epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    4. 2. 2003
    ID: 21006upozornění pro uživatele

    Návrh novely zákona, kterým se mění zákon č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství

    Navrhovaná úprava proto jednak dělí dosavadní odstavec 2 v § 14 zákona na 6 samostatných odstavců řešících zřizovatelské funkce obcí vůči předškolním zařízením, základním školám a školským zařízením i dosavadní vztahy mezi obcemi při úhradě neinvestičních nákladů na žáka. To přispěje k větší přehlednosti dané právní úpravy, resp. původního odstavce 2. Zejména však na rozdíl od současné právní úpravy zavazuje domovské obce k úhradě neinvestičních nákladů na žáka ze zařízení v případech uvedených ve třetím odstavci této důvodové zprávy.

    PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY
    Poslanecká sněmovna
    2002

    ZÁKON
    ze dne ………… 2002,
    kterým se mění zákon 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství,
    ve znění pozdějších předpisů



    Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:


    Čl. I

    Zákon 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění zákona 190/1993 Sb., zákona 256/1994 Sb., zákona 132/2000 Sb., zákona 258/2000 Sb., zákona 3/2002 Sb. a zákona 284/2002 Sb., se mění takto:

    1. V § 14 se odstavec 2 zrušuje a vkládají se nové odstavce 2 až 7, které včetně poznámky pod čarou č. 5a), znějí:

    „(2) Obec zřizuje jako příspěvkové organizace nebo se souhlasem krajského úřadu zrušuje předškolní zařízení, základní školu a školská zařízení jim sloužící, základní uměleckou školu, střediska pro volný čas dětí a mládeže, školní družinu, školní klub a školní knihovnu.

    (3) Jestliže žák plní povinnou školní docházku ve škole zřízené jinou obcí, je obec, ve které má žák trvalý pobyt, povinna hradit obci, která školu zřídila, její neinvestiční výdaje podle odstavce 9, které tvoří náklady na údržbu a opravy, materiální výdaje, služby a výdaje nevýrobní povahy, mzdové prostředky a ostatní výplaty fyzickým osobám neposkytované krajským úřadem připadající na jednoho žáka této školy, pokud se dotčené obce nedohodnou jinak.

    (4) Obec, která je zřizovatelem školy, je povinna oznámit obci, v níž má žák trvalý pobyt, jeho přijetí do základní školy ve svém spádovém obvodu.

    (5) Náklady podle odstavce 3 však obec nemusí hradit, jestliže je v jejím spádovém obvodu zřízena škola, ve které má žák zajištěny podmínky pro bezplatné plnění povinné školní docházky.

    (6) Ustanovení odstavce 5 se nepoužije, je-li důvodem plnění povinné školní docházky žáka v obci, ve které nemá trvalý pobyt, jeho umístění ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči5a) na dobu delší než 8 týdnů.

    (7) Spory ve věci úhrady neinvestičních výdajů obcí podle odstavců 3, 5 a 6 rozhoduje soud.

    ---------------------
    5a) Zákon 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů.“.

    Dosavadní odstavce 3 až 8 se označují jako odstavce 8 až 13.

    2. V § 4 písm. a), b), d) a e) se slova „§ 14 odst. 2 a 6“ nahrazují slovy „§ 14 odst. 2 a 12“.

    3. V § 7 písm. c) se slova „§ 14 odst. 3 písm. a)“ nahrazují slovy „§ 14 odst. 8 písm. a)“.
    4. V § 24 odst. 4 se slova „§ 24 odst. 2 a 6“ nahrazují slovy „§ 14 odst. 2 a 12“.




    Čl. II
    Účinnost

    Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

    Důvodová zpráva

    Obecná část


    Dosavadní znění zákona 564/1990 Sb. ve znění pozdějších změn a doplňků, zejména pak zákona 284/2002 Sb. řeší ve své čtvrté části (Výkon samosprávy ve školství) v §§14 a 15 oblast působnosti obce. Zejména §14 odst. 2 zákona je v dané podobě značně nepřehledný, neboť současně řeší zřizovatelskou funkci obcí vůči předškolním zařízením, základním školám i školským zařízením a otázky úhrady neinvestičních nákladů na žáka mezi obcemi včetně výjimek.

