epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    18. 5. 2023
    ID: 116331upozornění pro uživatele

    Budoucnost v evropské právní úpravě AML

    V loňském roce došlo k rozsáhlé novelizaci tuzemských právních předpisů v oblasti předcházení legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (AML). Do zákona 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (AML zákon) byla zapracována tzv. V. AML směrnice[1], v návaznosti na to byla novelizována vyhláška 67/2018 Sb., o některých požadavcích na systém vnitřních zásad, postupů a kontrolních opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (AML vyhláška), a v účinnost vstoupil nový zákona 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů. Evropská komise však již připravila nový balíček právních předpisů, které jehož cílem je ucelená a jednotná regulace AML v Evropské unii.

    Cílem tohoto článku je nastínit důvody a obsah chystané evropské právní úpravy v oblasti AML.

    Akční plán Evropské komise pro komplexní politiku Evropské unie v oblasti předcházení praní peněz a financování terorismu

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Evropská komise zpracovala Akční plán pro komplexní politiku Evropské unie (EU) v oblasti předcházení praní peněz a financování terorismu, v němž se zavázala přijmout opatření k posílení pravidel EU pro boj proti praní peněz a financování terorismu a jejich uplatňování a vymezila šest priorit či pilířů:

    1. zajištění účinného provádění stávajícího rámce EU pro boj proti praní peněz a financování terorismu;
    2. vytvoření jednotného souboru pravidel EU pro boj proti praní peněz a financování terorismu;
    3. dotažení dohledu v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu na úroveň EU;
    4. zřízení podpůrného a kooperačního mechanismu pro finanční zpravodajské jednotky;
    5. vynucování trestněprávních předpisů a výměna informací na úrovni Unie;
    6. posílení mezinárodního rozměru rámce EU pro boj proti praní peněz a financování terorismu.

    Pilíře č. 2, 3 a 4 by měly být provedeny prostřednictvím balíčku čtyř nových právních předpisů. Evropská komise klade důraz na zavedení skutečně jednotných pravidel napříč všemi členskými zeměmi a má za cíl omezit odlišnosti v národních právních úpravách, a proto mají tyto nové právní předpisy převážně formu nařízení.

    Reklama
    Jak na náhradu škody při pochybení finančního úřadu (online - živé vysílání) - 13.5.2025
    Jak na náhradu škody při pochybení finančního úřadu (online - živé vysílání) - 13.5.2025
    13.5.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Jedná se o

    1. návrh nařízení o předcházení využívání finančního systému k praní peněz a financování terorismu,
    2. návrh směrnice, kterou se stanoví mechanismy, jež by měly členské státy zavést pro předcházení využívání finančního systému k praní peněz a financování terorismu, a zrušuje směrnice (EU) 2015/849,
    3. návrh nařízení, kterým se zřizuje Orgán EU pro boj proti praní peněz a financování terorismu (tzv. AMLA), a
    4. návrh přepracovaného nařízení (EU) 2015/847, kterým se požadavky na sledovatelnost rozšiřují na kryptoaktiva.

