množství a intenzita útoků vůči nim. Obecným trendem proto je snaha o zajištění kvalitní ochrany před zásahy, které mohou ohrozit chod informačních technologií a společnosti jako celku.[1] Vedle technických prostředků a organizačních přístupů na bezpečnostní rizika v dané oblasti reaguje i legislativa.

     
    MT Legal 
     
    Právní úprava, která se týká kybernetické bezpečnosti v České republice, je převážně obsažena v zákoně 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti).[2]

    Cílem tohoto článku je upozornit na aktuální legislativní vývoj v oblasti kyberbezpečnosti, tj. na dvě aktuální novely zákona o kybernetické bezpečnosti, a to zejména na širší osobní působnost zákona.

    Novela v podobě zákona č.  205/2017 Sb.

    Ačkoli zákon o kybernetické bezpečnosti z velké části odpovídá požadavkům plynoucím z evropského práva, proklamovaným stěžejním důvodem[3] přijetí novely č.  205/2017 Sb. je právě záměr harmonizace s evropským právem, konkrétně transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/1148 ze dne 6. července 2016 o opatřeních k zajištění vysoké společné úrovně bezpečnosti sítí a informačních systémů v Unii (směrnice NIS).[4] Nutno upozornit, že novela nabývá účinnosti prvním dnem prvního kalendářního měsíce po dni vyhlášení zákona (tj. účinnost nastává ke dni 1. 8. 2017.
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    1. Rozšíření osobní působnosti:


    Novela zákona o kybernetické bezpečnosti v prvé řadě rozšiřuje okruh osob, které doposud právní úpravě nebyly podřízeny (dle toho bude muset být provedena také úprava prováděcích právních předpisů zákona o kybernetické bezpečnosti). V návaznosti na shora uvedenou směrnici Evropského parlamentu a Rady novela zákona doplňuje seznam povinných osob, když v nově vymezeném ust. § 3 jsou pod následujícími písmeny doplněny tyto osoby:

    f) správce a provozovatel informačního systému základní služby, pokud nejsou správcem podle písmene c) nebo d),
    g) provozovatel základní služby, pokud není správcem nebo provozovatelem podle písmene f), a
    h) poskytovatel digitální služby.

    V případě osoby správce informačního systému základní služby je očekáváno, že bude zpravidla identický s provozovatelem základní služby (provozovatelem základní služby je odpovědný za poskytování základní služby, přičemž v rámci výkonu této odpovědnosti může být rovněž správcem informačního systému základní služby). Nová kategorie základních služeb, v návaznosti na požadavek evropského práva, fakticky představuje vnitrostátní kritickou infrastrukturu, jejíž narušení by mohlo mít významný dopad na zabezpečení společenských nebo ekonomických činností v odvětví energetiky, dopravy, bankovnictví, infrastruktury finančních trhů, zdravotnictví, vodního hospodářství, digitální infrastruktury a chemického průmyslu. Zákonem stanovené povinnosti budou v největším rozsahu dopadat na správce, resp. provozovatele informačního systému základní služby (v menším rozsahu na poskytovatele digitální služby). Provozovatelé základní služby budou určeni v souladu s ust. § 22a zákona nově zřizovaným Národním úřadem pro kybernetickou a informační bezpečnost na základě dopadových a odvětvových kritérií (tedy obdobným způsobem, jako byly doposud určovány prvky kritické infrastruktury).

    Jak bylo řečeno shora, zákon o kybernetické bezpečnosti nově ukládá některé povinnosti poskytovatelům digitální služeb. Digitální službou se dle ust. § 2 písm. l) zákona o kybernetické společnosti rozumí služba informační společnosti podle zákona 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, která spočívá v provozování

    1.
    Reklama
    Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    30.10.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    on-line tržiště (marketplace), které spotřebiteli nebo prodávajícímu umožňuje on-line uzavírat s prodávajícím podnikatelem kupní smlouvu nebo smlouvu o poskytnutí služeb, a to prostřednictvím internetové stránky on-line tržiště nebo prostřednictvím internetové stránky prodávajícího, který využívá službu poskytovanou on-line tržištěm,

    2. internetového vyhledávače, který umožňuje provádět vyhledávání v zásadě na všech internetových stránkách, a to na základě dotazu uživatele na jakékoliv téma v podobě klíčového slova, sousloví nebo jiného zadání, přičemž služba poskytuje odkazy, na nichž lze nalézt informace související s požadovaným obsahem (nejedná se tedy o funkcionalitu vyhledávání v rámci jedné konkrétní internetové stránky), nebo

    3. cloud computingu, který umožňuje přístup k rozšířitelnému a přizpůsobitelnému úložišti nebo výpočetním zdrojům, které je možné sdílet

    Podle nového ust. § 4 odst. 5 zákona orgány a osoby uvedené v § 3 písm. c) až g) zákona, které jsou orgány veřejné moci, jsou povinny si ve smlouvě, kterou uzavírají s poskytovatelem služeb cloud computingu, zajistit alespoň to, že jim budou na základě jejich žádosti bez zbytečného odkladu poskytnuty informace a data, která pro ně poskytovatel služeb cloud computingu uchovává, a bez zbytečného odkladu umožněna jejich kontrola.

