epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    25. 6. 2024
    ID: 118214upozornění pro uživatele

    Nařízení DORA a MiCA: Co znamenají pro podnikatele

    Digitalizace finančního sektoru a rozmach kryptoaktiv přinášejí stále nové výzvy i příležitosti a instituce zabývající se kryptoaktivy se rychle stávají klíčovými hráči na trhu. Aby EU tento dynamický sektor zkrotila, přichází s nařízeními DORA[1] a MiCA[2]. Zatímco DORA posiluje digitální odolnost vůči kybernetickým hrozbám, MiCA zavádí v unijním právu první komplexní regulaci pro tzv. kryptoaktiva.  Tento článek si klade za cíl poskytnout přehled klíčových změn a zároveň objasnit, co tato revoluční nařízení znamenají pro podnikatele ve světě digitálních financí. Zaměříme se na jejich praktické dopady a budeme se věnovat hlavním povinnostem, které DORA a MiCA ukládají.

    Nejprve stručné představení těchto dvou nařízení. Nařízení DORA je navrženo tak, aby posílilo kybernetickou bezpečnost finančních institucí a zajistilo jejich schopnost odolávat a rychle reagovat na digitální hrozby. Cílem DORA je snížit rizika v rámci užívání informačních a komunikačních technologií finančními institucemi a zvýšit digitální odolnost finančního systému. Nařízení DORA nabylo platnosti dne 16. 1. 2023 a účinnost započne dne 17. 1. 2025.

    Nařízení MiCA představuje první komplexní unijní předpis upravující působení na trzích s kryptoaktivy. S účinností nařízení MiCA se sektor kryptoaktiv přesouvá z šedé neregulované oblasti, kde často docházelo k právní nejistotě a zvýšenému výskytu podvodných aktivit, do jasně definovaného a regulovaného rámce. Nařízení MiCA vstoupilo v platnost dne 29. 6. 2023 a jeho účinnost je dělená, kdy pravidla pro tokeny vázané na aktiva a elektronické peněžní tokeny nabývají účinnosti dne 30. 6. 2024 a dne 30. 12. 2024 nabývají účinnosti zbývající části nařízení. Poskytovatelé kryptoslužeb, kteří své služby poskytovali v souladu s použitelnými právními předpisy před 30. 12. 2024, mohou služby poskytovat nadále do 1. 7. 2026.

    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    V současné době je návrh zákona implementující obě nařízení (tzv. zákon o digitalizaci finančního trhu) předložen vládou poslanecké sněmovně.[3]

    DORA: Digitální odolnost

    S rozvojem digitalizace finančních služeb roste zranitelnost tohoto odvětví vůči kybernetickým hrozbám. Evropská unie proto přijala nařízení DORA, jehož cílem je snížit rizika spojená s informačními a komunikačními technologiemi (IKT) a zvýšit digitální odolnost finančního systému. Toto nařízení přináší několik významných změn a nových povinností pro finanční subjekty.

    Nařízení DORA se vztahuje na široké spektrum finančních institucí[4], včetně úvěrových institucí, investičních společností, pojišťoven a poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoaktivy.  Nařízení DORA ukládá těmto subjektům v souhrnu okolo dvou set zákonných povinností. Tou nejobsáhlejší kategorií povinností tvoří pravidla týkající se zavedení rámce řízení rizik v oblasti IKT. DORA ukládá povinným subjektům zavést spolehlivý a komplexní rámec řízení IKT. Takový rámec musí obsahovat například strategie, politiky, postupy, protokoly a nástroje IKT, jež jsou nezbytné pro řádnou a přiměřenou ochranu všech informačních aktiv[5] a aktiv v oblasti IKT[6]. Dále je každý povinný subjekt povinen ustanovit odborný a nezávislý vedoucí orgán, který je plně odpovědný za dohled nad řízením rizik. Cílem je tak zajistit, aby každý finanční subjekt disponoval spolehlivým, uceleným a důkladně zdokumentovaným rámcem pro řízení rizik, jež má umožnit rychlé, účinné a komplexní řešení vzniklých problémů. Každý povinný subjekt musí provádět kontrolu kompatibility svých postupů v oblasti IKT s pravidly stanovenými v nařízení, což mohou provádět interně, nebo za pomoci externích subjektů. Konečná odpovědnost za jejich soulad však vždy zůstává na nich.

