epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    9. 8. 2022
    ID: 115076upozornění pro uživatele

    Glosa k přípustnosti změny závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku po uložení trestu zákazu plnění veřejných zakázek

    Následující stručné poznámky jsou věnovány situaci, kdy je právnické osobě coby dodavateli veřejné zakázky uložen trest zákazu plnění veřejných zakázek nebo účasti ve veřejné soutěži dle § 21 zák. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim (dále jen „TOPO“), a objektivní okolnosti si vynucují dodatečnou úpravu závazku z dříve uzavřené smlouvy na veřejnou zakázku[1]. V praxi se lze setkat s názory, že uložení trestu dle § 21 TOPO v takovém případě představuje překážku uskutečnění jakékoli změny stávajícího závazku z již uzavřené smlouvy na veřejnou zakázku.[2] Jejich kritickému zhodnocení je pak věnována tato glosa.

     

    Podle § 21 odst. 3 TOPO spočívá trest zákazu plnění veřejných zakázek nebo účasti ve veřejné soutěži „…v tom, že se právnické osobě po dobu výkonu tohoto trestu zakazuje v soudem stanoveném rozsahu uzavírat smlouvy na plnění veřejných zakázek, účastnit se zadávacího řízení nebo veřejné soutěže podle jiných právních předpisů.“ Použijeme-li nejprve relativně nejméně spolehlivý jazykový výklad, jako pouhé východisko pro ujasnění si smyslu a účelu právní normy obsažené v § 21 TOPO, pak musíme konstatovat, že tato norma zapovídá pouze „uzavírání smlouvy na plnění veřejné zakázky“ a naopak nic neříká o případných změnách již uzavřené smlouvy na plnění veřejné zakázky. Budeme-li pak respektovat zásadu nepřípustnosti analogie v trestním právu hmotném vedoucí k rozšiřování trestní represe, pak bychom měli odmítnout ztotožnění „uzavírání smlouvy na plnění veřejné zakázky“ kupř. se „sjednáváním změny smlouvy na plnění veřejné zakázky“, neboť to jednoduše není totéž. V této souvislosti lze tedy argumentovat tím, že vztažením zákazu uzavření smlouvy též na sjednání změny již uzavřené smlouvy dochází k rozšíření rozsahu či míry trestu nad rámec stanovený zákonem.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Trest zákazu plnění veřejných zakázek spočívá v zákazu určité činnosti (mj. i uzavírání smluv na plnění veřejných zakázek), který směřuje k omezení určitých hospodářských aktivit (tj. plnění veřejných zakázek), jichž by se pachatel jinak mohl účastnit a v této souvislosti dosahovat majetkového či jiného prospěchu.[3] Prostředkem k dosažení účelu tohoto trestu má být újma trestem způsobená a působící jak na konkrétního pachatele trestného činu (individuální prevence), tak i na potenciální další pachatele (generální prevence).[4] Nyní si položme otázku, zdali lze odnětí možnosti uskutečnit změnu závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku považovat za naplnění smyslu a účelu daného trestu.

