epravo.cz

Přihlášení


Registrace nového uživatele
Zapomenuté heslo
Přihlášení
  • ČLÁNKY
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • insolvenční právo
    • finanční právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • evropské právo
    • veřejné zakázky
    • ostatní právní obory
  • ZÁKONY
    • sbírka zákonů
    • sbírka mezinárodních smluv
    • právní předpisy EU
    • úřední věstník EU
  • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
    • občanské právo
    • obchodní právo
    • správní právo
    • pracovní právo
    • trestní právo
    • ostatní právní obory
  • AKTUÁLNĚ
    • 10 otázek
    • tiskové zprávy
    • vzdělávací akce
    • komerční sdělení
    • ostatní
  • E-shop
    • Online kurzy
    • Online konference
    • Další vzdělávaní advokátů
    • Konference
    • Roční předplatné
    • Monitoring judikatury
    • Publikace a služby
    • Společenské akce
    • Advokátní rejstřík
    • Partnerský program
  • Advokátní rejstřík
  • Více
    10. 2. 2003
    ID: 21103upozornění pro uživatele

    Několik poznámek k návrhu novely Ústavy o přímé volbě prezidenta republiky (sněmovní tisk č. 172)

    Návrh novely Ústavy, jehož účelem je úprava přímé volby prezidenta republiky, podaný jako sněmovní tisk č. 172 se prakticky shoduje se sněmovním tiskem č. 90, který byl v závěru loňského roku Poslaneckou sněmovnou v prvním čtení zamítnut. Jedinou změnou oproti původnímu návrhu je snížení počtu občanů požadovaného pro podání návrhu kandidáta na funkci prezidenta republiky z 20 tis. na 10 tis. podpisů.