    Vážný problém vznikl tím, že stávající právní úprava nezajišťuje rozlišení povinnosti obcí, ve kterých má žák trvalý pobyt, hradit či nehradit neinvestiční náklady na žáka obci, ve které žák plní povinnou školní docházku, podle důvodu pravidelné docházky do této školy.

    Dochází tak od nabytí účinnosti zákona 284/2002 Sb. k situaci, kdy obce, v nichž mají žáci plnící povinnou školní docházku trvalý pobyt, odmítají hradit neinvestiční náklady na žáka i obcím, v nichž mají sídlo Dětské domovy či další školská zařízení ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, nebo střediska pro preventivně výchovnou péči (dále jen „zařízení“) a jejichž děti s trvalým pobytem v jiné obci (dále jen „domovská obec“) zde navštěvují základní školu. Umístění dětí do zařízení je přitom nikoli důsledkem rozhodnutí obcí, ale důsledkem rozhodnutí soudu, diagnostického ústavu nebo žádosti osob odpovědných za výchovu dětí, a jde o umístění do zařízení zřizovaných kraji nebo Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (viz. příslušná ustanovení zákona 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízení a o změně dalších zákonů ze dne 5.2.2002).

    Obce, které mají ve svém spádovém obvodu takováto zařízení, nesou veškeré neinvestiční náklady i na žáky základní školy - děti ze zařízení, přitom domovské obce dětí jsou vzhledem k jejich trvalému pobytu příjemci finančních prostředků z rozpočtového určení daní. Tento stav, způsobený zněním zákona 284/2002 Sb., je pro obce - zřizovatele základních škol nespravedlivý a neúnosný zejména pro menší obce, neboť počet žáků z těchto zařízení není zanedbatelný.

    Navrhovaná úprava proto jednak dělí dosavadní odstavec 2 v § 14 zákona na 6 samostatných odstavců řešících zřizovatelské funkce obcí vůči předškolním zařízením, základním školám a školským zařízením i dosavadní vztahy mezi obcemi při úhradě neinvestičních nákladů na žáka. To přispěje k větší přehlednosti dané právní úpravy, resp. původního odstavce 2. Zejména však na rozdíl od současné právní úpravy zavazuje domovské obce k úhradě neinvestičních nákladů na žáka ze zařízení v případech uvedených ve třetím odstavci této důvodové zprávy. Řešení nelogického zvýšení výdajů obcí - zřizovatelů základních škol, které každý měsíc narůstá a na druhé straně neopodstatněná úspora domovských obcí vyžaduje urychlené přijetí předloženého návrhu.

    Navrhovaná právní úprava není v rozporu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána a právními akty Evropských společenství, a je v souladu s ústavním pořádkem České republiky.

    Navrhovaná právní úprava nebude mít dopad na státní rozpočet.


    Předkladatelé navrhují, aby v souladu s § 90 odst. 2 zákona 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů, byl s návrhem zákona vysloven souhlas již v prvním čtení. Důvodem tohoto návrhu je naléhavost a stručnost právní úpravy.

    Zvláštní část

    K čl. I bodu 1:

    Původní znění odstavce 2 je jednak z hlediska přehlednosti, jednak i z důvodu nové právní úpravy rozděleno do nových odstavců 2 až 7.

    Odstavec 2 obsahuje znění první věty původního odstavce 2, týkající se zřizovatelských funkcí obce ve vztahu k předškolním zařízením, základním školám a školským zařízením.

    Odstavec 3 obsahuje v podstatě znění věty druhé původního odstavce 2 týkající se případné povinnosti obce hradit neinvestiční náklady na žáka obci, v jejíž škole plní žák povinnou školní docházku.

    Odstavec 4 stanoví informační povinnost obce, která je zřizovatelem školy. Jedná se o původní znění věty čtvrté odstavce 2.

    Odstavec 5 upravuje výjimku z hrazení nákladů podle odstavce 3, která byla obsažena již v původním znění odstavce 2 (věta třetí).

    Odstavec 6 nově stanoví zvláštní případy povinnosti hrazení nákladů podle odstavce 3, a to v případech, kdy žák plní povinnou školní docházku v obci, ve které nemá trvalý pobyt, z důvodu umístění do školského zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy nebo školského zařízení pro preventivně výchovnou péči na dobu delší než 8 týdnů.

    Odstavec 7 obsahuje původní řešení sporů ve věci úhrady neinvestičních výdajů.