    Především je zapotřebí uvědomit si, že změna závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku obecně není žádoucím jevem, a ideálním stavem, jemuž je ovšem realita zejména rozsáhlejších zakázek na stavební práce dosti vzdálena, je realizace zakázky v rozsahu a způsobem vymezeným původně uzavřenou smlouvou.[5] Změna závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku tedy nemá a nemůže vést k jakémukoli dodatečnému vylepšování pozice dodavatele, ale má sloužit pouze k řešení v zásadě neočekávaných a nepředvídaných situací nastalých v průběhu realizace zakázky, které je nutno překonat či vyřešit v zájmu toho, aby byl naplněn účel realizace této zakázky. Dodatečná změna smlouvy na veřejnou zakázku se musí pohybovat v rámci striktně nastavených pravidel vymezených zejména ustanovením § 222 VeřZ, která by měla prakticky znemožňovat jakékoli zvýhodnění dodavatele v souvislosti s takovou změnou. Jinak řečeno, dodatečná úprava závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku je důsledkem výskytu objektivních okolností znemožňujících provedení zakázky původně sjednaným způsobem, a jedná se o změnu smlouvy, která je často nezbytná ke splnění, resp. k dokončení veřejné zakázky jako takové. V tomto ohledu se nejedná o nějaký ústupek či sjednání výhody ve prospěch dodavatele, nýbrž o vynucenou úpravu smlouvy, která je v zájmu obou smluvních stran, tedy jak dodavatele, tak především veřejného zadavatele, a jež je konec konců i v celospolečenském zájmu, je-li ovšem zájmem společnosti řádné dokončení veřejné zakázky a tedy i smysluplné vynaložení veřejných prostředků k realizaci zakázky vyčleněných.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Znemožnění dodatečné úpravy smlouvy na veřejnou zakázku (a tím často i znemožnění dokončení veřejné zakázky jako takové) následkem extenzivního výkladu § 21 TOPO tak neodpovídá smyslu a účelu tohoto trestu, jímž je zapovězení přístupu pachatele k novým veřejným zakázkám, a naopak přináší absurdní důsledky, které smysl tohoto trestu obrací proti zájmům společnosti. Více než trestem pro pachatele se tak může stát spíše trestem pro veřejného zadavatele a faktorem poškozujícím celospolečenský zájem na smysluplném a hospodárném vynakládání veřejných zdrojů.

    Patrně nebude pochyb o tom, že účelem veřejného zadávání je zajištění efektivního nakládání s prostředky z veřejných rozpočtů stimulací hospodářské soutěže dodavatelů o předmět veřejné zakázky. Je-li tomu tak, pak ovšem výklad trestu zákazu plnění veřejných zakázek spočívající ve vyloučení možnosti dodatečné změny závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku s tímto účelem zásadním způsobem hodnotově koliduje, resp. jej zcela popírá, což snad nemohlo být záměrem zákonodárce při koncipování právní úpravy trestní odpovědnosti právnických osob.

    Ještě citelněji se dopad kritizované interpretace obsahu trestu zákazu plnění veřejných zakázek projeví u veřejných zakázek realizovaných společně více dodavateli.[6] Ostatní dodavatelé samozřejmě nebyli potrestáni zákazem uzavírání smluv na plnění veřejných zakázek a do smluvního vztahu po boku posléze potrestaného dodavatele vstupovali v době, kdy žádnému ze společně zavázaných dodavatelů nebyl tento trest uložen. Pokud by tito zbývající dodavatelé nemohli dosáhnout nezbytné změny smlouvy na veřejnou zakázku (proto, že jednomu z jejich smluvních partnerů byl uložen trest zákazu uzavření smlouvy na plnění veřejné zakázky) a z tohoto důvodu by např. nebylo možné veřejnou zakázku dokončit, pak by byly de facto potrestány i osoby, které nemají s uloženým trestem nic společného, počítaje v to i potenciálně velmi široký okruh jejich dalších subdodavatelů. Netřeba dodávat, že hospodářské dopady do sféry takto zasažených osob mohou být drtivé, byť zcela nezaviněné a z jejich strany nepředvídatelné. Ani tyto „vedlejší škody“ nelze považovat za souladné se smyslem a účelem trestu zákazu plnění veřejných zakázek.

    Závěrem lze shrnout, že výklad § 21 odst. 3 TOPO dovozující (mimo jiné) zákaz sjednání změny již existujícího závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku (např. formou uzavření dodatku k takové smlouvě) vede k až absurdním důsledkům vykazujícím zásadní hodnotové rozpory. Znemožnění změny závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku, která je nezbytná k řádnému dokončení veřejné zakázky, jednak neodpovídá smyslu a účelu trestu zákazu plnění veřejných zakázek, a namísto toho přináší zadavateli prakticky jen těžko řešitelné situace[7]. Citelně dotčeni mohou být též další společní dodavatelé, kteří s uloženým trestem nemají nic společného, a kteří při vstupu do smluvního vztahu se zadavatelem legitimně očekávali, že jim bude umožněno řádně dokončit veřejnou zakázku a splnit tak své povinnosti nejen vůči zadavateli, ale též vůči dalším zainteresovaným smluvním partnerům.

