epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    19. 7. 2016
    ID: 101788upozornění pro uživatele

    Vybrané právní aspekty corporate identity, zejm. ve vztahu k průmyslovým právům

    Nezbytnou součástí obchodní strategie jakékoliv společnosti je budování jejího obrazu, který prezentuje veřejnosti, a to jak cíleně, tak neúmyslně v důsledku vlastních aktivit. Pro souhrn znaků, kterými společnosti prezentují samy sebe a komunikují s veřejností, se užívá pojem corporate identity. Ačkoliv se v rámci corporate identity pohybujeme v oblasti marketingu, je na místě si uvědomit související právní aspekty, mezi něž se řadí i průmyslověprávní strategie. Tento příspěvek si klade za cíl upozornit na možnost aplikace vybraných průmyslových práv, zejm. pak práv na označení, v souvislosti s corporate identity.

    Corporate identity představuje pojem, který zahrnuje soubor prvků z mnoha oblastí – jde například o určenou marketingovou strategii, způsob komunikace s veřejností, etický kodex, grafické nebo designové prvky, označení užívaná v obchodním styku, označení užívaná pro označení výrobků nebo služby, ale i problematiku doménových jmen. Jednotlivé prvky, které vytváří corporate identity, je tak třeba podpořit i odpovídajícím právním rámcem, který upravuje podobu nakládání s daným prvkem nebo který danému prvku zajišťuje právní ochranu. Je to tedy právě oblast práv k duševnímu vlastnictví, která se velmi úzce dotýká samotné existence již vytvořené nebo právě nově vytvářené corporate identity.

    Nejviditelnější prvek corporate identity tvoří grafická prezentace společnosti, skrze kterou společnost komunikuje s veřejností. Jedná se tedy zejm. o různá označení a loga, která společnost používá při svých obchodních aktivitách. Zde se tak dostáváme do oblasti ochrany práv na označení, kdy hlavním institutem této oblasti je ochranná známka, prostřednictvím které je právě zajišťována ochrana vůči třetím osobám. Je proto vhodné již při vytváření grafické koncepce uvažovat o možném přihlášení ochranných známek. V současných podmínkách je ochranná známka dostupným prostředkem zajišťujícím ochranu společnosti a jejích výrobků nebo poskytovaných služeb vůči konkurenci. Stejně tak, ale přihlášená ochranná známka může pomoci při dalším prosazování na trhu. Navíc díky existujícím mezinárodním a regionálním systémům přihlašování ochranných známek je, mj. za příznivých nákladů, dostupná registrace i pro zahraniční trhy.

    Kromě ochranné známky je možné označení chránit prostřednictvím i nezapsaného označení, které však nepožívá takové ochrany jako ochranná známka.

    V souvislosti s ochrannými známkami je však třeba pamatovat i na skutečnost, že označení, resp. logo, může splňovat podmínky výtvarného díla ve smyslu autorského zákona. V takovém případě je nezbytné zohlednit příslušné autorskoprávní aspekty, které se týkají hlavně nakládání s majetkovými právy autorskými. Je třeba také důrazně rozlišovat, zda označení vzniklo v rámci povinnosti založené zaměstnaneckým poměrem, nebo bylo vytvořeno na objednávku třetí osobou. V souvislosti s vytvořením díla na objednávku je třeba upozornit na skutečnost, že pokud není určeno jinak, platí, že autor poskytl licenci k užívání díla pro účely vyplývající ze smlouvy. Za účelem nabytí výhradních práv lze doporučit zajistit si výhradní oprávnění k užití díla. Stejně tak je vhodné pamatovat na zakotvení souhlasu autora, aby objednatel mohl dílo přihlásit jako ochrannou známku.

