epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    22. 2. 2017
    ID: 105263upozornění pro uživatele

    Revize nařízení o úpadkovém řízení aneb evropská insolvence po patnácti letech v novém kabátě – 5. část

    Pátá část článku o novinkách, které přináší nové nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/848 ze dne 20. května 2015 o insolvenčním řízení (dále jen „Nové nařízení“), se věnuje nové úpravě úpadku členů skupiny společností, konkrétně úpravě o spolupráci a komunikaci.

     
     Weinhold Legal, v.o.s.
     
    Revize původního nařízení č. 1346/2000 o úpadkovém řízení zpracovaná Komisí v roce 2012 přednesla jako jeden z dílčích závěrů problém absence specifických pravidel, která by upravovala úpadek nadnárodních skupin společností, přestože se velký počet přeshraničních úpadkových řízení týká právě jich. Komise v důvodové zprávě k návrhu, jímž se mění původní nařízení č. 1346/2000 o úpadkovém řízení ze dne 12. prosince 2012,[1] uvedla, že nesprávným základním východiskem nařízení č. 1346/2000 o úpadkovém řízení je, že pro každého jednotlivého člena skupiny musí být zahájeno samostatné řízení a tato řízení jsou na sobě zcela nezávislá. Neexistence specifických ustanovení pro úpadek skupiny podle Komise často snižovala vyhlídky na úspěšnou restrukturalizaci skupiny jako celku a mohla též vést k rozpadu skupiny jako takové.

    Na základě tohoto podnětu byla do Nového nařízení zapracována četná specifická ustanovení o úpadku skupiny společností (kapitola V Nového nařízení, čl. 56 až 77). K této kapitole se váží body (51) až (62) preambule Nového nařízení, které přibližují záměr a cíle nové úpravy řešení úpadku skupiny společností.

    Základní kameny úpravy řešení úpadku skupiny společností v Novém nařízení

    Primárním cílem nové úpravy řešení úpadku skupiny společností
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE
    je zajištění účinného vedení insolvenčních řízení týkajících se různých společností, jež jsou součástí skupiny společností. Jak už bylo zmíněno v předchozích částech tohoto článku, původnímu nařízení č. 1346/2000 o úpadkovém řízení bylo často vytýkáno, že nepřipouští jiný způsob řešení úpadku než likvidační. V případě skupiny společností pak tento problém vyzníval ještě palčivěji. Kde nebylo možné realizovat
    Reklama
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    17.6.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    sanační způsob řešení úpadku u jednoho z členů skupiny společností, mohl často připadat v úvahu sanační způsob řešení v případě, že by se tento týkal celé skupiny a správce podstaty by se nezaměřoval jen na záchranu jediné buňky, ale zabýval by se otázkou záchrany celého organismu včetně této buňky.

    Součástí řešení úpadku skupiny společností není zahájení společného insolvenčního řízení, nedochází ani ke spojení majetkových podstat jednotlivých členů skupiny. Právní osobnost každého člena skupiny společností zůstává zachována a je nadále plně respektována. Nedochází k vytvoření jediného sboru věřitelů – věřitelé zůstávají věřiteli jednotlivých členů skupiny společností a jejich pohledávky jsou i nadále uspokojovány pouze z majetku toho kterého člena skupiny společností.

    Ač byly v přípravných fázích před schválením znění Nového nařízení vedeny diskuse o povinné účasti dotčených soudů a insolvenčních správců na společném řešení úpadku skupiny společností, znění Nového nařízení, které bylo nakonec schváleno, stojí na principu dobrovolné spolupráce a kooperace. Nové nařízení tedy neukládá dotčeným subjektům výslovnou povinnost participovat na společném řešení, ukládá jim však takové kroky činit v případě, že vedou k usnadnění účelného vedení insolvenčních řízení a mají obecně příznivý dopad na věřitele.

    První oddíl kapitoly V Nového nařízení upravuje vzájemnou spolupráci a komunikaci mezi jednotlivými subjekty, které se podílejí na řešení úpadku jednotlivých členů skupiny společností v různých jurisdikcích. Této části bude věnována právě tato část článku o revizi evropského nařízení o úpadkovém řízení. Druhý oddíl kapitoly V Nového nařízení upravuje takzvané koordinační řízení, které představuje formálnější a řízenější proces společného řešení úpadku skupiny společností. Koordinačnímu řízení se bude podrobně věnovat další část (část VI) tohoto článku.