    K čl. I body 2 až 4:

    Jedná se o pouhé legislativně technické promítnutí navržených změn v bodě 1 do celého textu zákona.


    Miroslav Opálka, v.r.

    Milan Bičík, v.r.

    Marie Rusová, v.r.

    Vlastislav Antolák, v.r.

    Znění části platného zákona s vyznačením navržených změn
    (navržené změny jsou vyznačeny tučně, změny na zrušení jsou přeškrtnuty)

    § 4
    Obecní úřad obce s rozšířenou působností

    Obecní úřad obce s rozšířenou působností
    a) zpracovává návrh rozpisu rozpočtu v rozsahu podle § 8 odst. 2 pro školy a školská zařízení v obvodu jeho působnosti zřizované podle § 14 odst. 2 a 12 a předává jej krajskému úřadu,
    b) zpracovává a předkládá krajskému úřadu rozbor hospodaření za školy a školská zařízení v obvodu jeho působnosti zřizované podle § 14 odst. 2 a 12 podle závazné osnovy a závazného postupu stanoveného ministerstvem podle § 12 odst. 5,
    c) připravuje podklady pro zúčtování prostředků státního rozpočtu poskytovaných krajským úřadem podle § 8 odst. 3 závazným postupem a podle společných pokynů ministerstva a Ministerstva financí k zúčtování prostředků státního rozpočtu a předává výsledky zúčtování krajskému úřadu,
    d) zajišťuje podklady pro sumarizaci účetní závěrky a účetních a finančních výkazů za školy a školská zařízení zřizované v obvodu jeho působnosti podle § 14 odst. 2 a 12 pro krajský úřad v souladu se závazným postupem stanoveným Ministerstvem financí,
    e) shromažďuje a zpracovává data z dokumentace a evidencí za školy a školská zařízení zřizované v obvodu jeho působnosti podle § 14 odst. 2 a 12 v termínech stanovených ministerstvem a předává je krajskému úřadu a ministerstvu, popřípadě jím pověřené organizaci.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    § 7
    Krajský úřad
    a) přijímá opatření na základě výsledků školní inspekce v předškolních zařízeních, školách a školských zařízeních,
    b) rozhoduje o odvoláních proti rozhodnutí ředitele podle § 3 odst. 2 s výjimkou písmen c) a k),
    c) rozhoduje o odvoláních proti rozhodnutí obce podle § 14 odst. 8 písm. a),
    d) rozhoduje o nostrifikaci vysvědčení vydaných zahraničními školami,
    e) rozhoduje o osvobození žáků od povinnosti docházet do školy a o osvobození žáků od povinné školní docházky, 1b)
    f) povoluje udělení výjimky při přijímání žáků ke studiu na středních školách, 1c)
    g) vyjadřuje se k udělení výjimky při zřizování základních škol, 1d)
    h) uděluje souhlas se jmenováním a odvoláváním ředitelů předškolních zařízení, škol a školských zařízení, které zřizuje obec,
    i) rozhoduje o výjimkách, pokud jde o počet dětí ve třídě v mateřských školách, 1e)
    j) dává souhlas ke slučování škol, 1f)
    k) jmenuje a odvolává zkušební komise pro vykonání absolutoria a předsedy komisí pro maturitní zkoušky a závěrečné zkoušky,
    l) plní úkoly organizace vyplývající z pracovně-právních vztahů pro předškolní zařízení, školy a školská zařízení, které zřizuje podle § 16, pokud nemají právní subjektivitu,
    m) plní další úkoly vyplývající z jiných zákonů.
    ------------------------------------------------------------------



    1b) § 37 zákona 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
    1c) § 19 odst. 3 zákona 29/1984 Sb.
    1d) § 6 odst. 3 a 5 zákona 29/1984 Sb.
    1e) § 3 odst. 1 zákona ČNR 76/1978 Sb., o školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.
    1f) § 2 odst. 2 zákona 29/1984 Sb.
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Působnost obce
    § 14

    (1) Obec je povinna vytvářet podmínky pro plnění povinné školní docházky. Územní obvod obce tvoří spádový obvod základní školy; pro dvě a více základních škol stanoví obec vyhláškou jejich spádové obvody s přihlédnutím k případným alternativním vzdělávacím programům. Je-li v obci více než jedna základní škola, stanoví se spádové obvody pouze pro základní školy zřizované obcí. Obec se může dohodnout se sousední obcí nebo s okolními obcemi na vytvoření společného spádového obvodu základní školy.