    V důvodových zprávách k výše uvedeným návrhům nařízení a směrnice Evropská komise konstatuje, že byla zjištěna neexistence jednotných přístupů k dohledu nad povinnými osobami s rozdílnými výsledky u hospodářských subjektů poskytujících služby na celém vnitřním trhu, nerovný přístup finančních zpravodajských jednotek k informacím, který omezuje jejich schopnost vzájemně spolupracovat a neexistence společných nástrojů finančních zpravodajských jednotek. Všechny tyto prvky omezují odhalování přeshraničních případů praní peněz a financování terorismu. Kvůli neexistujícímu právnímu základu nebylo dosud možné propojit registry bankovních účtů a systémy vyhledávání dat, což jsou pro finanční zpravodajské jednotky a příslušné orgány klíčové nástroje. Aby se uvedené problémy odstranily a zabránilo se rozdílům v regulaci, byla všechna pravidla, která se vztahují na soukromý sektor, převedena do návrhu nařízení o boji proti praní peněz a financování terorismu. Rovněž má být zřízen Orgán pro boj proti praní peněz a financování terorismu, tzv. AMLA, který má sjednotit kvalitu a účinnost dohledu v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu v EU. Nařízení (EU) 2015/847, jehož cílem bylo zajistit plnou dohledatelnost převodů peněžních prostředků předáváním informací v celém platebním řetězci tím, že se poskytovatelům platebních služeb uloží povinnost doprovázet převody peněžních prostředků informacemi o plátci a příjemci, má být rozšířeno tak, aby se na sdílení informací při převodu virtuálních aktiv vztahovaly podmínky stejné povahy jako na sdílení informací při převodu peněžních prostředků. Organizace institucionálního systému pro boj proti praní peněz a financování terorismu na vnitrostátní úrovni je obsažena v návrhu směrnice, kterou se stanoví mechanismy, jež by měly členské státy zavést pro předcházení využívání finančního systému k praní peněz a financování terorismu, a zrušuje směrnice (EU) 2015/849. Forma směrnice je zvolena z důvodu umožnění pružného postupu jednotlivých členských států v této oblasti.

    Návrh směrnice, kterou se stanoví mechanismy, jež by měly členské státy zavést pro předcházení využívání finančního systému k praní peněz a financování terorismu, a zrušuje směrnice (EU) 2015/849

    Návrh směrnice stanoví řadu prvků, které mají obsahovat národní systémy pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Návrh směrnice např. stanoví minimální soubor informací, k nimž by měly mít finanční zpravodajské jednotky přístup, stanoví používání jednotného informačního systému FIU.NET, zavádí povinnost dozoru orgánu veřejné správy nad orgány stavovské samosprávy, které jednají jako regulační orgány, umožňuje propojení registrů bankovních účtů, harmonizuje přístup k dohledu založenému na posouzení rizik prostřednictvím společného nástroje pro kategorizaci rizik, aby se zamezilo rozdílnému chápání rizika ve srovnatelných situacích, povinnost národních finančních zpravodajských jednotek spolupracovat s orgánem AMLA, apod.

    Dle návrhu uvedené směrnice má být využíván centrální systém pro výměnu informací mezi finančními zpravodajskými jednotkami členských států (dále jen „FIU.NET“). Tento systém by měl spravovat a hostovat orgán AMLA. Systém FIU.NET by měly finanční zpravodajské jednotky využívat ke vzájemné spolupráci a výměně informací a případně také k výměně informací s finančními zpravodajskými jednotkami třetích zemí a s jinými institucemi a subjekty EU. Zapojené finanční zpravodajské jednotky budou povinny reagovat na žádosti jiných finančních zpravodajských jednotek promptně, nejpozději do 7 dnů od obdržení žádosti, přičemž odmítnutí výměny informací bude možné jen ve výjimečných případech. V návrhu směrnice je celkově kladen důraz na vzájemnou spolupráci finančních zpravodajských jednotek a orgánů dohledu. Má být umožněno, aby taková spolupráce v rámci pravomocí dožádaného orgánu dohledu zahrnovala možnost šetření jménem dožadujícího orgánu dohledu a následnou výměnu informací získaných prostřednictvím takového šetření. V případě neshody jednotlivých národních orgánů dohledu na opatřeních, která mají být přijata ve vztahu k povinné osobě, bude orgán AMLA příslušný k vydání doporučení stran dalšího postupu.

    K zajištění společného přístupu k dohledu v celé EU návrh směrnice zavádí vytvoření kolegií orgánů dohledu v oblasti AML/CFT, pokud jde o povinné osoby vykonávající činnost na základě volného pohybu služeb nebo svobody usazování a pokud jde o povinné osoby, které jsou součástí skupiny. Má-li povinná osoba provozovny v jiném členském státě, včetně těch, které provozuje prostřednictvím sítě zástupců, měl by orgán dohledu domovského členského státu odpovídat za dohled nad tím, jak povinná osoba uplatňuje skupinové strategie a postupy v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu. Orgán dohledu domovského členského státu by měl úzce spolupracovat s orgánem dohledu hostitelského členského státu a informovat jej o veškerých záležitostech, které by mohly mít vliv na posouzení toho, jak daná provozovna dodržuje pravidla hostitelského členského státu v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu.

