epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    15. 8. 2008
    ID: 55089upozornění pro uživatele

    Klamavost a klamavost

    Když dva dělají totéž, není to totéž. To je rčení samozřejmě pravdivé a výstižné; není však nijak zábavné ve chvíli, kdy jde o pokutu.

    Před týdem jsem na tomto místě chválil Vrchní soud v Praze, který v soukromých sporech mezi konkurenty o klamavou reklamu zaujímá stanovisko, podle kterého je posláním reklamy pouze vzbudit pozornost a zaujmout možného zákazníka, není tedy totožná s obchodní nabídkou. Pokud reklamní sdělení obsahuje zároveň odkaz na infolinku či webové stránky, kde se zákazník dozví, jak prezentované výhody získat, nejde dle soudu o klamání či matení spotřebitelů. Průměrný spotřebitel totiž dnes nevnímá reklamní sdělení jako úplný popis podmínek. V jednom rozhodnutí, týkajícím se  známých a vždy hodně sporných „minut zdarma“, soud doslova uvedl, že smyslem reklamy je zaujmout co největší okruh adresátů a proto je pro ni užito povětšinou stručného sdělení s určitou mírou nadsázky či přehánění, pokud pak takováto prezentace obsahuje odkaz na podrobné informace a způsob, jak je získat, nelze dovozovat zpravidla klamání možných spotřebitelů.

    Jenže klamavá reklama může být jak předmětem soukromého sporu mezi konkurenty, tak i předmětem zásahu veřejné moci. Jde-li o reklamu televizní, pak předmětem zásahu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Tato Rada v poslední době otevřela řadu správních řízení, ve kterých řeší údajnou klamavost některých televizních reklam. A přestože klamavost je pro soudy i pro Radu popsána v zákoně stejnými slovy, přistupuje Rada k jejímu hodnocení úplně jinak. Zdá se, že soudy při svém rozhodování vycházejí z představy soudného diváka, který dobře rozumí přirozené povaze reklamní chvály a je nadán zdravým rozumem. Naproti tomu Rada projektuje typického diváka jako bytost zcela mdlého rozumu bez jakýchkoliv zkušeností, která prostě namísto reklamy potřebuje úředně schválený návod. Z klamavosti tak byla Radou obviněna například reklama na psí žrádlo, obsahující jen tradiční reklamní fráze či třeba reklama mobilního operátora s cestovatelskými tarify, která nepochybně nepostrádala odkaz na infolinku – a u žádné z těchto reklam, pokud vím, neuvádí Rada ani žádné statisticky významné skutečně oklamané zákazníky.

    Jako by se ve dvou popsaných přístupech zrcadlila i evropská rozpolcenost k ochraně zákazníků. Zatímco jedna část zákonodárců soudí, že v dravém světě obchodu lze zákazníka efektivně ochránit jen tím, že se nejprve u pár nabídek spálí a příště si dá sám pozor, druhá část (dnes převažující) si myslí, že obchodníci mají takovou komunikační převahu nad zákazníkem, že zákazníka je třeba zvýhodňovat a tedy preventivně chránit všemi možnými způsoby. Všimněte si, prosím, že obě skupiny nepopírají cíl v podobě neklamání zákazníků, ale neshodují se v cestě, jak jej skutečně dosáhnout. Skleníková květina, v podobě dokonale ochráněného spotřebitele, je totiž oklamatelná nejsnáze, podobně jako dítě z dokonale aseptické domácnosti chytí každou nemoc, jen vyjde ven.   

    Výhledově není rozpor mezi chápáním klamavosti, zakázané shodnými paragrafy, v Česku udržitelný. Kdyby náhodou šlo ve sporu soudním a úředním o zcela stejnou reklamu, asi by nebylo možné, aby jedna instituce za ní pokutovala a druhá shledávala tutéž reklamu bezvadnou. A to nemluvím o právní nejistotě, kterou popsaný stav dnes vzbuzuje u těch, kteří své reklamy připravují a jejich právních poradců, kteří jim mají říci, jak se klamavé reklamy nedopustit.

    Rozhodující slovo při sjednocení aplikace zákona tak budou mít asi až rozsudky Nejvyššího správního soudu v Brně, ke kterému se bude možné proti rozhodnutím Rady odvolat. Pevně doufám, že brněnští a pražští soudci se před založením judikatury sejdou, popovídají si o chápání klamavé reklamy a my, uživatelé jejich judikátů, pak budeme moci v jejich rozsudcích moci hledat ta správná a všude shodně platná pravidla.


