Záruční list
V jakých případech mi musí prodejce v obchodě vystavit na zboží záruční list? Co všechno musí záruční list obsahovat?
Odpověď na uvedený dotaz poskytuje ustanovení § 620 odst. 3 a násl. občanského zákoníku (zákon 40/1964 Sb.). Z dikce tohoto ustanovení vyplývá, že prodávající je povinen poskytnout záruku na zboží písemnou formou (tedy ve formě záručního listu) na žádost kupujícího. V případech, kdy to umožňuje povaha zboží, postačuje však namísto záručního listu vydat kupujícímu doklad o zakoupení zboží (např. účtenku) obsahující uvedené údaje.
Výše uvedené samozřejmě nebrání prodávajícímu v tom, aby záruční list vystavil na zboží i v případě, kdy o to kupující nepožádá. Zjednodušeně lze říci, že záruční list vystavuje prodávající ze své vůle všude tam, kde nějakým způsobem rozšiřuje záruku na prodávané zboží (např. tím způsobem, že prodlouží záruční dobu ze „standardních“ 24 měsíců na 36 měsíců či rozšíří práva kupujícího z odpovědnosti za vady zboží).
Záruční list musí předně obsahovat identifikační údaje prodávajícího. Těmito údaji se rozumí jeho jméno a příjmení, resp. název (jde-li o právnickou osobu), identifikační číslo a bydliště, resp. sídlo ( opět u právnické osoby). Pokud je to s ohledem na poskytovanou záruku potřebné, prodávající musí v záručním listě srozumitelným způsobem vysvětlit obsah poskytované záruky, uvést její rozsah, podmínky, dobu platnosti a způsob, jakým je možno uplatnit nároky z ní plynoucí. Jak již bylo uvedeno výše, prohlášením v záručním listě může dále prodávající poskytnout kupujícímu záruku přesahující rozsah zákonné záruky. V takovém případě však musí prodávající určit zároveň i podmínky a rozsah prodloužení záruky.
Závěrem je vhodné upozornit na to, že nesplněním povinností týkajících se vydání záručního listu není platnost záruky dotčena. To znamená, že záruka platí bez ohledu na to, zda prodávající skutečně kupujícímu záruční list vystaví, resp. zda má záruční list všechny předepsané náležitosti.
© EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz