epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    29. 1. 2015
    ID: 96806upozornění pro uživatele

    Právní úprava informační bezpečnosti pro orgány veřejné moci

    O informační bezpečnosti se v posledních měsících hovoří především v souvislosti s novým zákonem 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti (dále jen „ZKB“). Přímými adresáty ZKB je poměrně úzký okruh tzv. povinných osob. Nicméně bezpečnost informací pořizovaných, uchovávaných, vytvářených a zpracovávaných nejen v počítačových systémech, ale v celém systému řízení, je aktuální prakticky pro každou organizaci. Pro orgány veřejné moci to platí dvojnásob.

     
     Strelička & Partners, advokátní kancelář, s.r.o.
     

    Informační bezpečnost je obvykle definována na základě konceptu známého pod zkratkou CIA, která v tomto případě označuje anglická slova Confidentiality, Integrity a Availability. Jde o hodnoty důvěrnosti (ochrana informací před neoprávněným přístupem, tj. stanovení, kdo a za jakých podmínek má k dané informaci přístup), celistvosti či integrity (ochrana informace před neoprávněnou změnou nebo smazáním) a dostupnosti (zajištění trvalé, spolehlivé a bezpečné dostupnosti informace oprávněným osobám). Koncept CIA je obecně přijímaným vymezením obsahu informační bezpečnosti. Akceptuje jej i česká právní praxe a právní řád.

    ZKB kybernetickou bezpečnost přímo nedefinuje. Z jeho kontextu však lze dovodit, že kybernetickou bezpečností se míní zajišťování bezpečnosti informací v systémech kybernetického prostoru. Používání obou pojmů, tedy kybernetické a informační bezpečnosti, někdy působí terminologický problém. Informační bezpečnost se obecně vztahuje k zajištění konkrétních informací uložených v konkrétním systému, který může být technické, netechnické nebo i smíšené povahy. Oproti tomu kybernetická bezpečnost obecně směřuje pouze k technickým systémům. Informační bezpečnost je v tomto smyslu pojmem širším.

    Právní úprava informační bezpečnosti je vedle zákona o kybernetické bezpečnosti rozprostřena v řadě dalších předpisů. Můžeme uvést např. zákon 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZISVS“), zákon 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, zákon 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ArchSS“) a jiné.

    Právní povinnosti na úseku informační bezpečnosti závisí na postavení subjektu vůči danému informačnímu systému, na účelu informačního systému nebo na jeho začlenění do nadřazeného systému, případně na charakteru vazeb k jinému systému. Je nezbytné vždy vycházet z konkrétních faktických okolností. Jestliže daný systém je informačním systémem veřejné správy (§ 3 ZISVS), pak je třeba určit, zda je orgán veřejné moci vůči němu v postavení správce (§ 2 písm. c) ZISVS), resp. provozovatele (§ 2 písm. d) ZISVS). Podle toho se jeho povinnosti na úseku informační bezpečnosti řídí § 5b ZISVS, resp. § 3 odst. 8 ZISVS. Jde nicméně o strohá ustanovení pouze obecně konstatující povinnost správce, resp. provozovatele informačního systému veřejné správy bezpečnost informací zajišťovat. Není v této souvislosti bez zajímavosti, že pojem bezpečnosti informací je v ZKB i ZISVS upraven v zásadě shodně.

    V dalších předpisech je úprava informační bezpečnosti již zaměřena na daný výsek veřejné správy a nevztahuje se pouze k technickým systémům. Takto například ArchSS upravuje v § 68 odst. 4 parametry budovy, ve které je umístěna spisovna nebo správní archiv. Budova musí být chráněná před povodněmi, musí být zpracována požární dokumentace, prostory pro ukládání dokumentů musí být zabezpečeny proti škodlivému působení přírodních vlivů aj. Zákon 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, upravuje mimo jiné komunikaci orgánů veřejné moci prostřednictvím datových schránek. Orgán veřejné moci je podle příslušných ustanovení § 8 a 9 tohoto zákona povinen řídit přístup k datovým schránkám tak, aby nedocházelo k narušování bezpečnosti informací v systému datových schránek. Obdobných příkladů speciální úpravy informační bezpečnosti bychom našli řadu.

    Vzhledem k masivní informatizaci nejen orgánů veřejné moci, ale i celé společnosti, je řízení bezpečnosti informací pro většinu organizací nezbytností Z právního hlediska systém řízení bezpečnosti informací ovlivňuje řadu aspektů řízení, od interních předpisů, přes pracovní smlouvy až po dodavatelské právní vztahy. K řádnému fungování systému řízení bezpečnosti informací je proto vhodný systémový přístup s využitím některého z mezinárodně uznávaných standardů doprovázený právní podporou směřující nejen k naplňování právních povinností, ale také k zajištění právní pozice organizace pro případy narušení informační bezpečnosti.


    Mgr. Ing. Robert Kotzian, Ph.D.

    Mgr. Ing. Robert Kotzian, Ph.D.,
    advokátní koncipient


    Strelička & Partners, advokátní kancelář, s.r.o.

    Veselá 163/12
    602 00  Brno

    Tel.: +420 515 917 587
    e-mail: info@strelicka.cz


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Ing. Robert Kotzian, Ph.D. ( Strelička & Partners )
    29. 1. 2015

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nový zákon o lobbyingu: Konec tajných jednání za zavřenými dveřmi
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky
    • Nařízení odstranění černé stavby aneb Když výjimka potvrzuje pravidlo
    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Kombinovaná stavba opěrné zdi a oplocení bez povolení stavebního úřadu
    • Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025
    • Veřejné právo a obecní zřízení: Výbory zastupitelstva obce a jejich „funkční období“
    • Správní právo: Vznik a zánik mandátu člena zastupitelstva kraje

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Nový zákon o lobbyingu: Konec tajných jednání za zavřenými dveřmi
    • 10 otázek pro ... Ľuboše Fojtíka
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Právo na účinné vyšetřování
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Legalizace podpisu osoby, která nemůže číst nebo psát
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Postoupení pohledávek na výživné
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Obvyklá pochybení zadavatelů dotačních veřejných zakázek – I. část
    • Adhezní řízení v praxi
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Novela trestního zákoníku
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct

    Soudní rozhodnutí

    Průtahy v řízení

    Nečinnost soudu trvající i po kárném odsouzení vyřizující soudkyně, spojená s opakovaným odročováním jednání, neefektivní organizací řízení a nevyužitím dostupných možností...

    Právo na účinné vyšetřování

    Pokud stěžovatelka vznese hájitelná tvrzení týkající se zásahu do práva na zákaz nelidského a ponižujícího zacházení a práva na soukromí spočívající v podezření ze...

    Exekuce

    Oprávněný může podat nový exekuční návrh a vést exekuci podle exekučního titulu, na jehož základě již byla týmž oprávněným vedená předchozí exekuce proti témuž povinnému...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    I pro věřitele, kteří uplatnili svou pohledávku za dlužníkem přihláškou do likvidace již před rozhodnutím o úpadku platí závěry, které Nejvyšší soud zformuloval pro věřitele,...

    Koncentrace řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Účinky tzv. koncentrace řízení podle ustanovení § 118b o. s. ř. nenastanou, jestliže účastníci nebyli o tzv. koncentraci řízení a o jejích účincích poučeni jednak v předvolání...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.