    Návrh novely Ústavy, jehož účelem je úprava přímé volby prezidenta republiky, podaný jako sněmovní tisk č. 172 se prakticky shoduje se sněmovním tiskem č. 90, který byl v závěru loňského roku Poslaneckou sněmovnou v prvním čtení zamítnut. Jedinou změnou oproti původnímu návrhu je snížení počtu občanů požadovaného pro podání návrhu kandidáta na funkci prezidenta republiky z 20 tis. na 10 tis. podpisů.
    Návrhu lze vytknout tyto dále rozvedené nedostatky:
    a) návrh neřeší ústavně konformním způsobem soudní kontrolu průběhu voleb prezidenta republiky
    b) návrh neřeší (málo pravděpodobnou, ale možnou) situaci, kdy je k volbě prezidenta republiky navržen pouze jeden kandidát
    c) návrh neřeší situaci, kdy jeden ze dvou kandidátů postoupivších z prvního kola odstoupí mezi prvním a druhý kolem
    d) návrh nemá přechodné ustanovení pro případnou volbu prezidenta republiky v r.2003 (nezvolí-li prezidenta republiky Parlament)
    Návrhy kandidátů na úřad hlavy státu se mají podle navrhované novely odevzdávat předsedovi Poslanecké sněmovny. Navrhovat kandidáta má být oprávněno nejméně deset poslanců nebo deset senátorů nebo občan České republiky, který dosáhl věku 18 let, podpoří-li jeho návrh petice podepsaná nejméně 10 000 občany České republiky, kteří dosáhli věku 18 let (navrhovaný čl. 58 Ústavy). Lze mít za to, že požadovaný velmi nízký počet občanů nutný pro podání návrhu kandidatury by mohl vést až téměř k obskurním návrhům znevažujícím rozhodování o obsazení úřadu prezidenta republiky, požadované číslo by mělo být několikanásobně vyšší.
    Novela neřeší situaci, kdy návrh kandidáta na prezidentský úřad podaný předsedovi Poslanecké sněmovny nebude mít (alespoň podle názoru předsedy PS) stanovené náležitosti, např. nebude např. podepsán nejméně 20 000 občany České republiky, kteří dosáhli věku 18 let. Právní úprava by měla jednoznačně stanovit, zda bude moci předseda PS takový návrh odmítnout (bylo by to vhodné), a pokud ano, zda bude moci ten, kdo návrh podal a domnívá se, že jeho návrh má všechny náležitosti, podat proti rozhodnutí předsedy PS žalobu (opravný prostředek). A pokud by toto právo dáno bylo, o jakou žalobu (opravný prostředek) a komu by šlo. Z povahy věci by měl v takové situaci nastoupit Ústavní soud. Ústavní soud však takovou kompetenci podle stávajícího znění Ústavy nemá a navrhovaná novela její doplnění ani nepředpokládá. V čl. 58 odst. 6 se sice předpokládá, že rozsah soudního přezkumu stanoví zákon, s ohledem na čl. 9 odst. 1 Ústavy, podle něhož Ústava může být doplňována či měněna pouze ústavními zákony, je ale nutné upravit základní principy soudní kontroly průběhu volby prezidenta republiky přímo v Ústavě. Kontrolu by měl provádět právě Ústavní soud stejně jako je tomu v případě ústavního zákona č. 515/2002 Sb., o referendu o přistoupení České republiky k Evropské unii a o změně ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů (i zde byla přijata speciální novela Ústavy).
    Návrh novely Ústavy vůbec nepočítá sice s málo pravděpodobným, ale přesto možným případem kdy bude na úřad prezidenta navržen pouze jediný kandidát. Lze namítnout, že ani některé ústavy jiných zemí, které znají přímou volbu hlavy státu, tuto situaci neřeší, jsou však i takové, které ji předvídají. Tak např. podle čl. 101 odst. 6 Ústavy Slovenské republiky se i v takovém případě o kandidátovi hlasuje a prezidentem je zvolen v případě, že získal nadpoloviční většinu hlasů. Naproti tomu nastane-li stejný případ (nominace jediného kandidáta) v Irsku, volby se nekonají a navržený kandidát se stává ve smyslu čl. 12 odst. 4 bod 5 ústavy prezidentem automaticky (ze stejného modelu vycházela třeba i bývalá finská ústava).
    Návrh novely Ústavy dále vůbec nepočítá s možností, že by se jeden z kandidátů, kteří postoupili do druhého kola, kandidatury mezi prvním a druhým kolem vzdal nebo třeba zemřel, popř. pozbyl podmínek volitelnosti (to je sice poměrně málo pravděpodobná varianta, ani ji ale nelze vyloučit), ačkoliv řada ústav upravujících přímou volbu prezidenta tento velmi praktický problém řeší. Podle čl. 101 odst. 5 Ústavy Slovenské republiky v takovém případě postupuje do druhého kola voleb kandidát, který v prvním kole získal další nejvyšší počet platných hlasů (pokud už pro druhé kolo voleb dva kandidáti nejsou, vyhlásí předseda Národní rady nové volby), podle čl. 7 francouzské ústavy Ústavní rada (francouzská modalita Ústavního soudu) v takovém případě prohlásí, že se celý volební proces opakuje a podle čl. 127 odst. 5 polské ústavy postupuje (podobně jako na Slovensku) do druhého kola voleb další kandidát z prvního kola podle získaného počtu hlasů.
    Obdobným příkladem, známým navíc přímo z našich poměrů, je druhé kolo senátních voleb (§ 76 odst. 3 zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu ČR – „Jestliže před druhým kolem voleb ve volebním obvodu se kandidát své kandidatury vzdá, pozbude práva být volen nebo zemře, postupuje do druhého kola voleb kandidát, který se v prvním kole voleb v konečném pořadí umístil na třetím místě; v takovém případě se druhé kolo voleb koná třináctý den po ukončení hlasování v prvním kole.“). Návrh novely Ústavy naproti tomu předvídá jen velmi málo pravděpodobnou možnost, že dva kandidáti získají v prvním nebo druhém kole navlas stejný počet hlasů.
    Návrh také neobsahuje žádné přechodné ustanovení, které by řešilo přechod mezi stávající a navrhovanou právní úpravou, což by neumožňovalo aplikaci navrhované úpravy pro případ volby prezidenta republiky v současné situaci, kdy by se Parlamentu nepodařilo prezidenta republiky zvolit. Čl. 56 odst. 3 obsažený v návrhu upravuje vyhlašování voleb prezidenta republiky obecně, nepočítá však s možností, že by byl prezident republiky volen v přímých volbách již v r. 2003.

    JUDr. Josef Vedral, Ph.D.
    Praha 31.1.2003


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    JUDr. Josef Vedral, Ph.D.
    10. 2. 2003
    pošli emailem
    vytiskni článek
    • Tweet

    Další články:

    • Nařízení Brusel II ter: významné změny nejen v řízeních ve věcech rodičovské odpovědnosti
    • Spoluzpůsobení škody poškozeným
    • Řešení škod způsobených na veřejně přístupné účelové komunikaci a okolní vegetaci
    • Česká národní banka vs. moudrý Hrad
    • Americké jezero žaluje developera
    • K jednorázovému příspěvku na dítě
    • Rozhovor s Katerynou Balaban
    • DEAL MONITOR
    • Správní právo – obecní strážník , policista, mýty a bezpečnostní pásy
    • Letní přemítání nad judikaturou: Veřejnoprávní regulace reklamy a svoboda reklamní tvorby
    • K limitům práva na informace o odměnách statutárních orgánů a zaměstnanců povinných osob podle zákona o svobodném přístupu k informacím