    Nastavená pravidla spolupráce a komunikace mezi soudy a insolvenčními správci jmenovanými v jednotlivých řízeních vedených se členy skupiny v různých jurisdikcích připomínají úpravu spolupráce a komunikace v hlavním a vedlejším insolvenčním řízení.[2]

    Insolvenční správci jmenovaní v řízeních proti jednotlivým členům skupiny, resp. soudy, které rozhodly o zahájení těchto řízení, spolu vzájemně spolupracují v případě, že jsou splněny následující premisy:

    • 1) insolvenční řízení se týká dvou nebo více členů skupiny společností;
    • 2) spolupráce mezi insolvenčními správci/soudy je vhodná pro usnadnění účelného vedení řízení;
    • 3) spolupráce mezi insolvenčními správci/soudy není neslučitelná s pravidly, která se na ně vztahují;
    • 4) spolupráce mezi insolvenčními správci/soudy nevede ke střetu zájmů.
    Spolupráce a komunikace mezi insolvenčními správci

    Pokud jsou splněny výše uvedené premisy, může mít spolupráce insolvenčních správců následující podobu:

    • 1) vzájemné sdělování informací, které mohou mít význam pro druhé řízení;[3]
    • 2) zvážení možnosti koordinace správy záležitostí členů skupiny a dohledu nad těmito záležitostmi;
    • 3) koordinace správy a dohledu (v případě, že byl bod 2) vyhodnocen jako vhodný);
    • 4) zvážení možnosti restrukturalizace členů skupiny;
    • 5) koordinace navrhování a vyjednávání koordinovaného restrukturalizačního plánu (v případě, že byl bod 4) vyhodnocen jako vhodný).
    S výjimkou části týkající se vzájemného sdělování informací se mohou všichni nebo někteří insolvenční správci dohodnout na udělení dodatečných pravomocí jednomu ze jmenovaných insolvenčních správců. Mohou se též dohodnout na rozdělení některých úkolů mezi sebe.[4]

    Spolupráce a komunikace mezi insolvenčními soudy

    Opět za předpokladu, že jsou splněné shora uvedené premisy, mohou spolu soudy vzájemně spolupracovat a komunikovat. Pro tyto účely mohou soudy jmenovat nezávislou osobu, která bude jednat pod jejich vedením.[5]

    Vzájemná spolupráce soudů pak může spočívat zejména v následujících činnostech:

    • 1) koordinace při jmenování insolvenčních správců;
    • 2) sdělování informací vhodným způsobem;
    • 3) koordinace správy majetku a záležitostí členů skupiny;
    • 4) dohled nad majetkem a záležitostmi členů skupiny;
    • 5) koordinace průběhu jednání;
    • 6) koordinace schvalování protokolů.
    Spolupráce a komunikace mezi insolvenčními správci a insolvenčními soudy

    Insolvenční správci jmenovaní v řízeních proti jednotlivým členům skupiny (za splnění výše uvedených premis) jsou oprávněni spolupracovat a komunikovat se soudy, u kterých byl podán návrh na zahájení řízení proti jinému členu skupiny nebo se soudy, které takové řízení zahájily, a může tyto požádat o informace o řízení.

    Zvláštní pravomoci každého jednotlivého insolvenčního správce

    Insolvenčnímu správci jmenovanému v insolvenčním řízení, které bylo zahájeno proti členovi skupiny společností, svědčí právo být slyšen v jakémkoli řízení, které bylo zahájeno proti kterémukoli jinému členovi téže skupiny. Tento také může podat návrh na zahájení koordinačního řízení.[6]

    Tento insolvenční správce může také navrhnout odklad opatření týkajícího se zpeněžení majetku. Poslední uvedené je však možné pouze za splnění následujících podmínek:

