epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    24. 11. 2003
    ID: 22312

    Nová koncepce „zvýhodnění“ moderních vozidel v autodopravě

    Začátkem měsíce září 2003 začala poslanecká sněmovna projednávat vládní návrh novely zákona o silniční dani. Novela mimo jiné rušila zdanění vozidel registrovaných mimo území České republiky (přizpůsobení EU) a zvýhodňovala kombinovanou dopravu (použití i jiných dopravních prostředků než silničních motorových vozidel pro dopravu jedné zásilky). Návrh novely rovněž obsahoval určité snížení sazby daně pro nová vozidla, tzn. pro vozidla, méně zatěžující životní prostředí a zvýšení daně (o 15%) pro vozidla, k životnímu prostředí méně šetrná.

    Začátkem měsíce září 2003 začala poslanecká sněmovna projednávat vládní návrh novely zákona o silniční dani. Novela mimo jiné rušila zdanění vozidel registrovaných mimo území České republiky (přizpůsobení EU) a zvýhodňovala kombinovanou dopravu (použití i jiných dopravních prostředků než silničních motorových vozidel pro dopravu jedné zásilky). Návrh novely rovněž obsahoval určité snížení sazby daně pro nová vozidla, tzn. pro vozidla, méně zatěžující životní prostředí a zvýšení daně (o 15%) pro vozidla, k životnímu prostředí méně šetrná.


    Tato novela doposud nebyla přijata, v současné době by měla být v rozpočtovém výboru a zřejmě nelze předpokládat, že by mohla být ještě letos projednána. Nicméně v poslanecké sněmovně se objevil další návrh novely téhož zákona, předložen byl 11.11.2003.


    Z důvodu časové tísně (k 31.12.2003 končí stávající zvýhodnění „ekologičtějších vozidel“) je navrhováno, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s navrženým zákonem souhlas již v prvém čtení, důvodová zpráva uvádí, že „přijetím navrhovaného zákona by měla být alespoň zčásti obnovena rovnováha v celkovém zdanění silniční dopravy po zvýšení dálničních poplatků, zavedení elektronického mýta a po zvýšení spotřební daně z pohonných hmot“, kdy „celkové daňové zatížení v silniční dopravě neúnosně a pro řadu dopravců jednoznačně likvidační“.


    Dá se tedy předpokládat, že v případě přijetí této novely zákona o silniční daní, navrhované jako druhé v pořadí, by byla vyřešena i otázka novely vládní – v poslanecké novele je již vyjmutí vozidel registrovaných v zahraničí z platby daně obsaženo, jen pro zvýhodnění kombinované přepravy se jaksi nenašlo místo, to ale zřejmě skutečně jen s ohledem na časovou tíseň a vzhledem k tomu, že by větší množství změn nemuselo poslaneckou sněmovnou projít.


    Pokud se jedná o ono zvýhodnění „ekologičtějších“ vozidel, které je hlavní motivací, dochází v návrhu novely zákona ke dvěma změnám.


    Jednak se mění, zřejmě pro zjednodušení, tabulky sazeb podle hmotností vozidel a to tak, že dochází k vypuštění některých mezistupňů hmotností – tabulka je tedy hruběji odstupňována a vozidla, která měla nižší hmotnost se tedy vesměs propadla o stupeň níže, sazba daně je tedy vyšší. Snížení přichází u nejtěžších vozidel s více nápravami, zřejmě podle statistik jejich podíl nebude zásadní a je tedy možné si dovolit zlevnit.


    Druhá změna pak přichází u samotného konkrétního zvýhodnění, kdy novela přináší nový přístup ke zvýhodnění, neboť sazby silniční daně pro „ekologičtější“ vozidla nesnižuje, ale „zvýhodnění“ ekologičtějších vozidel dosahuje zvýšením sazby pro vozidla, vyrobená před 1. lednem 1993 o 35%.


    Kromě uvedeného pak ještě návrh novely zákona obsahuje ustanovení, dle kterého nepodléhají zdanění samotné tahače – jsou zdaněny vždy v kombinaci s návěsem, který přepravují.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Jaroslav Vaško
    24. 11. 2003

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

    Napište nám

    Předem Vám děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.

    Položky označené hvězdičkou jsou povinné.

