epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    15. 11. 2002
    ID: 19808upozornění pro uživatele

    Právo na důstojné umírání

    Teroristických činů v různých oblastech světa přibývá, již to není jen ojedinělá záležitost ze dne 11.9.2001, ale také říjnových událostí v roce 2002 v Moskvě, událostí v Indonésii a v dalších zemích. Tyto události inspirují k tématům o vážnosti smrti člověka a důstojnosti jeho umírání. Každý člověk chce kvalitně žít a nechce si vědomě připouštět myšlenku nevyhnutelnosti smrti a jejího neodvolatelného účinku. Jakmile se člověk narodí, začíná v něm také růst proces umírání.

    Uvedení do problematiky

    Teroristických činů v různých oblastech světa přibývá, již to není jen ojedinělá záležitost ze dne 11.9.2001, ale také říjnových událostí v roce 2002 v Moskvě, událostí v Indonésii a v dalších zemích. Tyto události inspirují k tématům o vážnosti smrti člověka a důstojnosti jeho umírání. Každý člověk chce kvalitně žít a nechce si vědomě připouštět myšlenku nevyhnutelnosti smrti a jejího neodvolatelného účinku. Jakmile se člověk narodí, začíná v něm také růst proces umírání. Ale člověk nechce zemřít, daleko více chce prodlužovat svůj život, pokud není motivován vírou, že obětí jeho života se změní svět. V západní společnosti nacházíme kvantitativní nárůst stárnoucího obyvatelstva, který není kompenzován ekonomicky zdatnou mladou generací, ta je dokonce ekonomicky výkonná později než v dobách minulých, protože se prodlužuje doba studijních možností. Ale i doba přípravy na biologickou smrt a doba stárnutí se posunuje, takže nalézáme jistou ekonomickou a časovou diskrepanci mezi výkonnou ekonomickou silou, stárnutím a umíráním.
    Smrt můžeme pojímat jako odchod ze života, ze společenství živých. O této absolutní danosti každý ví. Jednoho dne zemřeme, jenom neznáme způsob umírání a okamžik úmrtí. Smrt míří přímo do srdce živé bytosti a každý člověk, ať již implicitně nebo explicitně, se dotazuje po smyslu umírání a smrti jako lidského činu. Umírání a smrt je přece součástí našeho života a k našemu lidství, patří k celku života, o kterém si přejeme, aby měl smysl.Již antická doba se snažila promýšlet naznačený problémový okruh a měla na mysli to, co si každý přeloží: „ars moriendi“. Stín smrti doléhá na každého uvažujícího člověka, tím spíše lidi pracující ve zdravotnických zařízeních a není vhodné nabízet naivní naději stále starším a fyzicky chátrajícím lidem, že jejich přání žít bude vyhověno a smrt nenastane. Ve styku s těmito nemohoucími lidmi často napadne ošetřující personál přání, aby člověk zemřel nečekaně, bez bolesti a trápení a bez závislosti na druhých.
    Nejen fenomén smrti nesmí být tabuizován, ale také přání umírajících, protože lidé mají právo na humánní odchod ze života a proto by měla existovat kontrola v zacházení s umírajícími, protože podmínky pro umírání se mohu trvale zlepšovat. Pokud tyto podmínky nejsou dostatečně plněny, pak ekonomická, psychická i zdravotní situace člověka jej nutí k přijetí „pseudo-euthanasie“.nebo je touto situací vyvolávána společenská potřeba pozitivní euthanasie. Člověk má právo důstojně žít a rovněž umírat.

    Náboženské odpovědi a smysl umírání

    Od počátku lidského pokolení si lidé kladli otázky po smyslu umírání smrti. Rozlišovali na nesmrtelné, to byli bohové, a smrtelné, to byli lidé a celá živočišná říše. Lidé se dotazovali, co nastane po smrti, jak se lidský osud bude nadále odvíjet? Odpovědí je skutečně mnoho a jsou líčeny v mýtických obrazech a představách. Zajímavým poznatkem je to, že mnozí antičtí myslitelé se domnívali, že ten skutečný život nastane až po smrti, nyní žijeme v nehotovém a nedokonalém světě. Proto umírající člověk byl doprovázen množstvím ritů a kultovními projevy. Všechny obřady kolem umírajícího a zemřelého poukazovaly na důležitou, možná dnes zapomenutou pravdu: bylo to hledání smyslu umírání a smrti. Umírající člověk se rodil do nové a vznešenější reality, smrt byla pochopena jako zrození pro život, jako brána k novému životu.