    Vytvoření konceptu grafické prezentace společnosti a její realizace tvoří však pouze část problematiky – stejně tak je nutné se zaměřit na další její existenci a způsob jejího využívání. Lze proto doporučit vytvořit manuál, který by souhrnně upravoval podmínky užívání grafické prezentace. Takovýto manuál by mohl upravovat jak celkovou koncepci corporate identity, tak i její jednotlivé oblasti, jako je např. právě ona grafická prezentace nebo by se přímo mohl týkat již konkrétních prvků grafické prezentace, jako jsou jednotlivá označení, resp. loga. V souvislosti s již konkrétními prvky by tak mohlo být dosaženo pravidel upravujících způsob vyobrazení, velikost a barvu označení, stejně jako způsob umístění a to např. na internetových stránkách, v propagačních materiálech, v prodejně, ve výloze, nebo na konkrétních výrobcích nebo v souvislosti s poskytovanými službami. Rovněž je vhodné mít na zřeteli, že tímto manuálem mohou být upraveny i další podmínky jako např. to, že není zájem užívat označení společnosti ve vybraných souvislostech nebo ve spojení s určitou agendou. Vytvoření takového manuálu má však i další výhody, jednak jsou jasně určena pravidla užívání označení uvnitř společnosti, ale stejně tak je možné podmínkami uvedenými v manuálu zavázat případné obchodní partnery nebo nabyvatele licencí na ochranné známky.

    Jestliže se tedy společnost rozhodne pro registraci průmyslového práva, např. právě ochranné známky, a ta je ve prospěch společnosti následně zapsána, je třeba, aby byl o celkovém portfoliu kontinuálně udržován přehled. Tato potřeba vyvstává zejm. v oblasti ochranných známek, jelikož jsou neustále přihlašovány nové ochranné známky, které mohou již přiznané právo rušit. Jestliže je tak zájem na ochraně starší zapsané ochranné známky, je třeba námitky vůči nově přihlašované známce vznést v zákonné lhůtě.

    V souvislosti s přiznanými průmyslovými právy je však možné uvést ještě jeden důležitý aspekt – průmyslová práva se podílí na vytváření hodnoty společnosti. Aktuální přehled přiznaných průmyslových práv tak může být využit i pro potřeby ocenění, které může být provedeno např. za účelem převodu průmyslových práv, za účelem poskytnutí příslušné licence, nebo za účelem ocenění celkového majetku společnosti pro její případný prodej.

    Stejně jako součást corporate identity tvoří grafická prezentace společnosti, stejně tak je třeba upozornit, že corporate identity se může vázat i ke konkrétním výrobkům nebo službám nabízených společností. Vzhled výrobků může být chráněn průmyslovým vzorem a jiné, specifické funkce výrobků je možné chránit užitným vzorem nebo patentem.

    Průmyslová práva jsou však poskytována výměnou za zveřejnění řešení. Může se však vyskytnout situace, kdy není na takovém zveřejnění zájem. Pro tyto situace se nabízí ochrana prostřednictvím obchodního tajemství. Jako příklad, kdy je příhodnější využití ochrany obchodním tajemstvím, je možné uvést ochranu různých receptur. Obchodní tajemství je ale možné využít i k ochraně konkrétních prvků corporate identity, např. ve vztahu k markentingovým strategiím nebo zamýšleným způsobům propagace.

    Kromě potřeby přemýšlet o tom, jak corporate identity vytvořit a jak zajistit její další růst, je třeba i myslet na případy, kdy je do corporate identity zasahováno ze strany třetích osob. Vzhledem k významu corporate identity ve vztahu k aktivitám společnosti je na místě se proti takovýmto zásahům chránit. Obrana může spočívat ve využití prostředků soukromého práva, jako je např. ochrana proti nekalé soutěži nebo žaloba o zdržení se jednání porušující některé z práv duševního vlastnictví. Obrana však může spočívat i ve využití prostředků veřejného práva – zde je možné jako příklad uvést opatření celní správy k zabránění porušování práv duševního vlastnictví.

    Závěr

    Corporate identity představuje soubor mnoha prvků z mnoha oblastí. Ačkoliv se jedná spíše o pojem marketingový, je nezbytné jej vnímat i z hlediska práva. Proto při vytváření, udržování a dalším rozvoji je třeba brát ohled nejen na případnou konkurenci, ale i na další faktory, jako jsou právě související právní aspekty. V souvislosti s právními aspekty corporate identity je tak třeba vnímat i související práva duševního vlastnictví a zohlednit i možnost chránit jednotlivé prvky příslušnými průmyslovými právy. Je tak nanejvýš vhodné zahrnout i strategii ochrany duševního vlastnictví společnosti do vytváření celkové koncepce corporate identity, stejně jako do celkového rozvoje společnosti. Správné využití práv duševního vlastnictví tak může pomoci společnosti k dalšímu rozvoji.