    Vyplněním a odesláním formuláře beru na vědomí, že dochází ke sbírání a zpracování osobních údajů za účelem zodpovězení mého dotazu. Více informací o zásadách ochrany osobních údajů naleznete ZDE


    Děkujeme za vaše ohlasy, podněty a připomínky.


    Další články:

    • Souběh odepření nároku na odpočet daně a ručení za nezaplacenou daň dle rozsudku KONREO
    • Odpovědnost finančních institucí za nesprávné investiční poradenství
    • Vývoj jednání G7/OECD/USA v oblasti Pillar Two
    • Současný trend mikrodomů a mobilních domů z pohledu financování a oceňování
    • Švarcsystém a jeho daňová rizika u dodavatelů i odběratelů služeb
    • Stabilizace úrokových sazeb hypotečních úvěrů a jejich vliv na trh nemovitostí
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc září 2025
    • Pozor IPO fond 2025+ je tu
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíce červenec a srpen 2025
    • Oddělená evidence nákladů na výzkum a vývoj
    • Konec snižování úrokových sazeb? Klíčová úroková sazba 2T repo zůstala v srpnu na 3,5 %

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 23.01.2026Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 23.1.2026
    • 24.02.2026Jak správně nařizovat dovolenou individuálně i hromadně (online - živé vysílání) - 24.2.2026
    • 25.02.2026Mediace a vyjednávání v právní praxi (online – živé vysílání) – 25.2.2026
    • 24.03.2026ESG Omnibus – Co se mění v reportingu a udržitelnosti? Úleva pro firmy, nebo ústup z odpovědnosti? Víte, co vás čeká? (online – živé vysílání) – 24.3.2026
    • 27.03.2026Aktuální judikatura k otázkám rodinného práva (online - živé vysílání) - 27.3.2026

    Online kurzy

    • Exekutorské zástavní právo
    • Benefity pod kontrolou: právní rámec, zásada rovného zacházení a daňové dopady
    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Změna písemné smlouvy ústní formou aneb zákaz jednání v rozporu s vlastním dřívějším chováním a přelom v judikatuře Nejvyššího soudu
    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • Digitální dědictví
    • Nový zákon o zbraních – hlavní a vedlejší držitelé a změny v posuzování zdravotní způsobilosti
    • Souhrn významných událostí ze světa práva
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • 10 otázek pro … Jáchyma Stoličku
    • Incidenční spory
    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Jak správně zapsat volnou živnost do obchodního rejstříku?
    • Vzdání se práv z vad a hranice autonomie vůle: k rozsudku NS 33 Cdo 28/2025 s metodologickou výhradou
    • Koupě silničního vozidla od neoprávněného a generální inhibitorium: aplikační praxe okresních a krajských soudů
    • Reálné rozdělení nemovité věci jako způsob vypořádání společného jmění
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • Usnadnění výpočtu výše přiměřené slevy z ceny
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Právnická firma roku 2025
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Nejvyšší soud vymezil hranice odpovědnosti za bezpečnost externistů na pracovišti
    • Podpora v nezaměstnanosti a její změny od 1. ledna 2026
    • Flipování nemovitostí jako esence kapitalismu?
    • Znepřístupnění evidence skutečných majitelů veřejnosti
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku

    Soudní rozhodnutí

    Neoprávněná stavba

    Při posuzování podmínek pro aplikaci § 3 odst. 1 obč. zák. je vždy třeba brát v úvahu princip vlastnické svobody, vyjádřený též v článku 11 odst. 4 Listiny základních práv a...

    Incidenční spory

    V případě nevykonatelné pohledávky představované požadovaným (kapitalizovaným) úrokem z prodlení, může být popření výše úroků z prodlení odůvodněno i tvrzením, že dlužník...

    Správce pozůstalosti

    Vznikne-li na majetku zůstavitele škoda, která ještě za jeho života nebyla nahrazena, představuje právo na její náhradu majetkové právo, které patří do dědictví. Nebyla-li škoda...

    Vady řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    O zmatečnostní vadu ve smyslu § 229 odst. 3 o. s. ř. jde i tehdy, jestliže odvolací soud projedná odvolání proti rozsudku soudu prvního stupně (insolvenčního soudu) a rozhodne o něm bez...

    Veřejný seznam (exkluzivně pro předplatitele)

    Zásada materiální publicity veřejných seznamů umožňuje, aby při splnění zákonem stanovených podmínek došlo k nabytí od neoprávněného, a tím prolamuje zásadu nemo plus iuris ad...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.