epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    4. 2. 2021
    ID: 112560upozornění pro uživatele

    Odpovědné veřejné zadávání – nové základní zásady ZZVZ

    Na konci loňského roku došlo k poměrně rychlé a na první pohled nenápadné novelizaci zákona 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“). Uvedená změna se od 1. ledna 2021 zcela zásadně dotýká všech veřejných zadavatelů a všech druhů zadávacích řízení. Co se tedy změnilo?

    Dne 23. prosince 2020 byl ve Sbírce zákonů České republiky uveřejněn zákon 543/2020 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpadech a zákona o výrobcích s ukončenou životností (dále jen „Zákon č. 543/2020“). Část desátá Zákona č. 543/2020, konkrétně článek XIV., novelizuje ZZVZ, a to s účinností již od 1. ledna 2021. Legisvakanční lhůta tak byla skutečně krátká. I když Zákon č. 543/2020 novelizuje v ZZVZ pouze dvě ustanovení, jedná se o ustanovení zcela zásadní, a to § 6 ZZVZ, který obsahuje základní zásady a do nějž byl doplněn nový odst. 4, a též § 28 odst. 1 ZZVZ, který obsahuje definice a do nějž byla doplněna písmena p), q) a r).

    Co konkrétně se tedy změnilo? K již fungujícím základním zásadám veřejného zadávání, kterými jsou transparentnost, přiměřenost, rovné zacházení a zákaz diskriminace, zakotvené v ZZVZ a tzv. princip 3E, tedy efektivnost, hospodárnost a účelnost, zakotvený v zákoně 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů, přibyla zadavatelům další povinnost. Tou je dodržování zásad sociálně a environmentálně odpovědného zadávání a inovací (dále jen „Nové zásady“) při vytváření zadávacích podmínek, hodnocení nabídek a výběru dodavatele, a to za předpokladu, že to bude vzhledem k povaze a smyslu zakázky možné. Zadavatelé pak mají povinnost svůj postup ve vztahu k Novým zásadám řádně odůvodnit. ZZVZ přitom nijak neomezuje, na jaký typ zadavatelů uvedená povinnost dopadá, mají ji tak všichni zadavatelé včetně zadavatelů dotovaných, kteří se často rekrutují z řad soukromých subjektů.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Odpovědné zadávání samo o sobě není až takovou novinkou, do konce roku 2020 však bylo pro vybrané zadavatele zohlednění sociálních či environmentálních okolností pouze možností, v letošním roce se z něj stala povinnost, a to povinnost postavená na roveň ostatním základním zásadám dopadající na všechny druhy zadavatelů. K tomu je vhodné připomenout, že by se všechny základní zásady veřejného zadání, jak jsou uvedeny v § 6 ZZVZ, měly vzájemně doplňovat. Není proto přípustné, aby se navzájem jakkoliv vylučovaly, zadavatel musí vždy zohlednit všechny uvedené zásady a u Nových zásad má povinnost je aplikovat, je-li to vzhledem k povaze a smyslu zakázky možné, což musí zadavatel řádně odůvodnit. Byť ZZVZ neobsahuje požadavek na písemné odůvodnění, jeví se vypracování písemného záznamu o možnosti zohlednění Nových zásad jako vhodné, a to především pro účely pozdější možné kontroly zadavatele, zvláště ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

    O tom, že společensky odpovědné zadávání není až takovou novinkou, svědčí i Usnesení vlády ze dne 24. července 2017 č. 531 o Pravidlech uplatňování odpovědného přístupu při zadávání veřejných zakázek a nákupech státní správy a samosprávy (dále jen „Usnesení vlády“), které se této tématice věnuje. Za pozornost stojí především pravidlo č. 3, dle kterého má státní správa a samospráva o svém environmentálně šetrném a sociálně odpovědném chování informovat veřejnost a svým příkladem motivovat i soukromý sektor. V současné době je tak možné již dohledat příklady dobré praxe, kterými se mohou zadavatelé inspirovat.

    Reklama
    Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    2.9.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Zásada sociálně odpovědného zadávání

    Definici jednotlivých Nových zásad nalezneme v ustanovení § 28 odst. 1 ZZVZ. Jako první je definována zásada sociálně odpovědného zadávání, a to v § 28 odst. 1 písm. p) ZZVZ, který stanoví, že sociálně odpovědným zadáváním se rozumí „postup podle tohoto zákona [tj. ZZVZ], při kterém má zadavatel povinnost zohlednit například pracovní příležitosti, sociální začlenění, důstojné pracovní podmínky a další sociálně relevantní hlediska spojená s veřejnou zakázkou.“ Jedním z hlavních témat sociálně odpovědného zadávání je zaměstnávání osob znevýhodněných na trhu práce, kterými jsou především osoby se zdravotním postižením, osoby s úřadem práce vypracovaným individuálním akčním plánem, osoby nekvalifikované či s nízkou kvalifikací, starší 55 let, osoby po skončení rodičovské dovolené, po propuštění z výkonu trestu odnětí svobody či se záznamem v evidenci rejstříku trestů a dále též absolventi či mladí do 24 let.

    Do oblasti sociálně odpovědného zadávání spadá též podpora vzdělávání, praxe a rekvalifikací, a to například formou zapojení studentů do projektů či možností exkurzí pro studenty. Vhodná je též podpora důstojných pracovních podmínek a bezpečnosti práce, a to stanovením podmínek na dodržování pravidel bezpečnosti práce či zaručené minimální mzdy. Zadavatelé mohou též klást důraz na férové dodavatelské vztahy například stanovením závazných termínů v délce několika málo dnů, v nichž musí dodavatel po obdržení platby od zadavatele provést platby svým poddodavatelům. Takovýto postup by měl vést k podpoře malých a středních podniků, pro něž mohou být včasné platby velmi důležité.

    Je přitom na zadavateli, aby s ohledem na povahu veřejné zakázky posoudil, jakou z uvedených skupin bude možné při plnění konkrétní veřejné zakázky zaměstnat a zda zaměstnání osoby či osob z uvedené skupiny bude vyžadovat jako podmínku účasti ve veřejné zakázce či ji bude bonifikovat v rámci hodnocení nabídek. V každém případě je však třeba zohlednit i ostatní základní zásady, především přiměřenost a rovné zacházení a zákaz diskriminace. Obecně lze konstatovat, že pro podporu zaměstnanosti jsou vhodné rozsáhlejší či dlouhodobější veřejné zakázky na stavební práce či jednodušší služby, u kterých je možné předpokládat, že dojde k vytvoření nových pracovních míst, která mohou být alespoň zčásti obsazena osobami znevýhodněnými na trhu práce.

    Zásada environmentálně odpovědného zadávání

    Zásada environmentálně odpovědného zadávání je definována v § 28 odst. 1 písm. q) ZZVZ, dle kterého se environmentálně odpovědným zadáváním rozumí „postup podle tohoto zákona [tj. ZZVZ], při kterém má zadavatel povinnost zohlednit například dopad na životní prostředí, trvale udržitelný rozvoj, životní cyklus dodávky, služby nebo stavební práce a další environmentálně relevantní hlediska spojená s veřejnou zakázkou.“ V rámci environmentálně odpovědného zadávání by se měli zadavatelé zaměřit na otázky dopadu poptávaných služeb či dodávek na životní prostředí a snažit se podporovat ekologicky šetrná řešení, jako například dodávky produktů či služeb, které nesou označení Ekologicky šetrný výrobek či Ekoznačka EU, zohledňovat energetickou náročnost spotřebičů či u stavebních prací požadovat stavby s parametry tzv. pasivní budovy, tedy budovy s minimální spotřebou energií. Dalšími důležitými hledisky mohou být trvale udržitelný rozvoj či životní cyklus dodávky s tím, že zadavatelé mohou požadovat například zpětný odběr výrobků a recyklaci po skončení jejich životního cyklu či renovaci stávajících produktů a jejich následné začlenění namísto poptávky nového zboží.

    Inovace

    Poslední Novou zásadou je zásada využití inovací. Jedná se zřejmě o nejsložitěji uchopitelnou zásadu, která je definována v ustanovení § 28 odst. 1 písm. r) ZZVZ tak, že inovací se rozumí „implementace nového nebo značně zlepšeného produktu, služby nebo postupu související s předmětem veřejné zakázky." Z uvedeného je tak zřejmé, že zdaleka ne všechny veřejné zakázky budou vhodné pro aplikaci zásady využití inovací, zadavatel však musí vždy odůvodnit, proč u konkrétní zakázky případný prostor pro inovace nenalezl.

    Vhodný návod k tomu, jak v obecné rovině v zadávací dokumentaci podpořit inovace, nabízí Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ze dne 26. února 2014 o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES (dále jen „Zakázková směrnice“), v níž je v odstavci 48 preambule uvedeno že „[z] důvodu významu inovací by měly být veřejní zadavatelé podporováni v tom, aby umožňovali varianty tak často, jak je to jen možné. Tito zadavatelé by tedy měli mít na paměti, že před oznámením o tom, že mohou být předloženy varianty, je nutné vymezit minimální požadavky, jež mají tyto varianty splňovat.“ Vedle využívání variant jako vhodného způsobu pro umožnění inovativních postupů pak Zakázková směrnice v odstavci 74 preambule odkazuje též na možnost využití technické specifikace způsobem podporujícím inovativní návrhy, konkrétně tak, že „vypracování technických specifikací tak, aby stanovovaly požadavky na výkon a funkci, obecně umožňuje, aby bylo tohoto cíle dosaženo co nejlépe. Provozní a výkonnostní požadavky jsou rovněž vhodným prostředkem podpory inovací v oblasti zadávání veřejných zakázek a měly by být využívány v nejširší možné míře.“

    Bez zajímavosti pak není, že zatímco v ZZVZ jsou Nové zásady koncipovány jako tři samostatné zásady, přičemž každý zadavatel musí zhodnotit každou z nich jednotlivě, tedy i inovace, Zakázková směrnice v článku 2 odst. 1 uvádí, že inovacemi se rozumí „uplatňování nových nebo výrazně zdokonalených výrobků, služeb nebo postupů, včetně výrobních, stavebních či konstrukčních postupů, nového způsobu uvádění na trh nebo nové organizační metody obchodních postupů, organizace pracovního prostředí nebo vnějších vztahů mimo jiné s cílem přispět k nalezení odpovědí na společenské výzvy nebo podpořit strategii Evropa 2020 pro inteligentní a udržitelný růst podporující začlenění“. Na evropské úrovni jsou tak inovace brány spíše jako prostředek dosažení sociálně a environmentálně odpovědného zadávání, než jako samostatná kategorie, za kterou jsou považovány v českém právu. Pro inspiraci, jak postupovat při zadávání veřejných zakázek na inovativní řešení, se však i čeští zadavatelé mohou inspirovat Pokyny k zadávání veřejných zakázek na inovativní řešení, které vydala ve formě sdělení Evropská komise a které jsou dostupné v českém jazyce na jejích webových stránkách.

    Závěr

    Z výše uvedeného je tak zřejmé, že se Nové zásady v praxi dotknou všech zadavatelů. Ti se budou muset vypořádat s každou z Nových zásad samostatně, přičemž bude třeba, aby zohlednili reálné možnosti aplikace Nových zásad v jednotlivých zadávacích řízeních a svůj postup pak náležitě odůvodnili. Zvýšenou pozornost by otázce Nových zásad měli věnovat zadavatelé, kteří jsou zvyklí opakovaně používat vzorovou zadávací dokumentaci.


    Monika Švaříčková
     

    Weinhold Legal, v.o.s. advokátní kancelář

    Florentinum
    Na Florenci 15
    110 00 Praha 1

    Tel.:       +420 225 385 333
    Fax:       +420 225 385 444
    e-mail:    wl@weinholdlegal.com

     


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Monika Švaříčková (Weinhold Legal)
    4. 2. 2021

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Byznys a paragrafy, díl 15.: Změny závazků ze smlouvy uzavřené ve veřejné zakázce
    • Certifikace dodavatele jako podmínka účasti v zadávacím řízení
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, ČERVENEC 2025
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, ČERVEN 2025
    • Omezení přezkumu postupu zadavatelů dle rozhodnutí NSS ve věci výstavby jaderných bloků v Dukovanech
    • Některá úskalí podání formálně bezvadného návrhu na přezkum úkonů zadavatele k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
    • FSR EU o zahraničních subvencích a více než rok jeho aplikace v oblasti veřejných zakázek
    • Právní novinky v roce 2025, část třetí – změny v oblasti veřejných zakázek a v trestním právu
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - ÚOHS, KVĚTEN 2025

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Vyhoření. Z jiné perspektivy
    • Oceňování automobilů jako součást ocenění společnosti
    • Eutanazie pohledem Ústavního soudu
    • GDPR 2.0: Jednodušší regulace pro odvážnou a konkurenceschopnou Evropu?
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • 10 otázek pro ... Moniku Novotnou
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Eutanazie pohledem Ústavního soudu
    • GDPR 2.0: Jednodušší regulace pro odvážnou a konkurenceschopnou Evropu?
    • Mobilizace ozbrojených sil v ČR a postavení odmítačů boje: právní analýza a návrhy legislativních úprav
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Právní aspekty přechodu z OSVČ na obchodní společnost: Strategický krok pro vaše podnikání
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Novela trestního zákoníku
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení

    Soudní rozhodnutí

    Zvýšení důchodového věku

    Povinností obecných soudů při posuzování zákonných náležitostí podání je vycházet z jejich (celého) obsahu, jak jim to v případě civilního řízení výslovně ukládá § 41 odst. 2 o. s. ř.

    Konsolidace veřejných rozpočtů; legislativní přílepky (exkluzivně pro předplatitele)

    Ústavní soud se opakovaně vyslovil pro ústavněprávní pravidlo (příkaz), podle kterého nemůže pozměňovací návrh směřovat k samostatné zákonodárné iniciativě, a tedy musí mít...

    Správní soud a procesní pravidla

    Procesní pravidla řízení před správními soudy nemají být labyrintem plným nejasných odboček do slepých uliček, v němž se vlastní smysl soudní ochrany ztratí, nýbrž cestou, která...

    Vazba (exkluzivně pro předplatitele)

    Podle čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod musí být při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod šetřeno jejich podstaty a smyslu, což nalézá svůj...

    Vzdělávání, náležitosti podání (exkluzivně pro předplatitele)

    Povinností obecných soudů při posuzování zákonných náležitostí podání je vycházet z jejich (celého) obsahu, jak jim to v případě civilního řízení výslovně ukládá § 41 odst. 2 o. s. ř.

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.