    (2) Obec zřizuje jako příspěvkové organizace nebo se souhlasem krajského úřadu zrušuje předškolní zařízení, základní školu a školská zařízení jim sloužící, základní uměleckou školu, střediska pro volný čas dětí a mládeže, školní družinu, školní klub a školní knihovnu. Jestliže žák plní povinnou školní docházku ve škole zřízené jinou obcí, je povinna hradit obec, ve které má žák trvalý pobyt, obci, která školu zřídila, její neinvestiční výdaje podle odstavce 4, které tvoří náklady na údržbu a opravy, materiální výdaje, služby a výdaje nevýrobní povahy, mzdové prostředky a ostatní výplaty fyzickým osobám neposkytované krajským úřadem připadající na jednoho žáka této školy, pokud se dotčené obce nedohodnou jinak. Náklady podle předchozí věty však obec nemusí hradit, jestliže má zřízenu školu, ve které má žák zajištěny podmínky pro plnění povinné školní docházky. Obec, která je zřizovatelem školy, je povinna oznámit obci, v níž má žák trvalý pobyt, jeho přijetí do základní školy ve svém spádovém obvodu. Spory ve věci úhrady neinvestičních výdajů obcí podle tohoto odstavce rozhoduje soud.

    (2) Obec zřizuje jako příspěvkové organizace nebo se souhlasem krajského úřadu zrušuje předškolní zařízení, základní školu a školská zařízení jim sloužící, základní uměleckou školu, střediska pro volný čas dětí a mládeže, školní družinu, školní klub a školní knihovnu.

    (3) Jestliže žák plní povinnou školní docházku ve škole zřízené jinou obcí, je obec, ve které má žák trvalý pobyt, povinna hradit obci, která školu zřídila, její neinvestiční výdaje podle odstavce 9, které tvoří náklady na údržbu a opravy, materiální výdaje, služby a výdaje nevýrobní povahy, mzdové prostředky a ostatní výplaty fyzickým osobám neposkytované krajským úřadem připadající na jednoho žáka této školy, pokud se dotčené obce nedohodnou jinak.

    (4) Obec, která je zřizovatelem školy, je povinna oznámit obci, v níž má žák trvalý pobyt, jeho přijetí do základní školy ve svém spádovém obvodu.

    (5) Náklady podle odstavce 3 však obec nemusí hradit, jestliže je v jejím spádovém obvodu zřízena škola, ve které má žák zajištěny podmínky pro bezplatné plnění povinné školní docházky.

    (6) Ustanovení odstavce 5 se nepoužije, je-li důvodem plnění povinné školní docházky žáka v obci, ve které nemá trvalý pobyt, jeho umístění ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči5a) na dobu delší než 8 týdnů.

    (7) Spory ve věci úhrady neinvestičních výdajů obcí podle odstavců 3, 5 a 6 rozhoduje soud.

    (8) Obec rozhoduje o
    a) přijetí dětí do předškolního zařízení, školní jídelny, školní družiny nebo školního klubu, pokud počet přihlášených dětí přesahuje počet dětí, které lze přijmout,
    b) odvolání proti rozhodnutí ředitele ve věcech správních, uvedených v § 3 odst. 2 písm. c) a k), pokud se jedná o předškolní zařízení, školy a školská zařízení zřizovaná obcí,
    c) přijetí opatření na základě výsledků České školní inspekce v předškolních zařízeních, školách a školských zařízeních, které zřizuje.

    (9) Obec spravuje předškolní zařízení, základní školy a školská zařízení, které zřizuje zejména tím, že zabezpečuje investiční výdaje a neinvestiční náklady kromě mzdových prostředků, učebnic, školních pomůcek a potřeb hrazených státem, nestanoví-li tento zákon jinak. Obec může pro školy a školská zařízení, které zřizuje, přispívat na neinvestiční náklady, na mzdové prostředky, učebnice, školní pomůcky a potřeby jinak hrazené státem.

    (10) Obec obdrží ze státního rozpočtu příspěvek na úhradu neinvestičních nákladů na žáka.

    (11) Obec zabezpečuje stravování dětí navštěvujících předškolní zařízení a základní školy, které zřizuje; může zabezpečovat též stravování dětí a žáků jiných předškolních zařízení a škol.