    Související produkty

    Online kurzy

    • Framing v online prostředí a právo na sdělování autorských děl veřejnosti
    • Nová právní regulace digitálního trhu a služeb
    • Posuzování platnosti autorskoprávních licencí
    • Vybrané aspekty nového zákona o odpadech
    • Mlčenlivost a ochrana osobních údajů ve zdravotnictví
    Lektoři kurzů
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    Mgr. Ing. Bc. Jan Tomíšek
    Mgr. Ing. Bc. Jan Tomíšek
    Kurzy lektora
    JUDr. Josef Donát, LL.M.
    JUDr. Josef Donát, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Dobřichovský, Ph.D.
    JUDr. Tomáš Dobřichovský, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Micková
    Mgr. Michaela Micková
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    JUDr. Mgr. Filip Rigel, Ph.D.
    JUDr. Mgr. Filip Rigel, Ph.D.
    Kurzy lektora
    JUDr. Daniela Kovářová
    JUDr. Daniela Kovářová
    Kurzy lektora
    Mgr. Libor Zbořil
    Mgr. Libor Zbořil
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Jak si poradit s náklady řízení? A měli by účastníci sporu platit za chyby soudu?
    • Nařízení Brusel II ter: významné změny nejen v řízeních ve věcech rodičovské odpovědnosti
    • K jednorázovému příspěvku na dítě
    • Úrokové sazby podnikatelských úvěrů
    • 10 otázek pro ... Víta Hrnčiříka
    • Spoluzpůsobení škody poškozeným
    • Řešení škod způsobených na veřejně přístupné účelové komunikaci a okolní vegetaci
    • LEAGLEONE: Časovaná bomba Sberbank
    • Výběr z judikatury nejen k zákoníku práce z r. 2022 - část 1.
    • Letní problémy na pracovišti – řešení z pracovněprávního pohledu
    • K jednorázovému příspěvku na dítě
    • Americké jezero žaluje developera
    • Spoluzpůsobení škody poškozeným
    • Řešení škod způsobených na veřejně přístupné účelové komunikaci a okolní vegetaci
    • Promlčení nároků na odčinění újmy v pacientských sporech
    • Je čas na dřevěnou revoluci ve stavebnictví?
    • Instalace kamerové atrapy na pracovišti ze strany zaměstnavatele
    • Dezinformace jako právní problém
    • Dohoda o ukončení pracovního poměru podepsaná pod nátlakem
    • Použití výpovědního důvodu dle ust. § 52 písm. f) zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
    • Správní právo – obecní strážník , policista, mýty a bezpečnostní pásy
    • Stavební náklady se zvyšují, myslete na to již při uzavírání smlouvy o dílo
    • Povinnosti obchodních korporací ve světle zákona o evidenci skutečných majitelů – aneb jaké sankce hrozí obchodním korporacím za porušení evidenční povinnosti?
    • Stavební deník

    Pracovní pozice

    Soudní rozhodnutí

    Mezinárodní ochrana

    Případy vážného onemocnění či zdravotního postižení žadatele o mezinárodní ochranu za současné neexistence adekvátní zdravotní péče v jeho zemi původu nelze podřadit pod...

    Dotace

    Lhůta pro vydání rozhodnutí o povinnosti vrátit poskytnutou dotaci ve smyslu čl. 3 odst. 1 pododstavce čtvrtého nařízení Rady (ES, Euratom) č. 2988/95 o ochraně finančních zájmů...

    Daňové řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Ustanovení § 3 odst. 1 vyhlášky č. 382/2010 Sb., o náhradě ušlého výdělku a náhradě hotových výdajů při správě daní, je třeba vykládat tím způsobem, že osobě samostatně...

    Matrika (exkluzivně pro předplatitele)

    Na poskytování údajů z matričních knih nelze použít postup podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, neboť je takový postup podle § 2 odst. 3 tohoto zákona...

    Pobyt cizinců (exkluzivně pro předplatitele)

    Rozhodováním o právním nároku (§ 36 odst. 3 správního řádu) je nutno rozumět takovou úpravu, kdy správní orgán musí vydat pozitivní rozhodnutí za podmínky, že žadatel splní...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2022, ISSN 1213-189X      developed by Actimmy
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.


    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního video tréningu od jednoho z nejznámějších českých advokátů a rozhodců JUDr. Martina Maisnera, Ph.D., MCIArb, a to "Taktika vyjednávání o smlouvách".


    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapoměli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.