    Reklama
    Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    2.9.2025 09:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    Jednou z dalších klíčových povinností podle nařízení DORA je zavedení procesu hlášení závažných kybernetických incidentů. Finanční instituce budou muset monitorovat, analyzovat a klasifikovat všechny kybernetické hrozby a incidenty a v případě závažných incidentů je nahlásit příslušnému národnímu orgánu dohledu, kterým je v České republice Česká národní banka (ČNB).

    V kontextu unijní regulace kybernetické bezpečnosti je důležité zmínit, že na konci roku 2022 byla přijata směrnice NIS II[7] Tato směrnice, zaměřená na zajištění vysoké úrovně kybernetické bezpečnosti v EU, nahradila předchozí směrnici NIS I. Směrnice NIS II a nařízení DORA se v mnoha ohledech překrývají, zejména pokud jde o subjekty spadající do jejich působnosti. Nařízení DORA je však vůči úpravě směrnice NIS II lex specialis, což znamená, že v oblasti finančních institucí má přednost. Finanční subjekty tedy musí primárně dodržovat požadavky stanovené nařízením DORA.

    MiCA: Přelomová změna ve světě regulace kryptoaktiv

    Jaké nové regulace MiCA zavádí v oblasti kryptoaktiv? Nařízení přináší jasnou definici kryptoaktiva jako digitální zachycení hodnoty nebo práv, které lze převádět a ukládat elektronicky pomocí tzv. distributed-ledger technology (DLT), tj. třeba známý blockchain nebo podobné technologie. Na základě této definice pak MiCA rozděluje kryptoaktiva na podkategorie, od kterých se odvíjí, jaká pravidla a povinnosti se budou aplikovat, a to na: 

    • elektronické peněžní tokeny (e-money tokens) navázané na hodnotu fiat měny (tj. zákonné měny, např. EUR, CZK apod.). Příkladem je Tether (USDT), který je navázaný na americký dolar; 
    • tokeny vázané na aktiva (asset-referenced tokens) navázané na jinou hodnotu nebo právo či jejich kombinaci. Příkladem může být token Tether Gold (XAUT), který je vázán na fyzické zlato;
    • jiná kryptoaktiva, např. užitný token (utility token). Pod tuto kategorii spadá nejznámější bitcoin.

    Výslovně jsou vyňata kryptoaktiva, která jsou nezaměnitelná a unikátní (nejčastěji tzv. NFT), s výjimkou například velkých NFT sbírek, které vykazují znak zaměnitelnosti. Je důležité uvést, že existence rozsáhlých kolekcí NFT neslouží bezprostředně jako indikátor zastupitelnosti tokenu a jeho nedostatečné jedinečnosti. Nicméně vydání NFT tokenu v rámci velké kolekce může naznačovat, že jsou jednotlivé tokeny v ní obsažené vzájemně zastupitelné, a tedy se na ně uplatní úprava nařízení. Kryptoaktivum je považováno za „jedinečné a nezastupitelné“, pokud jej nelze snadno vyměnit za jiné a jeho hodnotu ve srovnání s jiným jedinečným a nezastupitelným kryptoaktivem nelze určit na základě existujících trhů nebo podobných aktiv. O klasifikaci tedy rozhodují vlastnosti a užití daného kryptoaktiva, a nikoliv označení emitentem.