    Tři zapomenuté dimenze lidského umírání

    Lidské umírání nelze vnímat jen jako biologickou nutnost. Umírání má v sobě biografickou dimenzi. Co to znamená konkrétně? Tato dimenze je dána vědomím vlastní smrtí během života, má souvislost se smysluplností celého života. Umírání a smrt se stává kontinuitou života jako celku. Mnozí filozofové přijímají tuto myšlenku a chápou život jako přípravu na smrt a konstatují, že umíráme každým dnem.
    Sociální dimenze umírání má souvislost s rodinným způsobem života. Umírání je odloučení od milých, blízkých a nám drahých osob, po smrti zůstává v srdcích v pozůstalých prázdnota, kterou nelze nahradit. Smrt znamená rozloučení se od nejbližších, nejmilovanějších, loučíme se někdy náhle, někdy měsíce, někdy celé roky. Pozůstalí pak musí žít sami a vyrovnávat se s obtížemi života bez těch, kteří jim pomáhali a je milovali. Umírající je tedy osoba, která neumírá sama o sobě, ale umírání je záležitostí interpersonální, v jistém smyslu slova kus života umírá v pozůstalých.
    Náboženská dimenze vyjadřuje přesvědčení, že smrt nemá v životě člověka poslední a absolutní slovo. Přemýšlivý člověk je postaven před otázku, jak si má představit lidský život mimo tento reálný svět. Statistiky nám sdělují, že většina lidí z přibližně šesti miliard obyvatel této planety přijímá náboženský rozměr smrti, i když představy o novém způsoby žití jsou opravdu velmi odlišné.

    Pokusy o překonání smrti

    Vědecký výzkum smrti učinil v posledních letech značné pokroky. Zdravotnický personál zná různorodé fáze umírání a celou problematiku spojenou s klinickou smrtí. Tito lidé vypovídají o tom, že umírání není jen záležitostí strachu a utrpení, ale rovněž radosti a světla. Avšak dokonalejší poznání klinické smrti není překonáním smrti. Lidé, kteří se „dotkli“smrti, žijí s větším vědomím smrti a odpovědností za život, za důsledky svého počínání. Pro překonání smrti se jeví z dostupné literatury tři základní typologie překonání smrti.
    Je to odstranění a banalizace smrti. O umírání a smrti se nemluví, umírající se odevzdávají nemocnicím s vírou, že se tam vše medicínsky napraví a zdravotní problémy problémy se odstraní. Umírající však nejsou doprovázeni na své poslední cestě, jejich přátelé a blízcí nechtějí být svědky posledního zápasu milovaných bytostí. Tento projev může být dovršen uložením zemřelých do anonymních hrobů nebo zpopelněním s jinými lidmi. Tento přístup snad lze označit jako útěk před myšlenkou na smrt, jako útěk před smrtí, která děsí.
    Smrt může být banalizována sdělovacími prostředky, zvláště televizními pořady, které produkují velké množství umírajících formou zábavy a napětí. Zábavou se staly vraždy, přepady, různé katastrofy a odchod ze života se chápe jen jako holý fakt. Jsou to téměř vzácné případy, kdy se prezentuje smrt v její vážnosti a tragičnosti. Velikost emocí se pak projevuje jen u náboženských ritů za zemřelé.
    Druhým projevem pokusu o překonání smrti je svobodná volba smrti. Člověk sám chce ovládnout procesy umírání a nalézá zdůvodnění pro své jednání v odkazu stoické filozofie, která se nebránila sebevraždě a nápomoci druhým zemřít, pokud si to přáli. Takováto pozice je také pochopitelná. Rostoucí medicínské možnosti v odborných lékařských rukou zbavují občany obav z tvrdosti a ostnů smrt. Dává se přednost rychlé smrti, pokud možno bezbolestné (euthanasie), a uvažuje se o možnosti absence „nedůstojného“ umírání, i když přirozeného. Tento způsob myšlení zbavuje člověka jeho biografické dimenze, upřednostňuje absolutní autonomii člověka a zůstává otevřenou filozofickou otázkou, zda není umenšena podstatnost lidství, když se jedná o amputaci života. Sebevražda jako čin nebere v úvahu sociální dimenzi smrti a klade se otázka, zda takový člověk, pokud nemáme na mysli zkratkovité myšlení a další patologické jevy, zda to není projev vlastního sebeuspokojení, když v té chvíli dotyčná osoba nemyslí na síť vztahů s druhými, kteří jsou rádi, že žije. Suicidní pokusy takových lidí ukazují, že mnoho z nich jsou na vzniklé problémy sami a právě v síti vztahů nežijí.
    Třetí antická typologie překonání smrti je náboženská. Každé náboženství vytváří v nitru člověka smysl pro něco absolutně přesahujícího, odkazuje na velké tajemství, na někoho zcela Jiného. Tento náboženský postoj přijímá s velkou vážností skutečnost nepředvídatelnosti smrti. Náboženské postoje vyjadřují naději, že transcendentní realita nezapomíná na žádného jednotlivce a stává se tak základem velké naděje. Náboženská dimenze vede věřícího k vědomé přípravě na smrt. Takový člověk bere život jako dar od Boha. Je nutno uznat, že jednotlivá náboženství se mezi sebou liší v představě přesahující naši realitu, v představě božské skutečnosti a v představě o životě po tomto pozemském životě (nirvána, splynutí v kosmu, neinkarnační teorie, nebe). Mezi křesťanským odkazem a odkazem východních a asijských náboženství je zřejmý a podstatný rozdíl. Změněná asijská reinkarnační nauka v Evropě se stala módní záležitostí, snad je to pokus pomáhat lidem v beznadějném životním stavu a potěšit je (paliativní dimenze), ale je neslučitelná s křesťanskými kořeny Evropy.