    Dle přechodných ustanovení platí obecná lhůta 1 roku ode dne nabytí účinnosti novely zákona k tomu, aby orgány a osoby uvedené v § 3 písm. c) až f) zákona uvedly smluvní vztah do souladu se všemi požadavky, pokud podmínky jejich smluvního vztahu uzavřeného s dodavatelem pro jejich informační nebo komunikační systém neodpovídají v plném rozsahu zákonným požadavkům.

    Lhůty pro splnění nových povinností správce a provozovatele informačního sytému základní služby, resp. poskytovatele digitální služby jsou uvedeny v přechodných ustanoveních, která jsou obsažena v části první, čl. II předmětné novely.

    2.  Nový institucionální model

    Novela zákona o kybernetické bezpečnosti předpokládá institucionální změny, konkrétně zřízení nového správního úřadu pro oblast kybernetické bezpečnosti, tj. Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost, který převezme dosavadní kompetence od Národního bezpečnostního úřadu (blíže viz § 21a zákona o kybernetické bezpečnosti ve znění novely).

    Novela v podobě zákona 104/2017 Sb.

    V souvislosti se shora uvedeným si dovolujeme upozornit na dříve schválenou novelu zákona o kybernetické bezpečnosti, tj. zákon 104/2017 Sb., kterým se mění zákon 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon o kybernetické bezpečnosti a některé další zákony. Tato novela nabyla účinnosti dne 1. 7. 2017.

    Obdobně jako shora uvedenou novelou došlo k rozšíření okruhu povinných osob, které podléhají působnosti zákona. Konkrétně v ust. § 3 zákon zavedl novou kategorii osob -  provozovatelů informačního systému nebo komunikačního systému a v návaznosti na uvedené v ust. § 6a nově upravil vztah mezi správcem (tj. osobou určující účel systému) a provozovatelem (např. externím dodavatelem).[5] Právní úprava tedy dopadá na dodavatelské vztahy, když nově určuje povinnosti nejen správci, ale přímo osobám v pozici provozovatele systému (např. povinnost provozovatele hlásit kybernetické bezpečnostní incidenty), přičemž nedodržení jednotlivých povinností provozovatele také stíhá nově zakotvenými pokutami za správní delikt (viz ust. § 25 zákona o kybernetické bezpečnosti).

    Z pohledu úkolů provozovatele bychom upozornili zejména na novou povinnost plynoucí z ust. § 6a a § 15a zákona o kybernetické bezpečnosti. Uvedená ustanovení ukládají provozovateli informačního nebo komunikačního systému povinnost předat na vyžádání správce systému, resp. v důsledku autoritativního rozhodnutí úřadu data, provozní údaje a informace, které má provozovatel k dispozici v souvislosti s provozováním tohoto systému. Přesný rozsah předávaných dat není dle našeho názoru zřejmý zejména v případě záměru ukončení provozu systému, kdy provozovatel má správci předat provozní údaje a informace, které má k dispozici v souvislosti s provozováním systému a které jsou nezbytné pro případné další provozování tohoto informačního systému nebo pro jeho jiné využití.

    Lhůty pro splnění nových povinností provozovatele jsou opět stanoveny přechodnými ustanovení, která jsou obsažena v části druhé zákona 104/2017 Sb.[6]

     
    Mgr. David Mareš

    Mgr. David Mareš , Ph.D.,
    autor

    Eva Crháková

    Mgr. Ing. Eva Crháková,
    spoluautorka


    MT Legal s.r.o., advokátní kancelář

    Jugoslávská 620/29
    120 00 Praha 2

    Tel.:    +420 222 866 555
    Fax:    +420 222 866 546
    e-mail:    info@mt-legal.com

