epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    16. 11. 2016
    ID: 103962upozornění pro uživatele

    Nařízení EU o ochraně osobních údajů - pověřenec pro ochranu osobních údajů

    V našem dřívějším článku jsme poskytli obecný popis některých nových povinností vyplývajících pro správce a zpracovatele osobních údajů z obecného nařízení EU o ochraně osobních údajů (GDPR),[1] které bylo přijato v květnu 2016 a bude účinné od května 2018.[2] V tomto článku se zaměříme na konkrétní zcela nový institut pověřence pro ochranu osobních údajů. Přestože na úrovni EU tato funkce doposud zavedena nebyla, v některých členských státech ji znají již nyní. Například v Německu povinnost jmenovat osobu, které má dohlížet na ochranu osobních údajů, existuje již od 70. let.

     
     CHSH Kališ & Partners s.r.o., advokátní kancelář
     
    Kdo musí pověřence jmenovat?

    Pověřence pro ochranu osobních údajů musí správce nebo zpracovatel jmenovat v každém z těchto případů:

    • a) zpracování provádí
      Reklama
      Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

      Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

      REGISTROVAT ZDE
      orgán veřejné moci či veřejný subjekt (s výjimkou soudů jednajících v rámci svých soudních pravomocí);
    • b)
      Reklama
      Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
      Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
      17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
      3 285 Kč bez DPH

      Koupit

      hlavní činnosti správce nebo zpracovatele spočívají ve zpracování údajů, které vyžaduje rozsáhlé pravidelné a systematické monitorování subjektů údajů;
    • c) hlavní činnosti správce nebo zpracovatele spočívají v rozsáhlém zpracování zvláštních kategorií údajů a údajů týkajících se rozsudků v trestních věcech a trestných činů; nebo
    • d) vyžaduje-li to právo EU nebo členského státu.
    Bez výjimky tedy budou povinny jmenovat pověřence pro ochranu osobních údajů orgány veřejné moci, které zpracovávají osobní údaje.

    Problematické však může být posouzení povinnosti jmenovat pověřence v případech uvedených výše pod písmeny b) a c). Pojmy „hlavní činnosti“ a „rozsáhlé“ jsou vágní a připouští více výkladů.

    Jako vodítko lze použít odůvodnění nařízení, které v bodě 97 naznačuje, že zpracování údajů bude považováno za „hlavní činnosti“, pokud souvisí s jeho základními činnostmi. Naopak v případě, kdy bude zpracování údajů pouze pomocnou činností (jako například při zpracování údajů vlastních zaměstnanců), tak správce nebude povinen pověřence jmenovat, a to i přestože zpracování údajů jeho zaměstnanců dosáhne rozsáhlého měřítka. Jestliže však správce nebo zpracovatel bude v rámci svých hlavních činností provádět zpracování údajů, které vyžaduje rozsáhlé a pravidelné monitorování subjektů údajů nebo které spočívá v rozsáhlém zpracování zvláštních kategorií údajů, tak mu již vznikne povinnost pověřence jmenovat.

    Z bodu 24 odůvodnění nařízení vyplývá, že za účelem posouzení, zda zpracování údajů lze klasifikovat jako „monitorování subjektů“, by mělo být zjištěno, zda jsou subjekty údajů sledovány na internetu a zda dochází k profilování dotčené osoby, zejména za účelem přijetí rozhodnutí, která se jí týkají, nebo za účelem analýzy či odhadu jejích osobních preferencí, postojů a chování. Definici „rozsáhlého zpracování“ je možné částečně dovodit z bodu 91 odůvodnění nařízení, podle něhož by se mělo jednat zejména o rozsáhlé operace zpracování, jež mají sloužit ke zpracování značného množství osobních údajů na regionální, celostátní nebo nadnárodní úrovni a jež by mohly mít dopad na velký počet subjektů údajů. Typickým příkladem správce či zpracovatele údajů, který nepochybně patří do kategorie uvedené výše pod písmenem b) a který tedy musí funkci pověřence zavést, jsou online sociální sítě nebo společnosti poskytující služby cílené reklamy.