    Orgán AMLA by měl být vypracovávat návrhy regulačních technických norem, které podrobně stanoví příslušné povinnosti domovských a hostitelských orgánů dohledu nad skupinami a způsoby spolupráce mezi nimi.

    Finanční zpravodajské jednotky a orgány dohledu budou povinny spolupracovat s orgánem AMLA a poskytovat mu veškeré informace nezbytné k tomu, aby mohl vykonávat své povinnosti.

    Ke zpřísnění by mělo dojít v oblasti dohledem nad některými povinnými osobami orgány stavovské samosprávy. Evropská komise uvádí, že kvalita a intenzita dohledu vykonávaného těmito orgány stavovské samosprávy není dostatečná a tento dohled nepodléhá žádné či téměř žádné veřejné kontrole. Nově tedy, pokud se určitý členský stát rozhodne pověřit dohledem orgán stavovské samosprávy, měl by určit rovněž orgán veřejné správy, který bude vykonávat dozor nad činností orgánu stavovské samosprávy. Tento orgán bude mít také pravomoc vyžadovat předložení veškerých informací potřebných ke sledování dodržování předpisů a provádění kontrol.

    Nová směrnice také umožní, aby členské státy rozhodly o uplatňování požadavků nařízení o předcházení využívání finančního systému k praní peněz a financování terorismu na další odvětví, než která jsou uvedena v rámci specifikace povinných osob. Členské státy budou rovněž povinny zajistit, aby rovněž poskytovatelé služeb pro svěřenské fondy a obchodní společnosti byli povolováni nebo registrováni. Orgány dohledu členských států by měly ověřovat, zda členové vrcholného vedení těchto subjektů a jejich skuteční majitelé jednají čestně a bezúhonně. Vrcholné vedení těchto povinných osob by mělo mít rovněž znalosti a zkušenosti, které jsou nezbytné pro výkon jejich funkcí.

    Členské státy by měly rovněž zajistit, aby v případě společností nebo jiných právnických osob byl subjekt pověřený správou centrálního registru skutečných majitelů oprávněn provádět kontroly, včetně kontrol na místě v prostorách nebo sídle právnické osoby, za účelem zjištění stávajícího skutečného majitele právnické osoby a ověření, zda jsou informace poskytnuté centrálnímu registru přesné, přiměřené a aktuální.

    Členské státy mají rovněž zavést centralizované automatizované mechanismy, jako jsou centrální registry nebo centrální elektronické systémy vyhledávání dat, které umožňují včasnou identifikaci fyzických nebo právnických osob, jež vlastní nebo kontrolují platební účty a bankovní účty a bezpečnostní schránky. Tyto centralizované automatizované mechanismy mají být propojeny prostřednictvím jednotného místa přístupu do registrů bankovních účtů, které vyvine a bude provozovat Evropská komise.

    Národní finanční zpravodajské jednotky (v ČR se jedná o Finanční analytický úřad) by měly mít možnost přístupu do rozsáhlého množství registrů a k dalším údajům a informacím, např. k informacím o hypotékách a půjčkách, informacím obsaženým ve vnitrostátních databázích měn a směnáren, vnitrostátním registrům ručních palných a lehkých zbraní, vnitrostátním registrům cestovních pasů a víz a databázím přeshraničních cest, informacím obsaženým v insolvenčních databázích a informacím v držení insolvenčních správců apod.

    Návrh nařízení o předcházení využívání finančního systému k praní peněz a financování terorismu

    Jak vyplývá z důvodové zprávy k tomuto návrhu nařízení, aby se zabránilo regulatorním rozdílům, byla do návrhu nařízení přenesena všechna pravidla vztahující se na soukromý sektor (tedy v zásadě úprava aktuálně obsažená v evropských AML směrnicích), zatímco organizace institucionálního systému pro boj proti praní peněz a financování terorismu na vnitrostátní úrovni je, s ohledem na potřebu flexibility členských států v této oblasti, byla ponechána na výše uvedené směrnici.

