epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    30. 4. 2004
    ID: 25554upozornění pro uživatele

    Implementace směrnic ve vnitrostátním právu část. III. – náležitá forma a aplikace transpozičního opatření

    Transpozice musí zajistit plný účinek směrnice za současného zachování cíle, pro který byla vydána. Velký důraz je kladen na zachování právní jistoty jednotlivců, a proto směrnice musí být ve většině případů provedeny obecně závazným právním předpisem. Toto obecné pravidlo je zdůrazňováno, mají-li být transponována ustanovení zakotvující práva jednotlivců, což vylučuje použití oběžníků, interních instrukcí či se směrnicí souladnou administrativní praxi, protože uvedené způsoby transpozice rozhodně nezaručují právní jistotu jednotlivců.

     

     

     

    C) NÁLEŽITÁ FORMA TRANSPOZIČNÍHO OPATŘENÍ

     

          Členské státy nedisponují naprostou svobodou  výběru transpozičního opatření, jak by se mohlo zdát po prostudování  článku 249 odst. 3 Smlouvy, ale judikatura Soudního dvora pro tuto volnost vymezila mantinely.

          Transpozice musí zajistit plný účinek směrnice za současného zachování cíle, pro který byla vydána. Velký důraz je kladen na zachování právní jistoty jednotlivců, a proto směrnice musí být ve většině případů provedeny obecně závazným právním předpisem.[1] Toto obecné pravidlo je zdůrazňováno, mají-li být transponována ustanovení zakotvující práva jednotlivců,[2] což vylučuje použití oběžníků, interních instrukcí či se směrnicí souladnou administrativní praxi, protože uvedené způsoby transpozice rozhodně nezaručují právní jistotu jednotlivců. Jejich přístup k dokumentům (které v případě administrativní praxe ani existovat nebudou), ze kterých by zjistili svá práva, jim nemusí být umožněn a není zde zaručena dostatečná publicita ustanovení týkajících se jejich práv. Pokud by byl správní orgán nečinný tam, kde jednat měl, případně by nejednal adekvátně, neexistoval by závazný předpis, na který by stěžovatel mohl odkázat; zbýval by pouze odkaz  na směrnici, tehdy by však proces transpozice ztrácel smysl. Neupravovala-li by směrnice postup správních orgánů dostatečně podrobně, byla by situace ještě komplikovanější. Soudní dvůr proto neúprosně odmítá pokusy o transpozici jinými způsoby než obecně závazným předpisem, ačkoli členské státy tuto metodu shledávají mnohem schůdnější. Vyhnou se tak prodlevám z důvodů byrokratických, odporu politických oponentů v parlamentu i mediálním kampaním.

          Je-li otázka závaznosti transpozičního předpisu je vyřešena,  je třeba zvolit  mezi nimi ten správný. Deklarace č. 19 o uskutečňování práva Společenství[3] poskytuje vodítko.  Směrnici je třeba provést aktem rovnocenným tomu, který by byl ve vnitrostátním právu použit při vlastní úpravě dané otázky. Povaha aktu je též předem dána, jestliže transpozice vyžaduje zrušení dřívějších odporujících předpisů, zde se pak použije právního aktu stejné, případně vyšší právní síly.

          Výjimkou z pravidla, že transpoziční opatření musí mít formu právního předpisu, jsou dohody mezi sociálními partnery, tj. odbory a sdruženími zaměstnavatelů, kdy přípustnost transpozice tímto způsobem je podmíněna schopností členského státu zajistit výsledek požadovaný směrnicí.[4] Tuto praxi nalezneme v Belgii, kde kolektivní smlouvy obsahují ustanovení o rovnosti mužů a žen, odměňování atd., jak žádají směrnice, a vedle nich paralelně existuje ministerský předpis stanovící aplikovatelnost kolektivních smluv i na nečleny odborů, pracují-li v sektoru, kde tato smlouva existuje.

          Zajímavá se jeví transpozice na základě smlouvy. Pozoruhodný případ smluvní transpozice zná Belgie, která tímto způsobem provedla směrnici 91/296/ES o distribuci zemního plynu, když uzavřela exkluzivní dohodu s distributorem, jediným na belgickém trhu. Komise kontrakt schválila s podmínkami, že orgány veřejné správy dohlédnou na kompatibilitu smlouvy, budou implementována opatření, která zajistí dodržování smlouvy, a povinnost informovat veřejnost.[5]

          Pro úplnost je třeba dodat, že počet směrnic se nemusí rovnat počtu transpozičních opatření, tedy jedna směrnice může být provedena více právními předpisy a naopak.

