epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    29. 12. 2014
    ID: 96424upozornění pro uživatele

    7 nejčastějších problémů v bezpečnosti kanceláře

    Zásady bezpečného chování v informačních systémech (nejen na internetu) by měly patřit mezi elementární znalosti každého uživatele, ať je již domácím uživatelem, nebo právníkem či notářem. Právě právníci a notáři se však od běžných uživatelů liší zejména v tom, že pracují s velmi hodnotnými a často neveřejnými informacemi. Vnímání toho, co je z pohledu bezpečnosti normální v „běžném“ světě je ve světě elektronickém ve velkém porušováno. Je například zcela nemyslitelné, aby návrh zásadní smlouvy obsahující údaje o majetkových poměrech stran byl odeslán poštou v nezalepené obálce nebo formou korespondenčního lístku. Nebo archiv celé advokátní kanceláře byl umístěn v jiné budově s tím, že majitel kanceláře ani netuší, kdo všechno má k archivu přístup a nemá šanci ovlivnit, kdo si které listiny prohlíží. Přitom přesně tyto případy jsou každodenní praxí na internetu.

    Je nemožné na složité problémy navrhovat jednoduchá a všestranná řešení. Stejně tak je nemožné v rozsahu tohoto článku nabídnout jednoduchý a přitom komplexní návod, jak se v prostředí internetu chovat bezpečně. Pokusíme se však ne odborným IT jazykem upozornit na několik problémů, o kterých je dobré vědět.

    1. „Největší hrozbou jsme si sami sobě.“ – tím, že neznáme alespoň základní pravidla fungování internetu a základy bezpečnostního chování, zvyšujeme riziko toho, že se staneme obětí bezpečnostního incidentu. Ty největší incidenty byly většinou způsobeny souhrou více okolností, zásadním faktorem byla ale vždy – byť nevědomá, přesto – aktivní spolupráce uživatele (klik na odkaz v e-mailu, snadno prolomitelné heslo, instalace podezřelého software, absence bezpečnostních záplat software, nebo odeslání důvěrných materiálů otevřeným e-mailem...). Uvědomme si tuto skutečnost a věnujme alespoň několik minut týdně (dobře, měsíčně) vzděláváním se a vytvářením si bezpečnostních návyků.

    2. „Co jednou na internet umístíme, nikdy se toho nezbavíme.“ – v tomto internet nezná žádné limity. Jakmile e-mail, soubor, fotka opustí náš počítač a jsou odeslány, nebo umístěny na sociální síť, neexistuje spolehlivý způsob, jak je z internetu vymazat. Přitom nerozvážně odeslaná informace nás může „doběhnout“ i za několik let. Na druhou stranu, sami o sobě svobodně rozhodujeme, které informace internetu poskytneme. Je dobré si také uvědomit, že spolu s e-mailem, souborem, které na internet umisťujeme, vznikají i takzvané elektronické stopy.

    3. „E-mailová komunikace je korespondenční lístek.“ – bez e-mailové komunikace si nelze v dnešní době představit práci s klienty a komunikaci vůbec. Je rychlá, efektivní a jejím prostřednictvím lze velmi snadno přenášet různé druhy souborů. Ale pozor, technologie přenosu elektronické pošty ve svém původním návrhu a tak, jak je dnes většinou používána, nebyla navržena pro bezpečný přenos informací. Konkrétní e-mail lze velmi snadno podvrhnout, zkopírovat apod. Zvláště doporučujeme si přečíst podmínky používání služby na veřejných free webových službách. Nezbytným řešením je e-mailovou komunikaci s klienty šifrovat, a to ještě ne jakýmkoli způsobem. U šifrování je podstatné, kdo vlastní šifrovací klíče a kdo k nim má přístup. Ty musí být jen a pouze pod kontrolou daného uživatele.

    4. Nezabezpečená data na disku počítače – bezpečnostní otázka, zda má smysl šifrovat data na počítači, má být postavena přesně naopak – existuje nějaký důvod, proč nešifrovat? A to nejen pro případ krádeže počítače (nikdy se mi to nestalo, proč být paranoidní…), ale třeba i pro případ technické závady na datovém nosiči, kdy servis provede výměnu vadného disku za nový. Co se děje následně s tím vadným? Víte, že se data dají s vysokou úspěšností získat i z vadného datového nosiče? Dnes je na trhu několik velmi efektivním technologií pro šifrování dat, vždy se ale stejně jako u e-mailu ptejte, kdo má přístup k šifrovacím klíčům? Je to jen uživatel? Kde jsou klíče uloženy?

    5. Otevírání přístupu k datům třetím stranám – zde nejde jen o ukládání dat na cloud v otevřené či pseudošifrované podobě (opět – ptejte se – kdo vše má k dispozici klíč…), ale i ošetření situací, kdy dodavatel informačního systému má v rámci zajištění servisní podpory k dispozici vzdálený přístup do informačního systému. Je nezbytně nutné vědět, kdo z jeho zaměstnanců má přístup, jak přistupuje, jak se autentizuje a jaká má v systému oprávnění. Většinu systémů lze navíc i nastavit tak, že o těchto přístupech vznikají automaticky záznamy – auditní stopy. Archivujte si je.