    Důstojnost umírajícího

    Zdravotnický personál může vnímat konec života člověka jako neproduktivního jedince nebo jako osobu, která dovršuje svůj život aktem smrti. Je to stav člověka, který je zcela odkázán na druhé, o sobě již nemůže rozhodovat. Umírající člověk je v našich rukou, záleží jen na naší životní filozofii, zda budeme vnímat pod nemohoucností umírajícího člověka jeho důstojnost v celistvosti jeho života, i když ji v té chvíli neznáme (je to pro nás cizí člověk), nebo budeme hledět na umírajícího jako na nepříjemnou událost. Důstojnost starého člověka, nemocného a umírajícího není důsledkem jeho výkonnosti, ale vyplývá z přijetí západní křesťanské antropologie a filozofie. Tato důstojnost přechází i za hranici smrti, kdy uvažujeme o úctě k mrtvému tělu. Jakým způsobem projevit postoj úcty k umírajícím? Nabízené odpovědi budou znít stroze, mají se stát objektem reflexe čtenáře:
    - Zdravotní personál neprodlužuje stav umírání, má prodlužovat život. Proto v pravý okamžik je zapotřebí se zřeknout prodlužování (za každou cenu) stavu umírání bez naděje na uzdravení.
    - Umírajícímu člověku lze pomáhat podáváním léků proti nesnesitelným bolestem, i když mají vedlejší účinky.
    - Umírající člověk by neměl zůstávat sám, měl by být obklopen lidmi z rodiny nebo lidmi, kteří mají vztah k pastorační službě. Myslí se tím duchovní doprovázení umírajících lidí buď ve všeobecném smyslu slova nebo vyhovění žádosti o zavolání duchovní služby požadované církve.
    Stále více odborníků na tuto poslední službu poukazuje na to, že je třeba mluvit s umírajícími, že je vhodné jim i číst vhodné texty. V západní společnosti (např. ve Švýcarsku) existují dobrovolní asistenti, kteří se hlásí ke službě umírajícím. Je totiž pochopitelné, že ošetřující zdravotnický personál nemá čas na specifickou službu u umírajících. Bude záležet na našich ekonomech, zda si nemocnice budou moci dovolit odměnit i ty, kteří by se věnovali této zvláštní a důležité službě jako projev úcty k umírajícím lidem. Projevy útěchy těžce nemocným a jejich nejbližším, potom zarmoucené rodině z úmrtí blízkého člověka jsou stále podceňovány. Umírání a smrt člověka má kulturní charakter. Ačkoliv nejsme zvyklí na tento výraz, náš vztah k umírajícím prezentuje kulturu naší doby, našeho prostředí a dějin, naší filozofie i našeho právního vědomí. V odborné literatuře nalézáme kritiku péče v nemocnicích, že umírající člověk je již nikoli subjektem péče, ale objektem, jeho péče je zvěcněna a on trpí nedostatkem citů a personálních vazeb. Těžce nemocný člověk je pod kontrolou přístrojů, je tak izolován a osamocen. Dlouhodobý stav pak vyvolává sociální umírání, člověk strádá psychicky víc, než se ošetřující personál možná domnívá. Sociální umírání je nutno vidět v souvislosti s psychickým úmrtím, takový člověk je neprožívá interakci s partnerem, rodinou, s nejbližšími. Sociální smrt je těžce prožívána o to více, když postižený se nalézá v produktivním věku a je zbaven možnosti vstupu do veřejného života, kdy ztratil významné pozice a role a rovněž společenského uznání. Následnému případnému fyzickému umírání předchází fáze těžké duševní bolesti a psychického umírání.