    Nařízení se vztahuje na fyzické i právnické osoby, které se zabývají vydáváním a nabízením kryptoaktiv (vydavatel) nebo poskytováním služeb s nimi spojených (poskytovatelé služeb spojených s kryptoaktivy). Poskytování služeb spojených s kryptoaktivy zahrnuje mimo jiné služby jako jsou krypto burzy, krypto směnárny, přijímání a předávání pokynů týkajících se kryptoaktiv, poskytování poradenství ohledně kryptoaktiv, správa portfolia zahrnujícího kryptoaktiva, anebo digitální peněženky, kde jsou kryptoaktiva uchovávána (tzv. wallet custody).[8]

    Nařízení MiCA dále nově zakotvuje některým provozovatelům a vydavatelům povinnost získat povolení k činnosti[9] od příslušného národního regulátora. V případě České republiky se jedná o ČNB, kdy v tuto chvíli je na webových stránkách ČNB k dispozici pouze formulář k vyjádření zájmu o získání povolení dle nařízení MiCA.[10]

    Na vydavatele a poskytovatel kryptoaktiv se dále vztahují požadavky, které se liší podle kategorie kryptoaktiva a povahy činnosti. Mezi tyto požadavky patří například povinnost vydavatelů jiných kryptoaktiv zveřejnit „bílou knihu“ (whitepaper),[11] vyšší kapitálové požadavky pro vydavatele tokenů vázaných na aktiva, povinnost dodržovat obezřetnostní pravidla, požadavky na propagační sdělení, regulace veřejného nabízení kryptoaktiv nebo povinnost komunikovat se skutečnými a potenciálními držiteli kryptoaktiv spravedlivým, jasným a nezavádějícím způsobem.

    Tento výčet pravidel a povinností je pouze ilustrací toho, co nařízení MiCA přináší. Je důležité upozornit, že každá kategorie kryptoaktiv podléhá specifickým požadavkům a pravidlům stanoveným nařízením a povinnosti se mohou výrazně lišit i v závislosti na konkrétních poskytovaných službách. V důsledku se tedy povinnosti vyplývající z nařízení liší například pro osobu vydávající a nabízející elektronické peněžní tokeny a osobu vydávající a nabízející tokeny vázané na aktiva.

    Závěr

    Každý podnikatel v této oblasti by proto měl pečlivě prostudovat příslušné části nařízení, aby zajistil plný soulad se všemi platnými předpisy. Důkladná příprava a porozumění novým regulačním požadavkům může nejen minimalizovat rizika spojená s neplněním povinností, ale také posílit důvěru zákazníků a investorů. 

     

    Mgr. David Urbanec

    Sebastian Toplak

     


     

    DUNOVSKÁ & PARTNERS s.r.o.,
    advokátní kancelář

    Palác Archa
    Na Poříčí 24
    110 00 Praha 1

    Tel.: +420 221 774 000
    e-mail: office@dunovska.cz

    _______________________________________

    [1] Nařízení Evropského parlamentu a Rady o digitální provozní odolnosti finančního sektoru a o změně nařízení (ES) č. 1060/2009, (EU) č. 648/2012, (EU) č. 600/2014 a (EU) č. 909/2014 (dále jen „DORA“)
    [2] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114 ze dne 31. května 2023 o trzích kryptoaktiv a o změně nařízení (EU) č. 1093/2010 a (EU) č. 1095/2010 a směrnic 2013/36/EU a (EU) 2019/1937 (dále jen „MiCA“).
    [3] Sněmovní tisk 692
    [4] Výčet subjektů v čl. 2 DORA
    [5] „informačním aktivem“ je soubor informací, v hmotné i nehmotné formě, které je potřeba chránit.
    [6] „aktivem v oblasti IKT“ je softwarové nebo hardwarové aktivum v síti a informačních systémech používané subjektem.
    [7] Směrnice Evropského Parlamentu a Rady (EU) 2022/2555 ze dne 14. prosince 2022 o opatřeních k zajištění vysoké společné úrovně kybernetické bezpečnosti v Unii a o změně nařízení (EU) č. 910/2014 a směrnice (EU) 2018/1972 a o zrušení směrnice (EU) 2016/1148 (dále jen „NIS II“)
    [8] Co všechno spadá pod poskytování služeb viz Čl. 3 odst. 1, bod 16 MiCA.
    [9] Toto povolení se vztahuje na vydavatele tokenů vázané na aktiva a na poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy. K veřejnému nabízení peněžních tokenů potřebuje vydavatel povolení jako úvěrová instituce nebo jako instituce elektronických peněz. Nařízení dále stanovuje určité výjimky z povinnosti mít povolení.
    [10] Dostupné na www, k dispozici >>> zde. 
    [11] To ale neplatí, pokud se kryptoaktivum nabízí méně než 150 lidem, nebo kvalifikovaným investorům anebo pokud jde o veřejné nabízení jiných kryptoaktiv, jejichž souhrnná hodnota protiplnění nepřekračuje částku 1 000 000 EUR za období 12 měsíců.