    Vyjdeme-li z interpretačního předpokladu racionálního zákonodárce, pak lze mít za to, že záměrem zákonodárce nebylo zakotvit takovou právní úpravu trestu ukládaného právnické osobě, která ve svém důsledku spíše než pachatele postihne samotného veřejného zadavatele a případně i další osoby participující na realizaci dotčené veřejné zakázky (solidárně zavázaní dodavatelé, subdodavatelé, apod.), resp. takovou právní úpravu, která přinese hospodářské ztráty především společnosti jako takové (v podobě zatížení veřejných rozpočtů zbytečnými náklady na řešení důsledků nemožnosti uskutečnit nezbytnou změnu smlouvy na veřejnou zakázku) namísto toho, aby zasáhla toliko pachatele trestného činu.


    JUDr. Tomáš Grulich, Ph.D.


    ________________________________
    [1] U stavebních zakázek se typicky může jednat o potřebu provedení víceprací nezbytných k řádnému dokončení díla.
    [2] Např. v komentáři k § 21 TOPO v systému ASPI se (ovšem bez bližší argumentace) uvádí, že „(P)o právní moci rozsudku zakazujícího uzavírat smlouvy na plnění veřejných zakázek však nesmí účastník zadávacího řízení v postavení odsouzené právnické osoby uzavírat nejen smlouvy, ale ani jejich dodatky a změny již existujících smluv, a to v jakékoliv formě, což může často velmi komplikovat průběh již rozběhnutých veřejných zakázek. Nebude tak třeba možné uzavřít dodatek k již uzavřené smlouvě ohledně víceprací nebo navýšení ceny.“
    [3] Srov. Šámal, P. a kol. Trestní odpovědnost právnických osob. Komentář. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2018, str. 475.
    [4] Op. cit. sub 2, str. 377 - 378.
    [5] V tomto konstatování není obsažen jakýkoli hodnotový soud - jednoduše se jedná o realitu velkých výstavbových projektů, kterou často nelze vyloučit ani sebepreciznější projekční či organizační přípravou zakázky.  
    [6] Což je typická situace u náročnějších veřejných zakázek na stavební práce, kdy se zhotovitelé sdružují k realizaci zakázky např. na základě smlouvy o společnosti dle § 2716 a násl. ObčZ a ze smlouvy o dílo jsou pak vůči zadavateli zavázáni solidárně.
    [7] Zadavatel by patrně měl hledat pro dokončení zakázky v rámci nového zadávacího řízení nového dodavatele, který bude ochoten rozpracovanou zakázku dokončit, převzít odpovědnost za dosud poskytnuté plnění, atd., což znamená extrémní finanční a časovou zátěž, nehledě k tomu, že dokončení zakázky se již vůbec nemusí podařit. Že takovéto dopady asi nemají být důsledkem uložení trestu zákazu plnění veřejných zakázek, je nasnadě.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Tomáš Grulich, Ph.D.
    9. 8. 2022

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • FSR EU o zahraničních subvencích a více než rok jeho aplikace v oblasti veřejných zakázek
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, KVĚTEN 2025
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, DUBEN 2025
    • Aktivní legitimace k podání námitek proti zadávacím podmínkám v jednacím řízení s uveřejněním
    • Mimořádně nízká nabídková cena ve veřejných zakázkách: Aktuální soudní rozhodnutí a jeho dopady
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, BŘEZEN 2025
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, ÚNOR 2025
    • Byznys a paragrafy, díl 4.: Náhrada škody a újmy ve veřejných zakázkách
    • Předkládání návrhu smlouvy v nabídce v zadávacím řízení
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, LEDEN 2025

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • 10 otázek pro ... Filipa Seiferta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.