epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    5. 3. 2013
    ID: 89181upozornění pro uživatele

    Internetové obchody a některé výjimky z práva odstoupit od smlouvy

    Již mnohokrát jsem se během své praxe ve spotřebitelském světě setkal s případy, kdy bylo nutno rozhodnout, zda to které konkrétní zboží zakoupené na internetu podléhá některé ze zákonných výjimek či nikoliv. Poměrně jasná je situace například u jogurtů, počítačových programů, filmů či třeba časopisů, daleko složitější se však situace jeví například u spodního prádla, erotických pomůcek, sluchátek do uší či třeba, světe div se, zvířecích výkalů, které taktéž mohou být předmětem kupní smlouvy.

    Pokud se jedná o internetové obchody a jiné formy dálkového prodeje, rozhodující roli zde sehrávají především ust. § 53 a § 54 občanského zákoníku (dále jen „OZ“), v nichž najdeme nejen základní pravidla pro dálkový prodej, ale též i mnohé výjimky, na základě kterých nemá kupující právo dotčené zboží vrátit. Když jsem výše zmiňoval, že u některých věcí je výklad poměrně jasný, hovořil jsem v zásadě o těch, které jsou spolu s dalšími uvedeny přímo v § 53 odst. 8 OZ, případně v § 54 téhož právního předpisu. U tohoto zboží platí, že pokud ho spotřebitel v internetovém obchodě koupí, nemůže od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodů a bez jakékoliv sankce do 14 dnů od převzetí plnění, jak předpokládá § 53 odst. 7 OZ. V tomto směru je potom nejvíce výkladových problému s ust. § 53 odst. 8 písm. c) OZ, dle něhož „kromě případů, kdy je odstoupení od smlouvy výslovně ujednáno, nemůže spotřebitel odstoupit podle odst. 7 od smluv na dodávku zboží upraveného podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu, jakož i zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání.“ Zde snad ještě ani tolik nečiní potíže zboží upravené spotřebitelům „na míru“, když spotřebitelé si nechají například vytisknout fotku své drahé polovičky na kupovaný hrníček apod., ale jedná se právě o to, co vše „podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání.“ Můžeme sem zařadit výše zmiňované spodní prádlo, erotické pomůcky, sluchátka do uší či třeba zvířecí výkaly, které se prodávají pod rouškou „ přírodního hnojiva“? Podívejme se ještě na další relevantní ustanovení.

    Směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES ze dne 20. května 1997 o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku, tedy předpis, z něhož současná a účinná česká právní úprava vychází (dále jen „stará směrnice“), ve svém čl. 6 odst. 3 odrážka č. 3 uvádí, že „nedohodnou-li se smluvní strany jinak, nesmí spotřebitel uplatnit právo odstoupit od smlouvy stanovené v odstavci 1 u následujících smluv: o dodávce zboží upraveného podle požadavků spotřebitele nebo zboží přizpůsobené osobním požadavkům nebo zboží, které nemůže být pro svůj charakter vráceno nebo které snadno podléhá zkáze nebo které má prošlou dobu spotřeby.“ Jak vidno, český OZ zdaleka ne přesně převzal znění staré směrnice, když ze zboží, které nemůže být vráceno pro svůj charakter, udělal zboží, které podléhá rychlému opotřebení nebo zastarání (zkáza je zmiňována odděleně).  Ačkoliv bychom potom jen těžko mohli hovořit o vyzkoušení si trenýrek či vibrátoru zakoupených přes internet jako o jakési rychlé zkáze, opotřebení či zastarání v duchu gramatického znění účinného OZ, lze eurokonformním výkladem s přihlédnutím ke staré směrnici dojít i k závěru, že uvedené výrobky by pod výjimku z práva odstoupit spadat mohly. Tato směrnice totiž hovoří o charakteru zboží a je tak vcelku dobře ospravedlnitelné, aby se takové zboží vracet nesmělo, především z důvodů hygienických a zdravotních. Ostatně jak by se asi tvářili spotřebitelé, kteří by si výrobek později koupili s vědomím, že ony trenýrky či vibrátor již někdo před nimi měl? Konec konců, nebyl by zde problém také například s § 3 OZ a dobrými mravy?