    (12) Obec může se souhlasem ministerstva zřídit jako příspěvkové organizace předškolní zařízení, školu nebo školské zařízení, které podle tohoto zákona zřizuje jiný zřizovatel, prokáže-li podmínky pro zajištění výchovně vzdělávací činnosti, zejména potřebné finanční, materiální a personální zabezpečení, která nepřiděluje krajský úřad podle § 8 odst. 2. Ředitele předškolních zařízení, škol a školských zařízení zřízených podle tohoto odstavce jmenuje a odvolává rada obce se souhlasem krajského úřadu. Při jmenování vychází zejména z výsledků konkurzního řízení a stanoviska rady školy, pokud je zřízena. Nedojde-li opakovaně k dohodě zřizovatele s krajským úřadem, rozhodne o jmenování ministerstvo.

    (13) Obec s předchozím souhlasem krajského úřadu jmenuje na základě výsledků konkurzního řízení a odvolává ředitele předškolních zařízení, škol a školských zařízení, které zřizuje. Bez předchozího souhlasu krajského úřadu je jmenování a odvolání neplatné.

    --------------------
    5a) Zákon 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů.

    § 24
    Přechodná ustanovení

    (1) Delimitace předškolních zařízení, škol a školských zařízení zřízených podle dosavadních předpisů budou ukončeny nejpozději do 31. července 1991. Okresní úřad vyčlení po dohodě s ministerstvem finanční prostředky na činnost školského úřadu, na předškolní zařízení školy a školská zařízení a převede je na školský úřad a na obec. Stejným způsobem se převádějí práva a povinnosti vyplývající z pracovněprávních vztahů a majetkových vztahů. Pro předškolní zařízení, školy a školská zařízení, které nemají právní subjektivitu, plní úkoly organizace vyplývající z pracovněprávních vztahů školský úřad.

    (2) Školy, předškolní a školská zařízení zařazené do sítě podle dosavadních předpisů se považují za zařazené do sítě, pokud do šesti měsíců od nabytí účinnosti tohoto zákona předloží podle 13a a 13b žádost o zařazení do sítě ministerstvu nebo příslušnému školskému úřadu anebo jinému příslušnému orgánu státní správy uvedenému v § 13a odst. 4 a 5.

    (3) Účinnost § 4 odst. 2 se stanoví po dobu platnosti zákona o okresních úřadech. Dnem zrušení zákona o okresních úřadech přecházejí práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů na krajský úřad.

    (4) Obec nebo kraj v samostatné působnosti, který je zřizovatelem předškolního zařízení, školy nebo školského zařízení, které nemá právní subjektivitu a není organizační součástí jiného předškolního zařízení, školy nebo školského zařízení, které právní subjektivitu má, zajistí změnu právní formy v souladu s § 14 odst. 2 a 12 a § 16 tohoto zákona do 1. ledna 2003.

    (5) Církevní školy, církevní vyšší odborné školy, církevní předškolní zařízení a církevní školská zařízení zařazená do sítě podle dosavadních předpisů se považují za zařazené do sítě podle tohoto zákona.



    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Poslanecká sněmovna
    4. 2. 2003

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Zákaz změny k horšímu (reformace in peius) se neuplatní u nákladových výroků
    • Outsourcing ICT služeb dle nařízení DORA
    • Zápis zániku vozidla bez doložení ekologické likvidace prostřednictvím řízení o přestupku
    • Kombinovaná stavba opěrné zdi a oplocení bez povolení stavebního úřadu
    • Bezdlužnost poskytovatele sociálních služeb po 1. 3. 2025
    • Veřejné právo a obecní zřízení: Výbory zastupitelstva obce a jejich „funkční období“
    • Správní právo: Vznik a zánik mandátu člena zastupitelstva kraje
    • K (ne)použitelnosti kamerového záznamu pořízeného policejním orgánem v trestním řízení jako důkazu v řízení správním
    • Pochybení NSS – zásadní precedens v oblasti elektronické komunikace
    • Rozvod manželství a úprava poměrů nezletilého dítěte pro dobu rozvodu
    • Změna podmínek nabývání českého občanství pro ruské občany v souvislosti s Lex Ukrajina VII

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Student je spotřebitel: ÚS redefinoval smluvní vztahy se soukromými VŠ
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.