    6. Podcenění bezpečnostních aspektů správy sítě - u menších subjektů (advokátních nebo notářských kanceláří), pro které není výhodné zaměstnávat vlastního IT specialistu, je obvyklé, že starost o své počítače a informační systém svěřují externím správcům sítě. Mimo již výše uvedené zásady je nutné mít k dispozici platnou základní bezpečnostní dokumentaci k informačnímu systému. Zejména jde o administrátorská hesla (ověřeně platná) uložená v trezoru, kopie základních nastavení systémů. Umíte si představit situaci, kdy váš „ajťák“ odjede na dvoutýdenní dovolenou do Alp bez dostupnosti mobilního signálu a váš informační systém se zhroutí? V tomto případě je znalost administrátorských hesel doslova k nezaplacení.

    7. Nepůjčujte služební počítače rodinným příslušníkům - tato rada se možná zdá samozřejmá nebo naopak příliš přísná, ale její dodržování už tak běžné není. Nejen, že uživatel, ale i sám počítač v internetu za sebou zanechává elektronickou stopu (nikdy se jí nezbavíte), ale děti jsou navíc velmi vynalézavé v instalaci a užívání software, který lze jednoduše tzv. stáhnout. Přitom však absolutně nelze mít pod kontrolou, co tak nevinně vypadající hra skrytě v počítači provádí a k jakým datům přistupuje a případně exportuje třetím stranám.

    Jakákoli bezpečnost přináší snížení komfortu užívání a požadavky na vyšší uživatelskou kázeň. Na internetu je k dispozici mnoho velmi názorných a dobrých doporučení, jak se chovat bezpečně. Jako poslední přijměte toto doporučení – zachovejte zdravý rozum, ale buďte si vědomi toho, že pracujete s informacemi, které mohou mít vysokou hodnotu.


    Ing. Vladimír Lazecký,
    konzultant pro bezpečnost aplikace pro správu spisu SingleCase,
    předseda představenstva VIAVIS a pedagog VŠ CEVRO Institut


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Ing. Vladimír Lazecký
    29. 12. 2014

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Blíží se konference Next Gen Law Forum 2025
    • Vyhoření. Z jiné perspektivy
    • DEAL MONITOR
    • Vymezení zadávacích podmínek na veřejnou zakázku v oblasti zdravotnictví
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • DEAL MONITOR
    • DEAL MONITOR
    • DEAL MONITOR
    • Kamerové systémy ve školách podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů: Jen chtít nestačí
    • Získání přechodného pobytu pro rodinného příslušníka občana EU: Kompletní průvodce procesem s praktickými radami
    • Agilní vývoj software – specifika smluvních podmínek

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.09.2025AI asistent pro právní výzkum a analýzu dokumentů (online - živé vysílání) - 17.9.2025
    • 19.09.2025Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    • 23.09.2025Investice do startupů – pohled VC fondu vs. pohled startup (online - živé vysílání) - 23.9.2025
    • 24.09.2025ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 24.09.2025Mediace a vyjednávání nejen v podnikání (online – živé vysílání) – 24.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Spolehlivost osoby v civilním letectví
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Určení výše přiměřené slevy z kupní ceny
    • Právo na soukromí vs. transparentnost firem: Kontroverze kolem evidence skutečných majitelů
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Matzner: Řešme také jak dál s AML. A vyvarujme se nadměrné zátěži a zbytečné byrokracie
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Určení výše přiměřené slevy z kupní ceny
    • Dočasný zákaz výkonu funkce statutára dle zákona o kybernetické bezpečnosti a nové povinnosti pro statutáry
    • Rozpor evidence skutečných majitelů s právem EU a jeho dopad na veřejné zakázky
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Trestní odpovědnost provozovatelů anonymních sítí
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění

    Soudní rozhodnutí

    Insolvence

    Jestliže „osoba s právem postihu“ přihlásí regresní pohledávku (v souladu s § 173 odst. 3 a § 183 odst. 3 insolvenčního zákona v odpovídajícím znění) do insolvenčního řízení...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Obnova řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li dán některý z důvodů nutné obhajoby podle § 36a odst. 2 písm. a) až d) tr. ř., musí mít obviněný obhájce již od počátku řízení o návrhu na povolení obnovy řízení,...

    Oddlužení (exkluzivně pro předplatitele)

    Má-li být jediným příjmem, z nějž je dlužník za trvání oddlužení schopen splácet pohledávky svých věřitelů, částka, kterou se označený dárce zavázal v darovací smlouvě...

    Prodej jednotky (exkluzivně pro předplatitele)

    Účelem prodeje jednotky podle § 1184 o. z. je primárně ochrana vlastnického práva (a jeho výkonu) ostatních vlastníků jednotek, byť může mít také sankční povahu – postih...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.