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. David Urbanec, Sebastian Toplak (DUNOVSKÁ & PARTNERS)
    25. 6. 2024

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Oceňování automobilů jako součást ocenění společnosti
    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc červen 2025
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Neoprávněné přijímání vkladů – III. část
    • Sankční povinnost odevzdání řidičského průkazu v implikační souvislosti
    • Novinky z české a evropské regulace finančních institucí za měsíc květen 2025
    • Neoprávněné přijímání vkladů – II. část
    • Investiční dotazník u právnických osob a test vhodnosti
    • Evropské zelené dluhopisy: Budoucnost evropských dluhopisů nebo řadí EU zpátečku?
    • Ohrožení pobídek v modelu bez investičního poradenství?

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025
    • 09.09.2025Implementace a servis softwaru (online - živé vysílání) - 9.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • 10 otázek pro ... Moniku Novotnou
    • Smlouva uzavřená mezi studentem a soukromou vysokou školou jako smlouva spotřebitelská – nález Ústavního soudu ze dne 5. února 2025, sp. zn. IV. ÚS 2093/24
    • Vyhoření. Z jiné perspektivy
    • Nárok na pobídkovou složku mzdy podmíněný dodržováním pracovních povinností a její krácení za jejich nedodržování
    • Oceňování automobilů jako součást ocenění společnosti
    • Eutanazie pohledem Ústavního soudu
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Praktické dopady tzv. flexi novely zákoníku práce na běh a délku výpovědní doby
    • Podnikatel podle formy v aktuální judikatuře Nejvyššího soudu
    • Eutanazie pohledem Ústavního soudu
    • GDPR 2.0: Jednodušší regulace pro odvážnou a konkurenceschopnou Evropu?
    • Mobilizace ozbrojených sil v ČR a postavení odmítačů boje: právní analýza a návrhy legislativních úprav
    • Specifika výpovědi podnájemní smlouvy bytu optikou judikatury Nejvyššího soudu
    • Právní aspekty přechodu z OSVČ na obchodní společnost: Strategický krok pro vaše podnikání
    • Oprávnění policejního orgánu k odemknutí mobilního telefonu nuceným přiložením prstu obviněného
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Novela trestního zákoníku
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • V čem Nejvyšší soud selhává a proč by mu to advokáti měli říct
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení

    Soudní rozhodnutí

    Zvýšení důchodového věku

    Povinností obecných soudů při posuzování zákonných náležitostí podání je vycházet z jejich (celého) obsahu, jak jim to v případě civilního řízení výslovně ukládá § 41 odst. 2 o. s. ř.

    Konsolidace veřejných rozpočtů; legislativní přílepky (exkluzivně pro předplatitele)

    Ústavní soud se opakovaně vyslovil pro ústavněprávní pravidlo (příkaz), podle kterého nemůže pozměňovací návrh směřovat k samostatné zákonodárné iniciativě, a tedy musí mít...

    Správní soud a procesní pravidla

    Procesní pravidla řízení před správními soudy nemají být labyrintem plným nejasných odboček do slepých uliček, v němž se vlastní smysl soudní ochrany ztratí, nýbrž cestou, která...

    Vazba (exkluzivně pro předplatitele)

    Podle čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod musí být při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod šetřeno jejich podstaty a smyslu, což nalézá svůj...

    Vzdělávání, náležitosti podání (exkluzivně pro předplatitele)

    Povinností obecných soudů při posuzování zákonných náležitostí podání je vycházet z jejich (celého) obsahu, jak jim to v případě civilního řízení výslovně ukládá § 41 odst. 2 o. s. ř.

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.