    Na druhou stranu, předpokládá stará směrnice, že prodejce bude vracené zboží před dalším prodejem nějak upravovat, dezinfikovat apod.? Pokud nikoliv, potom bychom měli výjimky vykládat co nejextenzivněji, aby se skutečně nestalo, že použité spodní prádlo či erotická pomůcka se dostanou bez dalšího rovnou k jinému spotřebiteli. Pokud ano, potom si lze dovedeno ad absurdum představit, že prodávající by mohli spodní prádlo po vyzkoušení vyprat, případně erotickou pomůcku vydezinfikovat, a tudíž by „nic“ odstoupení od smlouvy nebránilo ani z hygienických a zdravotních důvodů. Stejně by nemusel být výklad tak striktní ani u sluchátek, neboť na trhu jsou jak sluchátka, která se strkají přímo do uší, tak sluchátka, která se na uši z vnějšku pouze nasazují. V těchto souvislostech jsem se setkal s různou argumentací ve prospěch spotřebitele i prodávajícího, když u mnohých sluchátek zaváděných do uší jsou údajně různé a snadno vyměnitelné molitanové povrchy (a z tohoto důvodu by měl mít spotřebitel právo od smlouvy odstoupit) či naopak, že i u sluchátek, která se na uši pouze nasazují, je problém s mastnými vlasy apod. (z tohoto důvodu by pak spotřebitel neměl mít právo odstoupit od smlouvy). 

    Aniž by se tak tudíž mohlo na první pohled jevit, není věc zrovna jednoduchá, když pro prodávajícího je potom ještě daleko složitější, neboť tento se musí rozhodnout, co s vrácenými a často již použitými věcmi udělá, nehledě na náklady s tím spojené (viz například rozhodnutí Soudního dvora ve věci C-489/07 Pia Messner v. firma Stefan Krüger). Přestože to není hlavním tématem tohoto příspěvku, v krátkosti jen zmíním, že takové zboží lze nepochybně klasifikovat jako použité, z čehož prodávajícímu pro další nakládání s výrobkem vznikají různé povinnosti, například dle § 10 odst. 6 zákona o ochraně spotřebitele (dále jen „ZOS“), podle kterého musí být spotřebitel na tuto skutečnost upozorněn. Nakonec jsem pro ukázku zmiňoval i zvířecí výkaly prodávané jako přírodní hnojivo, v poslední době velká legrace ve světě internetu. Zde jsem spíše názoru, že kupující smí od takovéto kupní smlouvy odstoupit, když předmět koupě zde nepovažuji ani za zboží „dělané na míru zákazníka“, ani za zboží podléhající rychlé zkáze – zde bych byl opravdu zvědav na znalecký posudek, jak takové „přírodní hnojivo“ podlehne po doručení spotřebiteli rychlé zkáze a například tak ztratí své hnojící vlastnosti (jako laik v oblasti hnojiv to však samozřejmě nemohu vyloučit). Pro úplnost dodávám, že hygienické důvody zde nevidím, neboť když takové zboží může poslat prodávající kupujícímu, nevidím důvod, proč by tomu nemohlo býti i naopak, obzvláště když ani další spotřebitelé zakoupivší si toto vrácené zboží pravděpodobně nijak neutrpí.

    Pozornému čtenáři výše neuniklo, že jsem prozatím mluvil pouze o účinné české právní úpravě, nebude tak na škodu podívat se krátce ještě na nový občanský zákoník (dále jen „NOZ“). Z nových ustanovení dopadajících na výše uvedené zboží stojí za zmínku především § 1837 písm. e) o rychlé zkáze, ale zcela nově i § 1837 písm. g), dle něhož nelze odstoupit od smlouvy „o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit.“ Tato ustanovení mají svůj základ ve směrnici Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU ze dne 25. října 2011 o právech spotřebitelů, kterou se mění směrnice Rady 93/13/EHS a směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/44/ES a zrušuje směrnice Rady 85/577/EHS a směrnice Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES, konkrétně v jejím čl. 16 písm. d) a e), dle nichž nelze odstoupit od smlouvy pokud jde o „dodání zboží, které snadno podléhá zkáze nebo má krátkou dobu spotřeby“ nebo o „dodání zboží v uzavřeném obalu, které není možné vrátit z důvodu ochrany zdraví nebo z hygienických důvodů a které spotřebitel z tohoto obalu vyňal.“

    Vrátíme-li se potom ke všem výrobkům výše, zjistíme, že ani nová ustanovení nám do věci zcela jasno nevnáší, když nejen opakují pojem rychlé zkázy nebo hovoří o zboží s krátkou dobou spotřeby (toto směřuje spíše k potravinám apod.), ale když není ani zcela jasné, které výrobky jsou zde myšleny v souvislosti se zdravím a hygienou. Ačkoliv nová směrnice počítá výslovně s otázkou hygieny, dle mého názoru možná poněkud nešťastně klade důraz na jakési „vynětí z uzavřeného obalu“ (blíže neidentifikovaného) než na to, zda výrobek byl použit apod. Jinými slovy, spotřebitel může teoreticky snadno zakoupené spodní prádlo, erotickou pomůcku či třeba sluchátka rozbalit a přitom je vůbec nepoužít, přičemž tehdy by se nejednou zdálo logické, že spotřebitel by odstoupit od smlouvy mohl. Zde je však možné, že evropský zákonodárce chtěl vše zjednodušit (zejména dokazování) a předpokládal, že pokud bude takový výrobek rozbalen, bude i použit, resp. jinak znehodnocen. Stejně tak si ale osobně dokážu představit, a minimálně z gramatického výkladu to vyplývá, že tímto ustanovením se má na mysli zcela jiná skupina výrobků, totiž skupina výrobků, které po rozbalení a okamžitém nepoužití ztrácí svůj účel, resp. nesplní ho na 100%, nebo mohou s větší pravděpodobností ohrozit zdraví. Sem by mohly patřit například sterilní obvazy, kondomy, bonbony, různé drogistické a kosmetické zboží atd.

    Jak tedy vše shrnout? V prvé řadě je nepochybné, že veškerá hodnocená kritéria podléhají subjektivnímu pohledu každého z nás, když to, co pro jednoho je z hygienického hlediska únosné, může být pro druhého zcela nepřípustné (například dát si do uší sluchátka z druhé ruky). Osobně se domnívám, že současná právní úprava včetně staré směrnice dává prodejcům trochu větší prostor pro uplatnění námi řešených výjimek z práva odstoupit od smlouvy, neboť se mohou odvolávat jak na pojmy rychlé zkázy, opotřebení či zastarání, tak i na dosti nejasný „charakter zboží“ (v něm mohou být v podstatě skryty i důvody zdravotní a hygienické), což nová směrnice ani NOZ takto neuvádějí. Pokud jsem potom výše nastínil, že si nejprve musíme odpovědět na otázku, jak velkou aktivitu prodejce právní úprava předpokládá, potom se přikláním spíše k variantě první. Dle mého názoru nelze chtít po prodávajících, aby spodní prádlo prali, erotické pomůcky dezinfikovali a případně měnili jakési nástavce do uší, když tyto úkony by často mohly nejen být pro spotřebitele dosti drahé (viz § 53 odst. 10 OZ – náklady spojené s vrácením zboží) a pro prodávajícího neúměrně zatěžující, ale když by zde došlo i k neodůvodněným rozdílům od prodeje v kamenných obchodech. V nich má sice prodávající v souladu s § 15 odst. 1 ZOS nebo § 616 odst. 2 OZ povinnost výrobek předvést, to však pouze tehdy, pokud to umožňuje povaha výrobku (běžně bychom se tak u mnohého zboží ani netroufli zeptat). Jistým měřítkem (jedním z mnoha a stále dosti obecným) pro aplikaci výjimek by tedy mohla být za současného stavu OZ odpověď na otázku, zda vrácené zboží lze bez jakýchkoliv dalších úprav (nepočítaje případné znovuzabalení) a bez větších obav o hygienu a zdraví prodat dalším spotřebitelům. Zatímco u spodního prádla a erotických pomůcek si toto nelze po rozbalení zrovna dobře představit, minimálně u sluchátek nasazovaných na uši (nikoliv do uší) o tom můžeme přemýšlet. Co se týče právní úpravy budoucí, zmínka o „vynětí z uzavřeného obalu“ přináší nepochybně i jedno zlepšení, neboť pokud spotřebitel zakoupí jakkoliv na hygienu a zdraví citlivé zboží a nerozbalí jej, bude moci od smlouvy jistě odstoupit. Přes všechny tyto skutečnosti by však od věci nebyla ani větší snaha o jistý základní výčet zboží spadajícího pod výjimku vždy, například rozšířením příslušného nařízení vlády, v němž dnes najdeme i výčet drobných oprav bytu či nákladů spojených s údržbou bytu.
     

    JUDr. Martin Hout

    JUDr. Martin Hout,
    právník


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    JUDr. Martin Hout
    5. 3. 2013

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Přinese rozsáhlá novela zákona o ochraně přírody a krajiny urychlení povolovacích procesů?
    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Úprava styku rodiče s dítětem nízkého věku v tzv. navykacím režimu a poté
    • Právní novinky v roce 2025, část čtvrtá – implementace nové definice domácího násilí
    • V Mělníce by se chtěl soudit každý aneb úspěšnost návrhů na vydání předběžného opatření u okresních soudů

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Právo na víkend - týden v české justici očima šéfredaktora
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • 10 otázek pro ... Filipa Seiferta
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Škoda a identifikace poškozeného (exkluzivně pro předplatitele)

    Reflexní škoda je odvozená od škody vzniklé na majetku obchodní společnosti, tudíž existence škody na majetku společníka či akcionáře je závislá na existenci škody na majetku...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.