    JUDr. Filip Winter, advokát

    110 00 Praha 1, Na Příkopě 25
    www.akwinter.cz



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    JUDr. Filip Winter
    15. 8. 2008

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Klientská zóna Jenda – právní účinky činění podání a doručování písemností
    • Kdo vlastní mosty a kdo má povinnost je udržovat?
    • Změny zápisu zástavního práva do katastru nemovitostí už nejsou tabu. ČÚZK mění dlouholetou praxi
    • Nenápadná novela SŘS s velkým potenciálem: urychlí změny ve správním soudnictví výstavbu?
    • Jedno užívání, dvě platby: Neudržitelnost souběžného zpoplatnění nájmu a poplatku za užívání veřejného prostranství
    • Zákon o přístupnosti
    • Nejvyšší soud k zásadě reformationis in peius v insolvenčním řízení
    • Spolehlivost osoby v civilním letectví
    • Nový zákon o lobbyingu: Konec tajných jednání za zavřenými dveřmi
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Veřejně přístupná účelová komunikace a její znaky

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 04.12.2025Průvodce venture capital investicemi a nejnovější trendy v oboru (online - živé vysílání) - 4.12.2025
    • 09.12.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 9.12.2025
    • 19.12.2025Veřejné zakázky – aktuální témata a novinky (online - živé vysílání) - 19.12.2025
    • 23.01.2026Vybraná judikatura vysokých soudů k zástavnímu právu (online - živé vysílání) - 23.1.2026
    • 25.02.2026Mediace a vyjednávání v právní praxi (online – živé vysílání) – 25.2.2026

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Evoluce italské judikatury v lyžařském právu
    • Nemožnost vyloučení účastníka zadávacího řízení z důvodu chybějících údajů v evidenci skutečných majitelů
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • JIŘÍ HARNACH - VEŘEJNÉ ZAKÁZKY LIVE! - LISTOPAD 2025
    • Vlastnictví
    • Základní rozdíly ve fungování společnosti s ručením omezeným v Anglii a v České republice – I. část
    • Podmínečné propuštění po novele trestního zákoníku
    • Novela nařízení o insolvenčním řízení nabyla účinnosti – jaké přinesla změny?
    • Právnická firma roku 2025
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Pracovněprávní dopady doprovodného zákona k zákonu o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Drony v praxi: kde končí hračka a začíná právní odpovědnost?
    • Za smlouvu o výkonu funkce člena statutárního orgánu je třeba považovat každou smlouvu, která jí svým obsahem materiálně odpovídá, bez ohledu na to, jak je označena
    • Výklad zadávacích podmínek v kontextu rozhodovací praxe Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – část 3
    • Odpovědnost finančních institucí za nesprávné investiční poradenství
    • Právnická firma roku 2025
    • Jak nahradit úředně ověřený listinný podpis elektronicky podepsaným PDF
    • Zrušení údaje o trvalém bydlišti k návrhu vlastníka nemovitosti
    • Ujednání o místě výkonu práce v pracovní smlouvě a jeho výklad dle Nejvyššího soudu
    • Zkušební doba „po novu“ a její dopady do praxe
    • Evidence skutečných majitelů ve světle aktuální judikatury
    • Jaké změny přináší velká novela rodinného práva od roku 2026?
    • Nejvyšší soud vymezil hranice odpovědnosti za bezpečnost externistů na pracovišti

    Soudní rozhodnutí

    Výklad právních předpisů, přepravní smlouva

    Autonomnímu výkladu pojmu přepravní smlouvy ve smyslu Úmluvy CMR odpovídá závazek dopravce přepravit (za podmínek čl. 1 odst. 1 Úmluvy CMR) zásilku za úplatu na vlastní odpovědnost,...

    Vlastnictví

    Ustanovení § 1109 o. z. nelze aplikovat na věci, které sice podléhají evidenci v katastru nemovitostí, ale nejsou v ní zapsány. Ani vlastník nemůže převést vlastnické právo k takové...

    Vlastnictví

    Ustanovení § 65 odst. 9 katastrálního zákona upravuje postup katastrálního úřadu v případě uplatnění vyvratitelné domněnky, že nemovitost je opuštěná (§ 1050 odst. 2 o. z.),...

    Adhezní řízení

    Náhradu nákladů poškozených v adhezním řízení podle § 154 odst. 1 trestního řádu nelze vyloučit jen kvůli plnění z pojištění odsouzeného a obecné soudy musí její případné...

    Autonomie vůle a počátek běhu promlčecí lhůty (exkluzivně pro předplatitele)

    Autonomie vůle představuje elementární podmínku fungování právního státu [srov. nález ze dne 11. 11. 2009 sp. zn. IV. ÚS 128/06 (N 235/55 SbNU 267)] s tím, že jde o jeden z projevů...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.