epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    2. 10. 2020
    ID: 111953upozornění pro uživatele

    Prověřování zahraničních investic v České republice

    S ohledem na široké vymezení působnosti a v českém právním prostředí dosud neznámou právní úpravu v oblasti prověřování zahraničních investic, je důležité se na nový zákon důkladně připravit. Tento článek pojednává o některých významných aspektech předložené legislativy.

    Dne 11. října 2020 vstupuje v platnost nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/452 ze dne 19. března 2019, kterým se stanoví rámec pro prověřování přímých zahraničních investic směřujících do Unie. Nařízení blíže neupravuje proces prověřování zahraničních investic v členských státech, slouží pouze jako výchozí rámec pro jakékoliv přímé zahraniční investice z třetích zemí, zejména pak stanoví určité standardy, kterých by se členské státy měly držet při zavádění národních úprav pro kontrolu zahraničních investic. Čeští zákonodárci v této souvislosti připravují vlastní návrh zákona[1] ("Návrh zákona"), který směřuje do druhého čtení v Poslanecké sněmovně. Ačkoli již nyní jednotlivé právní předpisy do jisté míry upravují určité podmínky pro uskutečnění zahraničních investic v České republice, Návrh zákona představuje první komplexní úpravu v této oblasti.

    Předmětem Návrhu zákona je vytvoření pravidel prověřování některých zahraničních investic z důvodu ochrany bezpečnosti České republiky nebo vnitřního či veřejného pořádku ("chráněné zájmy"). Předmětem prověřování budou zahraniční investice, tedy majetková hodnota v jakékoli podobě, kterou zahraniční investor poskytne za účelem výkonu hospodářské činnosti v České republice.[2] Tím se mimo jiné rozumí investice, která bude pro zahraničního investora představovat možnost nakládat nejméně s 10% podílem na hlasovacích právech, členství v orgánu, možnost nakládat s vlastnickými právy k věci, jejímž prostřednictvím se hospodářská činnost provádí nebo schopnost získat přístup k informacím či technologiím důležitým z hlediska ochrany chráněných zájmů.[3]

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Zahraniční investice spadající do některé z vymezených oblastí, jako jsou výroba, výzkum a inovace vojenského materiálu, prvky či správa kritické infrastruktury a vývoj nebo výroba zboží dvojího užití (zboží, které lze využít jak pro civilní, tak vojenské účely), budou předmětem zvýšené kontroly. Tato vybraná odvětví spadají do tzv. citlivých zahraničních investic, přičemž tyto investice budou podmíněny podáním žádosti o povolení Ministerstva průmyslu a obchodu ("MPO") a nebude je možné bez tohoto povolení uskutečnit. Pokud zahraniční investor žádost o povolení citlivé zahraniční investice nepodá, může MPO řízení zahájit z moci úřední.

    Ostatní zahraniční investice se mohou taktéž stát předmětem kontroly, ačkoli nebudou citlivou zahraniční investicí, za podmínky, že budou vyhodnoceny jako způsobilé ohrozit chráněné zájmy. Řízení o takové zahraniční investici může být zahájeno ze strany MPO na základě výsledku konzultace, kterou MPO navrhl zahraniční investor nebo do 5 let ode dne dokončení[4] zahraniční investice, jestliže zahraniční investor konzultaci nenavrhl, ačkoli byl k tomu povinen.[5] Vyjde-li po uplynutí 5 let ode dne dokončení zahraniční investice najevo, že zahraniční investor zakryl skutečnosti, pro které by jinak mohlo být zahájeno řízení na základě konzultace, tato časová limitace se neuplatní a předmětem prověřování může být investice dokončena i před více než pěti lety. Návrh zákona se však neuplatní na zahraniční investice dokončené přede dnem nabytí jeho účinnosti.

    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Za zahraničního investora se podle Návrhu zákona považuje každý, kdo uskutečnil nebo hodlá uskutečnit zahraniční investici v České republice a zároveň:

    1. není státním občanem České republiky či občanem jiného členského státu EU,
    2. nemá sídlo v České republice nebo v jiném členském státě EU nebo
    3. je přímo či nepřímo ovládán tím, kdo splňuje požadavky podle písmen a) nebo b).[6]

    Důležité je dále také zmínit, že navrhovanou úpravu nepůjde obejít cestou zřízení svěřenského fondu ani obdobným právním uspořádáním podle zahraničního práva, neboť podle se podle Návrhu zákona za zahraničního investora dále považuje i svěřenský správce, který na účet svěřenského fondu učinil nebo hodlá uskutečnit zahraniční investici, pokud zakladatel, svěřenský správce či obmyšlený spadají do jedné z kategorií výše.[7]

    Podle Návrhu zákona bude za zahraničního investora považována taktéž osoba s občanstvím nebo sídlem v České republice/EU, pokud je přímo či nepřímo ovládána osobou bez občanství nebo sídla v České republice/EU. Podle důvodové zprávy atribut ovládání vychází ze zákona 90/2012 Sb., o obchodních korporacích, který definuje ovládající a ovládané osoby, a to ve smyslu faktické možnosti prosazení vůle v ovládané osobě, která se projevuje mj. možností jmenovat či odvolat většinu vedení subjektu či nakládat s 40% jejích hlasovacích práv. Zahraničním investorem nemusí být ve smyslu Návrhu zákona pouze osoba soukromého práva, ale může jít i o samotné státy, jenž nejsou členskými státy Evropské unie. Oproti úpravám v jiných členských státech, zahraničním investorem se rozumí i osoba pocházející ze zemí Evropského hospodářského prostoru ("EHP") či Švýcarska. Například právní úprava v Rakousku[8] či Francii[9] osoby pocházející ze zemí EHP a Švýcarska za zahraniční investory nepovažuje. Česká úprava se však na tyto osoby bude plně vztahovat.

