epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    13. 12. 2004
    ID: 29630upozornění pro uživatele

    Něco chcete ? Už jste zaplatili ?

    Poslanecká sněmovna ČR opakovaně přijala na 38. schůzi Senátem vrácenou vládní novelu zákona o správních poplatcích. Tolik pouze krátká zpráva, kolem věci samé bylo chvílemi živo, byly zmiňovány jednotlivé dílčí položky přílohy zákona, teď je opět klid - prostě běžný postup, napřed křik, vše ale stejně dopadne bez ohledu na jakékoliv připomínky (je to pochopitelné, příloha zákona obsahuje 163 položek, tudíž ji prostudovat je poněkud pracné).

    Nikdo, pokud je mi známo, se neptal, zda některými správními poplatky náhodou občan neplatí za jednu věc dvakrát. Mají-li fyzické i právnické osoby uloženu povinnost platit daně, proč je za některé konkrétní úkony nutné platit ještě správní poplatky ? Samozřejmě si dovedu odpovědět dvěma způsoby, a sice

    -         zákon o správních poplatcích upravuje nejen poplatky placené orgánům státní správy České republiky, ale i obcím.

    -         zpoplatněny jsou úkony, které jsou vlastně „nad rámec“ běžné činnosti orgánů státní správy, tzn. pokud chceme něco, co k pouhému přežití nepotřebujeme, musíme si to zaplatit

     Nicméně stejně tak si své odpovědi mohu začít vyvracet a najdu pro to dost dílčích argumentů.

    Odhlédneme-li ale od samotné objektivní skutečnosti, že stát nemá peníze a snaží se brát kde to jen jde, domnívám se, že otázka samotného morálního práva státu na některé platby může být na místě.

    Jak jsem již uvedl výše, námitky proti novele, které zazněly ve veřejnosti, kritizovaly vesměs jednotlivé dílčí částky, vybírané podle zákona o správních poplatcích. K samotnému objektivnímu zhodnocení by bylo třeba vycházet z relevantních údajů o celkem vybraných částkách za jednotlivé úkony a k samotné náročnosti plnění, která byla za takto zaplacené poplatky poskytnuta. Tím by bylo možné zhodnotit, zda správní poplatky mají natolik pozitivní efekt  pro příjmy státu, aby to vyvážilo možná negativa.

    Poté by mělo být možné specifikovat, jaké jednotlivé konkrétní kroky, činěné orgány státu, mají občané zaplaceny ze svých daní. Odpověď by zřejmě zněla v současné době asi tak, že občané nemají vůči orgánům státu zaplaceno vůbec nic (myslím tím běžné úkony, které může občan požadovat od státu v rámci svého běžného života a jsou nad rámec pouhé pasivní fyzické existence). Pak bychom se zřejmě dostali k závěru, že daně občanů jsou použity na zajištění samotné existence státu – suverenita v širším slova smyslu a vystupování státu navenek, chod státních institucí, přerozdělujících finanční prostředky, silové instituce zajišťující pořádek ve státě a jakási nadstavba, tvořená množstvím různými státními či polostátními institucemi, pomáhající zastírat skutečný stav věci, tzn. činnosti uvnitř konkrétních orgánů a navenek vůči jednotlivým státům, na zajištění alespoň základního „servisu“ občanů již ale nezbývá. (případná námitka sociálních plateb by, domnívám se, nebyla případná).

    No a pokud by bylo možné tuto domněnku doložit, pak by byla namístě otázka, zda by tomu tak být mělo, či nikoliv.

    Pokud ano, pak se samozřejmě budeme pouze dohadovat o výši jednotlivých plateb odváděných státu nad rámec běžného zdanění a budeme tyto platby považovat za nutné zlo, proti kterému není obrany ( zjednodušeně něco ve smyslu - chcete podnikat ? - chcete se zapsat do obchodního rejstříku ? - předložte potvrzení o daňové bezdlužnosti - chcete vystavit potvrzení o daňové bezdlužnosti ? - zaplaťte správní poplatek – proč, vždyť  já to potvrzení potřebuji jen proto, že ho požaduje jiný orgán státu - to my víme, ale je to vaše povinnost – proč je to moje povinnost ? – požaduje to obecně závazný právní předpis – to je ale nelogické, to je jako bych já požadoval po státu platbu za to, že musím platit někomu za to, abych byl schopen splnit informační a evidenční povinnosti, které mi stát ukládá – chcete to potvrzení ? – chci – máte už zaplacený ten správní poplatek ?). Nad rámec uvedeného, tragikomické je vesměs to, že obecně problémy nevznikají s jednotlivými běžnými úředníky, problémy vznikají s jednotlivými mimořádnými úředníky, kteří vědí, že oni mohou téměř vše (vesměs ale právě tito jsou překvapeni, že v jejich věcech mohou zase jiní mimořádní úředníci téměř vše). Stát (resp. poslanecká sněmovna) se tedy zřejmě rozhodl, že zcela eliminuje rizika existence běžných úředníků, kteří by možná poplatek nevyměřili, pokud by nemuseli  a zajistí standardní princip veškerého zpoplatnění.

    Budeme-li ale uvažovat o možnosti, že některé kroky státu jsou již zaplaceny z daní, pak by bylo třeba specifikovat, které jednotlivé kroky vůči občanům to jsou, a které je třeba zpoplatnit. Následně by bylo třeba jednotlivé úkony vymezit a pojmenovat – tzn. přesný opak stávajícího stavu, kdy vymezeno předem není nic, pouze se postupně rozšiřuje počet zpoplatněných činností a pružně se mění výše poplatků, za ně vyžadovaná

    Takže závěr není, ale budeme-li se na věc dívat komplexně, ze zákona o správních poplatcích by měla být zřejmá výše nákladů na hodinu času průměrného úředníka a s tím spojené fixní náklady na práci tohoto úředníka. No a v zájmu spravedlnosti by pak měla být stanovena průměrná výše nákladů na jednoho průměrného zaměstnance, jednoho průměrného podnikatele a průměrný limit časové náročnosti pro realizaci informačních a evidenčních povinností, ukládaných státem jednotlivým daňovým poplatníkům. To by přece snad bylo v pořádku a bylo by to i spravedlivé, nebo ne ?!



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Jaroslav Vaško
    13. 12. 2004

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Kombinovaná stavba opěrné zdi a oplocení bez povolení stavebního úřadu
    • Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025
    • Veřejné právo a obecní zřízení: Výbory zastupitelstva obce a jejich „funkční období“
    • Správní právo: Vznik a zánik mandátu člena zastupitelstva kraje
    • K (ne)použitelnosti kamerového záznamu pořízeného policejním orgánem v trestním řízení jako důkazu v řízení správním
    • Pochybení NSS – zásadní precedens v oblasti elektronické komunikace
    • Rozvod manželství a úprava poměrů nezletilého dítěte pro dobu rozvodu
    • Změna podmínek nabývání českého občanství pro ruské občany v souvislosti s Lex Ukrajina VII

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Vyvlastnění, moderační právo soudu
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.