epravo.cz

Přihlášení / registrace

Nemáte ještě účet? Zaregistrujte se


Zapomenuté heslo
    Přihlášení / registrace
    • ČLÁNKY
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • insolvenční právo
      • finanční právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • evropské právo
      • veřejné zakázky
      • ostatní právní obory
    • ZÁKONY
      • sbírka zákonů
      • sbírka mezinárodních smluv
      • právní předpisy EU
      • úřední věstník EU
    • SOUDNÍ ROZHODNUTÍ
      • občanské právo
      • obchodní právo
      • správní právo
      • pracovní právo
      • trestní právo
      • ostatní právní obory
    • AKTUÁLNĚ
      • 10 otázek
      • tiskové zprávy
      • vzdělávací akce
      • komerční sdělení
      • ostatní
      • rekodifikace TŘ
    • Rejstřík
    • E-shop
      • Online kurzy
      • Online konference
      • Záznamy konferencí
      • EPRAVO.CZ Premium
      • Konference
      • Monitoring judikatury
      • Publikace a služby
      • Společenské akce
      • Advokátní rejstřík
      • Partnerský program
    • Předplatné
    2. 6. 2023
    ID: 116453upozornění pro uživatele

    Nařízení EU o trzích s kryptoaktivy (MiCA)

    MiCA je nařízení EU o trzích s kryptoaktivy. Cílem MiCA je zaplnit mezeru v regulaci kryptoaktiv na úrovni EU a harmonizovat stávající právní úpravu v členských státech EU. MiCA se vztahuje na vydávání, veřejné nabízení a přijímání kryptoaktiv k obchodování a poskytování některých služeb v oblasti kryptoaktiv v EU.

    Na co se vztahuje MiCA

    MiCA stanoví jednotná pravidla pro:

    • požadavky na transparentnost a zveřejňování informací při vydávání, veřejném nabízení a přijímání kryptoaktiv k obchodování na obchodní platformě pro kryptoaktiva;
    • udělení povolení pro poskytovatel služeb souvisejících s kryptoaktivy a dohled nad nimi;
    • provoz, organizaci a řízení emitentů tokenů vázaných na aktiva, emitentů elektronických peněžních tokenů a poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoaktivy;
    • ochranu držitelů kryptoaktiv při vydávání, nabízení veřejnosti a přijímání k obchodování;
    • ochranu klientů poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoaktivy;
    • opatření k zabránění zneužívání trhu a tím zajištění integrity trhů s kryptoaktivy.
    Reklama
    Nemáte ještě registraci na epravo.cz?

    Registrujte se, získejte řadu výhod a jako dárek Vám zašleme aktuální online kurz na využití umělé inteligence v praxi.

    REGISTROVAT ZDE

    Co jsou to kryptoaktiva

    Definice kryptoaktiv

    Reklama
    Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    26.8.2025 13:003 975 Kč s DPH
    3 285 Kč bez DPH

    Koupit

    MiCA definuje kryptoaktiva jako „digitální zachycení hodnoty nebo práv, které může být převáděno a ukládáno elektronicky pomocí technologie sdíleného registru nebo pomocí podobné technologie“.

    Kryptoaktiva se obvykle označují jako kryptoměny, nicméně s ohledem na oficiální překlad MiCA budeme nadále používat označení kryptoaktiva.

    Kategorie kryptoaktiv

    MiCA dále definuje tři podkategorie kryptoaktiv, a to:

    • Token vázaný na aktiva (Asset-referenced = ARTs), jehož cílem je udržet stabilní hodnotu navázáním na hodnotu několika fiat měn, které jsou zákonným platidlem, jedné nebo několika komodit nebo jednoho či několika kryptoaktiv, případně na hodnotu kombinace těchto aktiv.
    • Elektronický peněžní token (Electronic Money = EMTs), kterým se rozumí druh kryptoaktiva, jehož hlavním účelem je použití jako prostředku směny a jehož cílem je udržet stabilní hodnotu navázáním na hodnotu jedné fiat měny, která je zákonným platidlem.
    • Užitný token (Utility = UT), kterým se rozumí druh kryptoaktiva, který je určen k poskytování digitálního přístupu ke zboží nebo službě dostupným na technologii sdíleného registru (DLT), a je přijímán pouze emitentem tohoto tokenu.

    Elektronické peněžní tokeny a tokeny vázané na aktiva jsou označovány jako stabilní kryptoměny či stablecoiny.

    Výluky z MiCA

    MiCA se nebude vztahovat na finanční kryptoaktiva, která jsou na úrovní EU již regulována.

    Jedná se například o finanční nástroje a strukturované vklady ve smyslu směrnice MIFID o trzích finančních nástrojů. Stejně tak do působnosti MiCA nebudou spadat emise kryptoaktiv, které podléhají nařízení EU o prospektu (pokud se např. kvalifikují jako akcie nebo dluhopisy).

    MiCA se nebude vztahovat ani na tokeny NFT (Non-Fungible Tokens) (s možnými výjimkami), nicméně na úrovni EU se aktuálně připravuje legislativa i ve vztahu k NFT.

    Poskytovatelé služeb souvisejících s kryptoaktivy – CASP

    Služby související s kryptoaktivy

    Mezi služby související s kryptoaktivy spadá kterákoli ze služeb a činností uvedených níže, která se týká kryptoaktiv:

    • úschova a správa kryptoaktiv jménem třetích stran;
    • provoz obchodní platformy pro kryptoaktiva;
    • směna kryptoaktiv za fiat měnu, která je zákonným platidlem;
    • směna kryptoaktiv za jiná kryptoaktiva;
    • provádění příkazů ke kryptoaktivům v zastoupení třetích stran;
    • uvádění kryptoaktiv;
    • poskytování služeb převodu kryptoaktiv v zastoupení třetích stran;
    • přijímání a předávání příkazů ke kryptoaktivům jménem třetích stran;
    • poskytování poradenství ke kryptoaktivům;
    • správa portfolia kryptoaktiv.

    MiCA se tak bude vztahovat na krypto směnárny, krypto burzy, provozovatele bitcoinmatů, krypto peněženky či platformy umožňující správu, administraci či další nakládání s kryptoaktivy.

    Povolení – licence poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy

    Služby související s kryptoaktivy mohou poskytovat pouze právnické osoby, které mají sídlo v členském státě EU a získají povolení příslušného orgánu členského státu EU podle MiCA.

    Příslušným orgánem oprávněným k vydávání povolení v České republice bude Česká národní banka.

    Žádost o povolení mimo jiné zahrnuje:

    • program činností stanovující typy služeb souvisejících s kryptoaktivy, které má žadatel v plánu poskytovat, včetně toho, kde a jak mají být tyto služby obchodovány;
    • popis systému řízení a správy žadatele;
    • popis mechanismu vnitřní kontroly žadatele, postupu hodnocení rizik a plánu kontinuity obchodních činností;
    • popisy IT systémů a bezpečnostních opatření žadatele;
    • popis postupu pro oddělení kryptoaktiv a finančních prostředků klienta.

    Licenční řízení

    Příslušné orgány členského státu do 25 pracovních dnů od obdržení žádosti posoudí, zda je žádost úplná.

    Není-li žádost úplná, stanoví orgány lhůtu, v níž musí žadatel o povolení poskytovat služby související s kryptoaktivy chybějící informace poskytnout.

    Rozhodnutí o udělení nebo zamítnutí povolení poskytovatele služeb souvisejících s kryptoaktivy vydají příslušné orgány do 40 dnů od přijetí úplné žádosti.

    Povinnosti poskytovatelů služeb souvisejících s kryptoaktivy

    MiCA stanoví poměrně rozsáhlé povinnosti, které musí poskytovatelé služeb s kryptoaktivy dodržovat, včetně povinností týkajících se:

    • čestného, spravedlivého a profesionálního chování, které je v nejlepším zájmu zákazníků;
    • poskytování transparentních informací zákazníkům ohledně cen a rizik spojenými s nákupem kryptoaktiv;
    • zajištění obezřetnostních záruk, které mohou být splněny prostřednictvím regulatorního kapitálu nebo pojištění či kombinací obou možností;
    • úschovy kryptoaktiv a finančních prostředků klientů;
    • postupu vyřizování stížností;
    • předcházení, rozpoznávání, řízení a zveřejnění střetů zájmů;
    • outsourcingu.

    AML povinnosti

    Poskytovatelé služeb souvisejících s kryptoaktivy budou i nadále povinnými osobami ve smyslu směrnice EU o praní špinavých peněz.

    Budou se na ně tak vztahovat povinnosti kontroly a identifikace klienta, monitorování transakcí či pravidelné podávání zpráv kontrolnímu orgánu.

    Evropský pas

    Autorizovaní poskytovatelé služeb v oblasti kryptoaktiv budou moci poskytovat své služby přeshraničním způsobem ve všech státech EU na základě tzv. evropského pasu.

    Pokud bude poskytovatel služeb souvisejících s kryptoaktivy chtít poskytovat své služby v jiném než svém domovském členském státě, stačí, aby příslušnému orgánu předložil následující informace:

    • seznam členských států, ve kterých poskytovatel zamýšlí poskytovat služby související s kryptoaktivy;
    • datum zahájení zamýšleného poskytování služeb souvisejících s kryptoaktivy;
    • seznam všech ostatních činností vykonávaných poskytovatelem služeb souvisejících s kryptoaktivy, na které se toto nařízení nevztahuje;
    • služby související s kryptoaktivy, které hodlá přeshraničně poskytovat.

    Poskytovatelé služeb souvisejících s kryptoaktivy ze zemí mimo EU

    Poskytovatelé ze třetích zemí budou moci služby související s kryptoaktivy poskytovat na území EU bez povolení podle MiCA pouze na základě výslovné žádosti (tzv. reverse solicitation) klienta se sídlem v EU.

    MiCA pověřuje orgán ESMA vypracováním pokynů k upřesnění, kdy se má za to, že jde o výslovnou žádost klienta, respektive že poskytovatel služeb ze třetí země získává klienty usazené v EU.

    Požadavky stanovené pro emitenty kryptoaktiv jiných než tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů

    Bílá kniha

    Emitent kryptoaktiv jiných než tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů smí v EU nabízet tato kryptoaktiva veřejnosti či žádat o přijetí těchto kryptoaktiv k obchodování na obchodní platformě pro kryptoaktiva, pouze pokud zpracoval, oznámil a zveřejnil tzv. bílou knihu o kryptoaktivech.

    Bílá kniha o kryptoaktivech mimo jiné obsahuje následující informace o:

    • předkladateli nabídky nebo osoby, která žádá o přijetí k obchodování
    • emitentovi a případně provozovateli obchodní platformy, pokud se liší od osoby uvedené v předchozím bodě;
    • rizicích spojených s kryptoaktivy;
    • hlavních nepříznivých dopadech mechanismu konsensu používaného k vydávání kryptoaktiv na životní prostředí a klima;
    • nabídce kryptoaktiv pro veřejnost nebo jejich přijetí k obchodování na obchodní platformě pro kryptoaktiva;
    • právech a povinnostech spojených s kryptoaktivy.

    Požadavky kladené na obsah bílé knihy umožní investorům pochopit rizika, které dané kryptoaktivum přináší, a učinit tak kvalifikované rozhodnutí o své investici.

    Emitenti jsou povinni bílou knihu oznámit příslušnému orgánu členského státu EU alespoň 20 pracovních dnů před jejím uveřejněním. Následně ji zveřejní na svých webových stránkách tak, aby byla veřejně přístupná nejpozději v den zahájení veřejné nabídky kryptoaktiv nebo jejich přijetí k obchodování na obchodní platformě pro kryptoaktiva.

    Právo na odstoupení od smlouvy

    Emitenti kryptoaktiv jiných než tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů mají povinnost nabídnout spotřebitelům právo na odstoupení od smlouvy.

    Spotřebitelé mají právo na odstoupení od smlouvy o zakoupení kryptoaktiv uplatnit ve lhůtě 14 kalendářních dnů, aniž by jim vznikly jakékoli náklady, a aniž by museli uvádět důvod.

    Požadavky stanovené pro emitenty tokenů vázaných na aktiva

    Povolení MiCA

    Emitenti tokenů vázaných na aktiva nesmí v EU nabízet tyto tokeny veřejnosti ani žádat o přijetí těchto aktiv k obchodování na obchodní platformě pro kryptoaktiva, pokud k tomu nemají od příslušného orgánu svého domovského členského státu povolení podle MiCA nebo licenci pro úvěrové instituce.

    Povolení není zapotřebí, pokud:

    • po dobu dvanácti měsíců, počítáno ke konci každého kalendářního dne, průměrná nevyužitá částka tokenů vázaných na aktiva nepřekročí 5 000 000 EUR nebo ekvivalentní částku v jiné měně; nebo
    • jsou tokeny vázané na aktiva obchodovány, distribuovány a drženy kvalifikovanými investory a mohou být drženy výhradně kvalifikovanými investory.

    O povolení mohou požádat pouze právnické osoby usazené v EU.

    Bílá kniha

    Emitenti tokenů vázaných na aktiva musejí rovněž vypracovat bílou knihu, jejíž obsah je obdobný jako v případě emitentů kryptoaktiv jiných než tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů. Na oznámení a zveřejnění bílé knihy se použijí stejná pravidla jako výše.

    Bílé knihy pro tokeny vázané na aktiva musí ale navíc schválit příslušný orgán domovského státu emitenta.

    Organizační, provozní a obchodní požadavky

    Emitenti tokenů vázaných na aktiva musí zejména:

    • průběžně veřejně informovat držitele tokenů vázaných na aktiva mimo jiné o množství tokenů vázaných na aktiva v oběhu a o hodnotě a složení rezervních aktiv;
    • vypracovat systémy správy a řízení;
    • vytvořit a udržovat rezervu aktiv, která musí být oddělena od vlastních aktiv emitenta;
    • mít vždy kapitál rovnající se alespoň vyšší z částek 350 000 EUR nebo 2 % z průměrné výše rezervních aktiv;
    • zavést a dodržovat zásady a postupy týkající se:
      1. vyřizování stížností;
      2. předcházení, zjišťování, řízení a informování o všech střetech zájmů;
      3. rezervy aktiv;
      4. úschovy rezervních aktiv;
      5. protokolů pro validaci transakcí s tokeny vázanými na aktiva;
      6. mechanismů zajišťujících vyplacení tokenů vázaných na aktiva nebo zajišťujících jejich likviditu.
    • vypracovat plán kontinuity nebo obnovy provozu při ukončení činnosti.

    Předchozí souhlas s nabytím tokenů vázaných na aktiva

    MiCA zavádí povinnost předem písemně oznámit jakékoli přímé nebo nepřímé nabytí kvalifikované účasti (vyšší než 10 %) v emitentovi tokenů vázaných na aktiva.

    Příslušný orgán domovského státu do 2 pracovních dnů potvrdí přijetí takového oznámení a následně do 60 pracovních dní od přijetí oznámení posoudí zamýšlené nabytí kvalifikované účasti.

    Významné tokeny vázané na aktiva

    Tokeny vázané na aktiva jsou klasifikovány jako významné na základě následujících kritérií s tím, že musí splněna alespoň tři z následujících kritérií:

    • počet držitelů tokenů vázaných na aktiva je větší než 10 milionů;
    • hodnota vydaných tokenů vázaných na aktiva, jejich tržní kapitalizace nebo velikost rezervy aktiv emitenta tokenů vázaných na aktiva je vyšší než 5 miliard EUR;
    • počet a hodnota transakcí s tokeny vázanými na aktiva je vyšší než 2 500 000 transakcí a 500 milionů EUR za den;
    • význam činností emitenta tokenů vázaných na aktiva v mezinárodním měřítku, s přihlédnutím k míře používání tokenů vázaných na aktiva pro platby a převody.

    Požadavky stanovené pro emitenty elektronických peněžních tokenů

    Emitentem elektronických peněžních tokenů může být pouze úvěrová instituce (např. banka) nebo instituce elektronických peněz.

    Elektronické peněžní tokeny se považují za elektronické peníze ve smyslu směrnice o přístupu k činnosti institucí elektronických peněz. Na elektronické peněžní tokeny se tak uplatňují pravidla směrnice pro výkon činnosti vydávání elektronických peněz a na instituce elektronických peněz regulatorní kapitálové požadavky platné pro instituce elektronických peněz ve vztahu k průměrné částce vydávaných elektronických peněz v oběhu.

    Emitenti, kteří chtějí nabízet elektronické peněžní tokeny, jsou povinni tento záměr oznámit příslušnému orgánu členského státu EU 40 pracovních dnů před datem, kdy je hodlají vydat.