    Oproti stávající směrnicové úpravě by nicméně mělo dojít k některým změnám, např. k rozšíření okruhu povinných osob o poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy, o platformy skupinového financování a provozovatele migračních služeb, budou stanovena podrobnější opatření hloubkové kontroly klienta, bude upravena definice politicky exponované osoby, požadavky na skutečné majitele by měly být zjednodušeny s cílem zajistit odpovídající úroveň transparentnosti v celé EU a ve vztahu k pověřencům a zahraničním osobám by měly být zavedeny nové požadavky ke zmírnění rizika, že se pachatelé trestných činů skryjí za prostředníka. Povinnost zpracovat zásady a postupy k předcházení praní peněz a financování terorismu písemně bude rozšířena na více povinných osob.  

    Návrh rovněž obsahuje požadavky na zveřejňování údajů pro pověřené akcionáře a pověřené ředitele a u právnických osob mimo EU, které buď vstoupí do obchodního vztahu s povinnou osobou z EU, nebo v EU nabývají nemovitosti, zavádí povinnost registrace jejich skutečných majitelů v EU.

    Poskytovatelům služeb souvisejících s kryptoaktivy bude zakázáno poskytování a úschova anonymních kryptoměnových peněženek.

    Předpokládá se rovněž, že řada oblastí bude upravena regulačními technickými normami z pera orgánu AMLA (např. RTN pro hloubkovou kontrolu klienta, pro provádění identifikace klienta, k výkonu průběžné kontroly, ke stanovení spolehlivých a nezávislých zdrojů informací použitelných k ověření identifikačních údajů, apod.). Orgán AMLA k řadě oblastí bude vydávat také pokyny, např. ke kritériím pro identifikaci osob blízkých politicky exponovaným osobám apod. Seznamy významných veřejných funkcí budou vydávány jak na úrovni členských států, tak na úrovni EU.

    Stejně jako dosud bude při tvorbě vnitřních pravidel a postupů povinných osob k předcházení praní peněz a financování terorismu třeba vycházet z národního a evropského hodnocení rizik a dalších dokumentů, přičemž nově bude třeba sledovat také úpravu obsaženou ve výše uvedených RTN a dalších dokumentech orgánu AMLA, což zvýší nároky na pracovníky povinných osob, kteří tvorbu vnitřních pravidel a postupů v povinné osobě zabezpečují.

    Návrh nařízení, kterým se zřizuje Orgán EU pro boj proti praní peněz a financování terorismu

    Orgán pro boj proti praní peněz a financování terorismu - AMLA - má mít zásadní význam pro řešení nedostatků dohledu v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu v EU. Dle důvodové zprávy k uvedenému nařízení se v současné době dohled v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu v EU provádí na úrovni členských států a jeho kvalita a účinnost je v důsledku značných rozdílů ve zdrojích a postupech v jednotlivých členských státech nerovnoměrná. Dle zprávy Evropského orgánu pro bankovnictví (EBA) o přístupech příslušných orgánů k dohledu v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu nejsou všechny příslušné orgány schopny účinně spolupracovat s domácími a mezinárodními zúčastněnými stranami a rozdílné jsou také metody zjišťování rizik a uplatňování přístupu k dohledu založeného na posouzení rizik.

    AMLA bude nově vytvořenou decentralizovanou agenturou EU, která bude financována částečně z rozpočtu EU a částečně z poplatků vybíraných od povinných osob, na něž bude AMLA přímo či nepřímo dohlížet.

    AMLA se stane ústředním prvkem integrovaného systému dohledu v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu a bude se skládat z orgánu samotného a z vnitrostátních orgánů s pověřením k dohledu v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu (orgány dohledu).