    Jakubská 121/1
    602 00 Brno 2

    Tel.:    +420 542 210 351
    e-mail:    info@mt-legal.com

    Bukovanského 1345/30
    710 00 Ostrava – Slezská Ostrava

    Tel.:    +420 596 629 503
    e-mail:    info@mt-legal.com


    __________________________________
    [1] Zejména pokud je o útoky vedené proti prvkům kritické infrastruktury (např. proti energetické či dopravní infrastruktuře, informačním systémům veřejné správy apod.). K uvedenému přistupuje aspekt, že kybernetický prostor není teritoriálně omezený a je nutné prevenci i reakci na útoky řešit v nadnárodním měřítku a globálně.
    [2] Zvláštní právní úprava je dále vtělena např. do zákona 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákona 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, ve znění pozdějších předpisů anebo zákona 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů, pokud se jedná o zabezpečení informačních a komunikačních systémů nakládajících s utajovanými informacemi.
    [3] Kromě nutnosti odstranit některé nedostatky stávající právní úpravy kybernetické bezpečnosti.
    [4] Blíže viz také důvodová zpráva, dostupná na www, k dispozici >>> zde.
    [5] Provozovatelem informačního nebo komunikačního systému se ve smyslu ust. § 2 písm. g) zákona o kybernetické bezpečnosti rozumí orgán nebo osoba zajišťující funkčnost technických a programových prostředků tvořících informační nebo komunikační systém.
    [6] Bližší informace o změnách provedených novelou a jejich základní charakteristika jsou např. dostupné na www, k dispozici >>> zde.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. David Mareš, Ph.D. (MT Legal)
    17. 8. 2017

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • DEAL MONITOR
    • Reakce na článek: Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Povinnost zajištění gramotnosti dle AI Aktu a její naplňování v praxi
    • DEAL MONITOR
    • Blíží se konference Next Gen Law Forum 2025
    • Vyhoření. Z jiné perspektivy
    • DEAL MONITOR
    • Vymezení zadávacích podmínek na veřejnou zakázku v oblasti zdravotnictví
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • DEAL MONITOR

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 30.10.2025Padesát na padesát – patové situace mezi společníky a řízení sporu mezi nimi (online – živé vysílání) – 30.10.2025
    • 30.10.2025Claude (Anthropic) od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 30.10.2025
    • 31.10.2025Novelizace rodinného práva od 1. 1. 2026 a procesní souvislosti – II. díl (online - živé vysílání) - 31.10.2025
    • 04.11.2025Efektivní právní psaní s AI: Od koncepce po finální dokument (online - živé vysílání) - 4.11.2025
    • 11.11.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 11.11.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Lichevní smlouva ve světle usnesení Nejvyššího soudu ze dne 3. 6. 2025, sp. zn. 28 Cdo 2378/2024 
    • 10 otázek pro ... Milana Rákosníka
    • Prověřování zahraničních investic v EU: současný rámec, česká praxe a očekávané změny
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Vazba
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Práva pronajímatele při vyklizení pronajatých prostor
    • Ústavní soud rozhodl: Styk rodiče s dítětem je nejen právem, ale i povinností
    • Nový zákon o kritické infrastruktuře a jeho provázanost s novým zákonem o kybernetické bezpečnosti. Kontext a přijetí nové legislativy
    • Dopady „oduznání“ nemoci z povolání na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – 1. část
    • Faktory ovlivňující náhrady za duševní útrapy pozůstalých po dopravních nehodách
    • Byznys a paragrafy, díl 20.: Nový zákon o kybernetické bezpečnosti
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Elektronické podpisy – jejich druhy a způsoby využití
    • Nález Pl. ÚS 2/25: když Ústavní soud dokáže být skutečným ochráncem lidské důstojnosti
    • Komentář – smutná realita výmazů exekutorského zástavního práva z katastru nemovitostí
    • Organizační důvody jako univerzální způsob pro ukončení pracovního poměru
    • Ústavní soud k alkoholu na pracovišti ve světle intenzity porušení pracovních povinností pedagogických pracovníků
    • Přinese tzv. rozvodová novela skutečně zklidnění emocí ve sporech o péči o dítě?
    • Vzdálenost mezi místy bydliště rodičů dítěte a její vliv na soudní rozhodnutí

    Soudní rozhodnutí

    Vazba

    Státní zástupce není v přípravném řízení oprávněn zamítnout návrh, jímž se obviněný s argumentem, že pominul důvod vazby, domáhá zrušení peněžité záruky. Pokud takovému...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního zákona).

    Oddlužení

    Rozhodnutí o záloze podle § 136 odst. 3 a 5 insolvenčního zákona musí být vždy odůvodněno. Proti rozhodnutí o záloze podle § 136 odst. 3 a 5 je odvolání přípustné.

    Odměna advokáta (exkluzivně pro předplatitele)

    Úkon právní služby lze posoudit jako mimořádně obtížný ve smyslu § 12 odst. 1 advokátního tarifu i proto, že zastupovaný trpí duševní poruchou, avšak jen pokud je v jejím...

    Odpovědnost státu za škodu (exkluzivně pro předplatitele)

    Mimořádná opatření vydaná Ministerstvem zdravotnictví dle § 69 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, v době krizového stavu za účelem řešení krizové situace,...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.