    Emitenti musí vydávat tokeny elektronických peněz v nominální hodnotě a poskytnout držitelům právo na zpětný odkup tokenů elektronických peněz v nominální hodnotě.

    Emitenti dále nesmí poskytovat úroky nebo jakýkoli jiný prospěch spojený s dobou, během níž držitel elektronických peněžních tokenů tyto elektronické peněžní tokeny drží.

    Bílá kniha

    Emitenti elektronických peněžních tokenů musejí rovněž vypracovat bílou knihu, jejíž obsah je obdobný obsahu bílých knih, které vypracovávají emitenti kryptoaktiv jiných než tokenů vázaných na aktiva nebo elektronických peněžních tokenů.

    Emitenti musí bílé knihy oznámit příslušnému orgánu členského státu EU alespoň 20 pracovních dnů před uveřejněním bílé knihy o kryptoaktivech. Následně ji zveřejní na svých webových stránkách tak, aby byla veřejně přístupná nejpozději v den zahájení veřejné nabídky kryptoaktiv nebo jejich přijetí k obchodování na obchodní platformě pro kryptoaktiva.

    Významné elektronické peněžní tokeny

    Elektronické peněžní tokeny jsou klasifikovány jako významné na základě obdobných kritérií jako je výše uvedeno u významných tokenů vázaných na aktiva.

    Nařízení MiCA pro emitenty významných elektronických peněžních tokenů stanoví některé dodatečné požadavky včetně zvýšených kapitálových požadavků a přímého dohledu ze strany EBA.

    Předcházení zneužívání trhu

    MiCA stanoví požadavky, které mají zabránit zneužívání trhu zahrnujícímu kryptoaktiva. Tento režim se uplatní ve vztahu ke kryptoaktivům, která jsou přijata k obchodování na obchodní platformě pro kryptoaktiva provozované oprávněným poskytovatelem služeb souvisejících s kryptoaktivy nebo pro která byla podána žádost o přijetí k obchodování na této obchodní platformě.

    Režim k předcházení zneužívání trhu zahrnuje pravidla pro zveřejňování tzv. vnitřních informací veřejnosti. Vnitřní informací se rozumí jakákoli informace přesné povahy, která nebyla uveřejněna, týká se přímo nebo nepřímo emitentů kryptoaktiv nebo kryptoaktiv a která, pokud by byla zveřejněna, by pravděpodobně měla významný dopad na ceny těchto kryptoaktiv.

    Proces schválení MiCA

    Evropská komise 5. října 2022 publikovala závěrečný návrh nařízení o trzích s kryptoaktivy (MiCA). Následovat bude schválení návrhu Evropským parlamentem a publikace v Úředním věstníku EU, kterou můžeme očekávat přibližně v 1. pololetí roku 2023.

    Za předpokladu, že bude návrh MiCA schválen, nabyde platnosti 20. dnem po zveřejnění v Úředním věstníku EU. Některá ustanovení MiCA týkající se emitentů tokenů vázaných na aktiva a elektronických peněžních tokenů se použijí ode dne uplynutí 12 měsíců od vstupu MiCA v platnost. Všechna ostatní ustanovení se použijí ode dne uplynutí 18 měsíců po vstupu MiCA v platnost.

    MiCA rovněž zavádí přechodné období, které mohou využít poskytovatelé služeb v oblasti kryptoaktiv, kteří tyto služby poskytovali již před datem použitelnosti. Po dobu 18 měsíců ode dne použitelnosti MiCA mohou tito poskytovatelé své služby nadále poskytovat a získat povolení od příslušného orgánu členského státu. Členské státy mohou přechodné období vyloučit či zkrátit dobu jeho trvání.

     

    Mgr. Zuzana Neubauerová
    advokátka

     


    Stuchlíkova & Partners, advokátní kancelář, s.r.o.

    Spálená 97/29
    110 00 Praha 1 – Nové Město

    Tel.:    +420 222 767 393
    e-mail:    info@stuchlikova.com


    © EPRAVO.CZ – Sbírka zákonů, judikatura, právo | www.epravo.cz


    Mgr. Zuzana Neubauerová (Stuchlíkova & Partners)
    2. 6. 2023

    Poslat článek emailem

    *) povinné položky

    Další články:

    • Klamavá reklama
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Porušení akcionářské dohody může zakládat neplatnost usnesení valné hromady, musí být však dobře napsána
    • Fashion Upcycling? „Non, merci“ vzkazuje Hermès
    • Režimy povinností dle nového zákona o kybernetické bezpečnosti
    • Směrnice NIS2 a zákon o kybernetické bezpečnosti: tak už jdeme do finále?
    • Nealkoholický nápoj neznamená ZERO ALKOHOL, aneb ne všechny nealkoholické nápoje jsou bez alkoholu. Co je nealkoholický nápoj podle zákona?
    • Lze ve smlouvě o převodu podílu v SRO pro případ vady předmětu koupě platně sjednat závazný způsob určení výše slevy z kupní ceny prostřednictvím znaleckého posudku vypracovaného předem určeným znalcem?
    • Digitální marketing: Rozhodnutí belgického soudu ve věci IAB Europe
    • Byznys a paragrafy, díl 14.: Úmrtí jednatele a společníka jednočlenné společnosti
    • Spotřebitelský vztah mezi studentem a soukromou školou – ÚS mění judikaturu

    Novinky v eshopu

    Aktuální akce

    • 26.08.2025Gemini a NotebookLM od A do Z v právní praxi (online - živé vysílání) - 26.8.2025
    • 02.09.2025Pracovní smlouva prakticky (online - živé vysílání) - 2.9.2025
    • 03.09.2025Korporace – rozdělování zisku a jiných vlastních zdrojů v kapitálových společnostech (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 03.09.2025NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti: praktický průvodce povinnostmi a implementací (online - živé vysílání) - 3.9.2025
    • 04.09.2025Jak na řízení o kasační stížnosti (online - živé vysílání) - 4.9.2025

    Online kurzy

    • Úvod do problematiky squeeze-out a sell-out
    • Pořízení pro případ smrti: jak zajistit, aby Váš majetek zůstal ve správných rukou
    • Zaměstnanec – rodič z pohledu pracovněprávních předpisů
    • Flexi novela zákoníku práce
    • Umělá inteligence a odpovědnost za újmu
    Lektoři kurzů
    JUDr. Tomáš Sokol
    JUDr. Tomáš Sokol
    Kurzy lektora
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    JUDr. Martin Maisner, Ph.D., MCIArb
    Kurzy lektora
    Mgr. Marek Bednář
    Mgr. Marek Bednář
    Kurzy lektora
    Mgr. Veronika  Pázmányová
    Mgr. Veronika Pázmányová
    Kurzy lektora
    Mgr. Michaela Riedlová
    Mgr. Michaela Riedlová
    Kurzy lektora
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    JUDr. Jindřich Vítek, Ph.D.
    Kurzy lektora
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Mgr. Michal Nulíček, LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Ondřej Trubač, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M.
    Kurzy lektora
    JUDr. Tomáš Nielsen
    JUDr. Tomáš Nielsen
    Kurzy lektora
    všichni lektoři

    Konference

    • 18.09.2025Diskusní fórum: Daňové právo v praxi - 18.9.2025
    • 02.10.2025Trestní právo daňové - 2.10.2025
    • 03.10.2025Daňové právo 2025 - Daň z přidané hodnoty - 3.10.2025
    Archiv

    Magazíny a služby

    • Monitoring judikatury (24 měsíců)
    • Monitoring judikatury (12 měsíců)
    • Monitoring judikatury (6 měsíců)

    Nejčtenější na epravo.cz

    • 24 hod
    • 7 dní
    • 30 dní
    • DEAL MONITOR
    • Koncernové řízení kybernetické bezpečnosti – I. část
    • Adhezní řízení v praxi
    • Zástavní právo
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Ochrana oznamovatelů – reflexe zkušeností ohledně příslušné osoby
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Novela trestního zákoníku
    • Neplatnost vydědění a její důsledky
    • První rozsudek v hromadném řízení: Co napovídá o budoucnosti tohoto institutu?
    • Nařízení, kterým se zřizuje AMLA, nabylo účinnosti – co AMLA přinese povinným osobám?
    • Koncentrace řízení a kdy je čas na poučení
    • Jak číst znalecký posudek: Právní orientace pro advokáty
    • Limity rozhodování ve společenství vlastníků jednotek: výbor vs. shromáždění
    • Novela trestního zákoníku
    • Zadávání veřejných zakázek na Slovensku z pohledu dodavatele - vybrané odlišnosti od české právní úpravy
    • Smlouva o realitním zprostředkování – na co si dát pozor z pohledu realitního makléře
    • Velká reforma trestního práva, jak moc velká je?
    • Objektivní odpovědnost provozovatele vozidla
    • Zrušení platebního účtu ze strany banky
    • Novela trestního zákoníku
    • Soudcovské uvážení při moderaci výše smluvní pokuty ve světle ust. § 142 odst. 3 občanského soudního řádu
    • Dálnice D49: Když (ne)zákonné stavební řízení zastaví skoro hotovou dálnici. Dálnice, která (ne)jede
    • Nejvyšší soud o pohyblivé mzdě a pracovní kázni: Krácení nároku, nebo legitimní podmínka?

    Soudní rozhodnutí

    Zástavní právo

    I zástavce (zástavní dlužník) je tím, kdo má ze zástavní smlouvy (pakliže platně vzniklo zástavní právo) povinnost plnit (ve formě povinnosti strpět), a pakliže je tato povinnost v...

    Telekomunikace

    Potřeba zajištění možnosti umístění telekomunikačního vedení a jeho opěrných a vytyčovacích bodů na cizích nemovitostech plyne z povahy telekomunikačního vedení, zejména z jeho...

    Zákaz konkurence

    Na základě § 5 odst. 1 zákona o obchodních korporacích je možné domáhat se vydání toliko prospěchu, který získal ten, kdo porušil zákaz konkurenčního jednání, a to buď po...

    Insolvenční řízení (exkluzivně pro předplatitele)

    Jestliže odvolací soud na základě odvolání podaného dlužníkem proti usnesení insolvenčního soudu o zrušení schváleného oddlužení a (současně) o zastavení insolvenčního...

    Jednočinný souběh (exkluzivně pro předplatitele)

    Jednočinný souběh zvlášť závažných zločinů těžkého ublížení na zdraví podle § 145 odst. 1, odst. 2 písm. g) tr. zákoníku a násilí proti úřední osobě podle § 325 odst. 1...

    Hledání v rejstřících

    • mapa serveru
    • o nás
    • reklama
    • podmínky provozu
    • kontakty
    • publikační podmínky
    • FAQ
    • obchodní a reklamační podmínky
    • Ochrana osobních údajů - GDPR
    • Nastavení cookies
    100 nej
    © EPRAVO.CZ, a.s. 1999-2025, ISSN 1213-189X
    Provozovatelem serveru je EPRAVO.CZ, a.s. se sídlem Dušní 907/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, Česká republika, IČ: 26170761, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod spisovou značkou B 6510.
    Automatické vytěžování textů a dat z této internetové stránky ve smyslu čl. 4 směrnice 2019/790/EU je bez souhlasu EPRAVO.CZ, a.s. zakázáno.

    Jste zde poprvé?

    Vítejte na internetovém serveru epravo.cz. Jsme zdroj informací jak pro laiky, tak i pro právníky profesionály. Zaregistrujte se u nás a získejte zdarma řadu výhod.

    Protože si vážíme Vašeho zájmu, dostanete k registraci dárek v podobě unikátního online kurzu Základy práce s AI. Tento kurz vás vybaví znalostmi a nástroji potřebnými k tomu, aby AI nebyla jen dalším trendem, ale spolehlivým partnerem ve vaší praxi. Připravte se objevit potenciál AI a zjistit, jak může obohatit vaši kariéru.

    Registrace je zdarma, k ničemu Vás nezavazuje a získáte každodenní přehled o novinkách ve světě práva.


    Vaše data jsou u nás v bezpečí. Údaje vyplněné při této registraci zpracováváme podle podmínek zpracování osobních údajů



    Nezapomněli jste něco v košíku?

    Vypadá to, že jste si něco zapomněli v košíku. Dokončete prosím objednávku ještě před odchodem.


    Přejít do košíku


    Vaši nedokončenou objednávku vám v případě zájmu zašleme na e-mail a můžete ji tak dokončit později.