    Závěr

    Z textu je patrné, že existují úvahy o zdokonalování péče a pomoci umírajícím na základě filozoficky rozvíjejícího se pojmu „princip humanity“. Lze poukázat na nově vznikající organizace, které si více uvědomují pomáhat umírajícím lidem, lze je nazvat jako „Society for Dying with Dignity“. Umírající je zapotřebí doprovázet kompetentně a v plnosti lidské solidarity a soucítění. Debatu o zlepšené péče o umírající vyvolává praxe související s euthanasií. Umírající člověk zasahuje do medicínské, rodinné a rodinné sféry. Pokud existují zařízení, která nazýváme hospice, je zde výhodné, že do péče o těžce nemocné a umírající zasahují i rodinní příslušníci. Bohužel hospiců je z ekonomických důvodů málo nejen v České republice, ale také v zahraničí. V současnosti převažuje tendence umírat doma v rodinném prostředí. Ale i zde narážíme v praxi na mnoho obtíží, kterému zdravotnický personál dobře rozumí. Je jisté, že rodinní příslušníci sami nestačí na péči o umírajícího. Tento článek se může stát výzvou k úvaze, zda by bylo možné v krajích zřídit taková zařízení, jehož zaměstnanci by se věnovali péči o umírající v podmínkách jednotlivých domácností.
    Otázky kolem fenoménu smrti a umírání nás opět vedou zpět k otázce po štěstí člověka. I starověké Řeky rušila skutečnost, že neznáme konec své smrti. Tato nejistota způsobila neplatnost rčení „konec dobrý, všechno dobré“. Proto antičtí filozofové učili, že nikdo nemůže být zcela šťastný a ani se nemá cítit šťastným s výjimkou těch, kteří již zemřeli a o nichž se ví, že jejich konec byl pokojný. Moderněji řečeno, bez úvahách o smrti se člověk málo raduje ze zdraví a každého dne pozitivně prožitého.
    Autor článku by chtěl vyvolat tímto článkem debatu na dané téma, možná se tento článek stane podnětem někde pro odbornou konferenci pod názvem „Umírání a smrt jako lékařský, psychologický, sociální a teologicko-filozofický fenomén.“


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Josef Dolista
    15. 11. 2002

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Prováděcí nařízení Komise (EU) č. 305-306/2012 ze dne 10. dubna 2012
    • Právní symbolika v podání T. Hobbese
    • Nezávislé regulační orgány (stručný nástin problematiky)
    • Nebuďme hloupí aneb o heraldickém právu u nás X. část – možné erbovní spory v ČR dnes
    • Nebuďme hloupí aneb o heraldickém právu u nás IX. část – „Smluvní příbuzenství“ a továrny na erby
    • Etika především
    • Právo, pohádky a kultura sebelásky
    • Nebuďme hloupí aneb o heraldickém právu u nás - VIII. část – Erbovní spory
    • Nebuďme hloupí aneb o heraldickém právu u nás VII. část – Málo známé dokumenty, deklarace české šlechty 1938-1939
    • Nebuďme hloupí aneb o heraldickém právu u nás VI. část – Zadarmo to nebude, právo na místo
    • Nebuďme hloupí aneb o heraldickém právu u nás V. část – Nebijte dámu aneb heraldická etiketa

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.