    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    Mgr. et Mgr. Vojtěch Šmíd

    Mgr. et Mgr. Vojtěch Šmíd
    ,
    advokátní koncipient


    Advokátní kancelář Kříž a partneři s.r.o.


    Rybná 9
    110 00  Praha 1

    Tel.:    +420 224 819 334
    Fax:    +420 224 819 343
    e-mail:    info@ak-kp.cz

    Právnická firma roku 2015

    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. et Mgr. Vojtěch Šmíd (Kříž a partneři)
    19. 7. 2016

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • DEAL MONITOR
    • Blíží se konference Next Gen Law Forum 2025
    • Vyhoření. Z jiné perspektivy
    • DEAL MONITOR
    • Vymezení zadávacích podmínek na veřejnou zakázku v oblasti zdravotnictví
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • DEAL MONITOR
    • DEAL MONITOR
    • DEAL MONITOR
    • Kamerové systémy ve školách podle doporučení Úřadu pro ochranu osobních údajů: Jen chtít nestačí
    • Získání přechodného pobytu pro rodinného příslušníka občana EU: Kompletní průvodce procesem s praktickými radami

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 19.09.2025Dopady novely znaleckého zákona na dokazování znaleckým posudkem v civilním řízení (online - živé vysílání) - 19.9.2025
    • 23.09.2025Investice do startupů – pohled VC fondu vs. pohled startup (online - živé vysílání) - 23.9.2025
    • 24.09.2025ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 24.09.2025Mediace a vyjednávání nejen v podnikání (online – živé vysílání) – 24.9.2025
    • 25.09.2025Digitalizace HR dokumentů po novele (online - živé vysílání) - 25.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Má i dlouhodobě nepřítomný zaměstnanec nárok na zaměstnanecké benefity?
    • Právo advokáta na odpojení od datové schránky
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • Byznys a paragrafy, díl 18.: Jak na inflační doložku
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
    • Squeeze-out a sell-out a jejich souběh
    • Návrh na zrušení výpovědi leasingové smlouvy ve světle nálezu Ústavního soudu
    • DEAL MONITOR
    • 10 otázek pro ... Jana Kramperu
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance
    • Co přinese jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele?
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • Jak vytrénovat umělou inteligenci na veřejně dostupných datech? 2. díl: Oprávněný zájem jako titul pro trénink AI
    • Přezkum rozhodnutí CAS vnitrostátními soudy Evropské unie
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – II. část
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Realitní obchod, provize zprostředkovatele a právní důsledky odstoupení od kupní smlouvy
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Flexinovela a změny v oblasti jiných důležitých osobních překážek v práci
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Osvobozený příjem nerovná se automaticky bez povinností: kdy musíte hlásit dar nebo dědictví?
    • K otázce stupně intenzity porušení povinnosti zaměstnance

    Soudní rozhodnutí

    Insolvenční řízení

    Žalobou z lepšího práva se rozumí žaloba, kterou se třetí osoba domáhá po tom, komu byla z majetkové podstaty (výtěžku jejího zpeněžení, jímž mohou být i splátky při...

    Výklad právních norem

    Za situace, kdy jsou podle § 14 odst. 1 písm. a) zákona č. 37/2021 Sb., o evidenci skutečných majitelů („ZESM“) údaje o skutečných majitelích zapsané v evidenci skutečných majitelů...

    Vydání výtěžku zpeněžení

    Jestliže osoby nadané popěrným právem nepopřely pohledávku věřitele přihlášenou do insolvenčního řízení vedeného na majetek dlužníka jako pohledávku s právem na uspokojení ze...

    Soudní poplatky

    Žádosti poplatníka podle § 9 odst. 4 písm. c/ zákona o soudních poplatcích založené na tvrzení, že „nemohl poplatek dosud zaplatit“, avšak očekává, že mu jeho dlužník brzy...

    Insolvence

    Jestliže „osoba s právem postihu“ přihlásí regresní pohledávku (v souladu s § 173 odst. 3 a § 183 odst. 3 insolvenčního zákona v odpovídajícím znění) do insolvenčního řízení...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.