    Pokud MPO v rámci přezkumu dojde k závěru, že zahraniční investice může představovat ohrožení chráněných zájmů, předloží před vydáním rozhodnutí věc k projednání vládě. Jestliže se vláda usnese, že je takové rozhodnutí nezbytné z důvodu ochrany chráněných zájmů, vydá MPO rozhodnutí o zákazu uskutečnění nebo o zákazu dalšího trvání zahraniční investice. Proti rozhodnutí, které bylo podmíněno usnesením vlády, nelze podat rozklad ani jej nelze přezkoumat v přezkumném řízení. Navíc žalobě proti takovému rozhodnutí nebo žádosti o obnovu řízení nelze přiznat odkladný účinek.[10]

    Co se týká přezkumů již proběhlých zahraničních investic nebo investic, které proběhly v rozporu se zákazem uskutečnění zahraniční investice, u nichž bude vydáno rozhodnutí o zákazu dalšího trvání zahraniční investice, toto rozhodnutí bude obsahovat rovněž zákaz nebo omezení výkonu vlastnických nebo hlasovacích práv zahraničního investora v cílové osobě nebo nařízení prodeje cílové osoby či cílové věci nebo účasti na cílové osobě, jakož i k lhůtu k uskutečnění prodeje.[11] Pokud zahraniční investor prodej neuskuteční v určené lhůtě, bude moci MPO zařídit prodej ve veřejné dražbě nebo mimo veřejnou dražbu prostřednictvím obchodníka s cennými papíry nebo zahraniční osoby oprávněné poskytovat investiční služby v České republice.[12]

    V případě nedodržení požadavků zákona bude moci zahraničnímu investorovi uložit pokutu až do výše 2% z celkového čistého obratu za poslední ukončení účetní období nebo až do výše 100.000.000 Kč. Ačkoli rozpětí možných dopadů za porušení navrhované úpravy je široké, Návrh zákona ani pozměňovací návrhy zatím nepočítají s důsledky podle trestního práva. Například německá úprava jde v tomto směru ještě dále a v určitých případech může za porušení tamější úpravy kontroly zahraničních investic dojít i k trestnímu postihu.[13]


    Mgr. Václav Stískala,
    koncipient


     

    Baker & McKenzie s.r.o., advokátní kancelář

    Klimentská 1216/46
    110 00 Praha 1

    Tel.:    +420 236 045 001
    e-mail:    office.prague@bakermckenzie.com

     

    [1] Sněmovní tisk č. 834, vládní návrh zákona o prověřování zahraničních investic a o změně souvisejících zákonů (zákon o prověřování zahraničních investic)

    [2] § 3 Návrhu zákona

    [3] Tamtéž, § 5

    [4] Dnem dokončení zahraniční investice je podle § 8 odst. 2 Návrhu zákona den uzavření smlouvy, den nabytí účinné míry kontroly provádění hospodářské činnosti nebo den zahájení hospodářské činnosti.

    [5] Návrh na konzultaci je podle § 10 odst. 1 Návrhu zákona povinen podat zahraniční investor, jestliže je cílová osoba držitelem licence pro celoplošné rozhlasové nebo televizní vysílání nebo vydavatelem periodického tisku se souhrnným minimálním průměrným tištěným nákladem 100.000 výtisků denně.

    [6] § 2 odst. 1 Návrhu zákona

    [7] Tamtéž, § 2 odst. 2

    [8] § 1 odst. 2 Investitionskontrollgesetz sowie Änderung des Außenwirtschaftsgesetzes 2011

    [9] Čl. R.151-1 – R.151-8 Code monétaire et financier

    [10] § 15 odst. 7 Návrhu zákona

    [11] Tamtéž, § 15 odst. 6

    [12] Tamtéž, § 15 odst. 7

    [13] §§ 17-18 Außenwirtschaftsgesetz


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Václav Stískala (Baker McKenzie )
    2. 10. 2020

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Fungování Rady pro rozhodování sporů podle Červené knihy FIDIC
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?
    • Klíčová reforma ochrany průmyslových vzorů Evropské unie: Co se změní?
    • Jak na návrh na vydání elektronického platebního rozkazu neboli „EPR“?
    • Povinnosti českých s.r.o. a a.s. vůči zahraničním mateřským firmám: praktický přehled
    • Musíte znovu vybojovat stavební povolení, když vydané územní rozhodnutí zrušil soud?
    • Prohlášení a záruky v korporačních smlouvách jako cár papíru?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.