    Kromě ústřední správy a řízení bude mezi stěžejní úkoly AMLA patřit

    1. přímý dohled nad některými vybranými povinnými osobami z finančního sektoru;
    2. nepřímý dohled nad povinnými osobami z finančního i nefinančního sektoru prostřednictvím kontroly dohlížitelů nebo orgánů stavovské samosprávy;
    3. zajištění koordinačního a podpůrného mechanismu pro finanční zpravodajské jednotky EU.

    Výkon přímého dohledu (ad 1. výše) by měl spočívat ve výkonu dohledu nad omezeným počtem nejrizikovějších povinných osob z přeshraničního finančního sektoru. Kromě by měl být AMLA oprávněn v mimořádných případech převzít od vnitrostátního dohledového orgánu dohled nad kteroukoli povinnou osobou z finančního sektoru, pokud se u této osoby vyskytly problémy související s dodržováním platných požadavků a příslušný orgán dohledu nepřijal odpovídající opatření k včasnému řešení jejich nedodržování.

    Přímý dohled nad vybranými povinnými osobami by měly vykonávat společné dohledové týmy vedené AMLA, ale zahrnující pracovníky vnitrostátních dohledových orgánů. Součástí dohledu by měly být také kontroly na místě. AMLA by měl mít pravomoc vydávat těmto vybraným povinným osobám závazná rozhodnutí a ukládat právnickým osobám správní sankce až do výše 10 % obratu nebo 10 milionů EUR, podle toho, která částka je vyšší.

    Nepřímá dohledová úloha AMLA (ad 2. výše) by měla spočívat v koordinaci a dohledu nad vnitrostátními dohlížiteli v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu, včetně orgánů stavovské samosprávy v některých členských státech u některých nefinančních povinných osob. AMLA bude mít pravomoc vydávat pokyny, stanoviska a doporučení vnitrostátním dohlížitelům a orgánům stavovské samosprávy.

    V oblasti zajištění koordinačního a podpůrného mechanismu pro finanční zpravodajské jednotky EU (ad 3. výše) by měl mít AMLA pravomoc přijímat prostřednictvím prováděcích technických norem závazné šablony a vzory pro oznamování podezřelých obchodů a podezřelých činností povinných osob finančním zpravodajským jednotkám, podílet se na organizování společných analýz a přezkoumávat provádění, metody a postupy při těchto společných analýzách, vydávat pokyny a doporučení.

    AMLA by měl mít asi 250 zaměstnanců a měl by převzít rovněž správu dvou stávajících infrastruktur - databáze AML/CFT, kterou v současnosti spravuje Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) a zabezpečené komunikační sítě pro finanční zpravodajské jednotky FIU.net.

    AMLA by měl být zřízen začátkem roku 2023, přímý dohled by měl být zahájen začátkem roku 2026.

    Návrh přepracovaného nařízení (EU) 2015/847, kterým se požadavky na sledovatelnost rozšiřují na kryptoaktiva

    Za účelem prevence, odhalování a vyšetřování možného využití převodů peněžních prostředků k praní peněz a financování terorismu bylo přijato nařízení (EU) 2015/847, o informacích doprovázejících převody peněžních prostředků, jehož cílem bylo zajistit plnou dohledatelnost převodů peněžních prostředků předáváním informací v celém platebním řetězci tím, že se poskytovatelům platebních služeb uloží povinnost doprovázet převody peněžních prostředků informacemi o plátci a příjemci. Uvedené nařízení se však v současné době vztahuje pouze na převody peněžních prostředků, které jsou definovány jako bankovky a mince, bezhotovostní peníze a elektronické peníze, a nikoli na převod virtuálních aktiv. Převody virtuálních aktiv dosud zůstávají mimo oblast působnosti právních předpisů EU o finančních službách, přičemž ale nezákonné toky peněz mohou mít i podobu převodů kryptoaktiv.

    Převody virtuálních aktiv by tedy měly podléhat požadavkům stejné povahy, jako převody peněžních prostředků a měly být doplněny do nařízení EU 2015/847.