     

    D) NÁLEŽITÁ APLIKACE TRANSPOZIČNÍCH OPATŘENÍ

         

    Implementační povinnost se nevyčerpává správným přepisem směrnice do vnitrostátního práva, ale její nedílnou součást tvoří úkol vytvořit takové podmínky, aby směrnice mohla být řádně aplikována. Zásadní je určit subjekty povinné aplikovat předpisy v posttranspoziční fázi, zakotvit procesní prostředky zajišťující uplatnění práv jednotlivců plynoucích ze směrnice, a dále sankce pro případ nedodržení transpozičních předpisů.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

     

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    d1) subjekty

    Subjekty povinnými aplikovat transpoziční předpisy jsou obecně všechny subjekty, kterým to tyto ukládají. Specifický je případ marného uplynutí transpoziční lhůty, je-li směrnice přímo účinná. Zde má povinnost přímo aplikovat ustanovení směrnice členský stát, jehož definici Soudní dvůr rozšířil. Tato povinnost se vztahuje na všechny státní orgány, a to v rozsahu jejich působnosti.[6] Kromě orgánů soudních, zákonodárných, a nejvyšších orgánů výkonných mezi povinné orgány zařadil Soudní dvůr i jednotlivé státy uvnitř federací, kraje a územní samosprávu bez ohledu na stupeň autonomie, dále berní úřady, orgány zajišťující veřejný pořádek a bezpečnost. Zajímavé je rozšíření i na některé právnické osoby vzniklé podle soukromého práva. Stalo se tak ve věci C-188/89 Foster. Bývalé zaměstnankyně firmy British Gas Corporation (dále „BGC“) se domáhaly, aby soud uznal, že jejich vynucený odchod do důchodu byl v rozporu s neimplementovanou směrnicí 76/207/ES o rovném zacházení s muži a ženami. Soudní dvůr měl posoudit, zda lze tento nárok vznést vůči subjektu soukromého práva. BGC měla v Británii monopolní postavení v dodávkách plynu, vedení společnosti bylo jmenováno ministrem a v otázkách národního zájmu bylo podřízeno jeho instrukcím,  BGC měla rovněž právo předkládat parlamentu návrhy právních předpisů týkající se oblasti její činnosti. Soudní dvůr konstatoval, že vůči subjektu, ať je jeho právní forma jakákoli, poskytujícímu veřejné služby pod kontrolou státu  a majícímu pro tento účel práva širší než je běžné mezi jednotlivci, se uplatní přímý účinek.

          Slabinou rozhodnutí rozšiřujících pojem státu je spatřována v tom, že nebyla podána obecná kritéria určující, kdy se jedná o subjekt spadající do kategorie „stát“. Protože Soudní dvůr nepovažuje za rozhodné, jak subjekt vznikl, ani v jaké sféře vyvíjí činnost, navrhl generální advokát Van Gerven[7] kritérium, zda má stát podstatný vliv na jednání subjektu. Jedná se vlastně o kontrolu, jen není zřejmé, o jakou. Kontrolu skrze instrukce, držením rozhodného balíku akcií či financováním instituce? V této souvislosti se vyskytly se úvahy nad postavením vysokých škol.[8]    Objevily se také výtky, že je třeba rozlišovat mezi státem - zákonodárcem a státem - zaměstnavatelem, protože jinak se činí nespravedlivý rozdíl mezi právy státních zaměstnanců a zaměstnanců v soukromém sektoru. Soudní dvůr však razí názor, že k tomuto rozdílu by  nedošlo, jestliže by stát řádně a včas provedl směrnici, a proto tyto nepříznivé důsledky „výchovně“ působí k tomu, aby členský stát přistupoval k plnění svých závazků zodpovědněji.

     

    d2) procesní požadavky

          Aby bylo zajištěno dodržování povinností vyplývajících z transpozičního opatření, je nutná existence sankcí za jejich nedodržení, stejně jako řízení k vymáhání porušených práv přiznaných směrnicí.

          Jedná se o princip efektivity, který prošel dlouhým vývojem. Efektivita (effectiveness, effet utile) by mohla svádět k zaměňování s přímým účinkem (direct effect, effet direct). Přímý účinek se zabývá vynutitelností komunitárního práva v národním měřítku, ale myšlenka efektivity vyžaduje více, než že se lze na normy Společenství odvolat před vnitrostátním soudem. Skutečnost, že se o takové ustanovení  lze opřít před národním soudem, jim nutně náležitý účinek nemusí zajistit.[9] Právo Společenství nestanoví žádnou všeobecnou proceduru pro vynucení dodržování komunitárního práva, odhlédneme-li od specifických požadavků jednotlivých oblastí komunitární právní úpravy, např. sejmutí důkazního břemene z pracovníka, který se stal obětí diskriminace  z důvodu pohlaví. Raná judikatura Soudního dvora hlásala princip procesní autonomie členských států, jejíž vysvětlení podala  ve věci 33/76 Rewe. Dovozci jablk do Německa v rozporu se Smlouvou platili poplatky za hygienickou kontrolu,  a tak se   Firma Rewe domáhala náhrady. Německý soud vznesl dotaz, zda může být náhrada přiznána, přestože podle vnitrostátního práva lhůta pro napadení platnosti právního aktu vypršela. Žádal vlastně zodpovězení otázky, zda domácí procesní předpisy slouží k vymáhání nároku plynoucího  z práva Společenství. Soudní dvůr judikoval, že je úkolem vnitrostátního právního řádu, aby stanovil procesní požadavky k zajištění práv jednotlivců vyplývajících z komunitárního práva. Stanovil však dvě vlastnosti, které musí řízení v členském státě vykazovat. První je ekvivalence, jinými slovy nediskriminace, kdy pro uplatnění nároku komunitárního práva nesmí být stanoveny méně  příznivé podmínky než  pro nárok vnitrostátního práva. Druhým principem je praktická možnost k uplatnění práva. V duchu této názorové linie se neslo i prohlášení, že členské státy nemají povinnost zavést konkrétní nové opatření k nápravě, nepožaduje-li to výslovně komunitární právo