    Relativně jednodušší by mělo být posouzení povinnosti jmenovat pověřence v případě správců nebo zpracovatelů, jejichž hlavní činnosti spočívají v rozsáhlém zpracování zvláštních kategorií údajů uvedených v čl. 9 nařízení, tj. citlivých údajů, jakými jsou například údaje o rasovém či etnickém původu, politických názorech, zdravotním stavu, biometrické údaje apod. V tomto případě povinnost jmenovat pověřence dopadne například na zdravotní pojišťovny a pravděpodobně i zdravotnická zařízení.

    Správce nebo zpracovatel musí sledovat také národní legislativu, neboť nařízení připouští, aby členský stát přijal právní předpis, který může specifikovat požadavky na jmenování pověřence odlišně.

    Vzhledem k výše uvedeným interpretačním nejasnostem nezbývá než si počkat na výkladové stanovisko pracovní skupiny W29, která má vydat pokyny mj. k problematice pověřence pro ochranu osobních údajů přednostně. Tyto pokyny snad blíže a přesněji vymezí, na jaké zpracování osobních údajů dopadá povinnost správce či zpracovatele jmenovat pověřence.

    Postavení a kvalifikační předpoklady pověřence

    Osoba vykonávající úkoly pověřence může být ve vztahu ke správci nebo zpracovateli údajů buď přímo jejich zaměstnancem, anebo může plnit své úkoly jako externista na základě smlouvy o poskytování služeb. Nařízení dovoluje, aby jedna osoba zastávala funkci pověřence pro skupinu podniků anebo několik orgánů veřejné moci, což představuje velkou výhodu a možnost snížení nákladů na straně správců nebo zpracovatelů. U skupiny podniků lze jmenovat jediného pověřence pouze za podmínky, že je snadno dosažitelný z každého podniku. V případě společného pověřence pro více orgánů veřejné moci to zase musí umožňovat jejich organizační struktura a velikost. Navíc pověřenec může současně plnit i jiné úkoly a povinnosti nesouvisející s ochranou osobních údajů. Žádné z těchto jiných úkolů a povinností však nesmí vést ke střetu zájmů s jeho funkcí pověřence.

    Pověřenec by měl mít v rámci výkonu své funkce nezávislé postavení na správci či zpracovateli, neboť mu nelze udělovat žádné pokyny týkající se výkonu úkolů pověřence. Nařízení dále zajišťuje pověřenci zvláštní ochranu. Pověřenec totiž nemůže být propuštěn ani jinak sankcionován z důvodu souvisejícího se samotným plněním své funkce. Správce nebo zpracovatel je rovněž povinen poskytnout pověřenci veškeré zdroje a nezbytnou součinnost pro plnění jeho úkolů a zajistit mu tak nerušený výkon jeho funkce.

    Pověřen bude jakýmsi prostředníkem mezi správcem či zpracovatelem a dozorovým orgánem (v ČR Úřadem pro ochranu osobních údajů), kterému musí sdělit kontaktní údaje na pověřence, a také mezi správcem či zpracovatelem a subjekty údajů, které se mohou na pověřence obracet ve všech záležitostech souvisejících se zpracováním jejich osobních údajů a výkon jejich práv.

    Z nařízení přímo nevyplývají žádné konkrétní kvalifikační požadavky na osobu pověřence, nicméně pověřenec musí být jmenován na základě svých profesních kvalit a zejména odborných znalostí práva a praxe v oblasti ochrany údajů a schopnosti plnit úkoly pověřence. Přestože právnické vzdělání nařízení výslovně nevyžaduje, lze doporučit, aby si správce či zpracovatel pro pozici pověřence právníka vybral anebo aby alespoň ověřil, zda se příslušná osoba v problematice ochrany osobních údajů orientuje. V každém případě musí být pověřenec seznámen s organizační strukturou správce nebo zpracovatele a technickými a dalšími podmínkami zpracování údajů.

    Úkoly pověřence

    Výčet úkolů pověřence pro ochranu osobních údajů obsahuje článek 39 nařízení. K základním úkolům pověřence patří zejména:

    • a) poskytování informací a poradenství správcům nebo zpracovatelům a zaměstnancům, kteří provádějí zpracování, o jejich povinnostech v oblasti ochrany údajů;
    • b) monitorování souladu zpracování údajů s tímto nařízením, dalšími předpisy EU nebo členských států v oblasti ochrany údajů a s koncepcemi správce nebo zpracovatele v oblasti ochrany osobních údajů, včetně školení pracovníků zapojených do operací zpracování a souvisejících auditů;
    • c) poskytování poradenství při posouzení vlivu zpracování na ochranu osobních údajů;
    • d) spolupráce s dozorovým úřadem; a
    • e) působení jako kontaktní místo pro dozorový úřad.
    Pověřenec by tedy měl implementovat a dohlížet na plnění opatření k zajištění povinností vyplývajících pro správce či zpracovatele údajů z nařízení. Tato opatření zahrnují především vhodná technická a organizační opatření k zajištění zpracování v souladu s nařízením (tzn. přijetí a dodržování příslušných interních předpisů), řádné a včasné plnění informační povinnosti ve vztahu k subjektům údajů (tzn. příprava informačních sdělení a žádostí o souhlas subjektů údajů se zpracováním údajů), vedení záznamů o všech činnostech zpracování údajů správce či zpracovatele, ohlašování případného narušení ochrany osobních údajů dozorovému úřadu a oznamování těchto případů subjektů údajů, poradenství při posuzování vlivu zpracování na ochranu osobních údajů a mnoho dalších opatření.

    Sankce

    Správci a zpracovatelé údajů by měli důkladně vyhodnotit, zda se na ně povinnost jmenovat správce vztahuje, neboť při porušení této povinnosti může dozorový orgán uložit pokutu až do výše 10 mil. eur anebo u podniků až do výše 2 % celosvětového celkového ročního obratu za předchozí finanční rok (uplatní se vždy vyšší hodnota).

    Jmenovat či nejmenovat pověřence?

    I přestože správce nebo zpracovatel dospěje k závěru, že podle nařízení ani podle českých právních předpisů pověřence pro ochranu osobních údajů jmenovat nemusí, doporučujeme zvážit jmenovat pověřence dobrovolně, což nařízení samozřejmě umožňuje. Pověřenec totiž usnadní správci zajištění plnění povinnosti v oblasti ochrany osobních údajů a zprostředkuje komunikaci s dozorovým úřadem. Kromě toho v případě porušení povinností v oblasti ochrany osobních údajů bude jmenování pověřence určitě bráno v úvahu při posuzování vzniku odpovědnosti a zejména při případném stanovení výše sankce, neboť jmenování pověřence nepochybně prokazuje maximální péči správce či zpracovatele o zajištění odpovídající úrovně ochrany osobních údajů a jeho zájem na prevenci potenciálních škod.


    JUDr. Martin Kartner

    JUDr. Martin Kartner
    ,
    partner

    Mgr. Jiří Prouza,
    advokátní koncipient

     
    CHSH Kališ & Partners s.r.o., advokátní kancelář

    Týn 639/1
    110 00  Praha 1 – Staré Město

    Tel.:    +420 221 111 711
    Fax:    +420 221 111 725
    e-mail:    office@chsh.cz


    ____________________________
    [1] Nařízení č. 2016/679. Dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [2] Článek je dostupný na www, k dispozici >>> zde.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    JUDr. Martin Kartner, Mgr. Jiří Prouza (CHSH Kališ & Partners)
    16. 11. 2016

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?
    • Výhrada veřejného pořádku a základní práva dle LZP EU – Otevírá SDEU dveře meritornímu přezkumu?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc duben 2025
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc březen 2025
    • Návrh Evropské komise na zmírnění pravidel ESG reportingu
    • Vykonatelnost nálezů finančního arbitra v zahraničí, aneb stahující se mračna nad investičními šmejdy
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc únor 2025
    • Ochrana advokátní mlčenlivosti a rozhodnutí ESLP ve věci Nezerić proti Bosně a Hercegovině
    • Dosavadní úprava přestupových transakcí v rámci světového fotbalu
    • Mohou banky sledovat uhlíkovou stopu klientů na základě platebních transakcí?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Vyvlastnění, moderační právo soudu
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.