    Poskytovatelé platebních služeb, kteří se podílejí na převodu peněžních prostředků, jsou povinni doprovázet převody peněžních prostředků informacemi o odesílateli a příjemci každého převodu a uchovávat tyto informace k dispozici pro příslušné orgány. Tyto povinnosti, tzv. „cestovní pravidlo“, by měly být obdobně stanoveny také pro poskytovatele služeb souvisejících s virtuálními aktivy, kteří zpracovávají převody virtuálních aktiv.

    Návrh přepracovaného nařízení EU 2015/847 by měl být definičně propojen s nařízením EU o trzích s kryptoaktivy a o změně směrnice EU 2019/1937 (tzv. nařízení MiCA). Návrh přepracovaného nařízení zakotvuje, aby poskytovatelé služeb souvisejících s kryptoaktivy[2] získávali a uchovávali požadované a přesné informace o původci převodů kryptoaktiv[3] a požadované informace o příjemcích převodů kryptoaktiv, aby poskytli výše uvedené informace poskytovateli služeb souvisejících s kryptoaktivy poživatele nebo finanční instituci  okamžitě a bezpečně a aby tyto informace na požádání zpřístupnili příslušným orgánům, a na druhé straně, aby poskytovatelé služeb souvisejících s kryptoaktivy poživatele získali a uchovávali požadované informace o původci a požadované a přesné informace o poživateli převodů kryptoaktiv a na požádání je poskytli příslušným orgánům.

    Poskytovatel služeb souvisejících s kryptoaktivy původce bude muset zajistit, že převody kryptoaktiv budou doprovázeny jménem původce, číslem účtu původce, pokud takový účet existuje a je používán ke zpracování transakce, a adresou, číslem úředního osobního dokladu, identifikačním číslem klienta nebo datem a místem narození původce, a dále že převody kryptoaktiv jsou doprovázeny jménem poživatele a číslem účtu poživatele, pokud takový účet existuje a je používán ke zpracování transakce.

    Poskytovatel služeb souvisejících s kryptoaktivy poživatele bude muset zavést účinné postupy k odhalení toho, zda jsou informace o původci zahrnuty do převodu kryptoaktiv nebo zda po něm následují. Dále bude muset zavést účinné postupy sledování ex post nebo sledování v reálném čase, ke zjišťování toho, zda požadované informace o původci nebo poživateli chybí.

    Závěr

    Jak z výše uvedeného vyplývá, do roku 2026 lze očekávat další zpřísnění pravidel v oblasti AML/CFT a jejich rozšíření na další kategorie povinných osob, omezení zásahů do právní úpravy na úrovni jednotlivých členských států, a v neposlední řadě zavedení nového orgánu, jehož smyslem bude posílení dohledu EU v oblasti AML.

    Mgr. Barbora Chalašová

    Greats advokáti, s.r.o.

    Národní 973/41
    110 00, Praha 1

    e-mail: law@greats.cz

     

    [1] směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/843, kterou se mění směrnice (EU) 2015/849 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu a směrnice 2009/138/ES a 2013/36/EU

    [2] Poskytovatelem služeb souvisejících s kryptoaktivy se rozumí jakákoli osoba, jejímž předmětem činnosti či podnikání je odborné poskytování jedné nebo více služeb souvisejících s kryptoaktivy třetím stranám.

    [3] Kryptoaktivem se rozumí digitální zachycení hodnoty nebo práv, které může být převáděno a ukládáno elektronicky pomocí technologie sdíleného registru nebo pomocí podobné technologie.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Barbora Chalašová (Greats advokáti)
    18. 5. 2023
    pošli emailem
    vytiskni článek

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    • Tweet

    Další články:

    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zákaz konkurence jednatele s.r.o.
    • Přemístění seychelské společnosti do České republiky
    • Americká celní politika Donalda Trumpa a možné dopady na českou ekonomiku
    • Přeměny obchodních společností v roce 2025: Přehled forem, výhod, rizik a novinek
    • Návrh Evropské komise na zmírnění pravidel ESG reportingu
    • Claimy ze smluvních podmínek FIDIC
    • Jak budou vypadat cenovky v roce 2025? Nová pravidla pro uvádění měrných cen v kostce
    • Faktoring a jeho vliv na hodnotu společnosti
    • Akviziční smlouva pro nemovitostní investiční fond
    • Zákaz mařičů energie v energetickém právu