          Brzy začalo být zřejmé, že princip procesní autonomie, ač upřesněn dvěma výše zmíněnými požadavky, spolehlivě nezajistí prosazení práva Společenství v případě, kdy  je dodržen princip ekvivalence i praktické možnosti, ale řízení neposkytuje dostatečně efektivní opatření k nápravě. Soudní dvůr formuloval zásadu efektivity, čímž se víceméně obrátil zády k dosavadní judikatuře, neboť upřednostnil princip efektivity před procesní autonomií. Změnu postoje dokládá rozhodnutí ve věci Factortame (C-213/89). Firmu Factortame založenou podle anglického práva ovládali španělští akcionáři. Vydáním zákona o námořním obchodu zamýšlela Británie zabránit, aby pod britskou vlajkou pluly lodě, které nemají k zemi užší faktický vztah. Akt požadoval novou registraci všech lodí, jejímž požadavkům zmíněná firma nevyhověla. Společnost Factortame napadla britský akt pro  zjevnou neslučitelnost s právem Společenství a zároveň požadovala předběžné opatření, aby mohla nadále vyvíjet svou činnost, než bude akt zrušen. Nicméně vydání předběžného opatření tamní právní řád zakazoval z důvodu presumpce správnosti právních předpisů. Soudní dvůr řešil klíčovou otázku, zda britský soud má  aplikovat  zákaz předběžného opatření, plynoucí z vnitrostátního práva, čímž by však neochránil práva jednotlivce mající původ v komunitárním právu. Soudní dvůr prohlásil, že plná efektivita práva Společenství by byla snížena, kdyby národní právo zabránilo uplatnění předběžného opatření, a proto předběžné opatření musí být vydáno.[10]

          Průlom do nadřazenosti komunitárního práva zaznamenal rozsudek C-430-431/93 Van Schijndel. Pan Van Schijndel se před odvolacím soudem domáhal uznání, že soud prvního stupně měl z vlastního podnětu zabývat  kompatibilitou holandského předpisu se soutěžním právem Společenství, kterýžto  požadavek vznesl teprve před odvolacím soudem. Podle holandské právní úpravy civilního procesu takovou otázku soud vznést nemohl, neboť nesměl překročit rozsah sporu vymezený stranami. Otázka zněla, zda národní soud musí aplikovat ustanovení komunitárního práva i v případech, kde se jej procesní strany nedovolávají. Soudní dvůr uvedl, že otázka, zda vnitrostátní procesní ustanovení činí uplatnění komunitárního práva nemožným nebo nadměrně obtížným, musí být zkoumáno s ohledem na jeho roli v soudním řízení, tj. je třeba vzít v úvahu základní zásady domácího soudního řízení, jakými je  právo na obhajobu, zásada právní jistoty a právo na řádný proces. Soudní dvůr dále konstatoval, že princip pasivity soudu v občanskoprávním řízení platí ve většině členských států, přičemž tato zásada zajišťuje jak právo na obhajobu, tak brání bezdůvodnému prodlužování soudního řízení vznášením nových požadavků a důkazů. Z uvedeného vyplývá, že komunitární právo nepožaduje, aby se národní soudy ex offo zabývaly porušením práva Společenství tam, kde by je zkoumání této otázky nutilo opustit jejich pasivní roli, takže by překročily rozsah sporu vymezený procesními stranami.

          Soudní dvůr našel střední cestu mezi dvěma extrémy - požadavkem absolutní efektivity komunitárního práva a národní procesní autonomií. Každé národní procesní ustanovení musí být podrobeno ne abstraktnímu, ale konkrétnímu zkoumání v daném případě, následkem čehož může být zásada efektivity práva Společenství limitována, tedy  národní soudní či jiné řízení nemusí vždy vyjít plně vstříc požadavku vymahatelnosti komunitárního práva, jsou-li pro to dány pádné důvody.