    • 1) pro všechny členy skupiny byl navržen restrukturalizační plán, který má přiměřenou naději na úspěch;
    • 2) tento odklad je nezbytný pro zajištění řádného provedení restrukturalizačního plánu;
    • 3) restrukturalizační plán přináší užitky i věřitelům v řízení, v němž je odklad požadován;
    • 4) nebylo zahájeno koordinační řízení ve vztahu k řízení, které vede insolvenční správce, který o odklad žádá, ani v insolvenčním řízení, v němž je o odklad žádáno.
    O nařízení odkladu rozhoduje soud, který zahájil řízení, v němž je o odklad žádáno. Tento soud může odklad připustit v celém rozsahu nebo jen v části, a to maximálně na dobu tří měsíců, přičemž tuto dobu lze prodloužit. Celková doba trvání odkladu však nesmí přesáhnout šest měsíců.

    Závěrem

    V navazující části tohoto článku bude podrobně pojednáno o další formě spolupráce v rámci řešení úpadku skupiny, a sice o koordinačním řízení. Toto řízení na rozdíl od výše popsané spolupráce a komunikace ulehčuje jednotlivým insolvenčním správcům, když zavádí neutrální osobu koordinátora. Také náklady koordinačního řízení už nejsou nákladem každého jednotlivého insolvenčního řízení, nýbrž jsou nákladem společným, který se rozpočítává dle podílu jednotlivých společností na koordinačním řízení.

    S ohledem na blížící se termín nabytí účinnosti zásadní většiny ustanovení Nového nařízení je namístě věnovat v současné době tomuto předpisu alespoň základní pozornost.
     

    Mgr. Tereza Hošková

    Mgr. Tereza Hošková  



    Weinhold Legal, v.o.s. advokátní kancelář

    Florentinum
    Na Florenci 15
    110 00 Praha 1

    Tel.:    +420 225 385 333
    Fax:    +420 225 385 444
    email:    wl@weinholdlegal.com


    ________________________________________
    [*] Revize nařízení o úpadkovém řízení aneb evropská insolvence po patnácti letech v novém kabátě – 1. část, pojednávající obecně o plánované novele, dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [*] Revize nařízení o úpadkovém řízení aneb evropská insolvence po patnácti letech v novém kabátě – 2. část, pojednávající o změnách v oblasti rozšíření působnosti, dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [*] Revize nařízení o úpadkovém řízení aneb evropská insolvence po patnácti letech v novém kabátě – 3. část, pojednávající obecně o plánované novele, dostupné na www, k dispozici >>> zde.
    [*] Revize nařízení o úpadkovém řízení aneb evropská insolvence po patnácti letech v novém kabátě – 4. část, pojednávající o změnách v úpravě vedlejších insolvenčních řízení, dostupné na www, k dispozici >>> zde.

    [1] Tento návrh změny byl následně nahrazen komplexní novou úpravou posléze přijatou jako Nové nařízení.
    [2] V podrobnostech viz čtvrtou část tohoto článku.
    [3] Zde je třeba zdůraznit, že musí být zajištěna vhodná ochrana informací, tj. např. může poskytnutí informací předcházet smlouva o mlčenlivosti).
    [4] Obě tyto úpravy pravomocí však mohou učinit pouze v případě, že to nezakazují pravidla platná pro každé z předmětných řízení. Bude tudíž nutné zvážit omezení každé jednotlivé vnitrostátní úpravy.
    [5] Takové jmenování opět nesmí vylučovat vnitrostátní předpisy jednotlivých členských států a osoba se musí zavázat dodržovat mlčenlivost ohledně skutečností, o kterých se v této souvislosti dozví.
    [6] Podrobně viz další část tohoto článku.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz

    Mgr. Tereza Hošková (Weinhold Legal)
    22. 2. 2017

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Nový zákon o kybernetické bezpečnosti: co se mění a jak se připravit?
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?
    • Výhrada veřejného pořádku a základní práva dle LZP EU – Otevírá SDEU dveře meritornímu přezkumu?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc duben 2025
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc březen 2025
    • Návrh Evropské komise na zmírnění pravidel ESG reportingu
    • Vykonatelnost nálezů finančního arbitra v zahraničí, aneb stahující se mračna nad investičními šmejdy
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc únor 2025
    • Ochrana advokátní mlčenlivosti a rozhodnutí ESLP ve věci Nezerić proti Bosně a Hercegovině
    • Dosavadní úprava přestupových transakcí v rámci světového fotbalu
    • Mohou banky sledovat uhlíkovou stopu klientů na základě platebních transakcí?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 17.06.2025Rozvod s mezinárodním prvkem (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 17.06.2025Bitcoin jako součást finanční strategie společnosti (online - živé vysílání) - 17.6.2025
    • 20.06.2025Nový stavební zákon – aktuální judikatura (online - živé vysílání) - 20.6.2025
    • 24.06.2025Změny v aktuální rozhodovací praxi ÚOHS - pro zadavatele - PRAKTICKY! (online - živé vysílání) - 24.6.2025
    • 24.06.2025Flexibilní pracovní doba – Ne vždy musí zaměstnanci pracovat ve standardních pevných či pravidelných směnách! (online - živé vysílání) - 24.6.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • 10 otázek pro ... Lukáše Vacka
    • Řádné prověření podnětu jako podklad pro místní šetření (nález Ústavního soudu)
    • Povinnost složit jistotu na náklady řízení incidenčního sporu a její zánik v reorganizaci
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Vyvlastnění, moderační právo soudu
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Projevy tzv. flexinovely zákoníku práce při skončení pracovního poměru výpovědí udělenou zaměstnanci ze strany zaměstnavatele
    • Zákon č. 73/2025 Sb.: Advokacie v nové éře regulace a ochrany důvěrnosti
    • K jednomu z výkladových úskalí na úseku regulace slev
    • Státní zaměstnanci a úředníci v byznysu: Flexinovela bourá hranice a otevírá dveře do podnikatelských orgánů
    • Byznys a paragrafy, díl 11.: Pracovněprávní nástrahy (nejen) léta pro zaměstnavatele
    • Přístupnost k vybraným výrobkům a službám po implementaci Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/882 ze dne 17. dubna 2019 o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb – na koho dopadne nová právní úprava?
    • „Flexinovela“ zákoníku práce: Co vše se letos mění?
    • Zákaz doložek mlčenlivosti o mzdě, zrušení povinných vstupní lékařských prohlídek u nerizikových prací a navýšení podpory v nezaměstnanosti aneb flexinovela zákoníku práce není jen o změnách ve zkušební či výpovědní době
    • Výpověď z pracovního poměru z důvodu neomluveného zameškání jedné směny
    • Provozovatel e-shopu Rohlik.cz uspěl u NSS: Případ údajného švarcsystému musí soud posoudit znovu!
    • Ověření podpisu advokátem a „nestrannost“ advokáta
    • Posouzení intenzity porušení pracovních povinností zaměstnance – komentář k rozhodnutí Nejvyššího soudu České republiky
    • Vexatorní podání jako neodvratitelný důsledek rozvoje AI
    • 10 otázek pro ... Lukáše Rezka

    Soudní rozhodnutí

    Vyvlastnění, moderační právo soudu

    Moderační právo soudu nebude mít místa tam, kde nebyly zjištěny (a dokonce ani tvrzeny) žádné mimořádné okolnosti případu týkající se vyvlastňované věci. Účelem...

    Majetková podstata

    V řízení o určení neúčinnosti smlouvy, kterou dlužník uzavřel s dalšími osobami, není insolvenční správce oprávněn ani povinen podat odpůrčí žalobu proti těmto osobám jen...

    Osvobození od placení zbytku dluhů (exkluzivně pro předplatitele)

    Pohledávka věřitele vůči (insolvenčnímu) dlužníku, na kterou se vztahuje rozhodnutí insolvenčního soudu o přiznání osvobození od placení zbytku pohledávek, vydané podle § 414...

    Ověření podpisu advokátem (exkluzivně pro předplatitele)

    Je-li prohlášení o pravosti podpisu jiné osoby učiněno advokátem a má-li všechny náležitosti stanovené § 25a odst. 2 zákona o advokacii, nahrazuje takové prohlášení úřední...

    Pohledávka vyloučená z uspokojení (exkluzivně pro předplatitele)

    Příspěvek do garančního fondu dle § 4 odst. 1 zákona  č. 168/1999 Sb. nemá charakter mimosmluvní sankce postihující majetek dlužníka (ve smyslu § 170 písm. d/ insolvenčního...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.