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 16.05.2025Novinky v soutěžním právu (online - živé vysílání) - 16.5.2025
    • 20.05.2025Náhrada škody ve stavebnictví (online - živé vysílání) - 20.5.2025
    • 21.05.2025Flexinovela zákoníku práce 2025 (online - živé vysílání) - 21.5.2025
    • 22.05.2025Zavádění AI do firmy: průvodce džunglí inovací a právních pastí (online - živé vysílání) - 22.5.2025
    • 23.05.2025Nová a připravovaná legislativa v oblasti rodinného práva (online - živé vysílání) - 23.5.2025

    Online kurzy

    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    • Novela insolvenčního zákona – klíčové změny od 1. 10. 2024
    • Evropské právo a jeho vliv na sport
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 15.05.2025Rodina v právu a bezpráví - Děti a jejich právo na participaci - 15.5.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zamítnutí žaloby z důvodu odlišných skutkových tvrzení v jiném řízení
    • 10 otázek pro ... Olgu Kaizar
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Náklady řízení
    • Trestný čin poškození věřitele
    • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
    • LEAGLEONE: Digitální plná moc
    • Zákaz konkurence jednatele s.r.o.
    • Rozhodnutí NSS podstatně mění zaběhlá pravidla v daňovém řízení: Po lhůtě už jen soudní cestou
    • Zákaz konkurence jednatele s.r.o.
    • Právní novinky v roce 2025, část druhá – Změna v obsazení soudů, úprava psychoaktivních látek a změny v pracovním právu
    • Odpovědnost dopravce a zasílatele za škodu či ztrátu zboží při nakládce
    • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
    • Trestný čin poškození věřitele
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc březen 2025
    • Zamítnutí žaloby z důvodu odlišných skutkových tvrzení v jiném řízení
    • Může rodič sledovat své dítě kamerou nebo prostřednictvím telefonu či hodinek?
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Flexinovela zákoníku práce: sloučení výpovědních důvodů při ztrátě zdravotní způsobilosti
    • Mohou vlastníci nemovitostí zabránit dronům pořizovat fotografie jejich nemovitostí? Rozhodnutí soudu v QR kódu
    • Sugestivní a kapciózní otázky při výslechu v trestním řízení
    • Smluvní pokuta versus odpovědnost za újmu: interpretační výzvy § 2050 a § 2898 občanského zákoníku
    • Právní novinky v roce 2025, část první – rodinné právo
    • Návraty zaměstnanců z rodičovské dovolené, záskoky a související otázky trvání pracovního poměru

    Soudní rozhodnutí

    Náklady řízení

    Rozhodne-li obecný soud o náhradě nákladů řízení podle § 142 odst. 2 o. s. ř., aniž se ústavně konformně vypořádá s nutností použití § 142 odst. 3 o. s. ř. za situace, kdy k...

    Advokátní tarif (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o odměně zmocněnce poškozených musí soudy aplikovat ustanovení advokátního tarifu na případy, na které dopadá. Pokud soudy takové ustanovení neaplikují, musí...

    Bydliště dítěte (exkluzivně pro předplatitele)

    Při rozhodování o bydlišti dítěte je soud vždy povinen zohlednit nejlepší zájem dítěte. Z odůvodnění musí být zřejmé, co je v konkrétní situaci nejlepším zájmem, jak (na...

    Dokazování (exkluzivně pro předplatitele)

    Je v rozporu se základním právem na soudní ochranu podle čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod, hodnotí-li odvolací soud nalézacím soudem provedené důkazy jinak, aniž by...

    Kontradiktornost řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Nezaslání vyjádření státního zástupce k dovolání k replice obhajobě je porušením základního práva na soudní ochranu.

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.