     

    d3) sankce

           Sankce musí být především přiměřená okolnostem a stupni závažnosti nerespektování transpozičního opatření, a to tak, že nesmí být příliš měkká, ani neodůvodněně přísná. Soudní dvůr zkoumal proporcionalitu ve věci 8/77 Sagulo: dva italští státní příslušníci se usadili v Německu bez nezbytného povolení k pobytu. Soudní dvůr konstatoval, že je věcí členského státu, jak postihne protiprávní jednání, pokud směrnice nevyžaduje specifickou sankci, sankce uvalená členským státem však musí být stanovena v rozumné výši; v tomto případě se zkoumalo, zda si drobný administrativní prohřešek zasluhuje trestní stíhání. Příliš tvrdá sankce  mohla ztížit volný pohyb osob.

          Ve známém rozhodnutí 14/83 Von Colson a Kamann se Soudní dvůr vypořádal s opačným extrémem. Diskriminovaným uchazečkám o zaměstnání německý soud přiznal pouze náhradu výdajů vzniklých s výběrovým řízení - cestovné v zanedbatelné výši. Soudní dvůr prohlásil, že pokud si členský stát zvolí finanční kompenzaci jako sankci, pak tato nesmí mít  podobu pouhé náhrady nákladů, protože ztrácí odrazující účinek a nezajišťuje  efektivní ochranu práv jednotlivců. Jinými slovy: osoba porušující příslušné transpoziční opatření nepocítí sankci dostatečně intenzívně, aby ji odradila od dalších přestupků. 

         

     



    [1] např. věc 239/85 Komise v. Belgie

    [2] např. věc 197/96 Komise v. Francie

    [3] „...konference uznávajíc, že každý členský stát si musí určit sám, jak může ustanovení zákona Společenství co nejlépe uplatnit ve světle svých vlastních zvláštních institucí, právního systému a jiných okolností...považuje za podstatné, aby výsledkem opatření přijímaných různými členskými státy bylo to, že právo Společenství bude aplikováno se stejnou efektivností a přísností, jako při aplikování jejich národního zákona.“

    [4] viz čl. 137 odst. 4 Smlouvy

    [5] blíže Gilliaux, P.: Les directives européennes et le droit belge, Bruylant, S.A.,  Bruxelles, 1997, str. 59-63

    [6] věc 80/86 Kolpinghuis Nijmegen

    [7] věc C-188/89 Foster

    [8] Poskytují veřejné služby a jsou závislé na státním rozpočtu. Jsou státem v rámci komunitární definice? Podle názoru autorky nikoli, neboť financování státem ještě nemusí implikovat státní kontrolu. Použitím tohoto kritéria by do komunitárního konceptu státu spadaly nejen univerzity, ale i ostatní školy a některá občanská sdružení, která žijí z prostředků poskytovaných veřejnými rozpočty. Vysoké školy též požívají rozsáhlých akademických svobod a práv, která zabraňují ingerenci ze strany státu ve sféře plnění primárních úkolů, pro které vznikly. (blíže  Szyszaczak, E.: Foster v. British Gas, 27 CML Rev., 1990, str. 859, 868, citováno podle: Craig, P., de Búrca, G.: EU Law, Texts, Cases and Materials, Second Edition, Oxford University Press, 1998,  str. 197)

    [9] Craig, P., de Búrca, G.: EU Law, Text, Cases and Materials, Second Edition, Oxford University Press, 1998, str. 213

    [10] Ross výstižně glosoval  situaci: Dovedeno do extrému, to znamená, že jestliže členský stát nemá vlastní systém předběžného opatření, soudy jsou nuceny jej vytvořit. Systém může být odlišný od ostatních členských států, ale jeho existence je požadována. Ross, M.: Refining Effective Enjoyment,  European Law Review, 1990, s. 476-478 citováno podle: Craig, P., de Búrca, G.: EU Law, Texts, Cases and Materials, Second Edition, Oxford University Press, 1998, str. 222



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Markéta Navrátilová
    30. 4. 2004

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?
    • Výhrada veřejného pořádku a základní práva dle LZP EU – Otevírá SDEU dveře meritornímu přezkumu?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc duben 2025
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc březen 2025
    • Návrh Evropské komise na zmírnění pravidel ESG reportingu
    • Vykonatelnost nálezů finančního arbitra v zahraničí, aneb stahující se mračna nad investičními šmejdy
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc únor 2025
    • Ochrana advokátní mlčenlivosti a rozhodnutí ESLP ve věci Nezerić proti Bosně a Hercegovině
    • Dosavadní úprava přestupových transakcí v rámci světového fotbalu
    • Mohou banky sledovat uhlíkovou stopu klientů na základě platebních transakcí?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.